Gezond avondeten: 30 lekkere recepten (makkelijk en gezond)

Een avondmaaltijd hoort niet alleen te vullen, maar ook te voeden.

In dit artikel vind je 30 makkelijke recepten voor gezond avondeten.

Je kunt de recepten voor gezond avondeten gebruiken als je wilt afvallen, meer energie wilt en je algehele gezondheid wilt verbeteren met voeding.

Inhoud:

Wat is gezond avondeten?

Een gezond diner voedt je lichaam met essentiële voedingsstoffen. Denk aan macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en micronutriënten (vitamines, mineralen en sporenelementen).

Door je lichaam ‘s avonds te voeden met gezond avondeten:

  • Herstel je beter
  • Kun je gezond afvallen
  • Verbeter je je weerstand
  • Verklein je het risico op ziekten gerelateerd aan voeding
  • Krijg je meer energie
  • Ben je scherper
  • Krijg je een mooiere huid

Het klinkt bijna ongeloofwaardig om alle voordelen van gezond avondeten hier uit te schrijven. Toch kan voeding ontzettend veel voor je gezondheid en uiterlijk doen.

Mocht je meer willen lezen over de voordelen van gezonde voeding, dan kun je ons artikel lezen met daarin de 20 voordelen van afvallen met gezonde voeding.

Voor nu is het belangrijk dat je weet dat alle gezonde recepten voor avondeten uit dit artikel de juiste samenstelling aan voedingsstoffen bevatten voor een optimale gezondheid. Je hoeft zelf dus niets meer uit te rekenen.

De onderstaande gezonde diner recepten hebben onze smaaktest doorstaan en bevatten:

  1. Een portie gezonde koolhydraten (onder andere voor je immuunsysteem)
  2. Eiwitten (onder andere voor spiergroei, spierbehoud en spierherstel)
  3. Gezonde vetten (onder andere voor je hersenen)
  4. Veel vitamines
  5. Veel mineralen
  6. Veel vezels (voor je darmen)

Lees meer over onze visie op gezonde voeding.

 Samenvatting: Gezond avondeten bevat waardevolle voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen.

Gezonde recepten avondeten

Bekijk hieronder onze recepten voor gezond avondeten. Het zijn niet alleen gezonde recepten, maar ook lekkere recepten voor avondeten. Oftewel: gezond, lekker en vaak ook nog snel bereid: ideaal!

Je kunt deze gezonde diner recepten ook gebruiken als je wilt afvallen.

Aanvullende tips

Het diner is een belangrijke maaltijd. Hieronder vind je onze beste tips om (naast gezond avondeten te maken) op een simpele manier nog meer uit je gezondheid te halen.

Download de boodschappenlijst

Alle diner recepten uit dit artikel zijn gemaakt op basis van de gratis PuurFiguur boodschappenlijst. Hierop staan meer dan 120 producten waarmee je een gezonde avondmaaltijd kunt maken.

De boodschappenlijst kun je hier downloaden.

Tijd en geld besparen

Heb je een druk leven? Dan raden we je aan om ‘s avonds een dubbele portie van de gezonde avondmaaltijd te maken. De dag daarna heb je dan meteen een gezonde lunch. Hiermee:

  1. Bespaar je tijd
  2. Bespaar je geld
  3. Hou je gezond eten makkelijker vol

Gevarieerd eten is belangrijk. Maar variatie over twee verschillende dagen is net zo goed als gevarieerd eten op één dag.

Voor sporters

Sporters hebben een verhoogde behoefte aan eiwitten en koolhydraten. Koolhydraten leveren energie en eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren en cellen.

Van elk gezond avondeten recept uit dit artikel hebben wij de voedingswaarden voor je berekend. Je doet er goed aan om na het sporten bij je diner minimaal 25 gram koolhydraten en 20 gram eiwitten te eten (bij intensieve sporten zelfs meer).

Afvallen

PuurFiguur specialiseert zich in afvallen door gezond te eten. Selecteer hieronder hoe wij jou het beste kunnen helpen:

Of bekijk hier ons kant-en-klare afslankprogramma: De PuurFiguur Methode (met fysiek boek).

Dieper slapen

Naast voeding zijn er ook andere dingen die je kunt doen om je gezondheid te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is goed slapen.

Wij raden onze cliënten altijd aan om ‘s avonds het licht te dimmen (in huis en op je tv, mobiel en computer).

Fel licht verstoort je natuurlijke melatoninespiegel. Melatonine is een hormoon en neurotransmitter die ervoor zorgt dat je makkelijker in slaapt valt en dieper slaapt.

Probeer daarom 3 uur voor het slapengaan geen fel licht meer aan te hebben en overweeg een blauw licht filter op je mobiel en computer.

Meer recepten

Ben je op zoek naar meer recepten? Naast recepten voor gezond avondeten hebben we ook andere gezonde recepten voor je. Bekijk hier recepten voor de rest van de dag:

Veelgestelde vragen