Stoofperen zonder toegevoegde suikers

Stoofperen zijn ontzettend veelzijdig. Je kunt ze eten als bijgerecht bij je diner, maar ook als toetje of als ontbijt met bijvoorbeeld wat Griekse yoghurt, kwark of havermout.

Traditioneel worden stoofperen met veel suiker gemaakt, maar dit hoeft eigenlijk helemaal niet. Peren zijn namelijk van zichzelf al heerlijk zoet, omdat ze natuurlijke suikers bevatten.

De kaneelstokjes, vanillestokjes, steranijs en kruidnagel geven deze stoofpeertjes een heerlijke kruidige smaak!

Voedingswaarden per portie

Energie: 55 kcal
Eiwitten: 0 gram
Koolhydraten: 11,5 gram
Vetten: 0,5 gram
Vezels: 2 gram

Ingrediënten (voor 5 porties)

  • 500 gram stoofperen (bijvoorbeeld Gieser Wildeman)
  • 2 kaneelstokjes
  • 2 vanillestokjes
  • 1 steranijs
  • 1 kruidnagel
  • Optioneel: pure stevia, 10 gram ongezouten amandelen

Bereidingswijze

  1. Schil de peren, laat de steeltjes eraan zitten en zet ze rechtop in een pan.
  2. Giet er water bij totdat dat de peren net onder water staan.
  3. Voeg de kaneelstokjes, de vanillestokjes, de steranijs en de kruidnagel toe en breng het geheel aan de kook.
  4. Optioneel: voeg een paar druppels of mespuntje pure stevia toe om de stoofpeertjes wat zoeter te maken.
  5. Draai het vuur laag, doe de deksel op de pan en laat de peren minimaal 1 uur stoven, totdat ze naar wens gaar zijn.
  6. Laat de stoofperen afkoelen, totdat ze de gewenste temperatuur hebben.
  7. Schep de stoofperen op een bord.

Optioneel: hak de amandelen grof en strooi over de stoofperen. Wil je toch iets zoetere stoofperen, voeg dan naar smaak wat pure stevia toe.