Hoe gezond is een peer? Lees hier de 7 voordelen

Peren zijn sappig, zoet en heel gezond. Ook zijn ze rijk aan vezels (je leest verderop waarom dit belangrijk is). Lees verder en ontdek je wat peren voor je gezondheid kunnen betekenen.

Ook lees je of een peer je helpt tijdens het afvallen.

Inhoud:

  • Feitjes over peren
  • Gezondheidsvoordelen
  • Voedingswaarde
  • Peren en afvallen

Feitjes over peren

  • Peren worden door de mens al meer dan 4000 jaar gegeten.
  • Rond 450 voor Christus groeide de populariteit van deze fruitsoort, doordat de beroemde Griekse schrijver Theophrastus erover schreef.
  • Tegenwoordig is China de grootste producent van peren.
  • Ook in Amerika en verschillende Europese landen zoals Italië, Nederland, Spanje, Frankrijk, Polen en Duitsland houdt men zich bezig met het telen van deze fruitsoort [1].

Gezondheidsvoordelen van peer

Peren zijn rijk aan vezels en bevatten daarnaast verschillende vitamines en mineralen. Ook vind je in peren speciale stoffen met een positieve uitwerking op onze gezondheid, zoals flavanolen en anthocyanen. Dit maakt dat peren diverse gezonde voordelen hebben.

1. Goed voor op hart en bloedvaten

De vezels in peren kunnen het slechte cholesterolgehalte helpen verlagen. Uit onderzoek blijkt dat de inname van 10 gram vezels per dag al voor een sterke daling van slecht LDL-cholesterol kan zorgen. Daarnaast kunnen vezels ook bijdragen aan een lagere bloeddruk.

Vezels hebben eveneens een zuiverende invloed en dat is gunstig voor hart en bloedvaten. Andere fruitsoorten, zoals bramen en meloen, helpen ook om hart en bloedvaten gezond te houden.

Samenvatting: Peren kunnen bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte.

2. Beschermen de cellen

Het eten van peren kan bescherming bieden aan de cellen in je lichaam. Zo is uit onderzoek gebleken dat de fruitsoort bijdraagt aan gezonde cellen in het borstgebied [3]. In een studie is er eveneens bewijs gevonden dat fruitsoorten als peren helpen om de cellen van de slokdarm gezond te houden [4].

Ook kan het eten van peren bijdragen aan gezonde cellen in de darmen. De vezels in peren binden zich aan een teveel aan galzuren in het darmkanaal, wat de gezondheid van de darmen ten goede komt.

Peren bevatten stoffen die een positief effect hebben op ons lichaam, ook wel fytonutriënten genoemd. Vooral het fytonutriënt kaneelzuur kan de cellen in de maag helpen beschermen. Een onderzoek toont aan dat peren en mango de grootste hoeveelheid kaneelzuur bevatten in vergelijking tot ander fruit.

Door 2 porties peer en/of mango per dag te eten en dit te combineren met het eten van voldoende groente, bereik je het beste resultaat.

Samenvatting: Peren kunnen helpen om de cellen van de maag, darmen, slokdarm en borstgebied gezond te houden.

3. Kunnen het risico op diabetes type 2 helpen verlagen

Peren bevatten vezels, flavanolen en anthocyanen. Al deze stoffen kunnen de kans op diabetes type 2 helpen verminderen. Dit is mogelijk doordat deze stoffen bijdragen aan het verhelpen van insulineresistentie  Hierdoor verbetert de reactie van het lichaam op insuline, waardoor glucose eenvoudiger in het bloed kan worden opgenomen [3].

Ook broccoli, komkommer en quinoa kunnen de insulinegevoeligheid helpen verbeteren en daarmee bijdragen aan een betere gezondheid.

Samenvatting: Peren kunnen bijdragen aan het verhelpen van insulineresistentie.

4. Gunstig voor de darmen

Een middelgrote peer levert 20-25% van de hoeveelheid vezels die we dagelijks nodig hebben voor een goede gezondheid. Deze grote hoeveelheid vezels is ook gunstig voor onze darmen.

De vezels in peren zijn namelijk onoplosbaar, daarom gaan ze onveranderd door ons spijsverteringstelsel. Hierbij voeden ze niet alleen de gezonde darmbacteriën. Ook reinigen ze de darmen van binnen, wat helpt om deze organen gezond te houden. Peren hebben zelfs een licht laxerend effect [2,3,6].

Samenvatting: De vele vezels in peren voeden de gunstige darmbacteriën, ondersteunen de spijsvertering en reinigen de darmen.

5. Voor een sterk immuunsysteem

Peren (en onder andere granaatappel, mango en kiwi) kunnen je weerstand helpen versterken. Peren bevatten namelijk veel verschillende antioxidanten, zoals vitamine C en koper. Deze zorgen ervoor dat het immuunsysteem beter gaat werken. Hierdoor ben je beter bestand tegen ziekteverwekkers.

Als je tóch ziek wordt, kunnen peren eraan bijdragen dat je je sneller beter voelt. Ook kan de vitamine C in deze vruchten ervoor zorgen dat je minder last hebt van de klachten die bij griep en verkoudheid horen [3,5,6].

Samenvatting: Peren bevatten stoffen die de weerstand versterken en het herstel bij ziekte helpen bespoedigen.

6. Ondersteunen een gezonde zwangerschap

Om zwanger te worden en een gezonde zwangerschap te hebben, is het belangrijk om voldoende foliumzuur binnen te krijgen. Deze B-vitamine beschermt het ongeboren kind namelijk tegen een open ruggetje

Peren bevatten veel foliumzuur, zo’n 10 microgram per portie. Om deze reden kunnen deze vruchten bijdragen een aan goede hoeveelheid foliumzuur tijdens de zwangerschap [3]. Uiteraard zijn vruchten geen vervanging van foliumzuur supplementen.

Samenvatting: Met hun hoge gehalte foliumzuur dragen peren bij aan de inname van voldoende foliumzuur voor een gezonde zwangerschap.

7. Beschermen de huid

Wanneer je vaak een peer eet, kan dit ervoor zorgen dat je huid er stralender en gezonder uitziet. De vezels in peren zorgen ervoor dat de suikerspiegel niet te veel schommelt, waardoor de stof collageen niet beschadigt door te hoge suikergehaltes. Door onbeschadigd collageen ziet de huid er een stuk egaler uit.

Tevens kunnen peren helpen om het ontstaan van rimpels te vertragen. De groene vrucht bevat namelijk veel antioxidanten zoals vitamine C, vitamine K en koper. Deze beschermen je tegen vrije radicalen, waardoor de huidcellen minder snel zullen beschadigen. Hierdoor blijft de huid er langer jong uitzien [3].

Samenvatting: Peren helpen de huid helpen haar jeugdige uitstraling te behouden.

Voedingswaarde van peren

Een middelgrote peer van 178 gram bevat de volgende voedingswaardes [7]:

  • 103 calorieën
  • 28 gram koolhydraten, waarvan
    – 17 gram suiker
  • 1 gram eiwit
  • 0 gram vet
  • 6 gram vezels

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 1% ADH
  • Vitamine C: 12% ADH
  • Vitamine E: 1% ADH
  • Vitamine K: 10% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Foliumzuur: 3% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 6% ADH
  • Koper: 7% ADH
  • Mangaan: 4% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een peer ook kleine hoeveelheden thiamine (vitamine B1), riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), pantotheenzuur (vitamine B5), vitamine B6, ijzer, zink en fosfor.

Peren en afvallen

Peren kun je prima eten tijdens het afvallen. Dit is mogelijk als je de gemiddelde hoeveelheid koolhydraten laag houdt.

Let op: Ondanks alle gezonde voedingsstoffen bevatten peren ook fruitsuikers (fructose). Zodra je te veel van deze fruitsuikers binnenkrijgt, kan je aankomen in gewicht.

Zoals je in mijn artikel over een koolhydraatarm dieet kunt lezen, zijn niet vetten, maar juist “slechte” koolhydraten (zoals suiker) de hoofdoorzaak van ongewenst lichaamsvet. Om deze reden is het belangrijk dat je niet te veel koolhydraten eet.

Onze afslanktip: Eet maximaal twee stuks fruit per dag tijdens het afvallen.