Hoe gezond is een kiwi? Ontdek hier 7 voordelen

Kiwi’s hebben zacht, zoet vruchtvlees en knapperige pitjes. In dit artikel ontdek je de effecten van deze groene of gele vruchten op je huid, bloeddruk, cellen en gezichtsvermogen.

Daarnaast lees je of een kiwi je helpt tijdens het afvallen.

Inhoud:

Feitjes over kiwi

  • De kiwi komt oorspronkelijk uit het noorden van China.
  • Deze fruitsoort stond vroeger bekend als de Chinese kruisbes.
  • Later werd de naam veranderd in kiwi, omdat men veel overeenkomsten zag met de kleine, bruine, pluizige kiwivogel.
  • Landen zoals Italië, Chili, Frankrijk, Japan en Amerika zijn de grootste producenten van kiwi [2].

Waarom een kiwi gezond is

Een kiwi is een bijzondere vrucht. Naast vitamine C bevat de vrucht namelijk ook vitamine E, vitamine B6 en foliumzuur. Dat maakt dat kiwi’s voor een aanzienlijke verbetering van je gezondheid kunnen zorgen. We zetten 7 voordelen van deze fruitsoort voor je op een rij.

1. Bevordert de kwaliteit van je huid

Kiwi’s kunnen de gezondheid van je huid verbeteren. De vruchten hebben dat vermogen doordat ze voor een fruitsoort veel vitamine E bevatten. Dit is een krachtige antioxidant die de huid helpt beschermen tegen veroudering [3].

Kiwi’s zijn ook rijk aan vitamine C, en deze vitamine werkt samen met vitamine E. Dat maakt het effect van deze vitamines nóg krachtiger.

Ook zorgt de grote hoeveelheid vitamine C in kiwi’s voor de aanmaak van collageen. Dankzij collageen kan de schade aan je huid door zon of roken worden verminderd. Ook kunnen kleine rimpeltjes hierdoor minder zichtbaar worden [2].

Samenvatting: Kiwi’s dragen bij aan een jeugdige uitstraling van de huid.

2. Ondersteunt de gezondheid van je hart

Volgens Mark Houston, een professor aan de Vanderbilt Medical School, kan je de kans op hart- en vaatziekten verkleinen door meer kalium en minder natrium binnen te krijgen. Een kiwi bevat veel kalium, waardoor het eten van deze vrucht kan bijdragen aan de gezondheid van het hart [1,4].

Er is namelijk aangetoond dat mensen die 4069 milligram kalium per dag binnenkrijgen een hogere levensverwachting hebben door een betere doorbloeding van het hart [1].

Uit een andere studie blijkt dat het eten van twee tot drie kiwi’s per dag kan bijdragen aan een goede bloeddoorstroming. Ook kunnen hierdoor de triglyceriden, een soort vet dat vergelijkbaar is met cholesterol, met 15% worden verminderd [14].

Samenvatting: Met hun hoge kaliumgehalte ondersteunen kiwi’s de gezondheid van het hart.

3. Gunstig voor je bloeddruk

Als je veel natrium (uit zout) binnenkrijgt, kan dit een hoge bloeddruk veroorzaken. Dit is echter niet de enige oorzaak van een hoge bloeddruk. Wanneer je weinig kalium binnenkrijgt, kun je deze aandoening namelijk ook ontwikkelen.

Door het hoge kaliumgehalte in kiwi’s kan het eten van deze fruitsoort je helpen om je bloeddruk gezond te houden [1,5]. Het mineraal draagt er namelijk aan bij dat de bloedvaten kunnen ontspannen, wat nodig is voor een gezonde bloeddruk [10].

Andere fruitsoorten die kalium bevatten zijn bananen, ananas en frambozen. Maak dus regelmatig een fruitsalade of gezonde fruitsmoothie met deze vruchten.

Samenvatting: Het hoge kaliumgehalte in kiwi’s helpt je om je bloeddruk gezond te houden.

4. Helpt je om beter te slapen

Kiwi’s kunnen in bepaalde gevallen slaapproblemen verminderen.

Uit een studie, waarbij onderzoek is gedaan naar de effecten van het eten van kiwi’s op de kwaliteit van de slaap, is namelijk gebleken dat je door het eten van kiwi sneller inslaapt en daarnaast beter en langer slaapt [11].

De onderzoekers die het onderzoek uitvoerden denken dat het positieve effect van kiwi’s op de slaap te danken is aan het gehalte aan antioxidanten en serotonine in deze fruitsoort.

Serotonine is een voorloper van het slaaphormoon melatonine. Het hormoon staat ook wel bekend als ‘gelukshormoon’, omdat het bijdraagt aan je welzijn en geluksgevoel.

Samenvatting: De antioxidanten en serotonine in kiwi’s dragen bij aan de duur en kwaliteit van je slaap.

5. Beschermt het gezichtsvermogen

Een onderzoek met 110.000 mannen en vrouwen heeft aangetoond dat je de kans op maculadegeneratie (een oogziekte die vaak voor blindheid bij ouderen zorgt) met 36% kan helpen verkleinen door iedere dag drie of meer kiwi’s te eten.

Dit is mogelijk doordat kiwi’s, net zoals veel andere soorten fruit, veel luteïne en zeaxanthine bevatten. Dit zijn natuurlijke stoffen die ook voorkomen in onze ogen [6].

De vitamine E in kiwi’s is daarnaast gunstig voor de netvliezen van onze ogen. Een tekort aan deze vitamine draagt namelijk bij aan een verslechtering van de netvliezen. Ook hier zie je dat vitamine C en E samenwerken, wat kiwi’s een krachtig middel voor de ogen maakt [12].

Samenvatting: Kiwi’s ondersteunen de gezondheid van de ogen door de verschillende stoffen die ze bevatten.

6. Beschermt je DNA

Een gezond DNA zorgt voor diverse voordelen, zoals een hogere levensverwachting. Het mooie aan kiwi’s is dat ze antioxidanten bevatten die je DNA kunnen beschermen tegen schade [7,13]. Hierdoor blijven je cellen in goede conditie.

Daarnaast kunnen zowel vitamine C als vitamine E in kiwi’s de lichaamscellen bescherming bieden tegen oxidatieve stress [13]. Oxidatieve stress is een situatie waarbij er in het lichaam meer vrije radicalen aanwezig zijn dan gezond voor ons is. Deze situatie kan onder andere ontstaan door overgewicht, roken, medicijnen en depressie.

De antioxidant-capaciteit van kiwi’s is krachtiger dan die van appel en peer [13]. Dat maakt kiwi’s een effectieve beschermer van onze cellen.

Samenvatting: Kiwi’s beschermen je cellen tegen oxidatieve stress.

7. Draagt bij aan een gezonde zwangerschap

Een kiwi bevat veel foliumzuur. Dit is een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen. Foliumzuur draagt namelijk bij aan het voorkomen van aangeboren afwijkingen bij het kind.

Het eten van kiwi’s heeft daarnaast nog meer voordelen voor vrouwen die in verwachting zijn of borstvoeding geven. Een kiwi is namelijk ook rijk aan vitamine B6. Deze vitamine ondersteunt het immuunsysteem, wat een gunstig effect heeft op de ontwikkeling van de baby [2].

Andere fruitsoorten die foliumzuur en vitamine B6 bevatten zijn banaan, meloen en bramen. Het is dus een goed idee om deze vruchten vaker op het menu te zetten tijdens je zwangerschap en borstvoedingsperiode.

Samenvatting: Door de aanwezigheid van foliumzuur en vitamine B6 dragen kiwi’s bij aan de gezondheid van het ongeboren kind.

Voedingswaarde van een kiwi

Een middelgrote kiwi van 76 gram bevat de volgende voedingswaarden [8]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 1% ADH
  • Vitamine C: 117% ADH
  • Vitamine E: 6% ADH
  • Vitamine K: 38% ADH
  • Calcium: 3% ADH
  • Foliumzuur: 5% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 7% ADH
  • Koper: 5% ADH
  • Mangaan: 4% ADH

Kiwi’s en afvallen

Je kunt prima kiwi eten als je gewicht wilt verliezen.

Kiwi’s bevatten namelijk weinig calorieën en veel vitamines en mineralen. De vezels in een kiwi verlagen je eetlust en versnellen je stofwisseling (door de aanmaak van het hormoon ghreline te remmen).

Let op: Als je graag wilt afvallen, is het verstandig om niet te veel kiwi’s te eten. Kiwi’s bevatten namelijk, net zoals veel andere fruitsoorten, fructose (fruitsuiker). Een teveel hiervan kan het afvallen tegenwerken.

Onze afslanktip: Door iedere dag twee stuks fruit te eten zorg je ervoor dat je alle goede voedingsstoffen binnenkrijgt, maar krijg je tegelijkertijd ook niet te veel fructose binnen. Door het eten van kiwi’s te combineren met een gezond voedingspatroon, zul je het meeste gewicht verliezen.

Klik hier voor meer tips om af te vallen.