Het Nieuwe Calorieën Tellen Om Sneller Af Te Vallen

Calorieën tellen kan je een gevoel van controle geven. Hoewel het tellen van calorieën je kan helpen om af te vallen, kan het ook juist voorkomen dat je afvalt.

In sommige gevallen kun je zelfs aankomen, ondanks dat je elke calorie telt.

In dit artikel lees je hoeveel calorieën je nodig hebt en welk type calorie je helpt om snel en gezond af te vallen.

Begin pas met calorieën tellen zodra je de verschillende type calorieën uit dit artikel (her)kent. Door op de hoeveelheid calorieën en het type calorie te letten, ervaar je de volgende voordelen:

  • Je eetlust daalt en je energieniveau stijgt
  • Je verliest meer vet in de buikstreek (je leest straks hoe je dit bereikt)
  • Het gewichtsverlies zal niet na enkele weken stagneren

Laten we direct beginnen.

Wat zijn calorieën precies?

Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 graden Celsius te verwarmen. Een calorie is energie voor je lichaam. Net zoals een rijdende auto brandstof nodig heeft, heeft je lichaam calorieën nodig.

Het is je misschien opgevallen dat voedselverpakkingen, naast het aantal calorieën, ook het aantal kilojoules vermelden.  Omgerekend is één calorie 4,18 kilojoule. Let op dat je niet per ongeluk het aantal kilojoules telt, in plaats van het aantal calorieën.

De exacte caloriebehoefte verschilt sterk per persoon. Hieronder vind je de gemiddelden.

Vrouwen (19 – 30 jaar)

  • Zittend beroep: 2000
  • Licht actief: 2000 – 2200
  • Zeer actief: 2400

Vrouwen (31 – 50 jaar)

  • Zittend beroep: 1800
  • Licht actief: 2000
  • Zeer actief: 2200

Vrouwen (51+)

  • Zittend beroep: 1600
  • Licht actief: 1800
  • Zeer actief: 2000 – 2200

Mannen (19 – 30 jaar)

  • Zittend beroep: 2400
  • Licht actief: 2600 – 2800
  • Zeer actief: 2800 – 3000

Mannen (31 – 50 jaar)

  • Zittend beroep: 2200
  • Licht actief: 2400 – 2600
  • Zeer actief: 2800 – 3000

Mannen (51+)

  • Zittend beroep: 2000
  • Licht actief: 2200 – 2400
  • Zeer actief: 2400 – 2800

* Op basis van de dagelijkse caloriebehoefte van het Institute of Medicine Dietary Reference Intakes.

Op deze pagina vind je de caloriebehoefte voor kinderen.

Zo verbrand je de meeste calorieën

Je zou misschien denken dat je tijdens fysieke inspanningen de meeste calorieën verbrandt. Toch gaat de grootste hoeveelheid calorieën op aan het intact houden van je lichaam.

Terwijl je dit leest, verbrand je calorieën om je hart te laten kloppen, nieuwe cellen aan te maken en deze informatie een plekje in je brein te geven. Deze energiebehoefte heet de ruststofwisseling en verbrandt ongeveer 65% van je dagelijkse caloriebehoefte. De rest van de calorieën gaat op aan het verteren van voedsel (5%) en fysieke inspanning (30%).

Aangezien je de meeste calorieën verbrandt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen, komt afvallen aan op gezonde voeding en dagelijkse beweging (sporten mag, maar is niet verplicht).

 Samenvatting: Je lichaam heeft constant een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Ongeveer 65% van je dagelijkse caloriebehoefte verbrand je in ruststand (homeostase). Beweging is goed voor 30% en het verteren van voedsel voor de overige 5%.

Hoe het tellen van calorieën je dikker kan maken

Niet alleen de hoeveelheid calorieën is belangrijk. Het type calorie en de verspreiding van de calorieën over de dag kunnen het afvallen versnellen (of juist vertragen).

Dit complexe en bijzondere proces kan ik het beste uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld:

De caloriebehoefte van het lichaam is vergelijkbaar met een klein, stromend beekje. Stel je voor: iemand gooit in één keer een emmer water in het beekje. Het beekje zal dan overstromen. Als iemand daarentegen rustig een emmer water in het beekje laat leeglopen, overstroomt het beekje niet en vloeit het water soepel door.

Je lichaam werkt precies hetzelfde. Als er ineens te veel calorieën in je lichaam vrijkomen, sla je het overschot op als lichaamsvet (vergelijk het met een beekje dat overstroomt).

“Feit: door alleen calorieën te tellen en daarbij het type calorie te negeren kun je dikker worden.”

Enkelvoudige koolhydraten (zoals brood, pasta, rijst en suiker) geven hun energie snel vrij. Je lichaam neemt alle calorieën snel op en moet het in een zeer korte tijd verbranden of als vet opslaan.

Gezonde vetten, eiwitten en complexe koolhydraten worden langzaam verteerd en helpen je om af te vallen. Als voeding langzaam wordt verteerd en de calorieën rustig in je lichaam vrijkomen, ontstaat er een calorietekort. Je lichaam gaat dan over tot het verbranden van lichaamsvet om het calorietekort op te vangen.

Een recente publicatie van American Association for the Advancement of Science heeft het klassieke calorieën tellen nog verder ontkracht. In het onderzoek kregen twee testgroepen gedurende de dag precies hetzelfde aantal calorieën binnen, maar van een verschillend type.

De testgroep die meer gezonde calorieën kreeg (bestaande uit eiwitten, gezonde vetten en groentes) verloor in totaal 4% meer van hun totale vetpercentage dan de andere testgroep.

En het mooiste is: de mensen uit de succesvolle testgroep die meer vetten en eiwitten aten, verbrandden daarnaast meer buikvet.

Door op het type calorie te letten in plaats van de hoeveelheid, optimaliseer je een belangrijk afslankhormoon voor gewichtsverlies. Dit hormoon heet leptine en is mogelijk het belangrijkste hormoon in je lichaam tijdens het afvallen.

Het effect op je hormonen

Het leptine hormoon wordt aangemaakt in je eigen vetcellen en is buitengewoon belangrijk tijdens het afvallen. Het leptine hormoon kan ervoor zorgen dat je lichaam onnodig lang vet vasthoudt of juist heel makkelijk vrijgeeft.

Een gezonde leptinebalans doet drie belangrijke dingen voor je:

  1. Je eetlust verminderen
  2. Overtollig vet makkelijker vrijgeven
  3. Je stofwisseling verhogen

Een gezonde leptinebalans krijg je door gezonde voeding te eten en te bewegen. Onder gezonde voeding valt het eten van groente, vlees, vis, eieren, fruit, noten, zaden en schaal- en schelpdieren.

Zie mijn boodschappenlijst voor een uitgebreide lijst met gezonde voeding. Normaal gesproken is de boodschappenlijst alleen te verkrijgen als je het Simpel Slank volgt, maar ik heb besloten om de boodschappenlijst gratis weg te geven zodat je vandaag nog kunt beginnen.

Wil je meer weten over hoe je je eigen hormonen kunt balanceren om gezond af te vallen en ook die laatste kilo’s te verliezen (zonder hongergevoel of jojo-effect), neem dan een kijkje op de Simpel Slank pagina.

 Samenvatting: Het type calorie is belangrijker dan de hoeveelheid. Volgens onderzoek kun je snel afvallen en meer buikvet verbranden door op het type calorie te letten in plaats van de hoeveelheid calorieën.

Het nieuwe calorieën tellen om snel vet te verbranden

Hoe zou je het vinden om de rest van je leven elke calorie te moeten tellen? Ik denk niet dat je een lopende rekenmachine wilt worden die elke maaltijd aflegt tegen een ‘caloriebudget’.

Gelukkig hoeft dat ook niet. Ik raad je aan om het calorieën tellen te gebruiken als meetinstrument en niet als een handeling die je permanent toevoegt aan je lifestyle.

Maar met alleen calorieën tellen ben je er nog niet. Nog belangrijker dan het tellen van calorieën is de hoeveelheid koolhydraten die je eet.

Het zijn namelijk niet de vetten, maar juist de koolhydraten die voor overgewicht zorgen. Zoals je in mijn artikel over het koolhydraatarm dieet kunt lezen, is de wetenschap er sinds kort pas achter dat koolhydraten je dik maken en gezonde vetten je helpen om af te vallen. Dit betekent voor jou dat je lange tijd verkeerd bent geïnformeerd over voeding en afvallen.

Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Groente, havermout, fruit en zoete aardappel zijn voorbeelden van gezonde koolhydraten waar je niet snel van aankomt. Ongezonde koolhydraten zijn suikers, brood, pasta en rijst. Zij kunnen het afvallen vertragen of zelfs helemaal voorkomen.

Geen calorieën tellen, maar koolhydraten tellen

Als je wilt dat je lichaam makkelijker vet gaat verbranden, tel dan de hoeveelheid koolhydraten. Niet voor de rest van je leven, maar voor twee weken, zodat je begrijpt in welke voeding koolhydraten het meeste voorkomen.

Het kan zijn dat je meer of minder koolhydraten nodig hebt dan een ander persoon. Daarom staan hieronder richtlijnen voor het tellen van koolhydraten:

  • Snel afvallen: 50 – 70 gram koolhydraten per dag
  • Rustig afvallen: 70 – 100 gram koolhydraten per dag
  • Langzaam afvallen: 100 – 150 gram koolhydraten per dag

Het duurt meestal 3 dagen tot een week voordat je lichaam is gewend aan het verbranden van vet, in plaats van koolhydraten. Mis je energie in de tweede week? Dan heeft jouw lichaam wellicht behoefte aan iets meer koolhydraten.

De hoeveelheid koolhydraten in een product kun je aflezen van het label (of opzoeken via www.voedingswaardetabel.nl).

Het koolhydraatarm dieet weekmenu geeft je een beeld van de hoeveelheid koolhydraten die je mag eten om snel en gezond af te vallen.

Je hebt in dit artikel kunnen lezen dat het leptine hormoon belangrijk is tijdens het afvallen. Leptine is 1 van de 12 hormonen die het afvallen heel makkelijk (of juist moeilijk) kan maken.

Door je hormonen te balanceren kun je sneller en gezonder afvallen. Dit artikel is tot een einde gekomen, maar als je je nu aanmeld voor de nieuwsbrief ontvang je als aanvulling op dit artikel het volgende:

  1. Het ochtendprogramma waarmee je vroeg op de dag een belangrijk vetverbrandingshormoon ‘AAN’ zet.
  2. Heerlijke en snelle recepten.
  3. Mijn beste afslanktips (en nog veel meer).

Meld je nu gratis aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot al deze informatie.

Snel en Gezond Afvallen Ben je klaar met dieetfabels en wil je antwoorden op overgewicht? Dit is wat je van ons kunt verwachten:
  • Praktische afslanktips om al jouw 12 natuurlijke afslankhormonen te activeren om stug lichaamsvet los te weken en te verbranden.
  • Een 8-delige afslankcursus in je mailbox met het beste van het beste advies om een slank lichaam te krijgen en te behouden.
  • Het Ochtend Slank programma gratis in je mailbox - zodat je morgenochtend direct 2 belangrijke vetverbrandingshormonen 'aanzet'.

57.247 mensen gingen je voor