Gezond Afvallen – Versla overgewicht voor eens en altijd

Als je op een snelle en gezonde manier wilt afvallen (zonder hongergevoel of afslankpillen), lees dit artikel dan aandachtig door. Door de adviezen uit dit artikel op te volgen, verlies je op een gezonde manier tot 2 kilo per week.

In dit artikel lees je welk hormoon verantwoordelijk is voor het jojo-effect, en kom je er achter wat je kunt doen om dit hormoon niet tegen je, maar juist voor je te laten werken tijdens het afvallen.

Als je de adviezen uit dit artikel negeert, kan dit resulteren in de onaangename situatie waarbij het afvallen na 2 weken tot stilstand komt (ondanks dat je gezond eet en beweegt). Gezond afvallen met de verkeerde informatie is een verloren race. Lees daarom dit artikel, zodat je precies weet welke stappen je kunt nemen om snel en gezond afvallen mogelijk te maken.

Laten we direct beginnen.

Gezond afvallen door voedzaam voedsel

Je lichaam werkt het beste als alle 13 vitamines, 15 mineralen en 8 essentiële aminozuren in de juiste hoeveelheden en verhoudingen aanwezig zijn. Bij gezond afvallen gaat het om het verbranden van overtollig vet, waarbij je het lichaam voorziet van alle nodige voedingsstoffen.

Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat het niet moeilijk is om dagelijks genoeg calorieën binnen te krijgen. Door ‘slechte’ koolhydraten te eten krijg je al snel (te) veel calorieën binnen, maar juist (te) weinig voedingsstoffen.

Dit leidt tot ongezond overgewicht, aangezien het lichaam niet optimaal kan functioneren bij een gebrek aan belangrijke voedingsstoffen. Kies je er daarbij voor om af te vallen door middel van een ongezond dieet, dan zal het afvallen moeizaam verlopen en in veel gevallen zelfs niet lukken. Dit komt doordat het lichaam bepaalde reserves heeft uitgeput om het ongezonde dieet vol te houden.

Gezond afvallen bestaat uit het eten van voeding met een hoge voedingswaarde. Zo krijgt je lichaam alle essentiële vitamines, mineralen, vetzuren, eiwitten en phytonutriënten binnen. Deze voedingsstoffen dienen als gereedschap voor het vetverbrandingsproces en maken het mogelijk om snel af te vallen.

Door gezond af te vallen is je lichaam in staat om over een langere periode meer vet te verbranden. Ter illustratie zie je in de onderstaande grafiek het verschil in gewichtsafname bij een gezond dieet (blauwe lijn) ten opzichte van een ongezond dieet (oranje lijn).

Door op een gezonde manier af te vallen bereik je het beste resultaat. Dat komt doordat gezonde voeding een belangrijk vetverbrandingshormoon in je lichaam activeert; het leptine hormoon.

Gezond afvallen: verlies ook die laatste kilo’s met het vetverbrandingshormoon leptine

Het leptine hormoon speelt een buitengewoon belangrijke rol tijdens het afvallen. Het leptine hormoon heeft verschillende taken, waaronder een einde maken aan hongergevoel en het versnellen of vertragen van de stofwisseling.

Een andere taak van het leptine hormoon is om je te beschermen tegen overgewicht. Je lichaam heeft hierdoor een natuurlijke “beveiliging” om overgewicht te voorkomen.

Dit werkt als volgt: als iemand een te hoog vetpercentage heeft, geeft het leptine hormoon signalen af om de eetlust te minimaliseren. Hierdoor heb je minder honger en val je af. Deze natuurlijke “beveiliging” is bedoeld om te voorkomen dat we te dik worden.

Maar ondanks de kracht van leptine, kan het hormoon uit balans raken door ongezonde voeding, weinig beweging of het hebben van een te hoog vetpercentage. Als leptine uit balans is, schiet je eetlust omhoog.

We hebben het dan over een verstoorde hormoonbalans (leptineresistentie in dit geval).

In het volgende deel van dit artikel leer je hoe je de leptinebalans kunt herstellen en volledig kunt optimaliseren voor het verbranden van vet.

Door de onderstaande voedingsadviezen toe te passen, wordt gezond afvallen zeer prettig. Met het voorbeeld dagschema kun je genieten van heerlijke en voedzame recepten.

 Samenvatting: Als het leptine hormoon door ongezonde voeding, weinig beweging of een hoog vetpercentage uit balans raakt, schiet je eetlust omhoog en blijf je dooreten terwijl je eigenlijk al vol zit. Als het leptine hormoon in balans is, ben je in staat om sneller vet te verbranden (inclusief die laatste kilo’s in de buikstreek).

Gezond afvallen in twee eenvoudige stappen

Snel en gezond afvallen bereik je door de onderstaande 2 stappen te volgen. Stap 1 bestaat uit het eten van voeding waar je van afvalt. In stap 2 leg ik je uit hoe een beetje beweging je helpt om gezond af te vallen (sporten is niet noodzakelijk).

Stap 1: gezonde voeding waar je van afvalt

Zoals je in mijn artikel over calorieën tellen kunt lezen, zijn niet alle calorieën gelijk. Een pizzapunt van 300 calorieën is bij lange na niet zo voedzaam als hetzelfde aantal calorieën uit hoogwaardige eiwitten en groentes.

De drie soorten calorieën die we kennen zijn:

  1. Eiwitcalorieën – vlees, vis, ei, noten, zaden, haver en zuivel.
  2. Vetcalorieën – olijfolie, kokosolie, avocado, noten, zaden en pitten.
  3. Koolhydraatcalorieën – brood, pasta, rijst, bonen, suiker en noedels.

Vetten worden vaak bestempeld als de boosdoener van overgewicht, maar dat is niet correct. Het zijn juist de ongezonde koolhydraten die zich nestelen als overtollig lichaamsvet. In mijn artikel over het koolhydraatarm dieet lees je waarom.

Vermijd daarom zoveel mogelijk van deze slechte koolhydraten:

  • Suiker: tafelsuiker en siropen in snoep, koek, gebak en ijs. Ingrediënten die eindigen op “ose” zijn meestal suikers en kun je beter vermijden.
  • Zetmeel: is een verborgen suiker die te vinden is in aardappelen, tarwe, mais, rijst en margarine. Zetmeel wordt snel opgenomen in het lichaam en heeft daardoor dezelfde ongunstige werking als suiker.
  • Graan: graan is een boosdoener tijdens het afvallen, omdat het voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgt (lees in dit Paleo artikel waarom je beter geen graan kunt eten).
  • Frisdranken: alle frisdranken met toegevoegde suikers zoals cola, Fanta, energiedrankjes, etc. Ook vruchtensappen uit pak kun je het beste vermijden, aangezien ze vaak zelfs meer suiker bevatten dan cola.

De voedingswaarde van bovenstaande ‘slechte’ koolhydraten is laag. Om gezond af te vallen kun je het beste voeding eten die rijk is aan vitamines, antioxidanten, vezels, mineralen en phytonutriënten.

Om het makkelijk voor je te maken, geef ik de boodschappenlijst (onderdeel van het Simpel Slank programma) hieronder gratis weg. Ik raad je aan om het te downloaden en uit te printen, alvorens je verder gaat met het lezen van dit artikel.

Klik hier om de boodschappenlijst te downloaden. Sla hem op of print hem uit en lees vervolgens de rest van dit artikel.

Stap 2: beweeg dagelijks een kwartier (en verbrand buikvet)

Door dagelijks een kwartier te bewegen val je sneller af, krijg je meer energie en reduceer je stress.

Uit een studie van stressexpert S. Talbott blijkt dat je stress al met 15% kunt verlagen door 3 keer per week 18 minuten te bewegen. Zoals je in mijn artikel ‘afvallen buik‘ kunt lezen, kan het verminderen van stress leiden tot minder buikvet.

Daarnaast bevordert beweging de aanmaak van spiermassa (waardoor je er strakker uit gaat zien) en verkleint het de kans op osteoporose (broze botten).

Je kunt het beste profiteren van de vele gezondheidsvoordelen van beweging, door de bewegingsactiviteit functioneel te maken.

Een paar voorbeelden:

  • Pak voortaan de fiets voor kleine boodschappen
  • Haal elke dag na de lunch een frisse neus
  • Dans op je favoriete muziek
  • Ga tuinieren
  • Praat bij met familie en vrienden tijdens een wandeling

Misschien heb jij andere manieren om aan beweging te komen, zoals zwemmen of een middagje shoppen.

Belangrijk: zolang je 15 minuten per dag beweegt, hoef je niet te sporten om snel en gezond af te vallen.

Gezond afvallen: een voorbeeld dagschema

Met de boodschappenlijst kun je zelf recepten samenstellen. Om het makkelijker voor je te maken, heb ik hieronder een paar maaltijden voor je opgeschreven.

Ontbijt – Spinazieomelet met prei en cherrytomaatjes
Recept: snijd de prei in stukken en halveer de cherrytomaatjes. Verhit twee eetlepels kokos- of olijfolie in een koekenpan en bak de prei tot deze zacht is. Voeg de tomaatjes en ongeveer 80 gram spinazie toe en verwarm kort, totdat de spinazie is geslonken. Maak twee inkepingen in de spinazie en breek een ei in elke inkeping. Doe een deksel op de pan en bak het geheel tot het ei is gestold. Breng het gerecht op smaak met peper, zout en een beetje citroensap.

Lunch – Supersmoothie met aardbei, banaan, blauwe bessen en boerenkool
Recept: doe een banaan, een handvol aardbeien, een handvol blauwe bessen en een handje boerenkool in een blender. Voeg 300 ml water toe en mix het geheel tot een gladde substantie.

Diner – Biefstuk met quinoasalade
Recept: kook 50 gram quinoa volgens de instructies op de verpakking en laat het afkoelen. Snijd een beetje peterselie, 1/3 komkommer en een tomaat in stukjes, en hussel alles door elkaar in een kom. Voeg hier twee eetlepels olijfolie aan toe. Breng op smaak met peper en zout. Bak de biefstuk zoals jij hem het liefste eet.

Variatietip: vervang de biefstuk door kalkoenfilet/kipfilet: snijd het vlees in stukjes, bak het gaar, voeg een beetje citroensap toe en serveer bij de quinoasalade.

Tijd bespaartip: je kunt gekookte quinoa in een afgesloten verpakking tot 5 dagen in de koelkast bewaren.

Snacks

  1. Een handvol amandelen
    Tip: ongezouten en ongebrande amandelen zijn het beste.
  2. Schaaltje zwarte olijven

Het bovenstaande dagschema geeft je een idee van wat je kunt bereiden met de producten van de boodschappenlijst.

Voordat je gaat beginnen… Lees dit.

Nu je begrijpt wat je moet doen om gezond af te vallen, is het belangrijk dat je goed van start gaat. Daarom heb ik als aanvulling op dit artikel iets extra’s voor je.

Meld je hieronder aan voor de afslanknieuwsbrief door je e-mailadres achter te laten en ontvang direct het ochtendprogramma + mijn beste afslanktips die ik normaal gesproken alleen deel tijdens consulten.

In het ochtendprogramma ontdek je wat je kunt doen om vroeg op de dag een belangrijk vetverbrandingshormoon “AAN” te zetten, zodat je buikvet zult verbranden.

Meld je nu hieronder aan en ik communiceer verder met je in mijn nieuwsbrief.