Hoe gezond is watermeloen?

Watermeloen is heerlijk op een zomerse dag. In dit artikel ontdek je de belangrijkste gezondheidsvoordelen van deze vrucht. Ook lees je of het eten van watermeloen helpt als je wilt afvallen.

Zoals de naam al aangeeft, bevat watermeloen veel water. Daardoor kan de vrucht helpen om uitdroging te voorkomen.

Inhoud:

Feitjes over watermeloen

  • Zo’n 5000 jaar geleden plaatsten Egyptenaren watermeloenen in de graven van hun koningen voor gebruik in het hiernamaals.
  • China is tegenwoordig de grootste producent van watermeloenen.
  • Kooplieden lieten de inwoners van China in de 10e eeuw al kennismaken met deze fruitsoort.
  • Watermeloen is nu over de hele wereld een geliefde fruitsoort [1], net als de cantaloupe meloen.

Waarom watermeloen gezond is

Watermeloen is rijk aan vocht en bevat daarnaast belangrijke vitamines en mineralen. Denk aan vitamine A, B en C, zink, ijzer en calcium. De vrucht heeft dan ook verschillende voordelen voor onze gezondheid.

1. Kan spierpijn helpen verminderen

Watermeloen bevat een stof die de bloedvaten laat ontspannen en de bloedsomloop bevordert. Dit kan bijdragen aan minder spierpijn na het sporten. Dat is fijn als je net begint met sporten of als je intensief aan het trainen bent.

Een onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Agricultural Food and Chemistry toont het effect van watermeloen op de spieren aan. De deelnemers die voor het sporten watermeloensap dronken, hadden 24 uur later minder spierpijn dan degenen die dit niet hadden gedaan [1-4].

Samenvatting: Uit onderzoek blijkt dat watermeloen kan helpen om spierpijn te verminderen.

2. Goed voor het hart

Watermeloenen bevatten een grote hoeveelheid van de stof lycopeen [1,2,5,6,7]. Deze stof geeft watermeloen zijn kenmerkende rozerode kleur. Volgens onderzoek van de Purdue University is lycopeen gunstig voor de gezondheid van het hart. Dit zou komen doordat de stof bijdraagt aan een gezond cholesterolniveau en een gezonde bloeddruk.

Onderzoekers van de Florida State University ontdekten dat ook andere stoffen in watermeloen een positief effect op het hart kunnen hebben [2,8]. Denk aan vitamine A, C en B6. Ook bevat de vrucht stoffen die de bloedvaten verwijden, waardoor het bloed beter kan stromen.

Samenvatting: Verschillende stoffen in watermeloen zijn goed voor het hart.

3. Helpt de cellen gezond te blijven

Lycopeen uit watermeloen is niet alleen goed voor je hart, maar ook voor je cellen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de cellen van verschillende organen, zoals de longen en de baarmoeder, gezonder blijven als je regelmatig lycopeen binnenkrijgt [5,9].

Verder bevat watermeloen veel antioxidanten, net als ananas, avocado, banaan en appel. Antioxidanten helpen om schadelijke vrije radicalen tegen te gaan. Het zijn stofjes die je lichaam nodig heeft om bacteriën en virussen te bestrijden. Een teveel aan vrije radicalen kan je namelijk ziek maken. Antioxidanten gaan dit tegen.

Samenvatting: Watermeloen kan je lichaam beschermen tegen vrije radicalen en op deze manier bijdragen aan gezonde cellen.

4. Bevordert de gezondheid van huid en haar

De vitamine A in watermeloen zorgt ervoor dat je haar gehydrateerd blijft. De vitamine helpt je hoofdhuid namelijk om talg aan te maken. Talg voedt je haar en beschermt het tegen uitdroging. Andere stoffen in watermeloen dragen bij aan de groei van je haar.

Naast vitamine A bevat watermeloen ook vitamine C. Beide vitamines bevorderen de aanmaak van collageen. Collageen zorgt ervoor dat de huid haar gezonde structuur behoudt en helpt om haaruitval te voorkomen [1,9]. Ook de grote hoeveelheid vocht in watermeloen draagt bij aan een gezonde huid. Het helpt om de huid van binnenuit te hydrateren.

Samenvatting: De vitamine A in watermeloen is goed voor het haar. In combinatie met vitamine C is het eveneens goed voor de huid.

5. Voorkomt uitdroging

Doordat watermeloen voor 92% uit water bestaat, kan de vrucht uitdroging helpen voorkomen. Met één portie watermeloen (zo’n 150 gram) krijg je bijna 140 ml water binnen. Dat is vooral goed in de zomer, als je door de warmte veel vocht kwijtraakt.

Doordat watermeloen veel mineralen bevat, helpt de vrucht ook om de mineralenvoorraad in je lichaam aan te vullen. Dat is fijn als je veel zweet en daarbij veel mineralen verliest. Met watermeloen krijg je zowel calcium, kalium, magnesium als mangaan binnen.

Ook kan de vrucht bijdragen aan een gezonde lichaamstemperatuur en bloeddruk. Dit maakt deze fruitsoort effectief tegen een zonnesteek [1,5,9].

Samenvatting: Watermeloen is door het hoge vochtgehalte zowel gunstig voor je vochtbalans als voor je lichaamstemperatuur en bloeddruk.

6. Draagt bij aan gezonde nieren

Watermeloen bevat een grote hoeveelheid van het mineraal kalium, dat een positieve invloed heeft op de nieren. Zo is kalium nodig om belastende stoffen uit de nieren op te ruimen [5]. Zijn je nieren vrij van deze stoffen, dan kunnen ze hun reinigende werk beter doen.

Je nieren zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Ze behoren tot de zogenoemde ontgiftende organen, net als de lever, de darmen, het lymfestelsel en de huid. De nieren zorgen ervoor dat afvalstoffen en gifstoffen je lichaam kunnen verlaten via de urine.

Samenvatting: Watermeloen is rijk aan kalium. Dit mineraal is gunstig voor de nieren.

7. Goed voor de weerstand

Watermeloen geeft je weerstand een flinke boost met de vitamines en mineralen die de vrucht bevat. Zo dragen vitamine A en C bij aan een sterk afweersysteem. Vitamine C helpt ook bij de opname van ijzer uit voeding. Dit mineraal heeft op zijn beurt een weerstandsverhogende werking, net als koper.

De B-vitamines B6 en foliumzuur (vitamine B11) helpen eveneens mee aan een krachtig immuunsysteem. In watermeloen vind je alle genoemde vitamines en mineralen. Je kunt deze vrucht dus ook eten om je weerstand op peil te brengen.

Samenvatting: Watermeloen bevat weerstandsverhogende vitamines en mineralen, zoals vitamine A, vitamine C, vitamine B6 en ijzer.

Voedingswaarde van watermeloen

Een portie watermeloen van 152 gram bevat de volgende voedingswaarden [10]:

  • Energie: 46 calorieën
  • Koolhydraten: 11 gram
    – Suikers: 9 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vetten: 0 gram
  • Vezels: 1 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 17% ADH
  • Vitamine C: 21% ADH
  • Vitamine E: 0% ADH
  • Vitamine K: 0% ADH
  • Calcium: 1% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Magnesium: 4% ADH
  • Kalium: 5% ADH
  • Koper: 3% ADH
  • Mangaan: 3% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een portie watermeloen ook vitamine B1, B2, B3, B5 en B6, zink en ijzer.

Watermeloen en afvallen

Watermeloen bevat geen vet, levert weinig calorieën en is rijk aan vitamines en mineralen. Daarnaast bevat deze fruitsoort een grote hoeveelheid vocht. Dit zorgt ervoor dat je lange tijd een vol gevoel houdt. Watermeloen is dan ook een geschikte fruitsoort als je graag wat gewicht wilt verliezen.

Let op: Net zoals andere fruitsoorten bevat watermeloen fruitsuiker (fructose). Wanneer je veel watermeloen eet, krijg je ook veel van deze fruitsuikers binnen. Dit zou het afvallen kunnen tegenwerken.

Het is belangrijk om watermeloen met andere gezonde voedingsmiddelen te combineren. Wanneer je tot twee porties watermeloen per dag eet, krijg je niet te veel suikers binnen. Op deze manier kun je afvallen en tegelijkertijd profiteren van de voordelen van watermeloen.

Watermeloen past goed in een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet.