Hoe gezond is een appel? Lees hier 7 voordelen

Appels zijn sappige en verfrissende dorstlessers. In dit artikel lees je wat de effecten van appels zijn op je geheugen, hersenen, cholesterol, gewicht en nog veel meer.

Ook ontdek je of het eten van appels helpt als je wilt afvallen.

Inhoud:

Feitjes over appels

  • De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks meer dan 10 kilo appels.
  • Volgens archeologen genieten mensen al sinds 6500 voor Christus van deze fruitsoort.
  • Appels waren heel populair in de tijd van de Grieken en Romeinen [1].
  • Tegenwoordig worden er 7500 verschillende soorten appels geteeld.
  • Van alle landen waar de appelteelt plaatsvindt, zijn de grootste producenten China, Amerika, Italië en Polen.

Waarom een appel gezond is

Appels zijn rijk aan antioxidanten en vezels. Dit maakt dat ze een gunstig effect hebben op onze gezondheid. We zetten zes gezondheidsvoordelen van appels voor je op een rijtje.

1. Gunstig effect op het geheugen

Volgens onderzoekers van onder andere de Universiteit van Genève kunnen appels bijdragen aan je neurologische gezondheid [2]. Deze fruitsoort bevat namelijk quercetine, een stof die ook in aardbeien, mango en vijgen te vinden is.

Quercetine is een waardevolle antioxidant. Het stofje is in staat om ontstekingen van neuronen te verminderen, wat goed is voor de gezondheid van je hersenen. Het kan je zelfs helpen om dingen beter te onthouden.

Ook zijn appels rijk aan vezels. Daarmee ondersteunen ze de gezondheid van de darmen. Hoewel veel mensen de link niet snel leggen, hebben de darmen veel te maken met de gezondheid van de hersenen.

Samenvatting: Appels kunnen bijdragen aan het behoud van een goed geheugen.

2. Voor gezonde hersenen

Appels hebben nog meer voordelen voor ons brein. Ze dragen namelijk bij aan de gezondheid van onze hersenen doordat ze de bloedtoevoer naar de hersenen ondersteunen. Meer bloedtoevoer naar de hersenen betekent dat er meer voedingsstoffen en energie naar de hersenen kunnen, zodat ze optimaal kunnen functioneren.

Een Finse studie die 28 jaar lang duurde en waar 9.208 mannen en vrouwen aan deelnamen, bevestigde dat appels de bloedtoevoer naar het brein ondersteunen [3].

Andere voedingsstoffen die goed zijn voor het brein zijn:

  • Omega 3-vetten (uit vette vis)
  • Groene kruiden
  • Noten
  • Zaden
  • Pitten
  • Avocado’s
Samenvatting: Appels kunnen de bloedtoevoer naar de hersenen ondersteunen.

3. Goed voor het cholesterol

Cholesterol werd voorheen gezien als iets negatiefs. Inmiddels zijn we er achter dat er ‘goed’ en ‘slecht’ cholesterol bestaat. Afhankelijk van wat je eet, reageert je lichaam door je cholesterolspiegel aan te passen.

Onderzoek toont aan dat appels een gunstig effect kunnen hebben op je cholesterolspiegel. Zo kunnen ze helpen om slecht cholesterol (LDL) te verlagen en gezond cholesterol (HDL) te verhogen [4].

Het mooie aan appels is dat ze polyfenolen, vezels én plantensterolen bevatten. Deze drie voedingsstoffen helpen allemaal op hun eigen manier om cholesterolwaardes te verbeteren.

Samenvatting: Appels kunnen bijdragen aan het verlagen van slecht cholesterol.

4. Kan astma helpen voorkomen

Appels zijn rijk aan polyfenolen. Dit zijn bijzondere stoffen, want ze hebben het vermogen om de luchtwegen te zuiveren. Dat maakt dat appels kunnen helpen bij klachten aan de luchtwegen door prikkels van buitenaf, zoals stuifmeel of huisstof [5].

Daarnaast heeft een onderzoek van de University of California aangetoond dat de longfunctie verbetert wanneer men iedere dag een appel eet. Ook kan het eten van appels helpen om de kans op astma te verkleinen [6].

Andere vruchten die een positief effect kunnen hebben op de luchtwegen zijn abrikoos en mango.

Samenvatting: De polyfenolen in appels kunnen zuiverend werken op de longen.

5. Beschermt de cellen

Antioxidanten beschermen je cellen tegen vrije radicalen. Ze zijn noodzakelijk om je lichaam gezond te houden. Antioxidanten vind je voornamelijk in groente en fruit, zoals appels.

De gezondheid van de cellen in de longen kan verbeteren dankzij de antioxidanten in appels. Een onderzoek uit Hawaii toont aan dat mensen gezondere longen hebben als ze regelmatig appels consumeren [7].

Ook de darmcellen profiteren van het eten van appels [8].

Volgens onderzoekster Rui Hai Liu is er steeds meer bewijs dat een appel per dag zou kunnen helpen om de cellen in het borstgebied gezond te houden [9]. Liu zegt dat dit gezondheidsvoordeel komt doordat appels een waardevol stofje bezitten dat fenol heet.

Samenvatting: Appels kunnen bijdragen aan de gezondheid van de lichaamscellen, zoals in de longen en het borstgebied.

6. Voor een gezonde bloedsuikerspiegel

Appels bevatten vezels, waarmee ze bijdragen aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Dat is belangrijk voor een goede gezondheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vezels de kans op diabetes type 2 kunnen helpen verminderen [10].

Zo is er een studie met maar liefst 187.382 deelnemers die heeft aangetoond dat drie porties appel, rozijnen, druiven, blauwe bessen of peren per week de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 met 7% kan helpen verkleinen [11].

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de polyfenolen in appels helpen om de cellen in de alvleesklier die insuline produceren gezond te houden. Ook dat is belangrijk om diabetes type 2 te helpen voorkomen [12].

Samenvatting: Zowel de vezels als polyfenolen in appels zijn gunstig als het gaat om het verkleinen van de kans op diabetes type 2.

7. Gunstig voor hart en bloedvaten

Appels zijn niet alleen goed voor het cholesterol. Ze kunnen ook helpen de bloeddruk gezond te houden. Dat blijkt uit een onderzoek waarin de proefpersonen gedurende ten minste 1 jaar één appel per dag consumeerden [13].

Uit het onderzoek blijkt dat 1 appel per dag niet alleen de kans op een hoge bloeddruk kan helpen verlagen. Het blijkt ook de bloeddruk te kunnen helpen verbeteren. Bij de deelnemers aan het onderzoek zagen de wetenschappers bovendien vaker gezonde bloedvaten en een betere levensverwachting [13].

Samenvatting: Eén appel per dag heeft een positief effect op de bloeddruk en de bloedvaten.

Voedingswaarde van een appel

Een appel van 149 gram bevat de volgende voedingswaarden [14]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 2% ADH
  • Vitamine B2: 2% ADH
  • Vitamine B3: 1% ADH
  • Vitamine B6: 3% ADH
  • Vitamine C: 11% ADH
  • Kalium: 5% ADH
  • Magnesium: 2% ADH
  • Mangaan: 3% ADH

Appels en afvallen

Appels zijn geschikt om te eten tijdens het afvallen. Ze bevatten namelijk weinig calorieën en veel voedingsstoffen. De vezels in appel verminderen bovendien je eetlust en houden de maag en darmen in optimale conditie.

Let op: Appels bevatten fructose (fruitsuiker). Als je te veel fructose binnenkrijgt, kan dat het afvallen vertragen of zelfs helemaal voorkomen.

Onze afslanktip: Eet maximaal twee stuks fruit per dag tijdens het afvallen. Eet fruit bij voorkeur zo vroeg mogelijk op de dag, zodat je lichaam de tijd heeft om de fruitsuikers te verbranden.