Hoe gezond is een appel? Lees hier 6 voordelen

Appels zijn sappige en verfrissende dorstlessers. In dit artikel lees je wat de effecten van appels zijn op je geheugen, hersenen, cholesterol, gewicht en nog veel meer.

Ook ontdek je of een appel helpt als je wilt afvallen.

Inhoud:

  • Feitjes over appels
  • Gezondheidsvoordelen
  • Voedingswaarde
  • Appels en afvallen

Feitjes over appels

  • De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks meer dan 10 kilo appels.
  • Volgens archeologen genieten mensen al sinds 6500 voor Christus van deze fruitsoort.
  • Appels waren heel populair in de tijd van de Grieken en Romeinen [1].
  • Tegenwoordig worden er 7500 verschillende soorten appels geteeld.
  • Van alle landen waar de appelteelt plaatsvindt, zijn de grootste producenten China, Amerika, Italië en Polen.

Waarom een appel gezond is

Appels zijn rijk aan antioxidanten en vezels. Dit maakt dat ze een gunstig effect hebben op onze gezondheid. We zetten 6 gezondheidsvoordelen van appels voor je op een rijtje:

1. Gunstig effect op het geheugen

Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd aan de universiteit van Quebec kunnen appels bijdragen aan je neurologische gezondheid. Deze fruitsoort bevat namelijk quercetine, een stof die ook in aardbeien, mango en vijgen te vinden  is.

Quercetine is een antioxidant die de dood van cellen door oxidatie en ontsteking van neuronen kan helpen verminderen. Dit kan onder andere bijdragen aan het beschermen van je geheugen, waardoor je dingen beter onthoudt [2].

Samenvatting: Appels kunnen bijdragen aan het behoud van een goed geheugen.

2. Voor gezonde hersenen

Appels hebben nog meer voordelen voor ons brein. Ze dragen namelijk bij aan de gezondheid van onze hersenen doordat ze een positief effect hebben op de bloedtoevoer naar dit orgaan. Zo kunnen de vruchten helpen om het bloed goed te laten stromen.

Een Finse studie volgde 28 jaar lang de eetgewoonten van 9.208 mannen en vrouwen. De onderzoekers ontdekten dat het eten van appels positief verband houdt met het behoud van de bloedtoevoer naar de hersenen [3]. Voor een gezond brein is het dus een goed idee om appels te eten.

Samenvatting: Appels kunnen de bloedtoevoer naar de hersenen ondersteunen.

3. Goed voor het cholesterol

Cholesterol werd voorheen gezien als iets negatiefs. Inmiddels zijn we er achter dat er “goed” en “slecht” cholesterol bestaat. Afhankelijk van wat je eet, reageert je lichaam door je cholesterolspiegel aan te passen.

Onderzoek toont aan dat appels een gunstig effect kunnen hebben op je cholesterolspiegel. Zo kunnen ze helpen om slecht cholesterol (LDL) te verlagen en gezond cholesterol (HDL) te verhogen [4].

Samenvatting: Appels kunnen bijdragen aan het verlagen van slecht cholesterol.

4. Kunnen astma helpen voorkomen

Appels zijn rijk aan polyfenolen. Dit zijn bijzondere stoffen, want ze hebben het vermogen om de luchtwegen te zuiveren. Dat maakt dat appels kunnen helpen bij klachten aan de luchtwegen door prikkels van buitenaf, zoals stuifmeel of huisstof [5].

Daarnaast heeft een onderzoek van de University of California aangetoond dat de longfunctie verbetert wanneer men iedere dag een appel eet. Ook kan het eten van appels helpen om de kans op astma te verminderen [6].

Andere vruchten die een positief effect hebben op de luchtwegen, zijn abrikoos en mango.

Samenvatting: De polyfenolen in appels kunnen zuiverend werken op de longen.

5. Beschermen de cellen

Antioxidanten beschermen je cellen tegen vrije radicalen. Antioxidanten zijn noodzakelijk om je lichaam gezond te houden. Antioxidanten vind je voornamelijk in groente en fruit, zoals appels.

De gezondheid van de cellen in de longen kan verbeteren dankzij de antioxidanten in appels. Een onderzoek uit Hawaii toont namelijk aan dat mensen gezondere longen hebben als ze regelmatig appels op het menu hebben staan [7]. Ook de darmcellen profiteren van het eten van appels [8].

Volgens onderzoekster Rui Hai Liu is er steeds meer bewijs dat een appel per dag zou kunnen helpen om de cellen in het borstgebied gezond te houden [9]. Liu zegt dat je door het eten van appels meer fenol binnenkrijgt en dat kan veel voordelen hebben voor je gezondheid.

Samenvatting: Appels kunnen bijdragen aan de gezondheid van de lichaamscellen, zoals in de longen en het borstgebied.

6. Voor een gezonde bloedsuikerspiegel

Appels bevatten vezels, waarmee ze bijdragen aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Dat is belangrijk voor een goede gezondheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vezels de kans op diabetes type 2 kunnen helpen verminderen [10].

Zo is er een studie met maar liefst 187.382 deelnemers die heeft aangetoond dat 3 porties appel, rozijnen, druiven, blauwe bessen of peren per week de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 met 7% kan helpen verlagen [11].

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de polyfenolen in appels helpen om de cellen in de alvleesklier die insuline produceren, gezond te houden. Ook dat is belangrijk om diabetes type 2 te helpen voorkomen [12].

Samenvatting: Zowel de vezels als polyfenolen in appels zijn gunstig als het gaat om het verminderen van de kans op diabetes type 2.

Voedingswaarde van een appel

De gemiddelde appel weegt 150 gram en heeft de volgende voedingswaarde [10,11]:

Een appel bevat de volgende vitamines en mineralen:

  • Vitamine A – 5 mcg
  • Vitamine B2 – 0,05 mg
  • Vitamine B3 – 0,1 mg
  • Vitamine B6 – 0,06 mg
  • Vitamine C – 7 mg
  • Kalium – 160 mg
  • Magnesium – 8 mg
  • Mangaan – 0,05 mg

Appels en afvallen

Appels zijn geschikt om te eten tijdens het afvallen. Ze bevatten namelijk weinig calorieën en veel voedingsstoffen. De vezels in appel verminderen bovendien je eetlust en houden de maag en darmen in optimale conditie.

Let op: Appels bevatten fructose (fruitsuiker). Als je te veel fructose binnenkrijgt, kan dat het afvallen vertragen of zelfs helemaal voorkomen.

Onze afslanktip: Wij raden aan om maximaal 2 stuks fruit per dag te eten tijdens het afvallen. Eet fruit bij voorkeur zo vroeg mogelijk op de dag, zodat je lichaam de tijd heeft om de fruitsuikers te verbranden.