Hoe gezond zijn vijgen? Ontdek hier 6 geneeskrachtige voordelen

Vijgen zijn vers een delicatesse en gedroogd een zoete lekkernij. In dit artikel lees je hoe deze fruitsoort kan bijdragen aan je gezondheid.

Ook kom je te weten of het eten van vijgen helpt als je wilt afvallen.

Inhoud:

  • Feitjes over vijgen
  • Gezondheidsvoordelen
  • Voedingswaarde
  • Vijgen en afvallen

Feitjes over vijgen

  • Vijgen staan bekend als voedsel voor de goden [1].
  • Wilde vijgenbomen bestonden al in de tijd van de dinosauriërs.
  • Zo’n 11.000 jaar geleden begonnen mensen in West-Azië de vijg te telen [2].
  • Als we vijgen eten, eten we in feite de bloem van de vijg.
  • Met hun suikergehalte van 55% zijn vijgen de meest zoete vruchten op aarde.
  • Er zijn maar liefst 750 verschillende soorten vijgen [3].

Waarom de vijg gezond is

Vijgen bevatten veel gezonde stoffen die belangrijke voordelen kunnen hebben voor onze gezondheid. Hieronder zetten we 6 gezondheidsvoordelen van deze fruitsoort voor je op een rij:

1. Voor gezonde cellen

Vijgen bevatten verschillende stoffen die de cellen gezond helpen houden. Eén van deze stoffen is quercetine. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat deze stof een gezond makende invloed heeft op de cellen van de longen en dikke darm.

Naast quercetine bevatten vijgen ook luteoline. Deze stof draagt bij aan gezonde cellen doordat hij vrije radicalen neutraliseert. Luteoline is vooral gunstig voor de cellen in onze huid [4].

Vijgen zijn daarnaast rijk aan de vezelsoort pectine, waardoor ze ons lichaam bescherming kunnen bieden tegen schadelijke vrije radicalen [5]. Dat blijkt uit een onderzoek onder 51.823 vrouwen. Doordat zij vezelrijke producten en fruit zoals vijgen aten, had dat een positieve invloed op de gezondheid van hun cellen [6].

Samenvatting: Vijgen bevatten verschillende stoffen die schadelijke vrije radicalen helpen tegengaan, wat helpt om de cellen gezond te houden.

2. Gunstig voor de bloeddruk

Vijgen bevatten een grote hoeveelheid kalium. Dit is een belangrijk mineraal voor het op peil houden van de hartslag en bloeddruk. Het eten van vijgen kan om deze reden een bloeddrukverlagende werking hebben.

Dit is ook uit een onderzoek gebleken. In het onderzoek at de ene groep testpersonen fruit, groente en magere zuivelproducten in plaats van snoep en snacks. De andere groep at een gemiddeld Amerikaans dieet met weinig groente en fruit, maar wel veel vet voedsel.

Na 8 weken bleek dat de groep die veel groenten en fruit – zoals vijgen – at meer kalium binnenkreeg en hun bloeddruk aanzienlijk was gedaald [6].

Samenvatting: Vijgen kunnen de bloeddruk helpen verlagen.

3. Versterken je botten

Het eten van vijgen kan je botten sterker maken. Dit komt door de grote hoeveelheid calcium die je binnenkrijgt wanneer je regelmatig vijgen eet. Calcium staat er om bekend belangrijk te zijn voor sterke botten en de kans op osteoporose (botontkalking) te helpen verkleinen.

Naast calcium bevatten vijgen ook fosfor. Deze stof bevordert de groei van botten, waardoor het bot sneller herstelt na schade [5]. Ook bramen en broccoli bevatten fosfor en dus ook een goed idee als je de botaanmaak wilt ondersteunen.

Samenvatting: De combinatie van calcium en fosfor in vijgen draagt bij aan de botaanmaak.

4. Gunstig voor de ogen

Maculadegeneratie is een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt. Dit komt vaak voor naarmate men ouder wordt. Hierbij sterven de lichtgevoelige cellen in het oog af in het gebied waar je normaliter het scherpste ziet.

Wanneer je 3 of meer porties fruit (zoals vijgen, aardbeien, olijven of avocado) per dag eet, zou dit de kans op maculadegeneratie met 36% kunnen helpen verkleinen [5,6]. Dit is in vergelijking met mensen die minder dan 1,5 portie fruit per dag eten.

Samenvatting: Vijgen kunnen de kans op maculadegeneratie helpen verkleinen.

5. Verzachtend voor de keel

Vijgen bevatten veel mucilage. Dit is een plakkerige substantie die ook wel bekend staat als een soort plantenlijm. Het is een natuurlijk middel dat de keel helpt verzachten [5]. Dat is prettig als je keel is aangedaan tijdens een verkoudheid of griep.

Andere groenten- en fruitsoorten met een verzachtend effect, zijn komkommer en het blad van frambozen. De eerste heeft vooral een verlichtende invloed op de huid als je te lang in de zon bent geweest en de tweede werkt verzachtend tijdens de bevalling.

Samenvatting: De slijmstoffen in vijgen hebben een verzachtende invloed op de keel.

6. Verbeteren de suikerspiegel

De grote hoeveelheid kalium in vijgen kan voor nog meer voordelen zorgen. Dit mineraal draagt namelijk ook bij aan de regulering van de hoeveelheid suiker in het lichaam na het eten van een maaltijd.

Kalium zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel minder snel schommelt, waardoor de suikerspiegel beter in evenwicht blijft [5]. Dit is belangrijk om problemen met de suikerspiegel te voorkomen en al bestaande klachten onder controle te houden.

Samenvatting: Vijgen kunnen bijdragen aan een stabielere bloedsuikerspiegel.

Voedingswaarde van vijgen

Een vijg van 50 gram bevat de volgende voedingswaarde [7]:

  • 37 calorieën
  • 10 gram koolhydraten, waarvan
    – 8 gram suiker
  • 0 gram eiwit
  • 0 gram vet
  • 1 gram vezels

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 1% ADH
  • Vitamine C: 2% ADH
  • Vitamine K: 3% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Magnesium: 2% ADH
  • Kalium: 3% ADH
  • Koper: 2% ADH
  • Mangaan: 3% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een vijg ook kleine hoeveelheden vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B12, ijzer, natrium en fosfor.

Vijgen eten tijdens het afvallen

Vijgen zijn het een goede toevoeging aan je dieet wanneer je graag wilt afvallen.

Let op: Wanneer je te veel vijgen eet, kan dat het gewichtsverlies tegenwerken. Deze vruchten bevatten namelijk veel fructose (fruitsuiker).

Onze afslanktip: Wanneer je niet meer dan 2 porties fruit per dag eet, zal je geen nadelen ondervinden van de fruitsuikers in vijgen. Door het eten van vijgen te combineren met het eten van andere gezonde voedingsmiddelen zal het afvallen een stuk makkelijker gaan.

Meer over gezond afvallen lees je in het artikel over het koolhydraatarm dieet.