Hoe gezond is komkommer? De 7 voordelen van komkommer

Komkommer is een gezonde en zeer caloriearme groente. Komkommers bestaan voor maar liefst 97% uit water, en voor de rest uit vezels, vitamines en antioxidanten.

In dit artikel lees je alles over de gezondheidsvoordelen van komkommer.

Feitjes over komkommers

Komkommers zijn langwerpige groene vruchten van de komkommerplant (Cucumis sativus). Ze groeien in Nederlandse kassen, maar kunnen ook uit landen als Spanje afkomstig zijn. Komkommers zijn knapperig en smaken neutraal. Ze worden meestal rauw gegeten, al kun je ze ook (kort) roerbakken of koken.

De schil van de komkommer is eetbaar en heel gezond! Was een komkommer echter altijd goed voordat je deze gebruikt. Je kunt een komkommer maximaal twee weken op een koele plaats bewaren. Een komkommer blijft langer houdbaar als je hem verpakt in folie. Je kunt een komkommer niet invriezen.

Komkommer is één van de meest gegeten groenten in Nederland. Dat is geweldig nieuws, want door komkommer te eten krijg je diverse voedingsstoffen binnen en ga je veroudering tegen.

Lees snel verder als je wilt weten waarom komkommer gezond is. Aan het eind van dit artikel kom je er achter hoe het eten van komkommer je kan helpen als je gezond wilt afvallen.

Waarom komkommer gezond is

1. Komkommer hydrateert

Door voldoende water te drinken houd je je stofwisseling hoog, worden afvalstoffen beter afgevoerd en houd je je lichaam op nog veel meer manieren gezond [1,2]. Komkommers zijn één van de meest vochtrijke groenten die er bestaan: 97% van een komkommer is puur water [3]. Door komkommer te eten kom je op een gezonde manier aan een goede hoeveelheid vocht!

Het water in komkommers is ook nog eens zeer zuiver: het is gefilterd door de plant en via de steel in de komkommer terechtgekomen.

2. Komkommer bevat voedingsstoffen

Komkommer bevat onder andere vitamine C, B en K, foliumzuur, calcium, ijzer en kalium [6]. Ook is komkommer rijk aan antioxidanten.

Antioxidanten helpen om schade aan je cellen te voorkomen, waarmee ze veroudering tegengaan. Dit werkt zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van je lichaam. Ook staan antioxidanten bekend om hun ontstekingsremmende werking. De kleine hoeveelheid calorieën die je uit komkommer haalt zitten dus wel tjokvol voedingsstoffen!

3. Komkommers zijn zeer caloriearm

Doordat komkommers voor zo’n groot deel uit vocht bestaan, bevatten ze nauwelijks calorieën: slechts 13 calorieën per 100 gram [3]! Je kunt gerust een halve komkommer als tussendoortje eten. Dit voelt als een ‘hele hap’, maar levert je slechts 25 à 30 calorieën op. Door een royale portie komkommer te eten, krijg je ook meer van de vitamines en vezels binnen die komkommer bevat.

4. Komkommer helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden

Meerdere onderzoeken bij dieren hebben aangetoond dat komkommer kan helpen om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Hiermee voorkom je dat je lichaam extra vet opslaat en verklein je het risico op insulineresistentie en diabetes type 2.

Eén van deze dierstudies onderzocht welk effect verschillende groenten op de bloedsuikerspiegel hadden. Komkommer bleek effectief zijn bij het verlagen en het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel [4].

Juist de schil van de komkommer blijkt zo gezond te zijn: een onderzoek bij muizen met diabetes liet zien dat muizen die komkommerschilextract kregen een aanzienlijk gezondere, lagere bloedsuikerspiegel hadden dan de muizen die dit niet kregen. Ook de meeste symptomen van diabetes verdwenen bij de muizen die komkommerschilextract kregen [5].

Deze studies zijn allemaal bij proefdieren gedaan, en de effectiviteit bij mensen moet nog onderzocht worden. Maar al met al zijn de resultaten veelbelovend!

5. Komkommer houdt je botten sterk en gezond

Komkommer is zeer rijk aan vitamine K, wat essentieel is voor de gezondheid van je botten. Ook is vitamine K belangrijk voor een goede opname van calcium. Iets meer dan een halve komkommer (250 gram) bevat al 50% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K [6]!

6. Komkommers voor een platte buik

De combinatie van vezels en vocht in komkommer helpt jou om van je opgeblazen gevoel af te komen. De vezels in de komkommer slurpen het vocht op en vormen een gel-achtige substantie. Deze substantie reist soepel door je darmkanaal en zorgt er onderweg voor dat harde ontlasting en lucht hun weg naar de uitgang vinden. Zo helpen ze jou van obstipatie af, met een platte buik als resultaat.

7. Komkommer helpt tegen rimpels en pigmentvlekken

Het is niet voor niets dat je in veel gezichtsmaskers en douchegel komkommer tegenkomt. Komkommer is namelijk een effectief anti-rimpelmiddel. De antioxidanten in komkommer gaan veroudering tegen, wat jij aan de buitenkant ziet als rimpels en pigmentvlekken.

Ook kunnen schijfjes komkommer (die je op je huid legt) de huid hydrateren en zo extra helpen bij het tegengaan van rimpels. Schijfjes komkommer helpen ook bij het tegengaan van wallen onder je ogen en bij het verlichten van pijn bij een verbrande huid.

Voedingswaarde van komkommer

Een portie komkommer van 100 gram bevat de volgende voedingswaarde [3]:

  • 13 calorieën
  • 1,3 gram koolhydraten
  • 0,7 gram eiwit
  • 0,4 gram vet
  • 0,6 gram vezels

Vitamines en mineralen [6]:

  • Vitamine A: 2% ADH
  • Vitamine C: 5% ADH
  • Vitamine K: 21% ADH
  • Vitamine B5: 3% ADH
  • Vitamine B6: 2% ADH
  • Foliumzuur: 2% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 4% ADH
  • IJzer: 2% ADH

Komkommers helpen bij het afvallen

Komkommer is een ideale groente voor wie wil afvallen. Door het vocht en de vezels houdt komkommer je lang verzadigd, terwijl je zeer weinig calorieën binnenkrijgt.

Uit een analyse van 13 studies onder meer dan 3500 mensen blijkt dat mensen die vaak voeding met veel vocht en weinig calorieën eten een aanzienlijk lager gewicht hebben dan mensen die dit minder vaak eten [7].

Komkommer is bij uitstek geschikt voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen. Komkommer kan helpen om ongemakken bij een koolhydraatarm dieet te verminderen of op te lossen. Vaak worden deze ongemakken veroorzaakt door een tekort aan vocht. Bij het verbranden van koolhydraten verliest je lichaam namelijk ook een hoop vocht. Het eten van komkommer helpt je om dit vocht weer aan te vullen.

Bovendien zijn komkommers één van de meest koolhydraatarme groenten die er bestaan. Als je trek hebt, dan is het eten van komkommer een slimme manier om snaai-aanvallen te voorkomen. Eet dus gerust een stuk komkommer als je daar behoefte aan hebt.

Heb je serieuze trek of zoek je een lekker en caloriearm tussendoortje? Maak dan eens één van deze slanke komkommersnacks!

  • Komkommerschijfjes met Hüttenkäse, peper en zout
  • Komkommerschijfjes met plakjes ei, peper en zout
  • Komkommer met dipsaus van kwark, dille, (rauwe) honing, peper en zout
  • Komkommer met dipsaus van Griekse yoghurt, (suikervrije) ketchup en mosterd
  • Komkommerbootje met zalm: halve komkommer in de lengte doorgesneden en uitgehold, gevuld met 30 gram in stukjes gescheurde gerookte zalm, 1 el kwark, peper en zout.

Je kunt komkommer aan veel maaltijden toevoegen. Dit maakt je maaltijden groter en voedzamer, en houdt deze toch caloriearm. Probeer eens één van de onderstaande slanke maaltijdtips met komkommer.

  • Smoothie met komkommer
  • Komkommerreepjes door de wokschotel
  • Plakjes komkommer op een rijstwafel met hummus of Hüttenkäse
  • Plakjes komkommer bij de lunch of avondmaaltijd
  • Komkommerrauwkost met kwark, peper en zout