Hoe gezond zijn frambozen?

Frambozen zijn een heerlijke lekkernij en gezonder dan je denkt. In dit artikel kom je er achter welke gezondheidsvoordelen frambozen jou kunnen opleveren.

Ook lees je of frambozen je helpen om af te vallen of op gewicht te blijven.

Inhoud:

Feitjes over frambozen

  • Doordat frambozen sappig zijn en een zoetzure smaak hebben, worden ze regelmatig verwerkt in jam.
  • Archeologen hebben ontdekt dat frambozen waarschijnlijk al in de prehistorie werden gegeten.
  • Ook in de tijd van de Grieken en Romeinen was de fruitsoort populair.
  • De bladeren van de framboosstruik werden vroeger al gebruikt voor medicinale doeleinden.
  • In de middeleeuwen werden frambozen gebruikt als rode verf tijdens het schilderen [1].

De gezondheidsvoordelen van frambozen

Frambozen bevatten veel stoffen die onze gezondheid kunnen ondersteunen, zoals vitamines en antioxidanten. Hieronder lees je wat de gezondheidsvoordelen zijn van deze populaire fruitsoort.

1. Beschermen de cellen

Frambozen beschermen de cellen door de grote hoeveelheid antioxidanten en ellaginezuur die ze bevatten. Antioxidanten gaan schadelijke vrije radicalen tegen, die onze cellen kunnen beschadigen.

Er zijn eveneens aanwijzingen dat antioxidanten en ellaginezuur ons lichaam kunnen helpen bij het opruimen van cellen die zich anders gedragen dan de bedoeling is [3,4,11,12,13].

Frambozen zijn niet de enige vruchten die ellaginezuur bevatten. Deze stof is bijvoorbeeld ook te vinden in aardbeien.

Samenvatting: Frambozen gaan celbeschadiging tegen en dragen bij aan het behoud van gezonde cellen.

2. Versterken het immuunsysteem

Als je regelmatig frambozen eet, draagt dat bij aan een sterk immuunsysteem. De fruitsoort bevat namelijk een grote hoeveelheid vitamine C. Vitamine C kan helpen om de symptomen van verkoudheid en griep te verminderen, waardoor je er minder last van hebt [5].

Ook verkort deze vitamine de duur van de verkoudheid. Dat is fijn als je in het koude seizoen toch een keertje ziek bent [5].

Ook kiwi’s zijn rijk aan vitamine C, en zijn dus ook goed om te eten als je verkouden bent.

Samenvatting: Frambozen kunnen helpen om de symptomen en duur van griep en verkoudheid te verminderen.

3. Goed voor hart en bloedvaten

Er zijn verschillende redenen waarom het eten van frambozen goed zou kunnen zijn voor je hart en bloedvaten. Uit onderzoek blijkt dat frambozen een hulpmiddel zouden kunnen zijn om het bloed te verdunnen en bloedproppen te helpen voorkomen [2,6].

Let op: Als je al bloedverdunners gebruikt, kan de bloedverdunnende werking van frambozen minder gunstig voor je zijn.

Frambozen bevatten kalium, wat eveneens goed is voor het hart. Dit mineraal heeft namelijk een gunstige invloed op de bloeddruk [7].

Samenvatting: Frambozen kunnen helpen om het bloed goed te laten stromen en kunnen tevens bijdragen aan een gezonde bloeddruk.

4. Ondersteunen een stabiele bloedsuikerspiegel

Frambozen zijn rijk aan vezels, waardoor ze een goed tussendoortje zijn voor mensen met diabetes. Vezels zorgen er namelijk voor dat de bloedsuikerspiegel langer stabiel blijft. Uit verschillende studies blijkt dat een vezelrijk dieet kan bijdragen aan een lager bloedsuikergehalte [14,15].

Andere vruchten die veel vezels bevatten zijn bramen en granaatappel. Van deze vruchten maak je in een handomdraai een heerlijke fruitsalade. Lekker als toetje of tussendoortje.

Samenvatting: Door frambozen te eten, is het mogelijk dat je bloedsuikerspiegel langer stabiel blijft.

5. Goed voor de ogen

Het eten van frambozen kan helpen om goed te blijven zien. De antioxidanten in frambozen zouden voor een vermindering van oogschade door vrije radicalen kunnen zorgen, waardoor het gezichtsvermogen langer behouden blijft [2].

Samenvatting: Frambozen kunnen bijdragen aan het behoud van het gezichtsvermogen.

6. Een goede fruitsoort voor vrouwen

Frambozen blijken extra voordelen op te leveren voor vrouwen. Een kopje frambozenthee kan krampen tijdens de menstruatie verminderen. Ook zijn frambozen (net als gember) een goed hulpmiddel tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap. Daarnaast helpen ze bij pijn tijdens de bevalling [2,8,9].

Vooral de bladeren van de frambozenstruik zorgen voor het verzachtende en verlichtende effect. Ze kunnen eveneens de melkproductie stimuleren bij vrouwen die borstvoeding geven [2].

Samenvatting: Frambozen kunnen pijn tijdens de bevalling verminderen, de melkproductie bevorderen en helpen bij zwangerschapsmisselijkheid.

De voedingswaarde van frambozen

100 gram frambozen bevat de volgende voedingswaarden [10]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 1% ADH
  • Vitamine C: 44% ADH
  • Vitamine E: 4% ADH
  • Vitamine K: 10% ADH
  • Foliumzuur: 5% ADH
  • Magnesium: 5% ADH
  • Kalium: 4% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Koper: 4% ADH
  • Mangaan: 34% ADH

Naast bovengenoemde vitamines en mineralen bevatten frambozen ook nog ijzer, fosfor, zink en de vitamines thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5) en B6.

Frambozen en afvallen

Frambozen zijn een goede toevoeging op je eetpatroon als je wilt afvallen. De vruchtjes bestaan namelijk voor een groot deel uit water, waardoor ze weinig calorieën bevatten. Daarbij zijn ze rijk aan vezels, waardoor het eten van frambozen je lang verzadigd houdt.

Let wel op: Frambozen bevatten fruitsuikers (fructose). Wanneer je te veel fruitsuikers binnenkrijgt, zal dit het afvallen tegenwerken. Probeer jezelf daarom te beperken tot maximaal twee porties per dag.

 Samenvatting: Frambozen zijn een goede toevoeging op je dieet wanneer je wilt afvallen.

Conclusie en tips

Frambozen zijn een aanrader als je voor je gezondheid wilt zorgen vanwege de vele gezondheidsvoordelen die deze fruitsoort kan opleveren. Een ander voordeel is dat frambozen je kunnen helpen als je wilt afvallen.

Als je het eten van frambozen combineert met een gezond eetpatroon, zal je het meeste effect ervaren. Gevarieerd en gezond eten is namelijk erg belangrijk voor een slank en gezond lichaam.