Hoe gezond zijn frambozen? Lees hier de 6 krachtige voordelen

In dit artikel kom je erachter welke gezondheidsvoordelen frambozen kunnen opleveren. Frambozen hebben namelijk effect op je immuunsysteem, bloedvaten en bloedsuikerspiegel.

Ook hebben wij voor je uitgezocht of frambozen een goede toevoeging aan je dieet zijn wanneer je probeert om gewicht te verliezen (of op gewicht te blijven).

De geschiedenis van frambozen

Frambozen zijn in Nederland (en in vele andere landen) al heel wat jaren een populaire fruitsoort. De meeste frambozen hebben een rode kleur. Doordat frambozen sappig zijn en een zoetzure smaak hebben, worden ze regelmatig verwerkt in jam.

Archeologen hebben ontdekt dat frambozen waarschijnlijk al in de prehistorie werden gegeten. Ook in de tijd van de Grieken en Romeinen was de fruitsoort populair. Niet alleen de smaak is de reden dat frambozen al die tijd erg populair zijn geweest.

De bladeren van de framboosstruik werden vroeger al gebruikt voor medicinale doeleinden. In de middeleeuwen werden frambozen zelfs gebruikt als rode verf tijdens het schilderen [1].

De gezondheidsvoordelen van frambozen

1. Kan bescherming bieden tegen kanker
Frambozen kunnen de kans op kanker verminderen door de grote hoeveelheid antioxidanten en ellaginezuur die ze bevatten. Dit kan bijdragen aan een reactie van het lichaam waarbij kwaadaardige cellen worden gedood.

Antioxdianten en ellaginezuur zouden daarom effectief kunnen zijn tegen verschillende kankersoorten, zoals darm- en borstkanker. Hoewel er onderzoeken zijn uitgevoerd, is er nog meer onderzoek nodig om het effect daadwerkelijk te bewijzen [3,4,14,15,16].

2. Versterkt het immuunsysteem
Je immuunsysteem kan versterken wanneer je regelmatig frambozen eet. De fruitsoort bevat namelijk een grote hoeveelheid vitamine C, wat ervoor zorgt dat je beter beschermd bent tegen infecties, verkoudheid of griep [2,6].

3. Goed voor hart en bloedvaten
Er zijn verschillende redenen waarom het eten van frambozen goed zou kunnen zijn voor je hart en bloedvaten. Uit onderzoek blijkt dat frambozen een hulpmiddel zouden kunnen zijn om het bloed te verdunnen en bloedproppen te voorkomen [2,7].

Let wel op: Als je al bloedverdunners gebruikt, kan de bloedverdunnende werking van frambozen minder gunstig voor je zijn.

Tevens bevatten frambozen kalium, wat goed is voor het hart. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kans op overlijden door een hartziekte met 49% vermindert wanneer je 4,069 milligram kalium per dag binnenkrijgt [8,17].

4. Stabiliseert de bloedsuikerspiegel
Frambozen zijn rijk aan vezels, waardoor ze een goed tussendoortje zijn voor mensen met diabetes. De vezels zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel langer stabiel blijft. Uit verschillende studies blijkt dat een vezelrijk dieet kan bijdragen aan een lager bloedsuikergehalte [18,19].

5. Behoudt gezonde ogen
Frambozen kunnen je helpen om droge ogen te voorkomen. De voedingsstoffen in frambozen zorgen er namelijk voor dat er voldoende traanvocht kan worden geproduceerd. Ook kan de vitamine C in frambozen bescherming bieden tegen schade door UV-licht [5,6].

Daarnaast blijkt dat het eten van frambozen kan bijdragen aan het voorkomen van maculadegeneratie. De stof zeaxanthine, te vinden in frambozen, zou voor een vermindering van schade aan het oog kunnen zorgen, waardoor deze oogziekte (waarbij het gezichtsvermogen achteruit gaat) zich minder eenvoudig ontwikkelt [5,10].

6. Een goede fruitsoort voor vrouwen
Frambozen blijken extra voordelen op te leveren voor vrouwen. Een kopje frambozenthee kan krampen tijdens de menstruatie verminderen. Ook is het een goed hulpmiddel tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap en tegen pijn tijdens de bevalling [2,10,11]. Vooral de bladeren van de frambozenstruik zorgen voor dit effect.

De voedingswaarde van frambozen

100 gram (rode) frambozen bevat de volgende voedingswaarde:

frambozenVitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 1% ADH
  • Vitamine C: 44% ADH
  • Vitamine E: 4% ADH
  • Vitamine K: 10% ADH
  • Foliumzuur: 5% ADH
  • Magnesium: 5% ADH
  • Kalium: 4% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Koper: 4% ADH
  • Mangaan: 34% ADH

Naast bovengenoemde vitamines en mineralen bevatten frambozen ook nog ijzer, fosfor, zink en de vitamines thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5) en B6 [12].

Frambozen en afvallen

Frambozen zijn een goede toevoeging aan je dieet als je wilt afvallen. Frambozen bestaan namelijk voor een groot deel uit water, waardoor ze weinig calorieën bevatten. Daarbij zijn ze rijk aan vezels, waardoor het eten van frambozen je lang verzadigd houdt.

Let wel op: Frambozen bevatten fruitsuikers (fructose). Wanneer je te veel fruitsuikers binnenkrijgt, zal dit het afvallen tegenwerken. Probeer jezelf daarom te beperken tot maximaal 2 porties per dag.

 Samenvatting: Frambozen zijn een goede toevoeging aan je dieet wanneer je wilt afvallen. De fruitsoort bevat weinig calorieën en veel vezels. Hierdoor behoud je langer een vol gevoel.

Conclusie en tips

In dit artikel zijn frambozen positief beoordeeld dankzij de gezondheidsvoordelen die deze fruitsoort kan opleveren. Frambozen kunnen namelijk het risico op kanker verkleinen, de ogen gezond houden, de bloedsuikerspiegel stabiliseren en het immuunsysteem versterken. Een ander groot voordeel is dat frambozen je kunnen helpen wanneer je wilt afvallen.

Als je het eten van frambozen combineert met het aanhouden van een gezond dieet, zal je het meeste effect ervaren. Gevarieerd en gezond eten is namelijk erg belangrijk voor een slank en gezond lichaam. Om dit te bereiken hebben we de gratis Puur Figuur boodschappenlijst voor je klaar staan.

Laat je e-mailadres achter en we sturen deze direct naar je toe. Wanneer je je aan de voedingsmiddelen op deze boodschappenlijst houdt, kun je tot 2 kilo per week verliezen. Je hoeft hiervoor niet te sporten of een hongergevoel te ervaren.