Hoe gezond is granaatappel? Ontdek hier 7 geneeskrachtige voordelen

Granaatappels zijn bijzondere vruchten. In dit artikel lees je of granaatappels gezond zijn en welke voordelen ze bieden voor je hart, bloeddruk, brein en immuunsysteem.

Ook kom je te weten of het eten van granaatappels je helpt tijdens het afvallen.

Inhoud:

Feitjes over granaatappels

  • De Indianen zagen granaatappels als een natuurlijk geneesmiddel.
  • Oude Egyptenaren werden begraven met deze fruitsoort in de hoop op een volgend leven.
  • Granaatappel wordt soms ook wel ‘Chinese appel’ genoemd.
  • De vrucht heeft een hoge voedingswaarde [1,2,3].

Waarom een granaatappel gezond is

Door granaatappels te eten, krijg je veel voedingsstoffen binnen. Vooral vitamine C, vitamine K, foliumzuur en koper zijn rijk vertegenwoordigd in deze zoete vrucht. Dat maakt dat granaatappels voor een aanzienlijke verbetering van je gezondheid kunnen zorgen.

Hieronder hebben we 7 gezondheidsvoordelen van granaatappel voor je op een rijtje gezet.

1. Beschermt de cellen

Er zijn verschillende manieren waarop het eten van granaatappels je cellen kan beschermen. Ten eerste kunnen de antioxidanten in granaatappels helpen voorkomen dat je cellen zich anders gaan gedragen dan de bedoeling is. Daarnaast is het ook mogelijk dat deze antioxidanten anders werkende cellen helpen bestrijden [2,4].

Het sap van de granaatappel kan een duidelijk effect hebben op de gezondheid van de prostaat. Een onderzoek waarbij iemand iedere dag 237 milliliter granaatappelsap dronk, heeft dit aangetoond. Deze persoon bleek hierdoor een betere levensverwachting te hebben [2,5,6].

In een ander onderzoek, uitgevoerd aan de University of California, werd gekeken naar de effecten van granaatappelsap op de cellen in het borstgebied. Hieruit bleek dat het sap kan bijdragen om deze cellen zoveel mogelijk gezond te houden [8].

Samenvatting: Granaatappels dragen met hun antioxidanten bij aan gezonde cellen.

2. Bevordert de gezondheid van het hart

Granaatappels kunnen de gezondheid van je hart ondersteunen. De antioxidanten in deze fruitsoort kunnen namelijk helpen om de schade aan de aderen door vrije radicalen tegen te gaan.

Zo blijkt dat de antioxidanten in granaatappels kunnen helpen om de binnenkant van de aderen glad te houden, waardoor het bloed goed kan blijven stromen. Een studie met muizen, gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences, onderbouwt dit gegeven. Het onderzoek toont aan dat antioxidanten het ontstaan van afzettingen in de aderen met 30% kan helpen vertragen [2,10].

Ook is uit een onderzoek gebleken dat het drinken van granaatappelsap kan bijdragen aan een vermindering van het slechte LDL-cholesterol [1,5,9]. Ook dit is gunstig voor het hart, omdat het tevens kan helpen voorkomen dat er afzettingen in de aderen ontstaan.

Samenvatting: Granaatappels helpen het slechte LDL-cholesterol te verminderen en de aderen gezond te houden.

3. Gunstig effect op de bloeddruk

Punicic zuur is het zuur uit de olie van de zaden van de granaatappel. Dit zuur is één van de belangrijkste bestanddelen van de granaatappel dat kan bijdragen aan een verlaging van de bloeddruk [1].

Er is een onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat mensen die 2 weken lang iedere dag 150 milliliter granaatappelsap binnenkregen een gezondere bloeddruk hadden [5,11].

Ook het mineraal kalium in granaatappels kan zijn bijdrage leveren als het om een gezonde druk in onze aderen en slagaderen gaat [16]. Andere fruitsoorten die een gunstig effect op de bloeddruk hebben zijn abrikozen, frambozen en kiwi.

Samenvatting: Granaatappels dragen bij aan een gezonde bloeddruk.

4. Goed voor het brein

Granaatappels kunnen ervoor zorgen dat de hersenen goed blijven functioneren. Er is een onderzoek uitgevoerd waarbij muizen iedere dag granaatappelsap binnenkregen. Door het granaatappelsap nam de opeenhoping van amyloïde plaques in de zenuwcellen van de hersenen af, waardoor de muizen beter functioneerden en bepaalde mentale taken beter uitvoerden. De ophoping van deze plaques staat bekend als het teken van alzheimer [3,5,12].

Een antioxidant met de naam punicalagine zou voor dit effect van granaatappel op het brein zorgen [3]. Vergeleken met andere groente- en fruitsoorten bevat granaatappel zeer veel antioxidanten [12]. Dat verklaart het krachtige effect van deze vrucht op onze gezondheid.

Samenvatting: Granaatappels ondersteunen een gezonde werking van de hersenen.

5. Verbetert het immuunsysteem

Doordat granaatappels veel vitamine C bevatten, kan deze vrucht erg goed zijn voor je immuunsysteem. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat er meer antilichamen aangemaakt worden. Deze kunnen het lichaam helpen beschermen tegen ziekten en infecties [7].

Ook wanneer we toch een keertje geïnfecteerd zijn geraakt, kan vitamine C helpen om de ernst en duur van de klachten te verminderen. Mocht je een griep of verkoudheid oplopen, dan is het een goed idee om granaatappel in huis te halen [15].

Andere vruchten die veel vitamine C bevatten zijn kiwi’s en blauwe bessen. Ook deze vruchten helpen dus om je immuunsysteem te versterken en minder snel ziek te worden.

Samenvatting: Het hoge gehalte aan vitamine C kan het immuunsysteem helpen versterken.

6. Ondersteunt bij artritis (gewrichtspijn)

Een onderzoek, gepubliceerd in het Israel Medical Association Journal, heeft aangetoond dat het eten van granaatappels ongemakken bij artritis kan helpen verminderen [2,13].

Voor deze studie dronken 6 mensen met reumatoïde artritis 12 weken lang iedere dag 10 milliliter granaatappelsap. Hierdoor bleken hun klachten te verminderen. De onderzoekers denken dat de antioxidanten in granaatappels verantwoordelijk zijn voor dit heilzame effect [13].

Op basis van de onderzoeksresultaten stellen de wetenschappers dat granaatappelsap een waardevolle aanvulling kan zijn op het eetpatroon van mensen met reumatoïde artritis [13].

Samenvatting: Granaatappels dragen bij aan het verminderen van klachten door artritis.

7. Voor een gezonde zwangerschap

Granaatappels bevatten veel foliumzuur, een B-vitamine die vooral tijdens de zwangerschap van belang is. De vitamine helpt namelijk een open ruggetje voorkomen [17].

Het is niet zo dat granaatappels een vervanging zijn van foliumzuur-supplementen tijdens je zwangerschap. Het eten van deze vrucht kan wel bijdragen aan een goede hoeveelheid van deze vitamine in je lichaam.

Andere vruchten die foliumzuur bevatten zijn meloen, bramen en sinaasappel. Voor een gezonde zwangerschap is het dus een goed idee om deze vruchten vaker op het menu te zetten.

Samenvatting: Granaatappels ondersteunen een gezonde zwangerschap door hun hoge gehalte aan foliumzuur.

Voedingswaarde van granaatappels

Een portie van 87 gram granaatappel bevat de volgende voedingswaarden [14]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 0% ADH
  • Vitamine C: 15% ADH
  • Vitamine E: 3% ADH
  • Vitamine K: 18% ADH
  • Calcium: 1% ADH
  • Foliumzuur: 8% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 6% ADH
  • Koper: 7% ADH
  • Mangaan: 5% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat granaatappel ook kleine hoeveelheden vitamine B6, ijzer en zink.

Granaatappel eten tijdens het afvallen

Granaatappels kun je prima eten tijdens het afvallen, zolang je de porties beperkt. De vruchten bevatten veel belangrijke vitamines en mineralen, waardoor je verschillende gezondheidsvoordelen kunt ervaren als je ze eet.

Het is goed om te onthouden dat granaatappels ook aardig wat fructose (fruitsuiker) bevatten. Een teveel aan suiker, ook uit natuurlijke bronnen, kan het afvallen vertragen of zelfs voorkomen. Probeer daarom gevarieerd en uitgebalanceerd te eten en geniet van maximaal twee porties fruit per dag.

Kortom: Eet gerust granaatappel tijdens het afvallen.