Blauwe bessen zijn gezond om deze 6 redenen

Blauwe bessen zijn niet alleen lekker, maar ook supergezond. In dit artikel ontdek je hoe je cellen, brein, bloeddruk en cholesterol van deze kleine vruchtjes profiteren.

Ook kom je te weten of blauwe bessen je helpen tijdens het afvallen.

Inhoud:

Feitjes over blauwe bessen

  • Blauwe bessen werden in de tijd van de Indianen veel gegeten.
  • De Indianen zagen blauwe bessen als een gift om hun kinderen te kunnen voeden tijdens een hongersnood [1].
  • De Indianen gebruikten blauwe bessen als effectief middel tegen hoest en ademhalingsproblemen.
  • Tegenwoordig worden blauwe bessen over de hele wereld verscheept en zijn ze het hele jaar verkrijgbaar.

Waarom de blauwe bes gezond is

De blauwe bes is rijk aan krachtige stoffen, zoals antioxidanten en anthocyanen. Ook vind je in dit donkerblauwe vruchtje veel vezels en belangrijke mineralen. Op deze manier kan het besje voor een aanzienlijke verbetering van je gezondheid zorgen.

1. Beschermt je cellen

Vrije radicalen kunnen schade aan cellen veroorzaken. Door blauwe bessen, banaan of appel te eten, krijg je antioxidanten zoals vitamine A en C binnen. Deze stoffen bieden bescherming tegen vrije radicalen en beschermen je cellen.

Blauwe bessen ondersteunen een gezonde celontwikkeling en dragen op deze manier bij aan het behoud van gezonde cellen. De volgende organen profiteren van dit effect [2]:

  • Longen
  • Slokdarm
  • Keel
  • Mond
  • Dikke darm
  • Alvleesklier
  • Prostaat

Er is een studie uitgevoerd waarbij 168 deelnemers iedere dag 1 liter van een mix van blauwe bes en appel te drinken kregen. Na 4 weken was de schade aan DNA door vrije radicalen met 20% afgenomen [3,4].

Blauwe bessen bevatten foliumzuur. Deze stof herstelt het DNA en helpt voorkomen dat cellen zich anders gaan gedragen dan de bedoeling is [2].

Samenvatting: Blauwe bessen dragen bij aan het behoud van gezonde cellen.

2. Voor een gezond cholesterol

Blauwe bessen bevatten antioxidanten. Uit een studie is gebleken dat deze stoffen kunnen bijdragen aan een verlaging van het ‘slechte’ LDL-cholesterol in het lichaam, waardoor je algehele cholesterol verbetert. Dat is eveneens goed voor je hart en bloedvaten [3,5,6].

Toen de deelnemers van de genoemde studie bij de maaltijd 75 gram blauwe bessen gingen eten, zagen de onderzoekers dat de oxidatie van ‘slecht’ LDL-cholesterol verminderde [3,5,6].

Een andere studie had als resultaat dat mensen met overgewicht een aanzienlijk lager ‘slecht’ LDL-cholesterolgehalte hadden nadat zij 8 weken lang iedere dag 50 gram blauwe bessen hadden gegeten. Na deze periode was hun slechte cholesterol met 27% afgenomen [3,7].

Samenvatting: Blauwe bessen kunnen het ‘slechte’ LDL-cholesterol verlagen.

3. Goed voor de bloeddruk

Uit onderzoek onder mensen met overgewicht is gebleken dat blauwe bessen kunnen bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk [3,7].

Nadat de proefpersonen van het onderzoek 8 weken lang 50 gram blauwe bessen per dag hadden gegeten, zagen de onderzoekers dat hun bloeddruk 4 tot 6% was gedaald [3,7]. Een gezonde bloeddruk is, net als een gezond cholesterolgehalte, gunstig voor je hart en bloedvaten.

Dat blauwe bessen zo’n heilzaam effect hebben op je bloeddruk, komt mogelijk doordat ze rijk zijn aan stoffen die bekend staan om hun bloeddrukverlagende vermogen. Denk aan kalium, calcium en magnesium [2].

Andere fruitsoorten die deze mineralen bevatten zijn dadels, vijgen en mango.

Samenvatting: Blauwe bessen kunnen bijdragen aan een gezonde bloeddruk.

4. Voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Een portie blauwe bessen van 148 gram bevat 3,6 gram vezels. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen met diabetes type 1 een lager bloedsuikergehalte hebben wanneer ze genoeg vezels binnenkrijgen [2].

Bij mensen met diabetes type 2 verbeteren de bloedsuiker- en insulinegehaltes ook wanneer ze meer vezels in hun eetpatroon opnemen [2]. Vezels zorgen ervoor dat suikers uit voeding minder snel in de bloedbaan worden opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel stabieler blijft.

Blauwe bessen kunnen tevens de insulinegevoeligheid helpen verbeteren. Dit kan bijdragen aan het verkleinen van de kans op diabetes type 2 [3,8,9].

Andere fruitsoorten met een heilzaam effect op de bloedsuikerspiegel zijn bramen en gojibessen.

Samenvatting: Blauwe bessen bevatten veel vezels, wat bijdraagt aan een stabiele bloedsuikerspiegel.

5. Bevordert de gezondheid van het hart

Blauwe bessen bevatten veel vitamine B6 en foliumzuur. Deze stoffen kunnen schade aan de aderen helpen voorkomen, zodat het hart wordt beschermd. Dit is mogelijk doordat vitamine B6 en foliumzuur de opstapeling van de schadelijke stof homocysteïne kunnen helpen tegenhouden.

Ook krijg je door het eten van blauwe bessen veel anthocyanen binnen. Dit zijn kleurstoffen die vooral in rode en blauwe fruitsoorten te vinden zijn, met name wanneer deze rijp zijn.

Volgens een studie, uitgevoerd aan de Harvard School of Public Health en de University of East Anglia, kan het binnenkrijgen van anthocyanen in belangrijke mate bijdragen aan de gezondheid van het hart bij jonge vrouwen en vrouwen van middelbare leeftijd [2].

Samenvatting: Blauwe bessen kunnen schade aan de aderen helpen voorkomen en zo het hart beschermen.

6. Gunstig voor de hersenen

Er zijn onderzoeken uitgevoerd waarin is aangetoond dat het eten van blauwe bessen de hersenfuncties kan helpen verbeteren.

Een voorbeeld hiervan is een onderzoek waarbij 9 ouderen met een milde cognitieve stoornis 12 weken lang iedere dag blauwe bessensap te drinken kregen. Aan het eind van de studie waren er verschillende verbeteringen in de hersenfuncties te zien [3,10].

Dit effect op ons brein komt voort uit het gehalte aan anthocyanen in blauwe bessen. Deze stoffen zijn vooral werkzaam op gebieden in onze hersenen die te maken hebben met ons geheugen en leervermogen. Je vindt anthocyanen ook in aardbeien, peren en kersen.

Samenvatting: Blauwe bessen kunnen hersenfuncties verbeteren.

Voedingswaarde van blauwe bessen

Een portie blauwe bessen van 148 gram bevat de volgende voedingswaarden [11]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine C: 24% ADH
  • Vitamine B6: 4% ADH
  • Vitamine K: 36% ADH
  • Mangaan: 25% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een portie blauwe bessen ook vitamine A, vitamine E, magnesium, foliumzuur, kalium en calcium.

Blauwe bessen tijdens het afvallen

Blauwe bessen kun je prima eten als je wilt afvallen. De vruchtjes zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels, en bevatten relatief weinig calorieën.

Let op: Hoewel blauwe bessen erg gezond zijn, is het wel verstandig om er rekening mee te houden dat deze fruitsoort fructose (fruitsuiker) bevat. Het eten van te veel fruit kan het afvallen vertragen. Daarom is het aan te raden om niet meer dan twee porties fruit per dag te eten. Je kunt fruit het beste eten tussen 06.00 en 18.00 uur, omdat je lichaam zo nog voldoende tijd heeft om de fruitsuikers te verbranden.

Onze afslanktip: Verdeel de twee porties fruit over de dag, want dan kan je lichaam de fructose direct omzetten in energie. Als je meer dan twee stuks fruit tegelijk eet, heb je kans dat je lever een deel van de fructose opslaat als lichaamsvet.