Hoe gezond zijn kersen? Lees hier de 7 voordelen

Kersen zijn lekker zoet én gezond. In dit artikel lees je alles over de verschillende gezondheidsvoordelen van kersen. Ook ontdek je of kersen je kunnen helpen afvallen.

Kersen bevatten behoorlijk wat vitamine C en daarnaast veel andere vitamines en mineralen, zoals zink, kalium en vitamine B6. Hierdoor hebben kersen diverse voordelen voor je gezondheid.

Inhoud:

Feitjes over kersen

  • In het jaar 600 voor Christus waren kersen in China al erg geliefd bij de rijken.
  • De Romeinen namen de zoete vruchtjes mee naar andere landen, waaronder Engeland.
  • Toen de Engelse kolonisten in 1600 kersen meenamen naar Noord-Amerika, steeg de populariteit van deze lekkere fruitsoort.
  • Kersen werden eerst vooral gegeten als dessert, maar in de 15e en 16e eeuw gebruikten mensen ze ook als geneesmiddel.
  • Er bestaan alleen al in Nederland meer dan 24 verschillende soorten kersen. Denk bijvoorbeeld aan zure en zoete kersen [1].

Waarom kersen gezond zijn

Kersen bevatten veel verschillende vitamines en mineralen, en daarmee kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan je gezondheid. Hieronder zetten we 7 gezondheidsvoordelen van kersen voor je op een rij.

1. Helpen je om beter te slapen

Kersen bevatten veel melatonine, een stof die je nachtrust kan helpen verbeteren. Dat bleek ook uit een onderzoek waarbij deelnemers 30 minuten na het ontwaken en 30 minuten voor het avondeten kersensap dronken. Het melatoninegehalte in hun lichaam nam aanzienlijk toe [2,3].

Als je beter slaapt, maak je minder van het hongerhormoon ghreline aan. Hierdoor versnelt je stofwisseling en heb je minder honger. Dat is ideaal als je wilt afvallen. Wil je weten hoe dit precies werkt? Lees dan ons artikel met tips om af te vallen.

Samenvatting: Kersen bevatten melatonine. Deze stof helpt je beter te slapen, wat eveneens kan helpen om je eetlust te verminderen.

2. Kunnen bescherming bieden tegen diabetes

De anthocyanen (de stoffen die kersen hun rode kleur geven) kunnen voor voordelen zorgen. Deze stoffen kunnen een positieve invloed op de bloedsuikerspiegel hebben. Vooral zure kersen zouden een positief effect hebben op de manier waarop ons lichaam met suikers omgaat. Dit kan het risico op diabetes helpen verlagen [3,5,7].

Andere fruitsoorten die anthocyanen bevatten zijn bramen, blauwe bessen en peren. Het is dus een goed idee om ook deze vruchten vaker te eten als je een gezonde bloedsuikerspiegel nastreeft.

Samenvatting: De anthocyanen in kersen kunnen helpen om de kans op diabetes te verkleinen.

3. Helpen je cellen beschermen

Kersen bevatten stoffen die je cellen helpen beschermen, zoals vitamine C en anthocyanen. Vooral het anthocyaan cyanidine is belangrijk om je cellen gezond te houden.

Verschillende studies hebben aangetoond dat cyanidine kan bijdragen aan het voorkomen van genetische mutaties. Er zijn aanwijzingen dat deze stof ook kan helpen voorkomen dat je cellen anders gaan functioneren dan de bedoeling is [5,6].

Verder helpen bètacaroteen en quercetine in kersen mee om je cellen gezond te houden. Bètacaroteen komt ook voor in meloen en mango. Quercetine is tevens te vinden in aardbeien en vijgen.

Samenvatting: Kersen zijn rijk aan stoffen die je cellen helpen beschermen, zoals vitamine C en anthocyanen.

4. Kunnen de bloeddruk helpen reguleren

Kersen bevatten veel kalium, een mineraal dat de vloeistoffen in het lichaam regelt. Vooral op de bloeddruk kan dit mineraal een positief effect hebben. Op deze manier kan het eten van kersen bijdragen aan een gezonde bloeddruk [4,6].

Een portie kersen van 138 gram bevat 0,3 gram kalium. Voor een goede gezondheid zou je iedere dag 3,5 gram van dit mineraal binnen moeten krijgen. Met een portie kersen krijg je hiervan dus al bijna 10% binnen. Andere fruitsoorten die rijk zijn aan kalium zijn watermeloen, granaatappel, avocado en kiwi.

Samenvatting: Kersen zijn rijk aan kalium. Dit mineraal draagt bij aan een gezonde bloeddruk.

5. Kunnen de klachten door jicht helpen verminderen

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat kersen de klachten door jicht kunnen helpen verminderen. In een USDA studie namen de deelnemers twee porties kersen per dag. Dit verlaagde hun urinezuurgehalte met 15%. Bij jicht is er te veel urinezuur in het bloed aanwezig [6].

Uit een onderzoek door de Boston University blijkt dat het eten van 10 kersen per dag de kans op een jichtaanval met 35% kan helpen verkleinen. Bij mensen die meer kersen aten, zagen de onderzoekers dat deze kans zelfs afnam met 50% [3,5,8,9].

Samenvatting: Er zijn aanwijzingen dat kersen het urinezuurgehalte in ons lichaam kunnen helpen verlagen en de kans op een jichtaanval met 35-50% kunnen helpen verkleinen.

6. Kunnen spierpijn verhelpen

Als je veel sport, is het een goed idee om regelmatig een schaaltje kersen te eten. Verschillende onderzoeken laten namelijk zien dat kersen spierpijn kunnen verhelpen. Uit één van deze onderzoeken bleek dat hardlopers die een week lang iedere dag kersensap dronken minder last hadden van spierpijn na een wedstrijd.

Hoe kan het dat kersen helpen bij spierpijn? Dat komt door de antioxidanten in de vruchtjes. Deze kunnen bescherming bieden tegen vrije radicalen die ontstaan tijdens het sporten [3,5,6,10]. Ook broccoli, komkommer en groene thee bevatten veel antioxidanten.

Samenvatting: De antioxidanten in kersen kunnen spierpijn verhelpen.

7. Dragen bij aan een gezond cholesterolgehalte

Een gezond cholesterolgehalte is belangrijk voor je hart en bloedvaten. Er zijn aanwijzingen dat kersen kunnen helpen om het cholesterol op een gezond peil te houden. Dat ontdekten onderzoekers toen ze 37 deelnemers 12 weken lang iedere dag 480 ml kersensap lieten drinken.

Na afloop van het onderzoek concludeerden de onderzoekers dat kersensap kan helpen om het totale cholesterolgehalte te verlagen. Bij de deelnemers aan het onderzoek was ook het slechte cholesterol, bekend als LDL, verminderd [11].

Voedingswaarde van kersen

Een portie kersen van 138 gram bevat de volgende voedingswaarden [12]:

  • Energie: 87 calorieën
  • Koolhydraten: 22 gram
    – Suikers: 18 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vetten: 0 gram
  • Vezels: 3 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 2% ADH
  • Vitamine C: 16% ADH
  • Vitamine E: 0% ADH
  • Vitamine K: 4% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Magnesium: 4% ADH
  • Kalium: 9% ADH
  • Koper: 4% ADH
  • Mangaan: 5% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een portie kersen ook vitamine B6, ijzer, bètacaroteen en zink.

Kersen eten tijdens het afvallen

Je kunt prima kersen eten als je wilt afvallen. De vruchtjes bestaan namelijk voor 75% uit water, bevatten weinig calorieën en bevatten een goede portie vezels. Hierdoor houd je langer een vol gevoel en heb je minder snel trek [2]. Ook bevatten kersen veel vitamines en mineralen die erg belangrijk zijn als je vet wilt verbranden.

Let op: Hoewel kersen erg gezond zijn, bevatten ze ook fructose (fruitsuiker). Dit kan het afvallen tegenwerken. Daarom is het belangrijk om niet te veel kersen te eten.

Onze afslanktip: Eet niet meer dan twee porties kersen per dag. Op deze manier krijg je niet te veel fruitsuikers binnen, maar profiteer je wel van de gezondheidsvoordelen. Als je jezelf hieraan houdt, kunnen kersen je helpen tijdens het afvallen.