Leef langer en gezonder met groene thee

Thee is na water het meest gedronken drankje ter wereld. In dit artikel kom je erachter welke positieve effecten groene thee heeft op jouw lichaam.

Je leest onder andere hoe groene thee rimpels en stress tegengaat, en hoe het ervoor zorgt dat je langer blijft leven.

Groene thee heeft ook een positief effect op je vetverbranding. Je leest verderop in dit artikel waar je op moet letten als je wilt afvallen met groene thee.

Inhoud:

Wat is groene thee?

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia Sinesis plant. Van deze plant worden alle soorten thee gemaakt, behalve kruidenthee.

De bladeren worden gedroogd en de mate van oxidatie bepaalt wat voor soort thee het wordt. Voor groene thee worden de bladeren niet geoxideerd. Daarom kleurt het water in je kopje groen bij groene thee en donkerbruin bij ‘normale’, geoxideerde thee.

 Samenvatting: Groene thee dankt zijn kleur aan de niet-geoxideerde bladeren van de Camellia Sinesis plant.

Waarom is groene thee gezond?

Oorspronkelijk werd groene thee in Azië gebruikt als medicijn voor het hart, om de spijsvertering te versnellen en om wonden te helen. Ook nu, jaren later, toont onderzoek aan dat groene thee helpt bij het afvallen, het ontgiften van je lichaam en het voorkomen van diverse veelvoorkomende ziekten.

Door voor groene thee te kiezen maak je van jouw alledaagse kopje thee een gezondheidswonder.

Hieronder lees je welke voordelen groene thee heeft.

1. Rijk aan antioxidanten

Groene thee is een van de minst bewerkte theesoorten. Hierdoor bevat deze de meeste antioxidanten en natuurlijke polyfenolen [1].

Polyfenolen zijn bioactieve stoffen waaraan een medicinale werking wordt toegeschreven. Deze natuurlijke polyfenolen werken ontstekingsremmend, gaan virussen tegen en doden bacteriën. De polyfenolen uit planten worden ook wel catechinen genoemd.

Groene thee bevat maar liefst drie keer meer catechinen dan fruit en groenten [2].

2. Biedt mogelijk bescherming tegen kanker

De grote hoeveelheid antioxidanten in groene thee kan vrije radicalen onschadelijk maken. Vrije radicalen zorgen ervoor dat weefsels, zoals je huid en bloedvaten, sneller verouderen. Ook kunnen vrije radicalen het DNA in cellen veranderen, waardoor kankercellen kunnen ontstaan.

Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die groene thee drinken 22% minder kans hebben om borstkanker te ontwikkelen [3]. Mannen die groene thee drinken hebben op hun beurt 48% minder kans op het ontwikkelen van prostaatkanker [4]. Volgens een andere interessante studie kan de kans op darmkanker afnemen als je regelmatig groene thee drinkt [5].

Maar let op: de kans op kanker wordt door meerdere factoren beïnvloed. Groene thee kan (in het beste geval) bijdragen aan het verlagen van het risico op bepaalde vormen van kanker. Overleg met je arts als je hier meer over wilt weten.

3. Verlicht de symptomen van artritis

De natuurlijke polyfenolen in groene thee verlichten de symptomen van artritis. Met name polyfenolen van het type ECGC helpen bij het verminderen van ontstekingen en gewrichtspijn. Dat komt doordat zij de productie van ontstekende moleculen beperken [6].

4. Goed voor je hart en bloedvaten

Groene thee verlaagt onder andere het ‘slechte’ LDL-cholesterol. Je hebt maar liefst 31% minder kans op hart- en vaatziekten als je regelmatig een kopje groene thee drinkt [7].

5. Verkleint de kans op een beroerte

Mensen die regelmatig groene thee drinken hebben een kleinere kans op het krijgen van een beroerte dan mensen die dit niet doen [8], zo luidt de conclusie uit grootschalig onderzoek.

6. Vermindert stress en vermoeidheid

Groene theebladeren bevatten theanine, een aminozuur dat je helpt ontspannen en stress verlaagt [9]. De cafeïne in groene thee maakt je alert, helpt je focussen en zorgt ervoor dat je minder snel vermoeid raakt [10].

Een kopje groene thee (240 ml) is goed voor zo’n 30 mg cafeïne. Dat is ongeveer vergelijkbaar met 1/3 van de cafeïne in een kopje koffie [11].

7. Voorkomt gaatjes in je tanden

Groene thee remt de groei van bepaalde bacteriën en verlaagt de zuurgraad van speeksel en tandplak, waardoor je minder snel gaatjes oploopt [12,13].

8. Vertraagt huidveroudering

De antioxidanten in groene thee zorgen ervoor dat je huid minder snel veroudert. Zo houd je rimpels en pigmentvlekken nog even buiten de deur [14].

9. Goed voor je hersenen

Groene thee verbetert je geheugen [15] en helpt Alzheimer en Parkinson voorkomen; de twee meestvoorkomende hersenziekten die je op oudere leeftijd kunt oplopen [16,17].

10. Verkleint de kans op diabetes type 2

Je loopt kleinere kans om suikerziekte te ontwikkelen door het drinken van groene thee, doordat het je suikerspiegel laag houdt en je gevoeligheid voor insuline hoog houdt [18].

11. Helpt je bij het afvallen

Groene thee heeft een gunstige invloed op je gewicht; het zorgt ervoor dat je metabolisme een boost krijgt, waardoor je meer calorieën verbrandt [19,20] en dus sneller afvalt.

Onderzoek laat zien dat mannen die groene thee drinken wel 4% meer energie verbranden dan mannen die dit niet doen [21]. Dat komt neer op zo’n 100 tot 120 calorieën per dag.

 Samenvatting: Groene thee is een van de minst bewerkte theesoorten en bevat hierdoor veel bioactieve stoffen. Het is goed voor je hersenen, hart en bloedvaten, en vermindert stress en ontstekingen. Ook verkleint groene thee de kans op een beroerte, diabetes en gaatjes in je tanden.

Hoe drink ik groene thee?

Hoeveel groene thee per dag?

In het geval van groene thee geldt: hoe meer, hoe beter. In een onderzoek naar groene thee werden 2 tot 10 koppen groene thee gedronken [22]. Pas bij 10 koppen werkt groene thee ook cholesterolverlagend, wat niet het geval is bij slechts 4 koppen [23].

Uit grootschalig onderzoek is gebleken dat mensen die meer dan 5 koppen groene thee per dag drinken het langst leven [24,25]. Dit effect is sterker bij vrouwen dan bij mannen.

Wanneer kan je groene thee drinken?

Alhoewel groene thee cafeïne bevat, is dit slechts een fractie van de hoeveelheid cafeïne in een kop koffie en enkel de helft van de hoeveelheid cafeïne in een kop zwarte thee. Als je niet overgevoelig bent voor cafeïne, kun je groene thee dus ieder moment van de dag drinken.

Wat is de beste temperatuur voor groene thee?

De gewenste watertemperatuur voor groene thee ligt tussen 60 en 85 graden [26]. Om dit te bereiken kun je gekookt water minimaal 4 minuten laten afkoelen voordat je het bij de bladeren schenkt. Dat komt zowel de smaak als de gezondheidsbevorderende stoffen ten goede.

We raden af om gekookt water (100 graden) meteen bij de theebladeren te voegen. De thee krijgt dan namelijk een bittere smaak en de polyfenolen breken af, waardoor deze hun werk niet meer goed kunnen doen [27].

Zakje, losse thee of frisdrank?

Vermijd groene thee uit frisdrank, zoals ice tea uit een pak of fles. Het effect van groene thee is vele malen sterker als je een kop thee drinkt gemaakt van losse blaadjes of een kant-en-klaar theezakje. Thee van goede kwaliteit is beter dan de goedkope theesoorten, omdat deze laatstgenoemde veel fluoride kunnen bevatten.

 Samenvatting: Drink dagelijks 5 tot 10 koppen groene thee (bereid met water tussen 60 en 85 graden) om van alle voordelen van groene thee te genieten.

Conclusie en tips

Groene thee is gezond: het bevat grote hoeveelheden antioxidanten en catechinen, die bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten, diabetes en hersenziekten. Ook verbetert groene thee je huid en geheugen, vermindert het stress en helpt het je bij het afvallen.

Als je optimaal van de voordelen van groene thee wilt genieten, dan hebben we de volgende tips voor je:

💡 Drink 2 tot 10 koppen groene thee per dag
Drink minstens 2 (en het liefst meer dan 5) koppen groene thee per dag als je van alle gezondheidsvoordelen wilt profiteren. Maar houd het wel gezond en drink je thee suikervrij.

💡 Gebruik groene thee van goede kwaliteit
Losse thee is vaak van betere kwaliteit dan thee in kant-en-klare zakjes, maar als je theezakjes handiger vindt is dat ook een goede keuze. Laat frisdranken met groene thee staan.

💡 Schenk water tussen 60 en 85 graden
Niet alleen smaakt je thee daardoor lekkerder, ook behaal je hiermee de meeste gezondheidsvoordelen doordat de verbindingen in groene thee intact blijven.

💡 Zo val je af met groene thee
Door groene thee te drinken ben je al goed op weg, maar het is daarnaast belangrijk dat je een gezond voedingspatroon aanhoudt. Daarom bieden wij de gratis PuurFiguur Afslank Boodschappenlijst aan om snel en gezond af te vallen – tot wel 2 kilo per week.

Gebruik de boodschappenlijst om gezond te eten en drink daarnaast 2 tot 10 koppen groene thee per dag om op een succesvolle manier (buik)vet te verbranden.

Laat hieronder het e-mailadres achter waarop je de gratis PuurFiguur Afslank Boodschappenlijst wilt ontvangen. Je ontvangt de boodschappenlijst direct in je mailbox.