10 kilo afvallen – Zo bereik je sneller je streefgewicht

In dit artikel beschrijf ik een ’10 kilo afvallen’ methode waarmee je niet stilstaat tijdens het afvallen. Met deze methode kun je 2 kilo per week afvallen en ook die laatste kilo’s kwijtraken, door een belangrijk vetverbrandingshormoon te balanceren.

Als je de adviezen uit dit artikel negeert, zal het afvallen na ongeveer 2 weken stagneren. Dat komt doordat je lichaam vetreserves gaat vasthouden (je leest verderop in dit artikel hoe je dit voorkomt).

Je kunt deze methode gebruiken als je 5, 10 of 15 kilo wilt afvallen. Je hoeft hiervoor geen chemische afslankpillen te slikken en kunt alle boodschappen gewoon bij je eigen supermarkt blijven doen.

Afvallen door gezonde voeding

Om af te vallen is het belangrijk dat je insulinewaarde laag blijft.

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat voedingsstoffen worden opgenomen door je lichaam. Vergelijkbaar met een luchtverkeersleider die bepaalt op welke landingsbaan een vliegtuig landt, bepaalt insuline waar calorieën worden opgeslagen.

Enkelvoudige koolhydraten veroorzaken hoge insulinewaardes en maken je ziek en dik

Enkelvoudige koolhydraten veroorzaken hoge insulinewaardes en maken je ziek en dik

Enkelvoudige koolhydraten (met name suikers) veroorzaken een grote hoeveelheid insuline [1]. Bij hoge insulinewaardes maak je lichaamsvet aan.

Het eten van te veel enkelvoudige koolhydraten is zelfs gelinkt aan een snelle veroudering, prostaatkanker en borstkanker [2,3,4].

Om af te vallen en gezonder te worden is het belangrijk dat je insulinewaarde laag blijft. Dat doe je door enkelvoudige koolhydraten (suikers, brood, pasta) te vermijden en deze te vervangen door eiwitten, gezonde vetten, groentes en kleine porties complexe koolhydraten.

Kortom: je verbrandt pas vet als je insulinewaarde laag is.

Deze manier van eten staat bekend als het koolhydraatarm dieet.

De boodschappenlijst die ik je ga geven staat vol met voeding waarvan je insulinewaarde laag blijft. Zo verlies je op een gezonde manier 5, 10 of 15 kilo overtollig vet.

De boodschappenlijst is normaal gesproken alleen te verkrijgen bij aanschaf van het Simpel Slank programma, maar ik heb besloten om dit deel van het programma hier gratis weg te geven, zodat je direct kunt beginnen. Verderop in dit artikel kun je de boodschappenlijst downloaden.

 Samenvatting: Bij hoge insulinewaardes maak je lichaamsvet aan. Bij lage insulinewaardes verbrand je lichaamsvet. Om 5, 10 of 15 kilo afvallen mogelijk te maken, is het belangrijk dat je jouw insulinewaarde laag houdt door geen enkelvoudige koolhydraten meer te eten.

10 kilo afvallen: zo voorkom je dat je stilstaat tijdens het afvallen

Zodra je afvalt gebeuren er een aantal dingen in je lichaam die ervoor kunnen zorgen dat je niet verder afvalt.

Dit kan leiden tot een onaangename situatie waarbij je gezond eet, maar de weegschaal blijft aangeven dat je niet of nauwelijks bent afgevallen. Hieronder beschrijf ik hoe je deze situatie kunt voorkomen.

Je lichaam kent verschillende hormonen die belangrijk zijn tijdens het afvallen. Naast het insuline hormoon speelt nog een ander hormoon een hoofdrol tijdens het afvallen: het leptine hormoon.

Leptine wordt aangemaakt door je eigen vetcellen en reguleert de volgende zaken:

  1. Honger- en verzadigingsgevoel
  2. De hoeveelheid energie die je ter beschikking hebt
  3. De hoeveel vet die je lichaam mag verbranden [5]

Belangrijk om te weten: het leptine hormoon kan ervoor zorgen dat je vetcellen het vet niet loslaten, maar juist vasthouden. Hierdoor zul je nauwelijks afvallen, ondanks alle inspanningen die je levert.

Wil je meer dan 5 kilo afvallen zonder dat je lichaam het vet onnodig vasthoudt? Dan moet je je lichaam na een periode van koolhydraatarm eten het signaal geven dat er voldoende voedsel binnenkomt. Dat doe je als volgt:

Je eet 6 dagen koolhydraatarm, afgewisseld met één reset-dag. Tijdens de reset-dag eet je extra koolhydraten van het juiste type. Denk hierbij aan extra fruit, aardappelen, rijst of volkorenproducten. Tijdens de reset-dag zijn koekjes, chips en snoep nog steeds af te raden, omdat ze amper voedingswaarde bieden en ze je gezondheid kunnen beschadigen.

Het klinkt een beetje tegenstrijdig om extra koolhydraten te eten om af te vallen, maar het idee is dat je lichaam de boodschap krijgt dat er weer genoeg voeding beschikbaar is. Een reset-dag kan het leptine hormoon balanceren [6], waardoor je lichaam niet meer zuinig omgaat met je vetreserves en je weer verder afvalt.

 Samenvatting: Door één dag per week extra koolhydraten te eten, balanceer je het leptine hormoon. Hierdoor laten vetcellen zich weer verbranden, omdat je lichaam het signaal krijgt dat er genoeg voeding beschikbaar is.

10 kilo afvallen door gezonde voeding

Door volgens de onderstaande boodschappenlijst te eten, optimaliseer je de twee bovengenoemde hormonen (leptine en insuline) voor het verbranden van overtollig vet.

Boodschappenlijst:

  • Vlees (rund, kip, lam, kalkoen, varken)
  • Vis (haring, kabeljauw, sardines, zalm)
  • Schaal- en schelpdieren (gamba’s, krab, kreeft, mosselen, garnalen)
  • Groente (zoveel mogelijk verschillende soorten en kleuren)
  • Eieren
  • Noten en zaden (zonnebloempitten, pijnboompitten, lijnzaad, hennepzaad)
  • Bonen (gekookt, consumeer met mate)
  • Fruit (maximaal 2 porties per dag)
  • Dranken (water, thee en koffie)

Download hier de volledige boodschappenlijst (PDF).

Meer dan 5 kilo afvallen met reset-dagen

Hieronder beschrijf ik hoe vaak je reset-dagen kunt gebruiken om te voorkomen dat je stilstaat tijdens het afvallen.

Voor het beste effect eet je tijdens reset-dagen voeding met een hoge glycemische index en een hoge voedingswaarde [6]. Om het makkelijk voor je te maken, staan hieronder 12 voedingsproducten die je kunt eten tijdens reset-dagen:

  • Zoete aardappel
  • Honing
  • Havermout
  • Druiven
  • Couscous
  • Witte rijst
  • Pompoen
  • Meloen
  • Ananas
  • Dadels
  • Gekookte wortels
  • Bananen

De vuistregel bij reset-dagen is dat je minimaal drie porties van de bovenstaande lijst eet (of ander voedsel met een hoge glycemische index). Dit kan er als volgt uit zien:

  • Havermout als ontbijt
  • Dadels als middagsnack
  • Witte rijst tijdens het diner

Begin pas met de reset-dagen vanaf week 3. In de eerste twee weken is het effect van een reset-dag minder sterk en kun je beter alle dagen koolhydraatarm eten volgens de boodschappenlijst.

Voordat je begint… lees dit

Om 5, 10 of 15 kilo afvallen mogelijk te maken, heb ik hieronder 4 belangrijke tips voor je. Deze tips zorgen ervoor dat je sneller afvalt (en buikvet verliest).

  1. Beweeg tijdens de reset-dagen
    Een wandeling van 15 minuten helpt je om een deel van de extra calorieën te verbranden. Daarnaast verlaagt beweging het stresshormoon cortisol, waardoor je gemakkelijker buikvet rond de organen kunt verliezen [11,14].
  2. Ga niet met een volle maag naar bed
    Als je met een volle maag naar bed gaat, maakt je lichaam minder groeihormoon aan. Dit kan leiden tot een somber gevoel en slechtere concentratie, en kan tevens het afvallen voorkomen [12].
  3. Eet voldoende omega 3-vetten
    Omega 3-vetzuren doen wonderen voor je lichaam. Eén daarvan is het ondersteunen van het vetverbrandingshormoon leptine [13]. Lust je geen vis? Overweeg om omega 3-capsules te slikken. Een ander voordeel is dat omega 3-vetzuren de eetlust onderdrukken.
  4. Eet een eiwitrijk ontbijt
    De methode uit dit artikel werkt het beste als je elke ochtend een eiwitrijk ontbijt eet. Hierdoor verhoog je je stofwisseling, krijg je meer energie en voorkom je eetbuien in de avond. Gezond afvallen begint met een eiwitrijk ontbijt.

Als je je nu gratis en geheel vrijblijvend aanmeld voor de Puur Figuur afslanknieuwsbrief, ontvang je ons ochtendprogramma in PDF helemaal gratis. In het ochtendprogramma leer je in een paar minuten wat je elke ochtend kunt doen om je vetverbrandingssysteem ‘aan’ te zetten.

Als je snel en plezierig wilt afvallen zonder hongergevoel, chemische afslankpillen of intensieve sporten, schrijf je dan hieronder in door je e-mailadres achter te laten. Ik vertel je vervolgens welke stappen je aanvullend op dit artikel kunt nemen om die 5, 10 of 15 kilo voorgoed te verbranden.