Fructose – Waarom je het beter kunt vermijden

In dit artikel lees je wat fructose met je lichaam doet en hoe je het herkent. Je leest ook hoe je met fructose kunt omgaan als je snel en gezond wilt afvallen.

De natuurlijke vorm van fructose is te vinden in fruit (en in mindere mate in groente, noten en zaden). Deze vorm van fructose is niet schadelijk voor je gezondheid.

De onnatuurlijke vorm van fructose is zeer schadelijk voor je gezondheid. Het is een zoetmaker die je in frisdrank, koek, snoep, crackers, sauzen en veel andere bewerkte producten vindt. Deze vorm van fructose maakt je dikker en is betrokken bij verschillende ziektes, zoals diabetes type 2, kanker en leptineresistentie [1,3].

Voedselfabrikanten zijn bekend met de verslavende effecten van fructose en stoppen het in veel producten. Dat is goed voor hun portemonnee, maar slecht voor jouw gezondheid.

Lees dit artikel aandachtig door en vermijd voortaan onnatuurlijke vormen van fructose.

Het probleem met fructose

Glucose is brandstof voor je lichaam en is noodzakelijk voor het leven zoals wij het kennen. Elke cel in je lichaam bevat glucose. Je lichaam haalt glucose voornamelijk uit voeding, maar het is ook mogelijk om lichaamsvet om te zetten in glucose.

Fructose (of fruitsuiker) is net zoals glucose een suikersoort, alleen kan je lichaam fructose niet zomaar verbranden. Fructose wordt door de lever omgezet in glucose en kan daarna pas als energie worden gebruikt.

Het probleem met fructose is dat de lever maar kleine hoeveelheden fructose tegelijkertijd kan omzetten in glucose. Als je dus in een korte tijd veel fructose binnenkrijgt, wordt slechts een deel omgezet in glucose. Het andere deel wordt direct opgeslagen als lichaamsvet.

Fructose in fruit

Fruit is gezond, ondanks de aanwezigheid van fructose. Dit komt doordat fruit vitamines, mineralen, vezels, enzymen, phytonutriënten en antioxidanten bevat die een deel van de effecten van fructose onschadelijk maken.

De vezels in fruit zorgen ervoor dat fructose langzaam vrijkomt in je lichaam. Hierdoor heeft je lever meer tijd om de fructose af te breken, waardoor er minder vet zal worden opgeslagen. Daarnaast bevat fruit relatief lage hoeveelheden fructose.

Belangrijk: Het is aan te raden om fruit te beperken tijdens het afvallen. Eet maximaal 2 porties fruit per dag en het liefst zo vroeg mogelijk op de dag.

Fructose in onnatuurlijke vorm: een gevaarlijke dikmaker

De onnatuurlijke vorm van fructose is te vinden in veel kant-en-klare voeding zoals snoep, koekjes, brood, sauzen en ontbijtgranen.

Tijdens het winnen van fructose uit maïs gaan vrijwel alle vitamines, mineralen en vezels verloren. Daarna wordt de gewonnen fructose als zoetstof gebruikt. Eén van de gevaarlijkste zoetstoffen is glucose-fructosestroop (high fructose corn syrup).

Fructose is vloeibaar en kan makkelijk worden toegevoegd aan voeding. Het is zoeter dan tafelsuiker, heeft een lange houdbaarheidsdatum en is goedkoper dan suiker. Om deze redenen stoppen voedselfabrikanten hun producten vol met fructose. Dat heeft de volgende gevolgen voor jouw gezondheid:

Meer visceraal vet: fructose kan leiden tot extra vet tussen belangrijke organen zoals je longen, hart en lever [2]. Zoals je in mijn artikel over buikvet kunt lezen, is het belangrijk om visceraal vet te verminderen om de kans op kanker, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten te verkleinen.

Verlaagt je insulinegevoeligheid: fructose kan je insulinegevoeligheid verlagen en daarmee de kans op diabetes type 2 vergroten [2]. Als je cellen minder gevoelig worden voor insuline, ben je minder goed in staat om lichaamsvet te verbranden.

Verhoogt je urinezuur-spiegel: fructose verhoogt je urinezuur-spiegel, waardoor je last kunt krijgen van jicht (een pijnlijk gevoel in de tenen) [4]. Volgens Dr. Richard Johnson (auteur van The Fat Switch) kan een verhoogde urinezuur-spiegel ook bijdragen aan leverschade, diabetes type 2, hoge bloeddruk en problemen met de nieren.

Verslavend effect: fructose is zoeter dan suiker en werkt zeer verslavend. Dat komt door de endorfines die in je hersenen vrijkomen wanneer je fructose binnenkrijgt [6]. Dit kun je ervaren als de onaangename situatie waarbij je niet van suikers kunt afblijven.

Veroorzaakt leptineresistentie: het consumeren van fructose kan leiden tot verstoringen in je hormoonbalans, waaronder leptineresistentie [4]. Dit kan de natuurlijke hongersignalen verstoren, waardoor je blijft dooreten terwijl je eigenlijk al vol zit.

Door het leptine hormoon te balanceren, gaat je lichaam niet meer zuinig om met lichaamsvet. Het leptine hormoon is zelfs zo belangrijk tijdens het afvallen dat stap 2 van het Simpel Slank programma over het balanceren van dit hormoon gaat. Zo kun je sneller afvallen.

Zorgt voor overgewicht: als er in een korte tijd te veel fructose wordt geconsumeerd, kan de lever fructose niet omzetten naar glucose (waardoor een deel van de fructose wordt opgeslagen als lichaamsvet).

Verbruikt vitamines en mineralen: fructose belast je lichaam op verschillende manieren. Eén van die manieren is dat fructose de hoeveelheid beschikbare vitamines en mineralen in je lichaam verkleint [5].

Fructose vermijden: waar moet je op letten?

Fructose komt van nature voor in plantensoorten zoals fruit, groente, zaden en pitten. Om deze vorm van fructose hoef je je geen zorgen te maken. Tenzij je wilt afvallen, dan is het aan te raden om maximaal 2 porties fruit per dag te eten (zo vroeg mogelijk op de dag om snel af te vallen).

De onnatuurlijke vorm van fructose kun je aflezen van de verpakkingen. Voedselfabrikanten geven fructose steeds nieuwe namen, waardoor het moeilijker wordt om het te herkennen.

Om je te helpen bij het herkennen van fructose heb ik hieronder alle schuilnamen van fructose opgesomd:

 

Agavesiroop

Fructo-oligosacchariden

Fructose

Fructosestroop

Fruktose

HFCS

High Fructose Corn Syrup

Inuline

Invertsuiker

Maisstroop

Oligofructose

Vruchtenstroop

Lees voortaan de verpakkingen en vermijd zoveel mogelijk van de bovenstaande ingrediënten. De meest voorkomende bronnen van fructose zijn:

  • Vruchtensappen: vruchtensappen zijn rijk aan fructose en bevatten weinig vezels.
  • Snoep: fructose kristalliseert niet zoals suiker en wordt daarom vaak aan snoep toegevoegd.
  • Koekjes: om de houdbaarheidsdatum van koekjes te verlengen wordt er vaak fructose-glucosestroop aan toegevoegd.
  • Sauzen: fructose wordt als smaakversterker aan veel kant-en-klare sauzen toegevoegd.
  • Ontbijtgranen: de buitenkant van ontbijtgranen kan fructose bevatten.
  • Toetjes: kant-en-klare toetjes bevatten suiker, zoetstoffen of fructose.
  • Kant-en-klare broodjes: de gekoelde, belegde broodjes in supermarkten en tankstations bevatten vaak fructose.

Gezond afvallen door fructose te beperken

Fructose is een suikersoort, net zoals de meeste andere ingrediënten die eindigen op ‘ose’.

Gezond afvallen doe je door suiker te beperken en voeding te eten met een hoge voedingswaarde. Dat kun je op de volgende manieren doen:

  • Download de Puur Figuur boodschappenlijst
    Eet voeding van de boodschappenlijst en vermijd daarmee alle onnatuurlijke vormen van fructose. De boodschappenlijst download je hier gratis.
  • Elimineer (vr)eetbuien in 3 dagen
    Meld je nu gratis aan voor de Puur Figuur afslanknieuwsbrief en leer wat je in plaats van fructose kunt eten, om (vr)eetbuien te stoppen.

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang mijn beste afslanktips om (vr)eetbuiten te overwinnen en (buik)vet te verbranden.

Snel en Gezond Afvallen Ben je klaar met dieetfabels en wil je antwoorden op overgewicht? Dit is wat je van ons kunt verwachten:
  • Praktische afslanktips om al jouw 12 natuurlijke afslankhormonen te activeren om stug lichaamsvet los te weken en te verbranden.
  • Een 8-delige afslankcursus in je mailbox met het beste van het beste advies om een slank lichaam te krijgen en te behouden.
  • Het Ochtend Slank programma gratis in je mailbox - zodat je morgenochtend direct 2 belangrijke vetverbrandingshormonen 'aanzet'.

57.247 mensen gingen je voor