Meloen: hoe gezond is het? Lees het hier

Meloen is een ontzettend populaire fruitsoort. De meest bekende soort is de Europese meloen, ook wel Cantaloupe genoemd.

Meloenen bevatten relatief weinig calorieën en juist veel vitamines – een ideale combinatie als je wilt afvallen of je gezondheid wilt verbeteren.

In dit artikel hebben we de gezondheidsvoordelen van meloen voor je op een rij gezet.

Je leest het effect van meloen op je:

Onderaan dit artikel vind je de voedingswaarde van meloen en een recept met meloen.

Feitjes over meloen

  • De meloen is familie van de komkommer, courgette en pompoen.
  • Meloenen zijn officieel een vruchtgroente.
  • De cantaloupe meloen heeft zijn naam te danken aan de plaats waar hij het eerst werd verbouwd: Cantalupo (Italië).
  • De galiameloen is een kruising tussen de cantaloupe meloen en de suikermeloen.
  • Meloenen zijn van juni tot en met augustus in het seizoen.

De gezondheidsvoordelen van meloen

Meloen is rijk aan vezels, een hoop verschillende mineralen en de vitamines A, C, K, B1, B3 en B6. Deze voedingsstoffen brengen de volgende gezondheidsvoordelen met zich mee:

1. Een mooie en gezonde huid

Meloenen bevatten veel vitamine C en bètacaroteen: twee stofjes die je huid kunnen verbeteren. Ze helpen bijvoorbeeld om je huid te beschermen tegen schade door de zon [1].

Ook dragen ze bij aan het voorkomen van huidveroudering en rimpels [2,3]. Dit heeft onder andere te maken met de aanmaak van collageen (een eiwit dat je huid structuur en stevigheid geeft). Voor de aanmaak van collageen heb je namelijk vitamine C nodig.

 Samenvatting: Het eten van meloen helpt je om je huid van binnenuit te verzorgen en gezond te houden.

2. Goed voor je bloeddruk

Het eten van groente en fruit is gelinkt aan een gezonde bloeddruk [4]. Meloen is hier geen uitzondering op: deze frisse fruitsoort is namelijk rijk aan kalium: een mineraal dat erom bekend staat een hoge bloeddruk te voorkomen [5].

Een uitgebreide analyse van 33 onderzoeken bevestigde dat kalium de bloeddruk kan verlagen [6]. Dat maakt meloen een gezond en verantwoord tussendoortje voor mensen met een hoge bloeddruk.

Suiker- en zoutarme tussendoortjes zijn aan te raden bij een hoge bloeddruk. In dit artikel vind je een overzicht van 77 gezonde tussendoortjes.

 Samenvatting: Meloen draagt bij aan het voorkomen van een hoge bloeddruk, wat helpt om je hart en bloedvaten gezond te houden.

3. Gezonde ogen

De bètacaroteen uit meloen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A. Het stofje wordt daarom ook wel provitamine A genoemd.

Vitamine A is cruciaal om je ogen gezond te houden. Het is zelfs zo belangrijk, dat een tekort ervoor kan zorgen dat je minder goed ziet.

Meloen beschermt je ogen ook op andere manieren. Het bevat namelijk luteïne en zeaxanthine (aardbeienavocado’s en mango’s bevatten dit ook). Deze stofjes kunnen de ogen beschermen tegen maculadegeneratie [7]: een oogaandoening die veel voorkomt onder ouderen.

 Samenvatting: Meloen eten kan je helpen om je ogen gezond te houden.

4. Hydraterend

Meloenen helpen je om je lichaam goed gehydrateerd te houden. Ze bestaan namelijk voor een groot deel uit water en leveren belangrijke mineralen zoals kalium, magnesium en calcium.

Veel mensen drinken geen 2 liter water per dag. Door meloen te eten sla je twee vliegen in één klap: je krijgt water binnen én voedt jezelf met gezonde voeding waar echt wat in zit.

Heb je moeite om dagelijks voldoende water te drinken? Laat je motiveren door dit artikel waarin ik de vele voordelen opsom van het drinken van water.

 Samenvatting: Meloenen zijn hydraterend dankzij het vocht en de mineralen die ze bevatten.

5. Een goede weerstand

Je immuunsysteem beschermt je lichaam dagelijks tegen ongewenste indringers zoals virussen en bacteriën. Hoe beter jij voor je immuunsysteem zorgt, hoe beter het zijn werk kan doen en ziekten onschadelijk kan maken.

Meloen is rijk aan vitamine C [8], die nodig is voor een goede weerstand. Je lichaam kan deze vitamine niet opslaan, dus je moet het iedere dag uit voeding halen. Ook provitamine A ondersteunt je weerstand. Beide vitamines zijn in meloen te vinden.

 Samenvatting: De vitamine C en provitamine A uit meloen dragen bij aan een sterk immuunsysteem.

6. Goede bron van foliumzuur

Meloen is een goede bron van foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd.

Foliumzuur hebben we nodig voor het aanmaken van witte en rode bloedcellen. Er zijn ook aanwijzingen dat deze vitamine kan helpen om het risico op kanker en hart- en vaatziekten te verkleinen [9,10,11,12]. Dit moet echter nog verder onderzocht worden.

Ben je zwanger of wil je zwanger worden? Dan is foliumzuur extra belangrijk. Het heeft namelijk invloed op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van het ongeboren kindje. En een tekort aan foliumzuur vergroot het risico op een hazenlip, gespleten gehemelte en open ruggetje.

Samenvatting: Het foliumzuur in meloen beschermt je tegen verschillende aandoeningen en ziekten.

7. Sterke botten

Meloenen bevatten verschillende stofjes die helpen om je botten gezond en sterk te houden, zoals magnesium, foliumzuur en vitamine K.

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar wat vitamine K nu precies voor onze botten doet, met wisselende resultaten. De European Food Safety Authority geeft echter aan dat er voldoende bewijs is om te concluderen dat vitamine K een rol speelt bij het gezond houden van onze botten [13].

Belangrijk om te weten is dat niet alleen calcium voor sterke botten zorgt. Je hebt ook andere mineralen en vitamines nodig om gezonde, sterke botten te houden. Die vind je in gezonde voeding (zoals meloen).

 Samenvatting: Meloen bevat verschillende stoffen die bijdragen aan gezonde, sterke botten.

8. Verantwoord tussendoortje

Je hoeft niet bang te zijn voor de fruitsuikers in meloen: je kunt gerust meloen eten tijdens het afvallen.

Meloen is in feite een compleet pakketje met voedingsstoffen van Moeder Natuur. Er zitten bijvoorbeeld vezels in, die goed zijn voor je weerstand, darmen en ontlasting, en ervoor zorgen dat je snel en gemakkelijk afvalt zonder hongergevoel te ervaren.

Meloen bevat weinig calorieën en juist veel vitamines en mineralen. Ook fijn: het vocht uit meloen draagt bij aan een verzadigd gevoel.

Let er wel op dat je niet te veel fruit eet. Anders krijg je namelijk veel fruitsuiker binnen en dat kan gewichtsverlies in de weg staan. Twee porties fruit per dag is een goede richtlijn.

 Samenvatting: Meloen is een goed tussendoortje als je wilt afvallen.

Voedingswaarde van meloen

100 gram meloen bevat de volgende voedingswaarden [14]:

  • Energie: 34 kcal (calorieën)
  • Koolhydraten: 7 g
    – Suikers: 6,5 g
  • Eiwitten: 0,9 g
  • Vetten: 0,3 g
  • Vezels: 0,7 g

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 120% ADH
  • Vitamine C: 108% ADH
  • Vitamine E: 0% ADH
  • Vitamine K: 6% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Foliumzuur: 9% ADH
  • Magnesium: 5% ADH
  • Kalium: 14% ADH
  • Koper: 4% ADH
  • Mangaan: 4% ADH

Recept: meloen met serranoham

Meloen met serranoham is een heerlijk tussendoortje of voorgerecht. Hieronder vind je het simpele recept.

Ingrediënten (voor 1 persoon)

  • 150 gram meloen
  • 30 gram serranoham

Bereidingswijze

  1. Snijd de meloen in lange, dunne parten.
  2. Wikkel de serranoham om de meloenparten.
  3. Eet smakelijk!

Ook benieuwd naar de voordelen van watermeloen? Die meloensoort heeft zijn eigen artikel.