7 redenen om voldoende water te drinken

Water is goedkoop en gezond. Door genoeg water te drinken kun je jouw gezondheid op veel vlakken verbeteren.

In dit artikel ontdek je de 7 voordelen van water drinken.

Heb je moeite om voldoende water te drinken? Lees dan snel verder. Ik leg je verderop in dit artikel uit hoe je elke dag voldoende water kunt drinken – ook als je het normaal gesproken vergeet of moeite hebt om aan 2 liter per dag te komen.

Hoeveel liter water heb je nodig per dag?

Gemiddeld hebben we zo’n 2 liter water per dag nodig.

Toch is het voor iedereen verschillend. Volgens onderzoek van de Harvard Universiteit is het drinken van 2 liter water slechts een aanbeveling. De hoeveelheid water die we moeten drinken hangt af van meerdere factoren:

  • Leefstijl
  • Lengte
  • Lichaamsgewicht
  • Het klimaat waarin je leeft
  • Hoeveel je beweegt op een dag

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water. Het verliest vocht via urine en zweet, maar ook tijdens het ademen raakt het vocht kwijt. Om het vochtniveau op peil te houden, moeten we circa 2 liter water per dag drinken. Individuele factoren hebben echter invloed op de behoefte aan vocht [1].

Een handige vuistregel om te weten hoeveel water je minimaal nodig hebt is door dorst in de gaten te houden. Heb je dorst? Dan is dat het teken dat jouw lichaam om vocht vraagt.

 Samenvatting: Een volwassen persoon heeft zo’n 2 liter vocht per dag nodig.

Vocht uit koffie, thee en frisdrank

Koffie, thee en frisdrank voegen ook vocht toe aan je lichaam.

Ons advies is om koffie niet mee te tellen. Koffie heeft namelijk een uitdrogend effect, waardoor je meer water nodig hebt. Dit komt door de cafeïne in koffie. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld cola en zwarte thee (waar ook cafeïne in zit).

De cafeïne in koffie, thee en frisdrank zorgt namelijk voor stimulering van de nieren, waardoor het lichaam vocht sneller uitscheidt [3].

 Samenvatting: Koffie, thee en frisdrank dragen bij aan je vochtbalans, maar kunnen ook vocht afscheiden (door de cafeïne).

7 voordelen van water drinken

Het drinken van voldoende water is de goedkoopste en snelste manier om je gezondheid te verbeteren. Lees hieronder waarom.

1. Water bevordert je fysieke prestaties

Tijdens het sporten en/of tijdens extreme hitte is het belangrijk om veel water te drinken. Uitdroging ontstaat wanneer je circa 2% van je vochtniveau verliest. Voor atleten is het niet ongewoon om tijdens een training 6-10% aan lichaamsvocht te verliezen. De volgende effecten kunnen dan optreden:

  • Verandering in lichaamstemperatuur
  • Verminderde motivatie om te bewegen
  • Toenemende vermoeidheid
  • Inspanning voelt fysiek en mentaal zwaarder

Drink voldoende water voor optimale fysieke prestaties.

2. Water heeft invloed op je energieniveau en hersenfunctie

Het vochtniveau in je lichaam beïnvloedt je hersenen. Studies tonen aan dat lichte uitdroging meerdere aspecten van de hersenfuncties aantast [1,7,8,9].

Uit een studie onder jonge vrouwen blijkt dat vochtverlies van 1,36% het humeur en de concentratie aantast. Daarnaast verhoogt het de frequentie van hoofdpijnklachten. In een vergelijkbare studie onder mannen komt naar voren dat 1,59% vochtverlies schadelijk is voor het geheugen.

Ook zijn er door vochtverlies toenemende gevoelens van angst en vermoeidheid geconstateerd.

1-3% vochtverlies staat gelijk aan het verlies van 0,5-2 kg lichaamsgewicht, gemeten bij een persoon die 68 kg weegt.

3. Water voorkomt en verlicht hoofdpijnklachten

Uitdroging kan leiden tot serieuze gezondheidsproblemen, zoals coma.

Voordat het zo ver komt, geeft het lichaam sterke signalen af, zoals heftige dorst. Andere signalen van te weinig water drinken zijn hoofdpijn en migraine.

Water drinken kan hoofdpijn in sommige situaties verlichten of zelfs wegnemen. Als je bij hoofdpijn een paracetamol slikt met water, dan zou het wel eens kunnen zijn dat het water mede-verantwoordelijk is voor het afnemen van de hoofdpijn.

4. Water verbetert de stoelgang

Onvoldoende water drinken is een risicofactor voor obstipatie onder jongeren en ouderen. Door voldoende water te drinken voeg je vloeistof toe aan de dikke darm, waardoor deze beter in beweging blijft en de kans op obstipatie verkleint.

5. Water zorgt voor het functioneren van de nieren

Onze nieren verwerken 200 liter bloed per dag. Ze verwijderen afval uit ons lichaam en transporteren urine naar de blaas. Zonder water te drinken kan dit proces niet plaatsvinden.

6. Water voorkomt een kater

Een kater ontstaat na het drinken van alcohol. Alcohol kan uitdroging veroorzaken. De volgende symptomen kunnen optreden:

  • Dorst
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Droge mond

Als je alcohol drinkt, kan het drinken van voldoende water de kater verzachten.

7. Water zorgt voor gewichtsverlies

Voldoende water drinken vermindert hongergevoel (waardoor je minder calorieën eet) en versnelt je stofwisseling (waardoor je meer calorieën verbruikt).

Door 0,5 liter water te drinken verhoog je het metabolisme de aankomende 1,5 uur met wel 24-30%! Dit betekent dat het drinken van 2 liter water je totale energieverbruik verhoogt met maximaal 96 calorieën per dag [10].

Het drinken van koud water kan de stofwisseling nog verder doen versnellen. Je lichaam moet het koude water namelijk eerst opwarmen, zodat het overeenkomt met de lichaamstemperatuur. Dit verbrandt meer calorieën.

Vermijd water uit plastic flessen

De kwaliteit van water is belangrijk voor onze gezondheid. Ons hele lichaam gebruikt water, en bloedplasma bouwt zich hieruit op.

We raden aan om kraanwater, vocht uit voeding en water uit een glazen fles de voorkeur te geven boven water uit een plastic fles. Plastic flessen, blikjes en andere plastic verpakkingen bevatten mogelijk Bisphenol A (BPA).

BPA bevat xeno-oestrogenen. Xeno-oestrogenen zijn geen echte hormonen, maar gedragen zich in het lichaam wel als hormonen. Hierdoor kan de hormoonbalans worden verstoord.

De hormoonbalans (het endocriene systeem) reguleert:

  • Lichaamsgroei
  • Stressrespons
  • Insulinespiegels
  • Metabolisme
  • Intelligentie en gedrag
  • Seksuele ontwikkeling
  • Voortplantingsvermogen

BPA kan mogelijk het metabolisme beïnvloeden en daarmee het afvalproces verstoren. Gebruik daarom kraanwater of water uit glazen flessen.

Aanbevelingen

In dit artikel heb je kunnen lezen dat het drinken van voldoende water positieve effecten heeft op je gezondheid.

Drink minimaal 2 liter water per dag om snel en gezond af te vallen. Vermijd plastic flessen en drink kraanwater of water uit een glazen fles.

Als je van alle gezondheidsvoordelen uit dit artikel wilt profiteren en elke dag moeiteloos voldoende water wilt drinken, volg dan de onderstaande stappen op. Hiermee bereik je met weinig inspanning veel gezondheidsvoordelen en val je sneller af!

Zo kom je moeiteloos aan 2 liter water per dag

Met het onderstaande eenvoudige stappenplan word je elke dag precies op het juiste moment eraan herinnerd om water te drinken. Gebruik dit stappenplan totdat het drinken van 2 liter water een gewoonte is.

  1. Koop twee glazen flessen van 0,5 liter
    Zelf gebruik ik lege glazen sinaasappelsapflessen van Albert Heijn. Maak ze voor gebruik zorgvuldig schoon.
  2. Plaats één van de flessen bij je tandenborstel
    Plaats de andere fles op een vaste plaats waar je regelmatig bent, zoals je werkplaats, bureau of keuken.
  3. Drink elke ochtend voor het tandenpoetsen in één keer een fles leeg
    Als je hier aan moet wennen, drink dan met kleine slokjes. Na een paar weken ben je eraan gewend.
  4. Drink tussen het ontbijt en de lunch nog een fles leeg
    Door de lege fles in het zicht te plaatsen, word je eraan herinnerd.
  5. Drink rond 15.00 uur nog een fles leeg
    Het drinken van een fles water rond dit tijdstip kan de middagdip voorkomen.
  6. Drink voor het avondeten nog een fles leeg
    Na het leegdrinken van deze fles heb je 2 liter water gedronken. Het duurt nog uren voordat je gaat slapen, waardoor je ‘s nachts niet wakker zult worden om naar de wc te gaan.