7 redenen om voldoende water te drinken

Water is goedkoop en gezond. Door genoeg water te drinken, kun je jouw gezondheid op veel vlakken verbeteren.

In dit artikel ontdek je de 7 voordelen van water drinken.

Heb je moeite om voldoende water te drinken? Lees dan snel verder. Ik leg je verderop in dit artikel uit hoe je elke dag voldoende water drinkt – ook als je het normaal gesproken vergeet of moeite hebt met 2 liter per dag

Hoeveel liter water heb je nodig per dag?

Gemiddeld hebben we zo’n 2 liter water per dag nodig.

Toch is het voor iedereen verschillend. Volgens onderzoek van de Universiteit van Harvard is het drinken van twee liter water slechts een aanbeveling. De hoeveelheid water die we moeten drinken hangt af van onderstaande factoren:

  • Leefstijl
  • Lengte
  • Lichaamsgewicht
  • Het klimaat waarin je leeft
  • Hoeveel je beweegt op een dag

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60 procent uit water. Het verliest vocht via urine en zweet, maar ook tijdens het ademen raakt het vocht kwijt. Om het vochtniveau in balans te houden, moeten we circa twee liter water per dag drinken. Individuele factoren hebben echter invloed op de behoefte aan vocht [1].

Een handig vuistregel om te weten hoeveel water je minimaal nodig hebt is door dorst in de gaten te houden. heb je dorst? Dan is dat het teken dat jouw lichaam vraagt om vocht.

 Samenvatting: een volwassen persoon heeft zo’n 2 liter vocht nodig per dag.

Vocht uit koffie, thee en frisdrank

Koffie, thee en frisdrank voegen ook vocht toe aan je lichaam.

Ons advies is om koffie niet mee te tellen. Koffie heeft namelijk een uitdrogend effect, waardoor je meer water nodig hebt. Dit komt voor de cafeïne in koffie. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld cola (waar ook cafeïne in zit) en zwarte thee.

De cafeïne in koffie, thee en frisdrank zorgt namelijk voor stimulering van de nieren, waardoor het lichaam vocht sneller uitscheidt [3].

 Samenvatting: Koffie, thee en frisdrank dragen bij aan je vochtbalans, maar kunnen ook vocht afscheiden (door de cafeïne)

7 voordelen van water drinken

Het drinken van voldoende water is de meest goedkope en snelle manier om je gezondheid te verbeteren. Lees hieronder waarom.

1. Water bevordert je fysieke prestaties

Tijdens het sporten en/of tijdens extreme hitte is het belangrijk om veel water te drinken. Uitdroging ontstaat wanneer je circa twee procent van je vochtniveau verliest. Voor atleten is het niet ongewoon om tijdens de training zes tot tien procent aan lichaamsvocht te verliezen. De volgende effecten kunnen dan optreden:

  • Verandering in lichaamstemperatuur
  • Verminderde motivatie om te bewegen
  • Toenemende vermoeidheid
  • Inspanning voelt fysiek en mentaal zwaarder

Drink voldoende water voor optimale fysieke prestaties.

2. Water heeft invloed op je energieniveau en hersenfunctie

Het vochtniveau in je lichaam beïnvloedt je hersenen. Studies tonen aan dat lichte uitdroging meerdere aspecten van de hersenfuncties aantast [1,7,8,9].

Uit een studie onder jonge vrouwen blijkt dat vochtverlies van 1,36 procent het humeur en de concentratie aantast. Daarnaast verhoogt het de frequentie van hoofdpijnklachten. In een vergelijkbare studie onder mannen komt naar voren dat 1,59 procent vochtverlies schadelijk is voor het geheugen.

Ook zijn er door vochtverlies toenemende gevoelens van angst en vermoeidheid geconstateerd.

1-3 procent vochtverlies staat gelijk aan het verlies van 0,5-2 kg lichaamsgewicht, gemeten bij een persoon die 68 kg weegt.

3. Water voorkomt en verlicht hoofdpijnklachten

Uitdroging kan leiden tot serieuze gezondheidsproblemen, zoals coma.

Voordat het zo ver komt, geeft het lichaam sterke signalen af zoals heftige dorst. Een ander signaal van te weinig water drinken is hoofdpijn en migraine.  In sommige gevallen kan uitdroging tot hoofdpijnklachten of migraine leiden.

Water drinken kan de hoofdpijn in enkele situaties verlichten of zelfs wegnemen. Als je bij hoofdpijn een paracetamol slikt met water, dan zou het wel eens kunnen zijn dat het water mede-verantwoordelijk is voor het afnemen van de hoofdpijn.

4. Water verbetert de stoelgang

Onvoldoende water drinken is een risicofactor voor obstipatie onder jongeren en ouderen. Voldoende water drinken voegt vloeistof toe aan de dikke darm, waardoor deze beter in beweging blijft en de kans op obstipatie verkleint.

5. Water zorgt voor het functioneren van de nieren

Onze nieren verwerken 200 liter bloed per dag. Ze verwijderen afval uit ons lichaam en transporteren urine naar de blaas. Zonder water te drinken kan dit proces niet plaatsvinden.

6. Water voorkomt een kater

Een kater ontstaat na het drinken van alcohol. Alcohol kan uitdroging veroorzaken. De volgende symptomen kunnen optreden:

  • Dorst
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Droge mond

Als je alcohol drinkt, dan kan het drinken van voldoende water de kater verzachten.

7. Water zorgt voor gewichtsverlies

Voldoende water drinken vermindert hongergevoel (waardoor je minder calorieën eet) en versnelt je stofwisseling (waardoor je meer calorieën verbruikt).

Door een halve liter water te drinken verhoog je het metabolisme de aankomende 1,5 uur met wel 24 tot 30 procent! Dit betekent dat het drinken van twee liter water je totale energieverbruik verhoogt met maximaal 96 calorieën per dag [10].

Het drinken van koud water kan de stofwisseling nog verder doen versnellen. Je lichaam warmt het koude water op, zodat het overeenkomt met de lichaamstemperatuur. Dit verbrandt meer calorieën.

Vermijd water uit plastic flessen

De kwaliteit van water is belangrijk voor onze gezondheid. Ons hele lichaam gebruikt water, en bloedplasma bouwt zich hieruit op.

Ik raad aan om kraanwater, vocht uit voeding en water uit een glazen fles de voorkeur te geven boven water uit een plastic fles. Plastic flessen, blikjes en andere plastic verpakkingen bevatten mogelijk Bisphenol A (BPA).

BPA bevat xenonoestrogenen. Xenonoestrogenen zijn geen echte hormonen, maar gedragen zich in het lichaam wel als hormonen. Hierdoor kan de hormoonbalans worden verstoord.

De hormoonbalans (endocriene systeem) reguleert:

  • Lichaamsgroei
  • Stressrespons
  • Insulinespiegels
  • Metabolisme
  • Intelligentie en gedrag
  • Seksuele ontwikkeling
  • Voortplantingsvermogen

BPA kan mogelijk het metabolisme beïnvloeden en daarom het afvalproces verstoren. Gebruik daarom zoveel mogelijk glazen flessen.

Aanbevelingen

In dit artikel heb je kunnen lezen dat het drinken van voldoende water positieve effecten heeft op je gezondheid.

Drink minimaal 2 liter water per dag om snel en gezond af te vallen. Vermijd plastic flessen en drink kraanwater of water uit een glazen fles.

Als je van alle gezondheidsvoordelen uit dit artikel wilt profiteren en elke dag moeiteloos voldoende water wilt drinken, volg dan de onderstaande stappen op. Hiermee bereik je met weinig inspanning veel gezondheidsvoordelen en val je sneller af!

Zo kom je moeiteloos aan 2 liter water per dag

Met het onderstaande eenvoudige stappenplan word je elke dag precies op het juiste moment eraan herinnerd om water te drinken. Gebruik dit stappenplan totdat het drinken van 2 liter water een gewoonte is.

  1. Koop twee glazen flessen van 0,5 liter
    Zelf gebruik ik een lege, glazen sinaasappelsapfles van de Albert Heijn. Spoel ze zorgvuldig om.
  2. Plaats één van de flessen bij je tandenborstel
    Plaats de andere fles op een vaste plaats waar je regelmatig bent, zoals je werkplaats, bureau of keuken.
  3. Drink elke ochtend voor het tanden poetsen in één keer een fles leeg
    Als je hier aan moet wennen, drink dan kleine slokjes. Na een paar weken ben je eraan gewend.
  4. Drink tussen het ontbijt en de lunch nog een fles leeg
    Door de lege fles in het zicht te plaatsen, word je eraan herinnerd.
  5. Drink rond 16.00 nog een fles leeg
    Het drinken van een fles water rond dit tijdstip kan de middagdip voorkomen.
  6. Drink voor het avondeten nog een fles leeg
    Na het leegdrinken van deze fles heb je 2 liter water gedronken. Het duurt nog uren voordat je gaat slapen, waardoor je ‘s nachts niet wakker zult worden om naar de wc te gaan.