Hoe gezond is een avocado? Lees hier de 10 voordelen

Van avocado’s wordt gezegd dat ze goed zijn voor je bloedsuikerspiegel, cholesterol, gezichtsvermogen, eetlust en zelfs je huid. Wat is waar? Wij zochten het voor je uit en sommen de feiten op in dit artikel.

Ook lees je avocado’s je kunnen helpen om af te vallen en buikvet te verliezen.

Avocado’s hebben een indrukwekkende voedingswaarde. Ze bevatten meer eiwitten dan andere fruitsoorten en zijn rijk aan gezonde vetten, vezels, mineralen en belangrijke vitamines zoals vitamine B5, B6 en C, die ziektes kunnen voorkomen.

Feitjes over avocado

  • Ze hebben een indrukwekkende voedingswaarde. Avocado’s zijn rijk aan diverse vitamines en mineralen.
  • Al sinds 8000 voor Christus worden avocado’s gekweekt in Midden- en Zuid-Amerika.
  • Het is ondanks de romige smaak een fruitsoort (en geen groente).
  • Ze zijn rijk aan vezels.

Waarom avocado gezond is

Cholesterolverlagende werking: Avocado’s kunnen het slechte cholesterolgehalte verlagen.

In een onderzoek kregen patiënten met een hoog cholesterol dagelijks avocado te eten. Na een week bleek dat het ‘slechte’ cholesterol (LDL) met 22% was afgenomen en het ‘goede’ cholesterol (HDL) met 11% was toegenomen [2].

Avocado’s hebben een cholesterolverlagende werking, omdat ze rijk aan bèta-sitosterol zijn.

Goed tegen gewrichtspijn: Avocado’s kunnen de symptomen van artritis verminderen. Dit komt doordat avocado’s als ontstekingsremmers werken, waardoor je minder last hebt van pijnlijke gewrichten [6,7].

Reguleert de bloedsuikerspiegel: Door de gezonde vetten en het lage suikergehalte in een avocado, helpt de vrucht je bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel [8].

Een stabiele bloedsuikerspiegel (die niet heftig schommelt) is cruciaal om je goed en fit te voelen. Avocado’s zijn rijk aan vezels en bevatten relatief aan andere fruitsoorten veel eiwit – waardoor ze de bloedsuikerspiegel stabiel houden.

Bij een stabiele bloedsuikerspiegel blijft je energie constant en heb je minder last van een middagdip.

Beschermt het gezichtsvermogen: De vele antioxidanten in avocado’s kunnen het gezichtsvermogen op lange termijn beschermen. Vooral de stoffen luteïne en zeaxanthine dragen hieraan bij.

Het is aangetoond dat deze antioxidanten de kans op staar en maculadegeneratie verminderen [9,10].

Voor een gezonde zwangerschap: Avocado’s zijn rijk aan foliumzuur. Deze stof is erg belangrijk voor vrouwen die in verwachting zijn. Door het eten van avocado verminder je de kans op een miskraam, een open rug en neurale buisdefecten [4,11].

Vermindert de kans op depressie: Het foliumzuur in avocado ondersteunt de productie van verschillende belangrijke ‘happy’ hormonen, zoals serotonine, dopamine en norepinefrine [4]. Deze hormonen zijn betrokken bij de volgende zaken:

  1. Energiebalans
  2. Eetlust
  3. De manier waarop je pijnprikkels ervaart
  4. De kwaliteit van je nachtrust

Het eten van avocado heeft een positief effect op bovenstaande punten.

Zorgt voor een mooiere huid: Volgens de University of Maryland Medical Center kan avocado, in samenwerking met B12 crème, voor een succesvolle behandeling van de huidziekte psoriasis zorgen [12].

Ook zorgen de vitamines C en E in de fruitsoort ervoor dat de huid gevoed blijft, waardoor deze meer zal stralen [13].

Beschermt tegen ziektes: De vezels in avocado houden je spijsverteringskanaal in een goede conditie.

Je weerstand komt voor het grootste deel uit je spijsverteringskanaal, aangezien virussen en bacteriën daar worden bestreden (en voedingsstoffen daar worden opgenomen).

Volgens de University of Kentucky heb je door het eten van avocado minder kans op diabetes, obesitas, een hoge bloeddruk, een beroerte en verschillende hartziektes [14].

Verlaagt je eetlust: Het mooie aan avocado’s is dat ze langzaam worden opgenomen. Hierdoor blijft je maaginhoud lang vol en rijp je niet snel naar chips of suikerrijke snacks.

Wees niet bang voor de calorieën in avocado. Deze calorieën gaan samen met een hoop voedingsstoffen die je fitter en sterker laten voelen.

Goed voor de darmen: avocado’s bevatten veel vezels.

Volgens de stichting Darmgezondheid Nederland eten 9 van de 10 Nederlanders te weinig vezels. Zonde, want zeker kunnen helpen bij een hoop dingen zoals:

  • Het risico op hartziektes verlagen [16]
  • De weerstand tegen ziektes verhogen
  • De bloedsuikerspiegel stabiliseren
  • Goede darmbacteriën voeden
  • Bevorderen van de stoelgang
  • Helpt om een gezond gewicht te krijgen en te behouden

Deze indrukwekkende lijst met voordelen is slechts een deel van alle voordelen. Voor nu is het belangrijk om te onthouden dat vezels (uit bijvoorbeeld avocado) ontzettend veel kunnen doen voor jouw gezondheid.

Voedingswaarde van een avocado

Een avocado van 200 gram heeft de volgende voedingswaarde [15]:

  • 322 calorieën
  • 1 gram koolhydraten, waarvan
    – 1 gram suiker
  • 4 gram eiwit
  • 29 gram vet
  • 16 gram vezels

Een avocado van 200 gram bevat de volgende vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 6% ADH
  • Vitamine B6: 26% ADH
  • Vitamine C: 33% ADH
  • Vitamine E: 21% ADH
  • Vitamine K: 53% ADH
  • Foliumzuur: 41% ADH
  • Kalium: 28% ADH
  • Magnesium: 15% ADH
  • Koper: 19% ADH
  • Mangaan: 14% ADH

Avocado’s en afvallen

Het is aan te raden om regelmatig avocado’s te eten tijdens het afvallen.

Hoewel een hele avocado ongeveer 322 calorieën bevat, helpt deze je om snel en gezond af te vallen. Avocado’s verminderen je eetlust, versnellen je stofwisseling en kunnen (vr)eetbuien voorkomen. Dit komt doordat avocado’s rijk aan gezonde vetten en vezels zijn.

Tot ongeveer 10 jaar geleden dacht men dat vet de hoofdoorzaak van overgewicht was. Gelukkig is deze gedachte door vele onderzoeken nu gecorrigeerd. Het zijn niet de vetten, maar juist de overvloed aan suikers die voor overgewicht zorgen.

Voor jou betekent dit dat je met een gerust hart avocado’s kunt eten en je geen zorgen hoeft te maken over de vetten. Avocado’s bevatten gezonde vetten die je sterk, slank en fit kunnen maken (in combinatie met een gezond en gevarieerd eetpatroon).

Kortom: je kunt tijdens het afvallen een halve tot een hele avocado per dag eten.