Dieet schema voor snel en gezond afvallen (incl. tussendoortjes)

In dit artikel vind je een compleet dieet schema met recepten, uitleg en tussendoortjes. Hiermee kun je op een gezonde manier afvallen – tot wel 2 kilo per week.

De meest gemaakte fout bij het volgen van een dieet schema is dat je te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Veel dieet schema’s die je op het internet vindt zijn laag in calorieën en bevatten te weinig vitamines, mineralen en vezels.

Met het dieet schema uit dit artikel krijg je alle essentiële vitamines uit voeding binnen. Met dit complete weekmenu val je op een gezonde manier af, zonder honger te lijden.

Inhoud van dit artikel:

Met dit koolhydraatarme dieet schema kun je tot wel 2 kilo per week afvallen. Het grootste voordeel van het PuurFiguur dieet schema is dat je blijvend afvalt, geen honger zult ervaren en veel buikvet verbrandt.

De gerechten in het dieet schema bevatten allemaal gezonde producten, zijn makkelijk te bereiden en zijn supersnel klaar.

Voor wie is dit dieet schema?

Dit dieet schema is geschikt voor zowel mannen als vrouwen, en voor iedere leeftijd (vanaf 18 jaar). Dit dieet schema is voor iedereen die:

  • Buikvet kwijt wilt raken
  • Af wilt vallen
  • Vet wilt verbranden
  • Spieren wilt behouden
  • Geen jojo-effect wilt ervaren

Gezond dieet schema

Als je wilt afvallen is het van belang dat je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt. Maar het is niet de bedoeling dat je zo min mogelijk calorieën binnenkrijgt. Met een zogenaamd ‘crashdieet-schema’ pleeg je roofbouw op je lichaam, en kom je na het dieet vliegensvlug weer aan.

Om blijvend, verantwoord en met plezier af te vallen is het belangrijk dat je genoeg essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit dieet schema is daarop gespitst. Het zit boordevol groenten, vezels, eiwitten en gezonde omega 3-vetten.

Met dit dieet schema verbrand je niet alleen vet, maar breng je ook nog eens je hormonen in balans. Dit heeft als gevolg dat je precies op de juiste plekken vet verliest, zoals rond je buik.

Waarom werkt dit schema?

Het dieet schema uit dit artikel werkt, omdat het is gebaseerd op drie principes:

  • Koolhydraatarm
  • Rijk aan groenten en vezels
  • Rijk aan eiwitten en gezonde vetten

Waarom dit zo belangrijk is als je wilt afvallen zullen wij je uitleggen.

Een koolhydraatarm dieet helpt je om vet te verbranden

Door koolhydraatarm te eten verbrand je meer lichaamsvet dan met een ‘normaal’, vetarm dieet. Je valt sneller af en ervaart veel minder honger [1,2]. Bovendien heeft een koolhydraatarm dieet schema al direct effect. Je start dus gelijk met afvallen!

In dit artikel onderbouwen we verder waarom een koolhydraatarm dieet zo effectief is.

Groenten en vezels houden je lang verzadigd en leveren je weinig calorieën

Groenten bevatten ontzettend veel vezels, vitaminen en antioxidanten, maar zijn zeer laag in calorieën. Je mag dan ook altijd extra groenten toevoegen als je honger ervaart tijdens het volgen van het dieet schema.

Met name groene groenten zijn belangrijk voor diëters. Deze bevatten de meeste goede voedingsstoffen en de minste hoeveelheid calorieën en koolhydraten [3]. Hiermee stimuleer je de vetverbranding en voorkom je dat je honger of trek krijgt.

Eiwitten en vetten voorkomen vetopslag en honger

Voeding die rijk is aan eiwitten en vetten (zoals de gerechten uit dit dieet schema) houden de honger lange tijd buiten de deur. Dit komt doordat je lichaam vrij veel tijd nodig heeft om eiwitten en vetten te verteren. Je maag blijft een lange tijd gevuld, en dat voorkomt dat je snel weer trek krijgt [4].

Bovendien zorgen met name de vetten ervoor dat het vetopslag-hormoon insuline in mindere mate vrij wordt gegeven. Door gezonde vetten bij je maaltijd te eten voorkom je dat je lichaam energie als vet opslaat. Eet niet te veel koolhydraten tijdens je maaltijd, want koolhydraten veroorzaken juist de productie van insuline [5]!

Wist je dat: omega-3 vetten de vetverbranding stimuleren [6]? Je vindt deze vetten in de gerechten uit dit dieet schema.

Maaltijd met goede vetten en eiwitten: gebakken zalm met Griekse yoghurt dressing.

Dieet schema om af te vallen zonder honger

Dit dieet schema is gemaakt voor de ‘gemiddelde persoon’ met een licht actief leven. Hoeveel calorieën je precies nodig hebt verschilt per persoon. Het is niet de bedoeling dat je honger lijdt met dit dieet schema, maar wel dat je gewicht verliest. Wees daarom eerlijk naar jezelf en luister naar je lichaam.

Je begint en krijgt geen honger:

Heb je geen honger terwijl er een tussendoortje op de planning staat? Stel deze dan uit, want je lichaam geeft duidelijk aan dat het genoeg energie heeft. Als je de tussendoortjes niet nodig hebt en genoeg hebt aan de maaltijden, sla de tussendoortjes dan over.

Je begint en hebt regelmatig honger:

Ervaar je juist veel honger? Neem dan een extra tussendoortje, zoals een portie rauwe groenten. Rauwe groenten zoals komkommer, radijsjes, tomaat en bleekselderij mag je altijd eten als je trek hebt. Ze bevatten veel vezels en vitaminen, en weinig calorieën.

Als je merkt dat je na een maaltijd snel weer honger krijgt, schep dan bij iedere maaltijd extra groenten op. Dit houdt je lang verzadigd. Een extra portie rauwkost mag ook.

Maar let op: eet alleen extra als je echt honger hebt, en niet omdat je ‘iets wilt eten’. Vaak verwarren we honger met trek, of willen we eten uit verveling.

Het dieet schema

In het koolhydraatarme dieetschema vind je 7 makkelijke, gezonde dagschema’s om af te vallen en op een verantwoorde manier vet te verliezen. De volgende gerechten zijn te vinden in het dieet schema:

Ontbijt: Kwark met havermout en fruit
Ontbijt: Omelet met groente
Ontbijt: Havermoutpap met banaan
Ontbijt: Ontbijtburrito met ham
Ontbijt: Groene smoothie
Ontbijt: Appeltaart-havermoutpap
Ontbijt: Rijstwafels met gerookte zalm en Hüttenkäse

Lunch: Rijstwafels met Hüttenkäse en notenpasta
Lunch: Haringsalade
Lunch: Groene salade met kipfilet
Lunch: Rijstwafels met avocado
Lunch: Quinoasalade met avocado
Lunch: Gerookte makreelsalade
Lunch: Waldorfsalade

Diner: Wokschotel met kip
Diner: Lauwwarme rijst-bonenschotel
Diner: Kabeljauw uit de oven
Diner: Kip met zoete aardappel en groente
Diner: Verse tomatensoep met bruine bonen
Diner: Linzenschotel met champignons
Diner: Pompoensoep

We hebben de recepten volledig voor je uitgeschreven in een PDF. Download het uitgebreide dieet schema met recepten hier!

Tip: Lust je iets echt niet? Kies dan een soortgelijk product of gerecht van een andere dag. Probeer echter zoveel mogelijk te variëren.

Eén van de ontbijtrecepten uit het dieetschema: omelet met groenten.

Tips die je helpen om nog sneller en leuker af te vallen

Als je het dieet schema volgt, zal je gegarandeerd afvallen. Maar hoe snel je afvalt heb je zelf in de hand. Met deze extra tips versnel je het afvallen.

Je mag het bij het dieet schema houden, maar met de tips hieronder maak je het afslanken een stuk leuker en makkelijker! Je zult minder honger ervaren, er stralender uitzien en je fitter en energieker voelen.

Start nu met jouw gezonde dieet schema en extra tips!

Extra tips tegen honger:

  • Kauw je eten langzaam en goed
  • Eet van een klein bord
  • Leg tussen iedere hap je bestek neer
  • Eet niet voor de tv of computer

Extra tips voor drinken:

  • Drink veel water
  • Drink thee en koffie zonder suiker
  • Drink het liefst groene thee
  • Drink geen frisdrank of vruchtensap
  • Drink maximaal 4 kopjes koffie per dag
  • Drink maximaal 2 glazen alcohol per week (het liefst geen)

Extra tips voor beweging:

  • Sporten is niet verplicht
  • Wandelen, fietsen en zwemmen zijn ook goede vormen van beweging
  • Beweeg iedere dag minstens 30 minuten
  • Neem de trap
  • Neem de fiets
  • Wees niet te streng voor jezelf

Gratis boodschappenlijst

Het dieet schema uit dit artikel is volledig gebaseerd op de PuurFiguur boodschappenlijst. Op deze lijst vind je meer dan 100 producten die je veilig kunt eten als je snel en verantwoord wilt afvallen. Deze producten passen perfect in ieder koolhydraatarm dieet schema!

Om je op weg te helpen bieden wij de boodschappenlijst nu tijdelijk gratis aan. Wij wensen jou de beste start van je dieet schema, en met deze boodschappenlijst voorkom je dat je per ongeluk de verkeerde producten koopt. Zo kan niets het afvallen jou nog in de weg staan.

Download de boodschappenlijst hier gratis. Je ontvangt hem direct in de inbox van je e-mail. Zo kun je gelijk beginnen met jouw afslankplan en zal je nooit meer misgrijpen als het om gezonde snacks en ingrediënten gaat.

Graag gedaan!