Dukan Dieet – 7 dingen die je moet weten voordat je begint

Het Dukan dieet is een strikt dieet met duidelijke en strenge regels. Aantrekkelijk voor mensen die beslissingen met betrekking tot voeding het liefst uit handen geven en verlangen naar houvast.

Maar waar hou je je eigenlijk aan vast? Een rots in de branding of een zinkend schip? In dit artikel nemen we het Dukan dieet onder de loep. Na het lezen van dit artikel weet je of het Dukan dieet wel of juist niet bij je past.

Begin niet aan het Dukan dieet voordat je dit artikel hebt gelezen. Het Dukan dieet kan je helpen om je streefgewicht te bereiken, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Voorbeelden hiervan zijn: een verhoogde kans op verstopping, een snellere veroudering en extra belasting voor de nieren.

Het Dukan Dieet

Mijn review van het Dukan dieet

De Franse dokter Pierre Dukan is min of meer per ongeluk op het Dukan dieet gestoten tijdens een consult met een patiënt die worstelde met overgewicht. Dr. Dukan adviseerde zijn patiënt om te stoppen met calorieën tellen en 5 dagen lang uitsluitend vlees te eten.

Het resultaat was verbluffend. Zijn patiënt verloor in 5 dagen tijd meer dan 5 kilo. Dr. Dukan besloot om zijn boodschap te verspreiden en schreef verschillende boeken. Hij is inmiddels meer dan 30 jaar actief in zijn vakgebied en heeft van wereldwijde aandacht genoten toen zijn boek ‘Het Dukan Dieet’ na publicatie in het jaar 2000 een groot succes werd.

Het Dukan dieet is een zware variant van het eiwitdieet en bestaat uit vier fases:

  • Fase 1: De aanvalsfase
  • Fase 2: De cruisefase
  • Fase 3: De stabilisatiefase
  • Fase 4: De definitieve volhardingsfase

Elke fase heeft een specifiek doel. Hieronder staan ze allemaal kort beschreven.

Fase 1: De aanvalsfase

Doel: agressieve start om zo snel mogelijk de eerste kilo’s te verliezen.

In deze fase eet je alleen mager vlees, vis, ei en vetvrije zuivel. Je mag zoveel eten als je wilt op momenten dat het je goed uitkomt. De voorwaarde is dat je minimaal 1,5 liter water per dag drinkt.

De duur van de aanvalsfase is afhankelijk van hoeveel je wilt afvallen. Het kan variëren van 1 tot maximaal 10 dagen.

Fase 2: De cruisefase

Doel: je gewenste gewicht bereiken.

Tijdens de cruisefase eet je, naast een grote hoeveelheid eiwitten, ook groentes die weinig zetmeel bevatten, zoals komkommer, tomaat en selderij. In deze fase voeg je 100 verschillende groentes aan het dieet toe.

Tijdens de cruisefase val je langzaam af, totdat je op je gewenste gewicht bent.

Fase 3: De stabilisatiefase

Doel: gewicht stabiliseren en het jojo-effect voorkomen.

De derde fase van het Dukan dieet is zeer belangrijk. Je lichaam wilt volgens Dr. Dukan de reserves direct aanvullen zodra het de kans krijgt. Om dat te voorkomen moet je in deze fase je aandacht erbij houden.

In de stabilisatiefase breid je je dieet uit met kleine hoeveelheden fruit, kaas en koolhydraten. Daarnaast mag je twee feestmaaltijden per week eten, zoals een pizza, zak patat of hamburger.

Fase 4: De definitieve volhardingsfase

Doel: nooit meer aankomen.

Je eet en drinkt voortaan waar je zin in hebt, met één belangrijke voorwaarde: één dag per week hou je een aanvalsdag. Op die dag eet je weer precies zoals je in fase 1 deed.

Je compenseert 6 dagen vrijheid dus door slechts één dag het strikte programma van fase 1 te volgen. Je blijft dit doen voor de rest van je leven.

 Samenvatting: de eerste twee fases van het Dukan dieet zijn bedoeld om af te vallen. De laatste twee fases zijn bedoeld om het jojo-effect te voorkomen.

De voordelen van het Dukan dieet

  1. Geen last van hongergevoel
    Eiwitten worden langzaam afgebroken en voorkomen de aanmaak van het hongerhormoon ghreline. Hierdoor wordt hongergevoel onderdrukt.
  2. Het Dukan dieetboek informeert
    In zijn boek onderbouwt Dr. Dukan de methode en geeft hij uitleg over voeding volgens zijn overtuiging.
  3. Zeer praktisch, simpel en toch strikt
    Het dieet is makkelijk te begrijpen en geeft houvast. Fijn voor mensen die zo min mogelijk keuzes willen maken tijdens het afvallen.
  4. Eet zoveel je wilt
    Je mag eten wanneer en zoveel je wilt, zolang je binnen de regels van de fase blijft.

De nadelen van het Dukan dieet

Begin niet aan het Dukan dieet voordat je bekend bent met de onderstaande nadelen. Lees ze aandachtig om te voorkomen dat je aan een dieet begint dat misschien niet goed bij je past.

  1. Voedingswaarde is ondergeschikt aan afvallen
    Als je je gezondheid wilt behouden of verbeteren tijdens het afvallen, dan is het Dukan dieet niet de beste optie. Vooral in het begin eet je voornamelijk vlees. Je mist vezels, phytonutriënten en bepaalde vitamines en mineralen die ziektes voorkomen, nieuwe energie creëren en ervoor zorgen dat je er beter uit gaat zien.
  2. Twee van de drie voedingsgroepen schrappen is risicovol
    Tijdens de eerste twee fases eet je voornamelijk eiwitten en zo min mogelijk vetten en koolhydraten. Dit kan schadelijk zijn voor je gezondheid en kan leiden tot een slechte adem, osteoporose (broze botten) en schade aan de nieren.
  3. Verstopping en een verslechterde stoelgang
    Vlees bevat geen vezels. Je hebt vezels nodig om het maagdarmstelsel goed te laten functioneren. Een tekort aan vezels kan leiden tot verstopping en een verminderde weerstand tegen ziektes (de darmen spelen namelijk een belangrijke rol bij de algemene weerstand).
  4. Blus elke week opnieuw een brandje
    In de vierde fase – de volhardingsfase – eet en drink je waar je zin in hebt. De harde voorwaarde is dat je één dag per week de aanvalsfase uitvoert. Dr. Dukan probeert hiermee alle ‘schade’ van de week te compenseren door het eten van veel eiwitten.
  5. Je zult voor de rest van je leven blijven diëten
    De vierde fase houdt nooit op. Als je op gewicht wilt blijven, adviseert Dr. Dukan om de vierde fase voor altijd te blijven volgen. Je zit dus voor de rest van je leven aan het dieet vast.
  6. Het Dukan dieet is relatief duur
    Vlees, vis en eieren zijn redelijk prijzig. Dat maakt het Dukan dieet duur om te volgen, aangezien deze voedingsmiddelen het hoofdbestanddeel van het dieet zijn.
  7. Belastend voor de nieren
    Het verteren van vlees produceert urinezuur. Normaal gesproken scheiden de nieren het urinezuur af. Maar een teveel aan urinezuur kan in je lichaam blijven hangen, met stekende pijn in je gewrichten als gevolg (ook wel jicht genoemd).

Drie jaar op rij “het nr. 1 dieet om te vermijden”

Het Dukan dieet is door The British Dietetic Association in 2010, 2011 en 2012 uitgeroepen tot het nummer 1 dieet om te vermijden. Ze melden dat er “geen solide wetenschappelijk bewijs” voor het Dukan dieet is. Door twee van de drie voedselgroepen zo drastisch te minderen, is er een verhoogde kans op gezondheidsrisico’s.

Opvallend is dat Dr. Dukan zelf ook op de hoogte is van mogelijke bijwerkingen van zijn dieet. In zijn boek schrijft hij dat je last kunt krijgen van een droge mond, minder energie en een slechte adem.

Conclusie

Ben je op zoek naar een strikt dieet en hecht je weinig waarde aan je gezondheid? Dan is het Dukan dieet mogelijk iets voor jou. Je kunt onbeperkt vlees eten en hoeft nooit op je portiegrootte te letten. Het Dukan dieetboek kun je hier bij Bol.com bestellen (levertijd: 1 werkdag).

Ben je op zoek naar een duurzame en gezonde manier om af te vallen? Laat het Dukan dieet dan links liggen. Er zijn betere alternatieven waar je net zo snel mee afvalt (en ook buikvet verbrandt).

Een gezond alternatief voor het Dukan dieet

Een typisch koolhydraatarm dieet gerecht

Een typisch koolhydraatarm dieetgerecht

Er zijn genoeg alternatieven waarmee je op een gezonde manier snel kunt afvallen. Laten we het Dukan dieet eens vergelijken met het koolhydraatarme dieet.

Met het koolhydraatarme dieet:

  1. Eet je voeding met een hoge voedingswaarde
  2. Eet je gevarieerd en natuurlijk van alle drie de voedingsgroepen
  3. Bevorder je jouw stoelgang en weerstand door voldoende vezels te eten
  4. Hoef je niet zoveel rekening te houden met strikte regels
  5. Kun je het hoofdstuk “diëten” afsluiten en overgaan op een gezondere lifestyle
  6. Ben je voordeliger uit dan het Dukan dieet
  7. Belast je je nieren minder

Met een gezond, koolhydraatarm dieet verbrand je elke week opnieuw 2 kilo vet – ook op lastige plaatsen zoals de buikstreek. In de eerste week verlies je zelfs tot 4 kilo, omdat je lichaam geen onnodig vocht meer vasthoudt.

Hoe kun je dit bereiken?

  1. Lees ons artikel over een koolhydraatarm dieet (inclusief weekmenu).
  2. Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en ontvang de 8-delige afslankcursus direct in je mailbox (gratis).

We horen graag jouw ervaring met het Dukan dieet. Laat hieronder je reactie achter.