Hoe gezond is een sinaasappel? Lees hier de 6 voordelen

In dit artikel lees je wat de gezondheidsvoordelen van sinaasappelen zijn. Na het lezen van dit artikel weet je of sinaasappelen je helpen bij het versterken van je immuunsysteem, bij het verlagen van de kans op kanker en bij het verlagen van de bloeddruk.

Je leest ook of sinaasappelen je helpen (of tegenwerken) tijdens het afvallen.

De geschiedenis van sinaasappelen

sinaasappelboomSinaasappelen behoren tot de citrusvruchten. Ze zijn afkomstig van de sinaasappelboom, ook wel Citrus sinensis genoemd. Oorspronkelijk komen sinaasappelen uit China. Aangezien China vroeger ook wel bekend stond als Sina, verklaart dit ook meteen de naam van de oranje fruitsoort. Sinaasappel is namelijk afgeleid van sina-appel.

Sinaasappelen zijn tegenwoordig één van de meest gegeten fruitsoorten ter wereld. Voor de 20e eeuw was dit wel anders, aangezien sinaasappelen toen erg duur waren. Deze fruitsoort was in die tijd een delicatesse die enkel tijdens speciale gelegenheden werd gegeten.

Gelukkig zijn de prijzen gedaald en kan tegenwoordig iedereen regelmatig sinaasappelen eten. Het oranje fruitstuk wordt namelijk terecht als gezond bestempeld [1].

De gezondheidsvoordelen van sinaasappelen

1. Versterkt het immuunsysteem
Sinaasappelen zitten bomvol vitamine C. Volgens een artikel in Pharmacognosy Reviews beschermt deze vitamine ons tegen vrije radicalen. Aangezien vrije radicalen schade in het lichaam aanbrengen en chronische ziektes kunnen veroorzaken, zorgt de vitamine C in sinaasappelen ervoor dat dit voorkomen kan worden.

Hierdoor kunnen ontstekingsreacties in het lichaam worden verminderd en kan de reactie van het immuunsysteem worden versterkt [2,3,4]

2. Bloeddrukverlagende werking
Het eten van sinaasappelen kan bijdragen aan een verlaging van de bloeddruk, omdat sinaasappelen veel hesperidine bevatten. Hesperidine is een stof die vooral in citrusvruchten voorkomt en wordt ook wel vitamine P genoemd.

Uit onderzoek blijkt dat sinaasappelsap waar hesperidine in aanwezig is een bloeddrukverlagende werking heeft, waardoor aangenomen kan worden dat deze stof de bloeddruk kan helpen verlagen [5,6,7].

3. Vermindert de kans op kanker
Uit onderzoek is gebleken dat de kans op darmkanker en leukemie verminderd kan worden dankzij sinaasappelen. De grote hoeveelheid vitamine C in deze fruitsoort kan namelijk bijdragen aan het voorkomen van mutaties in het DNA.

Een studie uit 2002 heeft daarnaast aangetoond dat de kans op kinderleukemie kleiner wordt wanneer het kind in de eerste 2 levensjaren regelmatig sinaasappel en banaan binnenkrijgt [2,3,8].

4. Verlaagt het cholesterolgehalte
De vezels in sinaasappelen kunnen het cholesterolgehalte verlagen, doordat deze het overtollige cholesterol opruimen. Dit blijkt uit een onderzoek uit 2010. In dit onderzoek ervaarden testpersonen met een hoog cholesterolgehalte een afname van slecht cholesterol (LDL-cholesterol) nadat zij gedurende 60 dagen sinaasappelsap dronken [3,9].

5. Een gunstige werking voor diabetici
Dat sinaasappelen rijk zijn aan vezels is niet alleen gunstig voor het cholesterolgehalte, maar ook voor de bloedsuikerspiegel. Studies hebben namelijk aangetoond dat de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 1 of 2 stabieler is wanneer ze voldoende vezels binnenkrijgen [3,8].

Sinaasappelen bevatten van nature fructose (fruitsuiker). Als fructose in combinatie met vezels wordt gegeten, dan wordt de fructose langzamer vrijgegeven. Je lichaam heeft dan meer tijd om de fructose te verbranden.

Belangrijk om te weten: vermijd sinaasappelsap uit pak. Hier zit meestal veel fructose in, terwijl het amper vezels bevat. Bijna alle vezels zijn tijdens het productieproces verloren gegaan.sinaasappelen

6. Zorgt voor een gezonde huid
Vitamine C beschermt de huid tegen schade (door bijvoorbeeld de zon) en is noodzakelijk voor de aanmaak van collageen: een stof die de huid soepel houdt. Doordat sinaasappelen veel vitamine C bevatten, kan het eten van deze fruitsoort bijdragen aan een gezondere en jonger uitziende huid [3,8].

Voedingswaarde van sinaasappelen

Een middelgrote sinaasappel van 131 gram bevat de volgende voedingswaarde:

  • Energie: 62 kcal
  • Koolhydraten: 12 g
    – Suikers: 12 g
  • Eiwitten: 1 g
  • Vetten: 0 g
  • Vezels: 3 g

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 6% ADH
  • Vitamine C: 116% ADH
  • Vitamine E: 1% ADH
  • Vitamine K: 0% ADH
  • Foliumzuur: 10% ADH
  • Calcium: 5% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 7% ADH
  • Koper: 3% ADH
  • Mangaan: 2% ADH

Daarnaast bevat een sinaasappel ook vitamine B1, B2, B3, B5 en B6, en de mineralen ijzer, fosfor, seleen en zink [10].

Sinaasappelen en afvallen

Sinaasappelen blijken heel goed voor je gezondheid te zijn, maar het eten van deze fruitsoort kan je nog een groot voordeel opleveren. Het blijkt namelijk dat sinaasappelen kunnen helpen bij het afvallen.

Dit is mogelijk doordat ze rijk zijn aan voedingsstoffen. Ook blijkt dat de oranje fruitsoort een lage glycemische index heeft. Over het algemeen geldt dat je sneller afvalt als je voeding eet met een lage glycemische index.

Vergeet echter niet om er rekening mee te houden dat er, ondanks de lage glycemische index, wel fruitsuikers in sinaasappelen zitten. Deze kunnen het afvallen bemoeilijken. Aangeraden wordt om niet meer dan 1 of 2 porties fruit per dag te eten om het gewichtsverlies niet te belemmeren.

Aanvullende tips voor als je sinaasappelen gaat eten:

Eet 1 à 2 sinaasappelen (of ander fruit) per dag
Hierdoor krijg je genoeg gezonde voedingsstoffen binnen om de gezondheidsvoordelen van sinaasappelen te ervaren. Je beperkt de inname van fruitsuikers hierdoor voldoende om geen problemen te ondervinden bij het afvallen.

Combineer sinaasappelen met andere gezonde voeding voor een voedzame maaltijd, zoals:

Hoewel sinaasappelen kunnen bijdragen aan gewichtsverlies, zijn er meer factoren die invloed hebben op het afvallen.

Afvallen begint bij het eten van de juiste voeding. Om je daarbij te helpen, bieden wij de Puur Figuur boodschappenlijst nu tijdelijk gratis aan. Eet uitsluitend voeding die op de boodschappenlijst staat en verlies tot 2 kilo per week – zonder verplicht te sporten.

Laat hieronder het e-mailadres achter waarop je de gratis boodschappenlijst wilt ontvangen en ontvang hem direct in je mailbox.