Hoe gezond is een sinaasappel? Lees hier de 7 voordelen

Sinaasappelen zijn zonnige, zoete dorstlessers. Bovendien hebben ze tal van gezondheidsvoordelen. In dit artikel lees je hoe sinaasappelen ons helpen om gezond te blijven.

Je leest ook of sinaasappelen je helpen tijdens het afvallen.

Inhoud:

Feitjes over sinaasappelen

  • Oorspronkelijk komen sinaasappelen uit China.
  • De naam ‘sinaasappel’ is afgeleid van sina-appel. China stond vroeger namelijk ook wel bekend als Sina.
  • Sinaasappelen behoren tot de citrusvruchten en komen van de sinaasappelboom (Citrus sinensis).
  • Voor de 20e eeuw was de sinaasappel een dure delicatesse die enkel tijdens speciale gelegenheden werd gegeten [1].

De gezondheidsvoordelen van sinaasappelen

Sinaasappelen staan bekend om hun hoge gehalte vitamine C. Daarnaast bevatten de vruchten nog tal van andere vitamines en mineralen. Dat maakt sinaasappelen heel gezond. We hebben zes voordelen van deze zuidvruchten voor je op een rijtje gezet.

1. Versterken het immuunsysteem

Sinaasappelen zitten bomvol vitamine C. Volgens een artikel in Pharmacognosy Reviews beschermt deze vitamine ons tegen vrije radicalen. Aangezien een teveel aan vrije radicalen het lichaam schade toebrengt en chronische ziekten kan veroorzaken, kan de vitamine C in sinaasappelen dit helpen voorkomen.

Hierdoor wordt ons lichaam minder belast en kan de reactie van het immuunsysteem worden versterkt [2,3]. Ook zijn er aanwijzingen dat vitamine C de kans op hartziekten kan helpen verkleinen [11].

Niet alleen sinaasappelen bevatten veel vitamine C. Ook in meloen en aardbeien vind je grote hoeveelheden van deze vitamine.

Samenvatting: Sinaasappelen bevatten veel vitamine C, wat goed is voor onze weerstand.

2. Gunstig voor de bloeddruk

Het eten van sinaasappelen kan bijdragen aan een verlaging van de bloeddruk, omdat sinaasappelen veel hesperidine bevatten. Hesperidine komt vooral in citrusvruchten voor en wordt ook wel vitamine P genoemd.

Uit onderzoek blijkt dat sinaasappelsap waar hesperidine in aanwezig is een bloeddrukverlagende werking heeft, waardoor aangenomen kan worden dat deze stof de bloeddruk kan helpen verlagen [4-6].

Ook je brein heeft baat bij dit stofje. Het American Journal of Clinical Nutrition vermeldde in 2015 dat de stof kan bijdragen aan een betere hersenwerking [10].

Samenvatting: Sinaasappelen bevatten een stof die kan helpen om de bloeddruk te verlagen.

3. Beschermen de cellen

Uit onderzoek is gebleken dat de gezondheid van de cellen in het beenmerg en de darmen beter behouden blijft dankzij sinaasappelen. De grote hoeveelheid vitamine C in deze fruitsoort kan namelijk bijdragen aan het voorkomen van mutaties in het DNA.

Niet alleen vitamine C in sinaasappelen helpt mee om de lichaamscellen gezond te houden. Ook het stofje limoneen in de schil draagt bij aan de gezondheid van onze cellen. Zo blijkt uit onderzoek dat limoneen kan bijdragen aan de gezondheid van de mond, huid, longen, borst en maag [12].

Een studie uit 2002 heeft daarnaast aangetoond dat het bloed van kinderen gezonder blijft wanneer het kind in de eerste twee levensjaren regelmatig sinaasappel en banaan binnenkrijgt [2,7].

Samenvatting: De vitamine C in sinaasappelen heeft een positief effect op de gezondheid van de lichaamscellen.

4. Een gezond cholesterolgehalte

De vezels in sinaasappelen kunnen het cholesterolgehalte helpen verlagen, doordat deze het overtollige cholesterol helpen opruimen. Dit blijkt uit een onderzoek uit 2010.

In dit onderzoek zagen de onderzoekers dat het slechte cholesterol (LDL-cholesterol) van testpersonen met een hoog cholesterolgehalte was afgenomen nadat zij gedurende 60 dagen sinaasappelsap hadden gedronken [2,8].

Een onderzoek in Nutrition Research laat zien dat het cholesterolniveau van mensen die vier weken citrusvezels gebruikten met bijna 11% was verlaagd [13]. Naast sinaasappelen hebben ook andere vezelrijke voedingsmiddelen een gunstige invloed op het cholesterol.

Samenvatting: De vezels in sinaasappelen helpen overtollig cholesterol opruimen.

5. Een gunstige werking voor diabetici

Dat sinaasappelen rijk zijn aan vezels is niet alleen gunstig voor het cholesterolgehalte, maar ook voor de bloedsuikerspiegel. Studies hebben namelijk aangetoond dat de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 1 of 2 stabieler is wanneer ze voldoende vezels binnenkrijgen [2,7].

Sinaasappelen bevatten van nature fructose (fruitsuiker). Als fructose in combinatie met vezels wordt gegeten, dan wordt de fructose langzamer vrijgegeven. Je lichaam heeft dan meer tijd om de fructose te verbranden.

Belangrijk om te weten: vermijd sinaasappelsap uit pak. Hier zit meestal veel fructose in, terwijl het amper vezels bevat. Bijna alle vezels zijn tijdens het productieproces verloren gegaan.

Samenvatting: Sinaasappelen dragen door hun vezelgehalte bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel.

6. Zorgen voor een gezonde huid

Vitamine C beschermt de huid tegen schade (door bijvoorbeeld de zon) en is noodzakelijk voor de aanmaak van collageen: een stof die de huid soepel houdt.

Doordat sinaasappelen veel vitamine C bevatten, kan het eten van deze fruitsoort bijdragen aan een gezondere en jonger uitziende huid [2,7]. Ook de vezels in sinaasappelen hebben een gunstig effect op de gezondheid van de huid. Ze dragen namelijk bij aan een gezonde huidflora. Bestaat onze huidflora vooral uit gunstige bacteriën, dan floreert onze huid [14,15].

Andere groente- en fruitsoorten die bijdragen aan een gezonde huid zijn bramen en broccoli.

Samenvatting: Het vitamine C-gehalte in sinaasappelen draagt bij aan de vorming van verstevigend collageen in de huid.

7. Helpen bloedarmoede voorkomen

Vitamine C helpt bij de opname van ijzer uit plantaardige voeding. Doordat sinaasappelen veel vitamine C bevatten, kan deze vrucht bloedarmoede door een ijzertekort helpen voorkomen [16,17].

Voor een betere opname van ijzer uit voeding, combineer je ijzerrijke voedingsmiddelen (zoals abrikoos en peterselie) dan ook met producten die vitamine C bevatten.

Sinaasappelen bevatten van nature ook citroenzuur, dat eveneens helpt bij de opname van ijzer uit etenswaren [16,17]. Op deze manier werkt deze fruitsoort dubbel zo krachtig als het gaat om het voorkomen van bloedarmoede door ijzergebrek.

Samenvatting: De vitamine C in sinaasappelen ondersteunt de opname van ijzer uit voeding.

Voedingswaarde van sinaasappelen

Een middelgrote sinaasappel van 131 gram bevat de volgende voedingswaarden [9]:

  • Energie: 62 calorieën
  • Koolhydraten: 12 gram
    – Suikers: 12 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vetten: 0 gram
  • Vezels: 3 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 6% ADH
  • Vitamine C: 116% ADH
  • Vitamine E: 1% ADH
  • Vitamine K: 0% ADH
  • Foliumzuur: 10% ADH
  • Calcium: 5% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 7% ADH
  • Koper: 3% ADH
  • Mangaan: 2% ADH

Daarnaast bevat een sinaasappel ook vitamine B1, B2, B3, B5 en B6, en de mineralen ijzer, fosfor, seleen en zink.

Sinaasappelen en afvallen

Sinaasappelen kunnen helpen bij het afvallen. Dit is mogelijk doordat de vruchten rijk zijn aan voedingsstoffen. Ook heeft deze oranje fruitsoort een lage glycemische index (wat het afvallen gemakkelijker maakt).

Let op: Ondanks de lage glycemische index bevatten sinaasappelen wel fruitsuikers. Deze kunnen het afvallen bemoeilijken. Daarom is ons advies om maximaal twee porties fruit per dag te eten als je wilt afvallen.

Aanvullende tips voor als je sinaasappelen gaat eten

Tip 1: Eet één tot twee sinaasappelen (of ander fruit) per dag
Hierdoor krijg je genoeg gezonde voedingsstoffen binnen om de gezondheidsvoordelen van sinaasappelen te ervaren. Je beperkt de inname van fruitsuikers voldoende om geen problemen te ondervinden bij het afvallen.

Tip 2: Combineer sinaasappelen met andere gezonde voeding
Sinaasappel kun je ‘los’ eten als snack, maar kun je ook goed verwerken in een gerecht. Denk hierbij aan:

Hoewel sinaasappelen kunnen bijdragen aan gewichtsverlies, zijn er meer factoren die invloed hebben op het afvallen. Afvallen begint bij het eten van de juiste voeding, het drinken van voldoende water en het verminderen van stress.