Hoe gezond is een banaan? Lees hier 7 voordelen

Bananen zijn populair vanwege hun lekkere smaak, hoge voedingswaarde en lage caloriegehalte. In dit artikel kom je meer te weten over de gezondheidsvoordelen van bananen.

Ook ontdek je of het eten van bananen je kan helpen wanneer je graag een paar kilo wilt afvallen.

Inhoud:

Feitjes over bananen

  • In totaal worden er wereldwijd meer dan 100 miljard bananen per jaar gegeten.
  • Bananen worden vooral geteeld in landen met een warm klimaat, zoals Afrika, Azië, de Canarische Eilanden, Australië en Amerika [1].
  • India is met 23% van de totale productie de grootste producent van bananen ter wereld.
  • Archeologen hebben bewijs gevonden van bananenteelt in Nieuw-Guinea uit het jaar 8000 voor Christus.

Waarom een banaan gezond is

Bananen bevatten veel kalium en zijn eveneens rijk aan magnesium. Dit maakt dat deze fruitsoort veel voordelen heeft voor onze gezondheid. We zetten zeven gezondheidsvoordelen van banaan voor je op een rij.

1. Goed voor de bloeddruk

Bananen bevatten diverse mineralen die een gezonde bloeddruk ondersteunen. Kalium en magnesium dragen bij aan ontspannen bloedvaten, wat de bloeddoorstroming bevordert en een hoge bloeddruk kan helpen voorkomen. Calcium laat de bloedvaten aanspannen en ontspannen op momenten dat dat nodig is [2,13].

Andere vruchten die kalium, calcium en magnesium bevatten zijn kiwi, mango en meloen. Voor een gezonde bloeddruk is het dus een goed idee om deze fruitsoorten vaker op het menu te zetten. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie met mango of een smoothie met kiwi.

Samenvatting: Bananen kunnen bijdragen aan een lagere bloeddruk.

2. Voor een goed werkend hart

Je hart is een bijzondere spier. Het slaat maar liefst 100.000 keer per dag en pompt zo’n 7.000 liter bloed [3] door je lichaam. Hiervoor heeft het kalium nodig. Dit mineraal helpt namelijk mee om het hart te laten kloppen [1].

Dat doet kalium op de volgende manier: het draagt eraan bij dat dat de spieren samentrekken en er elektrische signalen door je lichaam gestuurd blijven worden. Op deze manier krijgt je hart de nodige ondersteuning bij zijn belangrijke werk.

Samenvatting: Met hun hoge kaliumgehalte ondersteunen bananen de pompwerking van het hart.

3. Verbetert de geestelijke gezondheid

Bananen kunnen helpen om je opgewekter te voelen. De gele vruchten zijn rijk aan het aminozuur tryptofaan, dat door het lichaam omgezet wordt in serotonine. Serotonine is een ‘feel good’ neurotransmitter die je stemming verbetert, je eetlust onderdrukt en zelfs pijnprikkels kan helpen verzachten [4].

Ook kunnen bananen behulpzaam zijn bij het ontspannen, aangezien ze vitamine B6 en magnesium bevatten. Vitamine B6 draagt bij aan een goede nachtrust en magnesium ondersteunt bij het tot rust komen van de spieren [5,6].

Samenvatting: Bananen dragen bij aan een goed humeur en een goede nachtrust.

4. Gunstig voor de bloedsuikerspiegel

Bananen zijn rijk aan vezels. Deze werken niet alleen verzadigend, maar kunnen er ook aan bijdragen dat je bloedsuikerspiegel beter in balans blijft. Vezels vertragen namelijk de opname van glucose uit voeding. Pieken en dalen in de suikerspiegel kunnen op deze manier worden voorkomen.

Er zijn aanwijzingen dat het hoge vitamine B6-gehalte in bananen gunstig kan zijn voor de bloedsuikerspiegel tijdens de zwangerschap. Uit een onderzoek blijkt namelijk dat het nemen van vitamine B6 gedurende twee weken de bloedsuikerspiegel verbetert bij mensen met zwangerschapsdiabetes en lage niveaus van vitamine B6 [7].

Samenvatting: De vezels in bananen helpen mee om de bloedsuikerspiegel in balans te houden.

5. Goed voor de ogen

Net als wortels bevatten bananen een waardevolle stof voor je ogen: vitamine A. Deze vitamine draagt bij aan het behoud van de membranen rond je ogen. Daarnaast is vitamine A een bestanddeel van eiwitten die licht door de hoornvliezen laten [8].

Vitamine A vind je ook in bramen, broccoli en sinaasappel. Vooral abrikozen bevatten veel van deze vitamine. Een portie goji bessen bevat zelfs 50% van de hoeveelheid vitamine A die we dagelijks nodig hebben om gezond te blijven.

Samenvatting: De vitamine A in bananen is gunstig voor het behoud van een goed gezichtsvermogen.

6. Versterkt de botten

Volgens een artikel in het Journal of Physiology and Biochemistry zijn bananen rijk aan fructo-oligosacchariden. Dit zijn stoffen die ons lichaam helpen om meer calcium op te nemen. Zoals je wellicht weet, is calcium een belangrijk mineraal voor onze botten [9].

Bananen bevatten ook magnesium, een mineraal dat tevens belangrijk is om de botten sterk en gezond te houden. Het helpt namelijk mee met de opname van calcium en het transport van dit mineraal naar de botten [10].

Samenvatting: Bananen bevatten mineralen die bijdragen aan sterke, gezonde botten.

7. Beschermt de cellen

In 2005 is uit een Zweeds onderzoek gebleken dat vrouwen die vier tot zes bananen per week eten gezondere niercellen hebben dan vrouwen die dat niet doen [11]. Dat heeft te maken met het hoge antioxidantgehalte van deze fruitsoort.

Antioxidanten helpen mee om schadelijke vrije radicalen op te ruimen. Vrije radicalen zijn stoffen die onze lichaamscellen kunnen beschadigen, waardoor hun gezondheid afneemt. De antioxidanten in bananen kunnen dit nadelige effect helpen voorkomen.

Samenvatting: De antioxidanten in bananen zijn behulpzaam als het gaat om gezonde cellen.

Voedingswaarde van een banaan

Een banaan van 118 gram bevat de volgende voedingswaarden [12]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 2% ADH
  • Vitamine B1: 2% ADH
  • Vitamine B2: 5% ADH
  • Vitamine B5: 4% ADH
  • Vitamine B6: 22% ADH
  • Vitamine B11 (foliumzuur): 6% ADH
  • Vitamine C: 17% ADH
  • Kalium: 12% ADH
  • Calcium: 1% ADH
  • Magnesium: 8% ADH
  • Mangaan: 16% ADH
  • Koper: 5% ADH

Door een banaan te eten krijg je veel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen binnen, waardoor het eten van een banaan een gezonde keuze is.

Bananen en afvallen

Bananen zijn geschikt om te eten als je wilt afvallen. Ze bevatten vezels en een grote variatie aan vitamines en mineralen, en voorzien je lichaam van de nodige voedingsstoffen.

Let op: Bananen bevatten fructose (fruitsuiker), wat in grote hoeveelheden het afvallen kan vertragen of zelfs helemaal kan voorkomen. Daarom is het aan te raden om niet meer dan twee stuks fruit per dag te eten tijdens het afvallen.

Door naast bananen andere gezonde voedingsmiddelen te eten die gezonde vetten, eiwitten en complexe koolhydraten bevatten, wordt gezond afvallen een stuk makkelijker.

Voor meer informatie: lees ons artikel over het koolhydraatarm dieet.