Ontdek de 7 voordelen van de abrikoos

In dit artikel lees je het effect van abrikozen op de gezondheid van je hart, huid, bloed, ogen en meer. Je leest wat de voedingswaarde van abrikozen zijn en welke vitamines en mineralen ze bevatten.

Ook ontdek je of abrikozen geschikt zijn om te eten als je gezond en snel wilt afvallen.

Feiten over abrikozen

Abrikozen, ook wel Prunus armeniaca genoemd, groeien aan de abrikozenboom. Ze behoren tot de Rosaceae familie, waar onder andere appels, frambozen en aardbeien deel van uitmaken. Waarschijnlijk bestaat de fruitsoort in China al sinds 3000 voor Christus [1].

Abrikozen zijn sappig en hebben een zoete smaak, waardoor ze overal ter wereld graag worden gegeten. Een rijpe abrikoos herken je door er simpelweg zachtjes in te knijpen. Wanneer de abrikoos zacht is, is deze rijp. De fruitsoort kan dan direct worden gegeten. Abrikozen kunnen ook worden gedroogd, worden vermengd in jam of worden toegevoegd aan gerechten.

Niet alleen de smaak is een reden om deze fruitsoort te eten. Abrikozen kunnen namelijk ook voordelen opleveren voor je gezondheid.

De gezondheidsvoordelen van abrikozen

Het eten van abrikozen kan de volgende voordelen opleveren:

1. Draagt bij aan een gezonder hart
Abrikozen kunnen de gezondheid van het hart verbeteren doordat ze een grote hoeveelheid vezels bevatten. De vezels in abrikozen kunnen er voor zorgen dat de hoeveelheid slecht cholesterol afneemt, terwijl het goede cholesterolgehalte stijgt. De kans op hart- en vaatziekten verkleint hierdoor.

Het kalium in abrikozen kan daarnaast zorgen voor een goede balans van de elektrolyten in ons lichaam. Dit bevordert het functioneren van de hartspieren [2,3,4].

2. Helpt de ogen gezond te houden
Abrikozen kunnen bijdragen aan het behoud van gezonde ogen. Het blijkt namelijk dat het eten van twee à drie porties abrikozen per dag kan zorgen voor een vermindering van de kans op maculadegeneratie (oogziekte die het gezichtsvermogen aantast) [2,3].

3. Een hulpmiddel bij bloedarmoede
Doordat abrikozen ijzer bevatten, kan deze fruitsoort een gunstige werking hebben bij bloedarmoede. Wanneer iemand aan bloedarmoede lijdt, heeft deze persoon namelijk een tekort aan ijzer in het bloed. Hierdoor voelt men zich vermoeid en verzwakt. Door abrikozen te eten kan het ijzergehalte geleidelijk weer op peil komen [2,5].

4. Kan bescherming bieden tegen kanker
Uit een studie blijkt dat abrikozen een gunstig effect op kankercellen kunnen hebben. Onderzoekers concludeerden dat een extract van abrikoos ervoor kan zorgen dat kankercellen worden vernietigd [6].

Daarnaast kunnen de antioxidanten in abrikozen de schade door vrije radicalen verminderen. Aangezien vrije radicalen kwaadaardige mutaties van cellen veroorzaken, kan het eten van abrikozen een kleiner risico op kanker als gevolg hebben [2,5,7].

5. Draagt bij aan een mooiere huid:
Abrikozen kunnen op verschillende manieren bijdragen aan een mooie en gezonde huid. Ten eerste zorgen de grote hoeveelheden vitamine A en C ervoor dat de huid er gezond uitziet. Ten tweede beschermen de antioxidanten in deze fruitsoort je tegen schade door vrije radicalen, waardoor de huid minder snel veroudert.

Vitamine A kan een gunstig effect hebben op ontstekingsreacties, waardoor abrikozen als hulpmiddel tegen acne kunnen worden ingezet [2,5,8].

6. Zorgt voor sterke botten
Het eten van abrikozen kan bijdragen aan sterke botten. De fruitsoort bevat namelijk calcium. Aangezien calcium noodzakelijk is voor de opbouw van botten, kan het binnenkrijgen van dit mineraal bijdragen aan sterkere botten en osteoporose (botontkalking) voorkomen [2,3,9].

7. Gunstig effect bij astma
Het is mogelijk dat abrikozen kunnen bijdragen aan een vermindering van klachten door astma. De essentiële oliën in abrikozen kunnen er voor zorgen dat de spanning op de luchtwegen afneemt, waardoor benauwdheidsklachten en astma-aanvallen kunnen verminderen [5].

De voedingswaarde van abrikozen

Een verse, onbewerkte abrikoos van 35 gram bevat de volgende voedingswaarde:

  • Energie: 17 calorieën
  • Koolhydraten: 3 g
    – Suikers: 3 g
  • Eiwitten: 0 g
  • Vetten: 0 g
  • Vezels: 1 g

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 13% ADH
  • Vitamine C: 6% ADH
  • Vitamine E: 2% ADH
  • Vitamine K: 1% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Magnesium: 1% ADH
  • Kalium: 3% ADH
  • Koper: 1% ADH
  • Mangaan: 1% ADH

Daarnaast bevat een abrikoos ook andere gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine B1, B2, B3, B6, fosfor en ijzer [10].

Zijn gedroogde abrikozen gezond?

Om gedroogd fruit langer houdbaar te maken, wordt er soms sulfiet aan toegevoegd. Wanneer je astma hebt of allergisch bent voor sulfiet kan dit klachten veroorzaken. Het is dan beter om voor verse abrikozen te kiezen.

Abrikozen en afvallen

Naast de vele gezondheidsvoordelen is er nog een groot voordeel dat je met het eten van abrikozen kunt behalen. Abrikozen kunnen je namelijk helpen bij het afvallen.

Abrikozen bevatten relatief weinig calorieën, maar hebben toch een hoge voedingswaarde. Hierdoor kan het eten ervan voor een vol gevoel zorgen, zonder dat je veel calorieën binnenkrijgt. Daarnaast bevat deze fruitsoort veel vezels. De vezels hebben een gunstig effect op de spijsvertering [2,3].

Belangrijk om te weten: Abrikozen bevatten fruitsuikers die het gewichtsverlies kunnen tegenwerken wanneer je er te veel van binnenkrijgt. Probeer daarom rekening te houden met een maximum van 2 porties fruit per dag.

Conclusie en tips

Je hebt kunnen lezen dat abrikozen gezond zijn en je vele voordelen kunnen opleveren: een mooiere huid, gezonde ogen, sterke botten en een gezond hart. Ook is uit dit artikel gebleken dat het een prima fruitsoort is voor mensen die willen afvallen.

Wanneer je met de onderstaande tips rekening houdt, haal je de meeste voordelen uit het eten van abrikozen:

  • Eet maximaal 2 abrikozen per dag:
    • Op deze manier krijg je niet te veel fruitsuikers binnen, maar kun je wel profiteren van de gezonde voedingsstoffen in abrikozen.
  • Extra aandacht bij het eten van gedroogde abrikozen:
    • Pas op als je astma of een sulfiet-allergie hebt: gedroogde abrikozen bevatten soms sulfiet.

Aangezien een gevarieerd dieet de basis voor een gezond en slank lichaam is, is er meer nodig dan alleen het eten van abrikozen om dit te bereiken. De fruitsoort is een goede toevoeging aan je dieet en kan in combinatie met andere gezonde voedingsmiddelen tot gewichtsverlies en een betere gezondheid leiden.

Wij willen je graag helpen. Wanneer je je e-mailadres achterlaat, ontvang je de Puur Figuur Boodschappenlijst direct in je inbox.

Door uitsluitend voeding van de boodschappenlijst te eten kun je tot 2 kilo per week afvallen, zonder daarbij verplicht te moeten sporten.