Ontdek de 7 voordelen van de abrikoos

Abrikozen zijn heerlijke zoete vruchten. Bovendien zijn ze ook nog eens heel gezond. In dit artikel ontdek je de zeven gezondheidsvoordelen van de abrikoos.

Gedroogde abrikozen staan bekend om hun hoge ijzergehalte. Verse abrikozen bevatten vooral veel vitamine A. Lees snel verder om meer te weten te komen over deze vrucht.

In dit artikel ontdek je ook of abrikozen geschikt zijn als je gezond wilt afvallen.

Inhoud:

Feiten over abrikozen

  • Abrikozen behoren tot de Rosaceae familie, net als appels, frambozen en aardbeien.
  • Waarschijnlijk bestaat de abrikoos in China al sinds 3000 voor Christus.
  • Een rijpe abrikoos herken je door er simpelweg zachtjes in te knijpen. Wanneer de abrikoos zacht is, is deze rijp.
  • Abrikozen kun je vers eten, drogen, toevoegen aan gerechten of verwerken tot jam.

De gezondheidsvoordelen van abrikozen

Niet alleen het sappige karakter en de zoete smaak is een reden om abrikozen te eten. De vruchten kunnen namelijk ook voordelen opleveren voor je gezondheid.

1. Kunnen bijdragen aan een gezond hart

Abrikozen kunnen de gezondheid van het hart ondersteunen doordat ze een grote hoeveelheid vezels bevatten. Vezels hebben namelijk een gunstig effect op het cholesterol [1-3].

Ook het mineraal kalium in abrikozen kan bijdragen aan de gezondheid van ons hart. Kalium kan de bloeddruk helpen verlagen en het functioneren van de hartspieren bevorderen [2,4].

Ook anderen stoffen helpen mee om het hart gezond te houden. Dit zijn de zogenoemde polyfenolen [5]. Deze krachtige antioxidanten beschermen het hart tegen schadelijke vrije radicalen.

Samenvatting: Abrikozen zijn gunstig voor het hart doordat ze bijdragen aan een gezonde bloeddruk en gezond cholesterol.

2. Helpen de ogen gezond te houden

Abrikozen kunnen bijdragen aan het behoud van gezonde ogen. De vruchten bevatten namelijk verschillende stoffen die goed zijn voor je gezichtsvermogen [6]. Denk aan vitamine A en E.

Vitamine A helpt je om beter in de nacht te kunnen zien. Vitamine E beschermt je ogen tegen schadelijke vrije radicalen.

Abrikozen bevatten nog meer stoffen die je ogen beschermen. Denk aan vitamine C, zink, omega 3-vetzuren en in het bijzonder de antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Deze laatste twee beschermen de ogen en helpen mee om scherp te kunnen blijven zien [6].

Samenvatting: Abrikozen beschermen de ogen en helpen op deze manier het gezichtsvermogen te behouden.

3. Hulpmiddel bij bloedarmoede

Abrikozen kunnen een gunstige werking hebben bij bloedarmoede, oftewel een tekort aan ijzer in het bloed. De vruchten dragen bij aan het op peil brengen van het ijzergehalte doordat ze vitamine C bevatten. Deze vitamine bevordert de opname van ijzer uit voeding [2]. Andere fruitsoorten die vitamine C bevatten zijn kiwi’s en aardbeien.

Abrikozen bevatten ook bètacaroteen: deze stof bevordert de opname van ijzer eveneens [7]. Daarnaast bevatten abrikozen van zichzelf ook ijzer. Gedroogde abrikozen kun je zelfs rijk aan ijzer noemen.

In gedroogde abrikozen vind je maar liefst 4 mg ijzer per 100 gram. Dat is 25% van de hoeveelheid die je als volwassen vrouw dagelijks nodig hebt vóór de overgang. Na de overgang krijg je hiermee zelfs 36% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer binnen.

Samenvatting: De vitamine C en bètacaroteen in abrikozen helpen bij de ijzeropname. Gedroogde abrikozen bevatten daarnaast zelf veel ijzer.

4. Beschermen je cellen

Abrikozen zitten boordevol antioxidanten, die belangrijk zijn voor gezonde cellen. Antioxidanten vangen namelijk vrije radicalen op. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen en weefsels kunnen veroorzaken.

Abrikozen bevatten verschillende krachtige antioxidanten, zoals vitamine A en C.

De antioxidanten in abrikozen kunnen eveneens de schade door vrije radicalen helpen verminderen. Op deze manier kan het eten van abrikozen meehelpen om je cellen gezond te houden [2,8].

Samenvatting: De antioxidanten in abrikozen beschermen je lichaamscellen tegen schade door vrije radicalen.

5. Dragen bij aan een mooiere huid

Abrikozen kunnen op verschillende manieren bijdragen aan een mooie en gezonde huid. Zo zorgen de grote hoeveelheden vitamine A en C ervoor dat de huid er gezond uitziet. Beide vitamines ondersteunen namelijk de vorming van collageen in de huid, wat zorgt voor een gezonde huidstructuur.

De antioxidanten in abrikozen dragen bij aan de bescherming van de huid tegen schade door vrije radicalen. Op deze manier kunnen de vruchten helpen voorkomen dat je huid snel veroudert.

Vitamine A kan daarnaast een gunstig effect hebben op acne, waardoor abrikozen kunnen worden ingezet om een rustige, gladde huid te krijgen [2,9]. Ook mango bevat veel vitamine A en kan je dus hierbij helpen.

Samenvatting: De vitamines in abrikozen bevorderen een gezonde huidstructuur en beschermen de huid.

6. Zorgen voor sterke botten

Het eten van abrikozen kan bijdragen aan sterke botten. De fruitsoort bevat namelijk calcium. Aangezien calcium noodzakelijk is voor de opbouw van botten, kan het eten van abrikozen bijdragen aan gezonde botten en gezond kraakbeen [2,10].

Abrikozen bevatten eveneens stoffen die de opname van calcium vergemakkelijken. Dat zijn de vitamines C, E en K. Ook het mineraal magnesium draagt bij aan de opname van calcium, en dit is ook in abrikozen te vinden [11] – net als in bananen en meloen.

Door abrikozen te eten werk je dus effectief aan het binnenkrijgen van voldoende calcium.

Samenvatting: Abrikozen dragen bij aan gezonde botten doordat ze zowel calcium bevatten als de calciumopname bevorderen.

7. Gunstig effect op de longen

Het is mogelijk dat abrikozen kunnen bijdragen aan het voorkomen en verminderen van klachten door astma. De vruchten bevatten namelijk vitamines die de longen helpen gezond te blijven. Zo gaan vitamine A, C en E de strijd aan met bacteriën, virussen en gifstoffen in de longen.

Diezelfde vitamines in abrikozen, die ook wel bekend staan als antioxidanten, gaan eveneens de strijd aan met schadelijke vrije radicalen. Deze stoffen spelen een rol bij het ontstaan van astma.

Door abrikozen op het menu te zetten, kun je bijdragen aan het goed functioneren van de longen en aan de gezondheid van dit belangrijke orgaan [12]. Ook bramen en sinaasappel bevatten deze vitamines, dus deze kun je ook aan je eetpatroon toevoegen voor gezonde longen.

Samenvatting: Abrikozen bevatten stoffen die ziekteverwekkers in de longen tegengaan.

De voedingswaarde van abrikozen

Een verse, onbewerkte abrikoos van 35 gram bevat de volgende voedingswaarden [13]:

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 13% ADH
  • Vitamine C: 6% ADH
  • Vitamine E: 2% ADH
  • Vitamine K: 1% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Magnesium: 1% ADH
  • Kalium: 3% ADH
  • Koper: 1% ADH
  • Mangaan: 1% ADH

Daarnaast bevat een abrikoos ook andere gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine B1, B2, B3, B6, fosfor en ijzer.

Zijn gedroogde abrikozen gezond?

Om gedroogd fruit langer houdbaar te maken, wordt er soms sulfiet aan toegevoegd. Wanneer je astma hebt of allergisch bent voor sulfiet kan dit klachten veroorzaken. Het is dan beter om voor verse abrikozen te kiezen.

Abrikozen en afvallen

Naast de vele gezondheidsvoordelen is er nog een groot voordeel dat je met het eten van abrikozen kunt behalen. Abrikozen kunnen je namelijk helpen bij het afvallen.

Abrikozen bevatten relatief weinig calorieën, maar hebben toch een hoge voedingswaarde. Hierdoor kan het eten ervan voor een vol gevoel zorgen, zonder dat je veel calorieën binnenkrijgt. Daarnaast bevat deze fruitsoort veel vezels, die een gunstig effect hebben op de spijsvertering [2].

Belangrijk om te weten is dat abrikozen fruitsuikers bevatten die het gewichtsverlies kunnen tegenwerken wanneer je er te veel van binnenkrijgt. Probeer daarom rekening te houden met een maximum van twee porties fruit per dag.

Conclusie en tips

Je hebt kunnen lezen dat abrikozen gezond zijn en ze je vele voordelen kunnen opleveren: een mooiere huid, gezonde ogen, sterke botten en een gezond hart. Ook is uit dit artikel gebleken dat het een prima fruitsoort is voor mensen die willen afvallen.

Wanneer je met de onderstaande tips rekening houdt, haal je de meeste voordelen uit het eten van abrikozen:

  • Eet maximaal twee abrikozen per dag
    Op deze manier krijg je niet te veel fruitsuikers binnen, maar kun je wel profiteren van de gezonde voedingsstoffen in abrikozen.
  • Extra aandacht bij het eten van gedroogde abrikozen
    Pas op als je astma of een sulfiet-allergie hebt: gedroogde abrikozen bevatten soms sulfiet.

Aangezien een gevarieerd dieet de basis is voor een gezond en slank lichaam, is er meer nodig dan alleen het eten van abrikozen om dit te bereiken. De fruitsoort is een goede toevoeging aan je dieet en kan in combinatie met andere gezonde voedingsmiddelen tot gewichtsverlies en een betere gezondheid leiden.