Helpen goji bessen je aan een slank en gezond lichaam?

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over goji bessen en hun gezondheidsvoordelen. Goji bessen hebben een hoge voedingswaarde, waardoor ze als superfood worden gezien. In dit artikel ontdek je of de goji bes ook een superfood is voor jouw lichaam.

Je leest het effect van goji bessen op je huid, ogen en de manier waarop je lichaam zich beschermt tegen ziektes zoals kanker. Na het lezen van dit artikel weet je ook of goji bessen je helpen (of juist tegenwerken) tijdens het afvallen.

Wat zijn goji bessen?

De uit Azië afkomstige goji bes wordt al meer dan 2.000 jaar gebruikt als medicijn vanwege zijn geneeskrachtige werking. In de traditionele Chinese geneeskunde worden goji bessen voor allerlei toepassingen gebruikt.

Er gaan zelfs mythes de ronde over monniken in het Himalayagebergte die thee dronken van goji bessen om beter te kunnen mediteren en hun levensduur te verlengen [1].

De bijzondere bes dankt zijn naam aan de Chinese benaming ‘gouqi’. Goji bessen worden ook wel wolfsbessen genoemd vanwege de lyciumplant waar zij aan groeien. ‘Lycium’ is namelijk afgeleid van het Griekse ‘lycos’, dat wolf betekent.

De goji bes groeit aan de lycium barbarum-struik, die zo’n drie meter hoog wordt. Niet alleen de besjes, maar ook de bast, stam, bladeren en wortels worden gebruikt om medicijnen van te maken.

De struik groeit in Azië en dan met name in China, maar ook in Korea, Japan en Vietnam. De goji bessen zelf zijn maximaal 2 centimeter lang, zijn langwerpig van vorm en hebben een donkerrode tot oranje kleur [3].

7 voordelen van goji bessen

goji bessenDeze kleine besjes zijn verrassend krachtig wat betreft hun voedingswaarde. Goji bessen bevatten weinig calorieën en veel antioxidanten. Ze zijn rijk aan aminozuren; ze bevatten er wel 18, waarvan 11 zogenaamde essentiële aminozuren. Deze kan het lichaam niet zelf aanmaken en moeten dus uit voeding worden gehaald.

Goji bessen bevatten tevens ijzer, vezels, fructose en 21 soorten mineralen. Zo klein als ze zijn hebben ze dan ook een explosie aan voedingsstoffen in zich. Hierdoor hebben ze verschillende goede uitwerkingen op de gezondheid.

Zo bevatten goji bessen ruim 500 keer zoveel vitamine C als een sinaasappel. Ook bevatten ze meer bètacaroteen dan wortels en zijn ze rijker aan ijzer dan bijvoorbeeld spinazie. Het is uniek voor fruit om zoveel verschillende voedingsstoffen in zich te hebben.

Omdat ze zo klein zijn kun je al deze belangrijke stoffen heel gemakkelijk in één keer binnenkrijgen, terwijl je daar bij andere fruitsoorten veel meer van moet eten [1,6].

De combinatie van deze voedingsstoffen zorgt ervoor dat dit besje als superfood wordt gezien. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van de goji bes:

Geweldige beschermer tegen vrije radicalen: Als de vrije radicalen in je lichaam niet worden gestopt, kunnen ze schade toebrengen aan je weefsels en ziektes veroorzaken. De voedingsstoffen in goji bessen helpen je bij het afbreken en afvoeren van vrije radicalen [1].

Verhoogt het afweersysteem en vermindert tumoren: De antioxidanten in goji bessen helpen je om je immuunsysteem te versterken en gaan ontstekingen tegen. Net als andere bessen bevatten goji bessen veel vitamine C en A. Deze antioxidanten zijn belangrijk bij het tegengaan van onschuldige kwalen waar je veel last van kunt hebben, zoals verkoudheid, maar gaan ook ernstige aandoeningen als kanker tegen.

Een onderzoek van het Chinese Journal of Oncology liet zien dat deelnemers beter op hun behandeling tegen kanker reageerden bij het gebruik van goji bessen [7].

De antioxidanten (zoals caroteen en vitamine C) werken samen en hebben een krachtige werking, waardoor ze erom bekend staan de groei van tumoren in te perken.

Zorgt voor een mooie en gezonde huid: Het bètacaroteen in goji bessen zorgt voor een gezonde en stralende huid. Verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat de antioxidanten in de goji bes bijdragen aan de kwaliteit van de huid. Daarnaast bieden ze bescherming tegen verkleuring en beschadiging door UV-straling [8].

Biedt bescherming tegen diabetes en overgewicht: Goji bessen zorgen voor een gelijkmatige afgifte van glucose in de bloedbaan, wat de bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Dit is onder andere gunstig voor diabetespatiënten.

Ook niet onbelangrijk is de invloed die een stabiele bloedsuikerspiegel heeft op je gewicht. Hierdoor zal je minder snel naar tussendoortjes grijpen. Het zorgt voor een verzadigd gevoel en je lichaam zal niet meteen om snelle suikers, oftewel snoep, koek of chocolade, vragen.

Goed voor je ogen: Ook de ogen hebben baat bij de grote hoeveelheid antioxidanten in goji bessen. Deze antioxidanten beschermen je ogen tegen aandoeningen die ontstaan door veroudering, zoals staar. Met name zeaxanthine gaat schade door UV-licht of schade door vrije radicalen tegen [1,7,9].

Ondersteunt de leverfunctie: De lever is een krachtig orgaan dat het lichaam helpt zich te ontdoen van vrije radicalen en andere afvalstoffen. Doordat de lever hier constant mee bezig is, kan deze overbelast raken. Het extract van de goji bes wordt in de Chinese geneeskunde dan ook toegepast in ontgiftingskuren. Dit is vaak in combinatie met kruiden die het reinigingsproces ondersteunen.

Draagt bij aan een betere gemoedstoestand: Goji bessen werken stressverminderend en verbeteren de nachtrust. Mensen die meewerkten aan een onderzoek waarin goji bessen de hoofdrol speelden, meldden hierna dat zij fitter waren bij het wakker worden. Er werden ook positieve neurologische en psychologische effecten waargenomen.

Het consumeren van goji bessen gaf de deelnemers van het onderzoek meer energie en zorgde voor een verbetering van de spijsvertering. Dit alles zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit en je dus goed voelt [10].

Verhoogt de vruchtbaarheid: De voedingsstoffen in goji bessen verhogen de hoeveelheid zaadcellen en de kwaliteit ervan. Bij vrouwen zijn positieve effecten waargenomen bij problemen met de eierstokken en de ovulatie [11,12].

Mogelijke bijwerkingen van goji bessen

Gevoelig voor nachtschadeplanten

Sommige mensen zijn gevoelig voor groentes uit de nachtschadefamilie. Tot deze groep behoren onder andere tomaten, paprika, aubergine en pepers. Hoewel goji bessen niet tot de nachtschadeplanten behoren, bevatten ze wel soortelijke stoffen (alkaloïden)

Als je hier gevoelig voor bent of hier over twijfelt, raad ik je aan om goed in de gaten te houden of het eten van goji bessen jou ongemakken oplevert. Begin met een kleine hoeveelheid en vergroot deze als je merkt dat het goed gaat.

Wanneer je bijvoorbeeld maagklachten of een afwijkende stoelgang krijgt, kan het zijn dat je niet goed tegen goji bessen of andere nachtschadeplanten kunt. Verminder in dat geval de hoeveelheid van deze groentes of vermijd ze helemaal. De meeste mensen kunnen over het algemeen goed tegen groentes uit de nachtschadefamilie als ze rijp zijn.

Afvallen

In gedroogd fruit komt fructose voor. Zo ook in goji bessen. Om af te vallen is het belangrijk dat je suikers, waaronder fructose, tot een minimum beperkt.

Bloedverdunners en andere medicatie

Wanneer je bloedverdunners gebruikt, kun je goji bessen beter vermijden. In sommige gevallen kunnen goji bessen in combinatie met bloedverdunners voor vervelende reacties zorgen. Het is te adviseren eerst een arts te raadplegen als je medicatie gebruikt.

goji bessen etenHoe eet je goji bessen?

De kleine, gedroogde besjes hebben een licht zure smaak en een stevige textuur. Hierdoor zijn ze niet in één keer weg wanneer je er op kauwt. De smaak komt daardoor goed tot zijn recht.

Goji bessen worden in gedroogde vorm verkocht, waardoor ze een beetje op rozijnen lijken, maar dan in het rood. Hun mooie kleur geeft de gerechten waar ze aan worden toegevoegd een vrolijk en aantrekkelijk uiterlijk.

Goji bessen worden vooral rauw gegeten

Je kunt ze aan salades toevoegen, door de kwark roeren of als snack eten. Ook het sap van goji bessen is erg geliefd vanwege de heilzame werking.

Drink goji thee

Dit is eenvoudig te maken door goji bessen aan een glas heet water of kruidenthee toe te voegen. Laat de thee 5 tot 10 minuten trekken, zodat het water de voedingsstoffen goed kan opnemen. Je kunt de bessen ook laten wellen in koud water als je liever een koele drank drinkt.

De met water volgezogen besjes kun je vervolgens opeten of in een smoothie verwerken. De smaak van je smoothie verandert er niet door, maar je krijgt wel de krachtige voedingsstoffen binnen.

Maak een rauwe goji energiereep

Meng een handje goji bessen, vijf dadels en twee handjes walnoten in de blender en kneed repen of balletjes van het mengsel.

Conclusie

De goji bes is een unieke vrucht die vooral in gedroogde vorm wordt verkocht. Door de hoge voedingswaarde hebben ze allerlei voordelen voor je gezondheid. Ook kunnen ze helpen om gewicht te verliezen, omdat ze voor een stabiele bloedsuikerspiegel zorgen. Goji bessen bevatten daarentegen wel veel fructose, waardoor het raadzaam is deze met mate te eten als je wilt afvallen.