Helpen goji bessen je aan een slank en gezond lichaam?

Goji bessen hebben een zeer hoge voedingswaarde. Dit maakt dat deze kleine besjes het stempel ‘superfood’ hebben gekregen. In dit artikel ontdek je welke gezondheidsvoordelen goji bessen hebben en hoe je ze het beste eet.

Ook lees je hoe het zit met goji bessen als je wilt afvallen.

Inhoud:

Wat zijn goji bessen?

De goji bes groeit aan de Lycium barbarum-struik, die zo’n drie meter hoog wordt. Niet alleen de besjes, maar ook de bast, stam, bladeren en wortels worden gebruikt om medicijnen van te maken.

De struik groeit in Azië en dan met name in China, maar ook in Korea, Japan en Vietnam. De goji bessen zelf zijn maximaal 2 cm lang, zijn langwerpig van vorm en hebben een donkerrode tot oranje kleur [1]. Ze zijn vooral verkrijgbaar in gedroogde vorm.

Feitjes over goji bessen

  • De goji bes wordt al meer dan 2.000 jaar gebruikt als medicijn vanwege zijn geneeskrachtige werking.
  • In de traditionele Chinese geneeskunde worden goji bessen voor allerlei toepassingen gebruikt.
  • Er gaan verhalen rond over monniken in het Himalayagebergte die thee dronken van goji bessen om beter te kunnen mediteren en hun levensduur te verlengen [2].
  • Goji bessen worden ook wel wolfsbessen genoemd vanwege de lyciumplant waar zij aan groeien. ‘Lycium’ is namelijk afgeleid van het Griekse ‘lycos’, dat wolf betekent.

Gezondheidsvoordelen van goji bessen

Goji bessen bevatten veel verschillende vitamines en mineralen. Ook vind je in dit besje veel vezels en eiwitten [2]. Het is uniek voor fruit om zoveel verschillende voedingsstoffen in zich te hebben. Goji bessen hebben dan ook een positief effect op onze gezondheid.

1. Versterken het immuunsysteem

De antioxidanten in goji bessen helpen je om je immuunsysteem te versterken [2]. De vruchtjes bevatten namelijk veel vitamine C en en ook veel pro-vitamine A (in de vorm van bètacaroteen). Hieruit kan je lichaam zelf vitamine A maken.

Goji bessen leveren per gram bijna net zoveel vitamine C als een sinaasappel [9] en bevatten meer bètacaroteen dan wortels. Deze vitamines heten niet voor niets weerstandsvitamines: ze zijn belangrijk bij het tegengaan van griep en verkoudheid.

Samenvatting: Goji bessen kunnen helpen bij het tegengaan van griep en verkoudheid.

2. Beschermen de cellen

De vitamines A en C in goji bessen hebben nog meer voordelen voor je gezondheid. Zo werken ze samen in de strijd tegen schadelijke vrije radicalen. Op deze manier hebben ze een nóg krachtiger effect.

Goji bessen staan dan ook bekend om hun gunstige effect op de lichaamscellen. Een onderzoek dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Drug Design, Development and Therapy laat zien dat deelnemers beter op hun behandeling reageerden bij het gebruik van goji bessen [3].

Samenvatting: Goji bessen dragen bij aan gezonde lichaamscellen en weefsels.

3. Zorgen voor een mooie en gezonde huid

Goji bessen bevatten bètacaroteen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat dit stofje (samen met andere antioxidanten in goji bessen) bijdragen aan het krijgen en behouden van een gezonde huid [4].

De antioxidanten in goji bessen hebben nog andere voordelen. Zo kunnen ze bescherming bieden tegen verkleuring en beschadiging van de huid door UV-straling [4]. Ook blauwe bessen bevatten veel antioxidanten, en zijn dus goed om aan je eetpatroon toe te voegen als je een mooie huid wilt.

Samenvatting: Goji bessen beschermen de huid en dragen bij aan een gezonde huidstructuur.

4. Dragen bij aan een gezonde suikerspiegel

Goji bessen zorgen voor een gelijkmatige afgifte van glucose (suiker) in de bloedbaan, wat pieken en dalen in de suikerspiegel voorkomt en bijdraagt aan een stabiele bloedsuikerspiegel [2]. Een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk om diabetes type 2 en insulineresistentie te voorkomen [2].

Het effect van goji bessen op de suikerspiegel helpt ook om gemakkelijker van snacks af te blijven. En hoe minder ongezonde snacks je eet, hoe groter de kans dat je vet verbrandt.

Ook bramen en blauwe bessen hebben deze positieve invloed op ons lichaam, en zijn dus goed om te eten als je trek hebt in iets zoets en eveneens je suikerspiegel in balans wilt houden.

Samenvatting: Goji bessen kunnen helpen om insulineresistentie tegen te gaan.

5. Goed voor je ogen

Je ogen hebben antioxidanten nodig om ook op late leeftijd goed te functioneren. Goji bessen helpen je op verschillende manieren om je ogen gezond te houden:

  1. Ze zitten vol met antioxidanten
  2. Ze bevatten meer bètacaroteen dan wortels (de voorloper van vitamine A)
  3. Ze bevatten zeaxanthine

Zeaxanthine verdient wat extra aandacht. Dit stofje heeft namelijk het vermogen om schade door UV-licht tegen te gaan, waardoor het de gezondheid van je ogen op een bijzondere manier ondersteunt [2,5].

Samenvatting: Goji bessen dragen bij aan de bescherming van de ogen tegen veroudering, UV-licht en vrije radicalen.

6. Ondersteunen de lever

De lever is een krachtig orgaan dat het lichaam helpt zich te ontdoen van gifstoffen. Doordat de lever hier constant mee bezig is, kan deze overbelast raken. Goji bessen kunnen de lever ondersteunen bij zijn belangrijke werk en het orgaan zelf helpen ontgiften [2].

In de Chinese geneeskunde gebruikt men een extract van de goji bes in ontgiftingskuren [1]. Dit gebeurt vaak in combinatie met kruiden die het reinigingsproces ondersteunen. Op deze manier wordt de lever ontlast.

Samenvatting: Goji bessen helpen de lever bij zijn ontgiftende werk.

7. Geven je meer energie

Goji bessen kunnen helpen om stress te verminderen en de nachtrust te verbeteren. Mensen die meewerkten aan een onderzoek waarin goji bessen de hoofdrol speelden, meldden dat zij na het onderzoek fitter waren bij het opstaan [6]. Ook lieten zij weten op andere manieren te profiteren van het effect van goji bessen.

Het consumeren van goji bessen gaf de deelnemers van het onderzoek meer energie en zorgde voor een verbetering van de spijsvertering. Dit alles zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit.

Samenvatting: Goji bessen kunnen helpen om te ontspannen en beter te slapen.

8. Kunnen bijdragen aan de vruchtbaarheid

Goji bessen zijn een goede keuze als je een kinderwens hebt. De kleine vruchtjes kunnen zowel de vruchtbaarheid van mannen als vrouwen ondersteunen.

De voedingsstoffen in goji bessen dragen bij aan het vergroten van de hoeveelheid zaadcellen en de kwaliteit ervan. Bij vrouwen zijn positieve effecten waargenomen op de eierstokken en de ovulatie [7,8]. Naast goji besssen is ananas ook een goede fruitsoort om je vruchtbaarheid te verbeteren.

Samenvatting: De grote hoeveelheid voedingsstoffen in goji bessen maakt dat ze kunnen helpen om zwanger te raken.

Voedingswaarde van goji bessen

Een portie goji bessen van 28 gram bevat de volgende voedingswaarden [10]:

  • Energie: 23 calorieën
  • Koolhydraten: 4 gram
    – Suikers: 4 gram
  • Eiwitten: 3 gram
  • Vetten: 0,3 gram
  • Vezels: 2 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 50% ADH
  • Vitamine C: 9% ADH
  • Vitamine B2: 21% ADH
  • IJzer: 14% ADH
  • Koper: 28% ADH
  • Selenium: 25% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een portie goji bessen ook nog vitamine B1, calcium, kalium en zink.

Goji bessen en afvallen

Goji bessen kun je prima eten tijdens het afvallen.

De besjes bevatten weinig calorieën terwijl ze ontzettend rijk zijn aan voedingsstoffen. Omdat ze zo klein zijn kun je al deze belangrijke stoffen heel gemakkelijk in één keer binnenkrijgen, terwijl je daar bij andere fruitsoorten veel meer van moet eten [2]. Dat is gunstig als je wilt afvallen.

Doordat de besjes een stabiliserende invloed op je bloedsuikerspiegel hebben, is dat goed voor je gewicht. Hierdoor zal je namelijk minder snel naar tussendoortjes grijpen. Een stabiele suikerspiegel zorgt voor een verzadigd gevoel, waardoor je lichaam niet meteen om snelle suikers, oftewel snoep, koek of chocolade, vraagt.

Let op: In gedroogd fruit komt fructose voor. Zo ook in goji bessen. Om af te vallen is het belangrijk dat je niet te veel suiker (waaronder fructose) binnenkrijgt. Neem dus niet meer dan een handje goji bessen per dag.

Mogelijke bijwerkingen van goji bessen

Naast voordelen voor je gezondheid hebben goji bessen ook mogelijke bijwerkingen. Als je medicijnen slikt of gevoelig bent voor nachtschadeplanten, lees dan door om te zien of je goji bessen veilig kunt gebruiken.

Advies bij gevoeligheid voor nachtschadeplanten

Sommige mensen zijn gevoelig voor groenten uit de nachtschadefamilie. Tot deze groep behoren onder andere tomaten, paprika, aubergine en pepers. Hoewel goji bessen niet tot de nachtschadeplanten behoren, bevatten ze wel soortelijke stoffen (alkaloïden)

Als je hier gevoelig voor bent, raden we je aan om goed in de gaten te houden of het eten van goji bessen jou ongemakken oplevert. Begin met een kleine hoeveelheid en vergroot deze als je merkt dat je geen klachten ervaart.

Wanneer je bijvoorbeeld maagklachten of een afwijkende stoelgang krijgt, kan het zijn dat je niet goed tegen goji bessen of andere nachtschadeplanten kunt. Verminder in dat geval het gebruik van deze groenten of vermijd ze helemaal. De meeste mensen kunnen over het algemeen goed tegen groenten uit de nachtschadefamilie als deze rijp zijn.

Advies bij bloedverdunners en andere medicatie

Wanneer je bloedverdunners gebruikt, kun je goji bessen beter vermijden. In sommige gevallen kunnen goji bessen in combinatie met bloedverdunners voor vervelende reacties zorgen. Het is te adviseren eerst een arts te raadplegen als je medicatie gebruikt.

Hoe eet je goji bessen?

De kleine, gedroogde besjes hebben een licht zure smaak en een stevige textuur. Hierdoor zijn ze niet in één keer weg wanneer je er op kauwt. De smaak komt daardoor goed tot zijn recht.

Goji bessen worden in gedroogde vorm verkocht, waardoor ze een beetje op rozijnen lijken, maar dan in het rood. Hun mooie kleur geeft gerechten een vrolijk en aantrekkelijk uiterlijk.

Je kunt goji bessen op verschillende manieren eten:

  • Voeg ze toe aan gerechten
    Je kunt goji bessen door je yoghurt of havermoutpap roeren, aan salades toevoegen of ‘los’ eten als snack. Ook het sap van goji bessen is erg geliefd vanwege de heilzame werking.
  • Drink goji thee
    Dit is eenvoudig te maken door goji bessen aan een glas heet water of kruidenthee toe te voegen. Laat de thee 5 tot 10 minuten trekken, zodat het water de voedingsstoffen goed kan opnemen. Je kunt de bessen ook laten wellen in koud water als je liever een koele drank drinkt. De met water volgezogen besjes kun je vervolgens opeten of in een smoothie verwerken. De smaak van je smoothie verandert er niet door, maar je krijgt wel de krachtige voedingsstoffen binnen.
  • Maak er gezond snoep van
    Doe een handje goji bessen, vijf dadels en twee handjes walnoten in een keukenmachine of blender en pureer tot een plakkerig mengsel. Rol balletjes van het mengsel of kneed er repen van.

Conclusie

De goji bes is een unieke vrucht die door zijn hoge voedingswaarde allerlei gezondheidsvoordelen heeft. Ook kunnen de besjes helpen om gewicht te verliezen. Goji bessen bevatten daarentegen wel veel fructose, waardoor het raadzaam is om ze met mate te eten als je wilt afvallen.