Hoe gezond is een ananas? Lees hier de 8 voordelen

Ananas is een fruitsoort met verrassend veel gezonde eigenschappen en is rijk aan verschillende vitamines en mineralen.

Ananas werd vroeger gezien als een luxe-product voor rijke mensen. Dankzij het lage aantal calorieën, het ontbrekende vetgehalte en het hoge vitamine C-gehalte is de ananas tegenwoordig ontzettend populair.

Inhoud:

Feitjes over ananas

  • Ananas bevat weinig calorieën, heeft een laag vetgehalte en is rijk aan vitamine C.
  • In 1493 werd de ananas ontdekt.
  • In Europa lukte het niet om ananas te verbouwen, omdat deze fruitsoort geteeld moet worden in een warm klimaat. Daarom wordt ananas nu geproduceerd in landen zoals Thailand, de Filipijnen, Hawaï, China, Mexico en Brazilië [1].

Waarom ananas gezond is

Ananas is een heerlijke fruitsoort die veel belangrijke vitamines en mineralen bevat. Denk aan vitamine B, vitamine C, kalium en mangaan. Deze vrucht heeft daarmee ook verschillende voordelen voor onze gezondheid.

1. Werkt bloeddrukverlagend

Ananas bevat het belangrijke mineraal kalium, wat een bloeddrukverlagende werking kan hebben [2]. Verder is kalium betrokken bij het behouden en versterken van de spieren, en het beschermen van het brein.

2. Beschermt tegen verkoudheid

De voedingsstoffen vitamine C en bromelaïne zijn beide te vinden in ananas. Deze stoffen bestrijden microben in je lichaam en helpen je om verkoudheid te voorkomen [6].

3. Voorkomt astma

Mensen die regelmatig ananas, mango, broccoli, pompoen of wortels eten, hebben een kleinere kans om astma te krijgen. Dit komt doordat het bètacaroteen in deze voedingsmiddelen bescherming biedt tegen astma en andere ziekten [3].

4. Bevordert de spijsvertering

Ananas bevordert de spijsvertering [8]. Dit komt door de bromelaïne in ananas, een enzym dat je lichaam helpt eiwitten af te breken. Daarnaast bevat ananas vezels, die eveneens gunstig zijn voor de spijsvertering.

5. Verbetert het immuunsysteem

Ananas bevat vezels die hongergevoel tegengaan en de darmen in topconditie houden. Met een gezonde darmflora ben je beter beschermd tegen ziekten en virussen, omdat je weerstand voor een groot gedeelte uit je darmen komt.

De vitamine C in ananas zorgt er tevens voor dat cellen beter herstellen [4].

6. Kan een positief effect hebben op de vruchtbaarheid

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten kunnen de vruchtbaarheid bevorderen. Dat komt doordat antioxidanten tegen vrije radicalen vechten.

De antioxidanten die te vinden zijn in ananas, zoals vitamine C, koper, zink, foliumzuur en bètacaroteen, hebben op die manier een gunstig effect op de mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid [3].

7. Versterkt de botten

Een portie ananas van 56 gram bevat 26% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid mangaan. Dit mineraal is essentieel voor het lichaam, omdat het ervoor zorgt dat botten en bindweefsel versterken [4].

Mangaan heeft ook invloed op je stofwisseling en is onmisbaar als je gezond wilt afvallen.

8. Draagt bij aan het herstel van de huid

De voedingsstoffen in ananas kunnen bijdragen aan het herstel van de huid na beschadiging door zonlicht of vervuiling. Ook zorgen ze ervoor dat rimpels verminderen. De vitamine C in ananas heeft tevens invloed op de aanmaak van collageen: een in het lichaam voorkomend eiwit dat de huid ondersteunt [3,5].

De voedingswaarde van ananas

Een portie ananas (1 plak van 56 gram) bevat de volgende voedingswaarden [7]:

  • Energie: 28 calorieën
  • Koolhydraten: 6,5 gram
    – Suikers: 5,5 gram
  • Eiwitten: 0,3 gram
  • Vetten: 0,1 gram
  • Vezels: 0,8 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 1% ADH
  • Vitamine C: 45% ADH
  • Vitamine B6: 3% ADH
  • Mangaan: 26% ADH
  • Foliumzuur: 3% ADH
  • Magnesium: 2% ADH
  • Kalium: 2% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een portie ananas ook vitamine B1, B2, B3 en B5, calcium en ijzer.

Ananas en afvallen

Ananas is een geschikte fruitsoort om te eten tijdens het afvallen. Door deze exotische vrucht aan je dieet toe te voegen, krijg je weinig calorieën binnen en voorzie je je lichaam van vele goede voedingsstoffen.

Toch bevat ananas, net als andere fruitsoorten, fructose. Als je wilt afvallen kun je de inname van fructose het beste beperken. Om deze reden is het belangrijk om niet te veel ananas te eten.

Ons advies is om niet meer dan twee stuks/porties fruit per dag te eten wanneer je gewicht wilt verliezen (of niet wilt aankomen). Eet zowel ananas als andere gezonde voedingsmiddelen vol gezonde vetten, complexe koolhydraten en eiwitten om af te vallen. Dit zorgt (naast gewichtsverlies) voor een mooiere huid, meer energie en een betere nachtrust, en voorkomt (vr)eetbuien later op de dag. Klik hier voor meer afslanktips.

Wil je weten hoe deze manier van afvallen werkt? In ons artikel over het koolhydraatarm dieet lees je hoe het zit. In het artikel vind je ook een gratis boodschappenlijst en weekmenu, zodat je direct kunt beginnen.