Zijn dadels gezond? Lees hier 8 voordelen en één nadeel

Tegenwoordig staat de dadel bekend als één van de meest zoete fruitsoorten. Het wordt daarom vaak gebruikt in baksels en als smaakmaker in maaltijden.

Ook zijn dadels ontzettend gezond, omdat ze veel waardevolle voedingsstoffen bevatten.

Inhoud:

Feitjes over dadels

  • Dadels bevatten veel waardevolle vitamines en mineralen.
  • De Medjoul dadel, die oorspronkelijk uit Marokko komt, werd in 1927 geïntroduceerd in Amerika.
  • Dadelpitten worden gebruikt in zeep en make-up.
  • De Arabische Emiraten bezitten 199 verschillende soorten dadelbomen.

Waarom de dadel gezond is

Dadels zijn rijk aan diverse vitamines en mineralen, waaronder vitamine B6, magnesium en kalium. Dat maakt dat het eten van dadels verschillende gezondheidsvoordelen kan opleveren.

1. Verbetert de hersenfunctie

Dadels zijn (net zoals bananen) rijk aan vitamine B6. Deze stof kan ervoor zorgen dat de hersenfunctie verbetert, waardoor je beter in staat bent om informatie op te slaan en op te halen wanneer je het nodig hebt [1,8].

2. Verlaagt het triglyceridengehalte

Triglyceriden zijn een soort vet in de bloedbaan. Volgens een onderzoek aan de Technion-Israel Institute of Technology kunnen dadels de hoeveelheid van deze vetsoort verminderen. Wanneer het triglyceridengehalte in het bloed gedaald is, heb je minder kans op een hartaanval, een beroerte of aderverkalking.

Een ander onderzoek, uitgevoerd door de Journal of Agricultural and Food Chemistry, heeft bevestigd dat dadels het triglyceridengehalte met 8 tot 15% kunnen verlagen [3].

3. Verbetert je weerstand

Dadels zijn rijk aan vezels, die je spijsvertering in optimale conditie houden.

Een goede weerstand begint in de spijsvertering. Vezels voeden de goede bacteriën in de darmen en ‘schrobben’ de darmwand schoon. Ook helpen vezels bij het verbeteren van de stoelgang.

4. Kan de bloeddruk verlagen

Dadels zijn rijk aan magnesium en kalium. Van beide mineralen is aangetoond dat deze kunnen bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk [1,4,5].

Magnesium is tevens belangrijk voor een optimale stofwisseling en helpt je om te ontspannen. Mensen die veel koffie of alcohol drinken of veel stress ervaren, verbruiken extra magnesium. Dadels kunnen je helpen om je magnesiumvoorraad op peil te houden.

5. Zorgt voor een gezonde zwangerschap

Uit een onderzoek waar 69 vrouwen aan deelnamen blijkt dat dadels positieve effecten kunnen hebben op de zwangerschap en de bevalling [1,6].

6. Kan het slechte cholesterol verminderen

Een dadel bevat 1,6 gram vezels. Vezels kunnen zich aan het slechte cholesterol in het lichaam binden, om het zo uit het lichaam te krijgen. Het eten van dadels kan daarom een cholesterolverlagende werking hebben [3].

7. Heeft een ontstekingsremmende werking

Doordat dadels rijk zijn aan magnesium, kan het eten van deze fruitsoort bijdragen aan een verminderde kans op hart- en vaatziekten, artritis (gewrichtspijn), alzheimer en nog veel meer gezondheidsklachten [1,7].

8. Goed voor de botten

Dadels bevatten kalium, calcium en fosfor: drie waardevolle voedingsstoffen die voor gezonde botten en tanden zorgen. Dadels zijn een goede bron van calcium voor mensen die dit mineraal niet uit zuivel willen halen.

Voedingswaarde van dadels

Een portie Medjoul dadels (2 stuks) bevat de volgende voedingswaarden [9]:

  • Energie: 133 calorieën
  • Koolhydraten: 32,8 gram
    – Suikers: 32 gram
  • Eiwitten: 0,8 gram
  • Vetten: 0 gram
  • Vezels: 3,2 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 2% ADH
  • Vitamine B1: 2% ADH
  • Vitamine B2: 2% ADH
  • Vitamine B3: 4% ADH
  • Vitamine B5: 4% ADH
  • Vitamine B6: 6% ADH
  • Vitamine K: 2% ADH
  • Foliumzuur: 2% ADH
  • Magnesium: 6% ADH
  • Kalium: 10% ADH
  • Koper: 8% ADH
  • Mangaan: 8% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevatten dadels ook kleine hoeveelheden calcium, ijzer, fosfor en zink.

Dadels en afvallen

Je kunt dadels het beste met mate eten tijdens het afvallen.

Dadels bevatten, net als alle andere fruitsoorten, fructose (een suikersoort uit fruit). Maar omdat je met het eten van dadels ook een hoop vitamines en vezels binnenkrijgt, kun je gerust dadels eten tijdens het afvallen.

Hou er wel rekening mee dat een teveel aan dadels het afvallen kan vertragen of zelfs helemaal kan stoppen. Ook als iets gezond is kun je ervan aankomen als je er te veel van eet.

Ons advies is om maximaal twee stuks/porties fruit per dag te eten. Zo krijg je wel de goede voedingsstoffen binnen, maar beperk je je fructose-inname. Twee dadels telt als één portie fruit.

Dadels kunnen je ook helpen om sterker en fitter te worden (in combinatie met een gezond en gevarieerd eetpatroon). In het artikel over een koolhydraatarm eetpatroon lees je daar meer over.