Tips en recepten voor een gezond koolhydraatarm ontbijt

Een koolhydraatarm ontbijt geeft je een perfecte start van je dag.

Het kan je helpen om af te vallen, buikvet te verliezen, je energieniveau te verhogen en essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen.

In dit artikel vind je:

Wat is een gezond koolhydraatarm ontbijt?

Een gezond koolhydraatarm ontbijt is een maaltijd waarbij je veel eiwitten, gezonde vetten, vitamines, mineralen en vezels eet, maar juist weinig koolhydraten. Een koolhydraatarm ontbijt is voedzaam.

De voordelen van een gezond koolhydraatarm ontbijt zijn:

Op korte termijn:

  • Je activeert je vetverbranding
  • Beter concentratievermogen
  • Je krijgt veel vitamines binnen
  • Je vult de reserves in je lichaam aan

Op lange termijn:

In veel producten zitten koolhydraten. Ook in producten waarvan je het eigenlijk niet zou verwachten (zoals boterhamworst). Dit zorgt ervoor dat we te veel koolhydraten binnenkrijgen vaak zonder dat we het doorhebben.

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu eten we in Nederland gemiddeld 237 gram koolhydraten per dag.

Een teveel aan (slechte) koolhydraten kan leiden tot overgewicht (en daarmee vermoeidheid, diabetes type 2, een hoge bloeddruk en allerlei andere gezondheidsklachten).

Gelukkig is het omgekeerde ook waar: met een gezond eetpatroon met de juiste hoeveelheid koolhydraten zet je elke dag opnieuw een stap op weg naar een slank, gezond en vitaal lichaam. En dat begint allemaal bij een koolhydraatarm ontbijt.

 Samenvatting: Met een koolhydraatarm ontbijt zet je elke dag een stap op weg naar een slank, energiek en gezond lichaam.

Ongezonde producten om te vermijden

Vermijd deze ontbijtproducten met veel koolhydraten:

  • Brood
  • Croissant
  • Muffin
  • Donut
  • Cornflakes
  • Cruesli en muesli
  • Ontbijtrepen
  • Ontbijtkoek
  • Vruchtensap uit pak

Let vooral op vruchtensappen. Zelfs als er op het label “100% puur” staat, kan het sap nog steeds ontzettend veel fruitsuikers bevatten. Zo bevat appelsap meer koolhydraten dan cola.

Wees niet bang voor alle koolhydraten. Je hebt koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Zo werkt je immuunsysteem bijvoorbeeld op glucose (een koolhydraat).

Mocht je meer willen weten over ‘goede’ en ‘slechte’ koolhydraten, lees dan onze uitleg en onderbouwing over het koolhydraatarm dieet.

 Kortom: Vermijd brood- en graanproducten, cornflakes en vruchtensappen uit pak.

Boodschappenlijst

Alle koolhydraatarme recepten voor ontbijt uit dit artikel zijn gebaseerd op de gratis PuurFiguur Boodschappenlijst. Op deze lijst vind je uitsluitend gezonde en natuurlijke voedingsmiddelen waarmee je eindeloze combinaties kunt maken.

Download hier de PuurFiguur Boodschappenlijst.

Om je een idee te geven van hoe een gezond koolhydraatarm ontbijt eruitziet, heb ik hieronder een aantal maaltijdsuggesties en recepten voor je opgeschreven.

Koolhydraatarm ontbijt maaltijdsuggesties

Naast de bovenstaande suggesties heb ik hieronder ook 16 lekkere koolhydraatarme ontbijt recepten voor je opgesomd.

Koolhydraatarm ontbijt recepten

Veelgestelde vragen

Het doel van dit artikel is dat jij met een goed en zelfverzekerd gevoel van start gaat met de bovenstaande koolhydraatarme ontbijt recepten. Om je niet met onbeantwoorde vragen te laten zitten, heb ik hieronder de meestgestelde vragen voor je beantwoord.

Mag ik de porties vergroten of verkleinen?

Ja, want elk lichaam is uniek. Het staat je helemaal vrij om de porties van de koolhydraatarme recepten voor ontbijt te vergroten of te verkleinen. Na ongeveer 2 weken koolhydraatarm eten is je lichaam eraan gewend en kun je vertrouwen op je hongergevoel.

Heb je trek? Neem dan een gezonde snack of vergroot de porties van je ontbijt, lunch of diner.

Mag ik het ontbijt soms overslaan?

Het is helemaal oké om het ontbijt over te slaan. Sterker nog: het is momenteel een trend om periodiek te vasten (lees hier onze handleiding over intermittent vasten).

Op PuurFiguur adviseren wij onze klanten om gezond af te vallen door alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Vasten kan nuttig zijn, maar als je net begint met afvallen kan vasten ook heftig aanvoelen. Daarom raden wij aan om in het beginstadium een gezond koolhydraatarm ontbijt te nemen.

Welke yoghurt is gezond?

Griekse yoghurt, kwark en volle yoghurt, zolang je maar voor de naturel variant kiest. Zuivel met een smaakje bevat vaak suiker of synthetische zoetstoffen en is niet altijd koolhydraatarm.

Wat eet ik na het koolhydraatarm ontbijt?

Bekijk ook onze andere recepten:

Heb ik meer koolhydraten nodig?

Sommige mensen hebben een verhoogde behoefte aan koolhydraten. Dat zijn:

  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Intensieve sporters
  • Mensen met een fysiek zwaar beroep
  • Mensen met ondergewicht

Eet dan gerust meer koolhydraten. Elk lichaam is uniek.

In ons artikel over hoeveel koolhydraten per dag vind je meer uitleg over dit onderwerp.