Koolhydraatarme spitskoolstamppot met kipfilet

Kan jij ook zo genieten van een stamppotje? Dan hebben we hier een lekker en supersimpel recept voor je.

Deze gezonde koolhydraatarme stamppot is met slechts 7 ingrediënten te maken, maar is o-zo-smaakvol. En doordat het gerecht eiwitrijk en vezelrijk is, blijf je lang een verzadigd gevoel houden.

Voedingswaarden van dit recept

Energie: 500 kcal
Eiwitten: 52,5 gram
Koolhydraten: 16,5 gram
Vetten: 23 gram
Vezels: 11 gram

Ingrediënten (voor 1 persoon)

  • 175 gram kipfilet
  • 250 gram bloemkool
  • 200 gram spitskool (gesneden)
  • 15 gram Griekse yoghurt (10% vet)
  • 1 el mosterd
  • Zeezout en zwarte peper
  • Extra vierge kokosolie

Bereidingswijze

  1. Snijd de bloemkool in kleine roosjes.
  2. Stoom of kook de bloemkool in 8 à 10 minuten gaar. Ga ondertussen verder met het recept.
  3. Bestrooi de kipfilet met een snufje zeezout en zwarte peper.
  4. Verhit een eetlepel kokosolie in een koekenpan en bak de kipfilet om en om circa 10 minuten, totdat deze volledig gaar is. Ga ondertussen verder met het recept.
  5. Verhit een theelepel kokosolie in een andere koekenpan en bak de spitskool al roerend circa 5 minuten.
  6. Giet de bloemkool af en stoom goed droog.
  7. Voeg de Griekse yoghurt en de mosterd aan de bloemkool toe en stamp het geheel tot puree.
  8. Voeg de spitskool en een snuf zeezout en zwarte peper aan de bloemkoolpuree toe en roer door.
  9. Schep de spitskoolstamppot op een bord en leg de kipfilet erbovenop.


Vegetarische optie:
Vervang de kipfilet door 175 gram Quorn stukjes (glutenvrij), 125 gram in reepjes gesneden tempeh of 100 gram voorgekookte linzen, kikkererwten of bonen. Kies je voor linzen, kikkererwten of bonen? Voeg dan ook 15 gram gehakte ongezouten cashewnoten toe bij stap 8.

Zuivelvrije optie: Vervang de Griekse yoghurt door suikervrije kokosyoghurt (gemaakt van kokosmelk), suikervrije amandelyoghurt of kokosmelk.