Het effect van kokosolie op je gewicht, cholesterol en hersenen

In dit artikel staan 15 bewezen gezondheidsvoordelen van kokosolie (of kokosvet). Door kokosolie op de juiste manier te gebruiken, kun je de volgende voordelen ervaren:

  • Sterkere botten
  • Sterkere spieren
  • Minder hongergevoel
  • Vet verbranden in je buikstreek
    (en nog 11 andere voordelen)

Over kokosolie is op het internet veel onjuiste informatie te vinden. Laat je daarom niet op het verkeerde been zetten en lees de onderstaande uitleg aandachtig door. De gezondheidsvoordelen uit dit artikel zijn onderbouwd door onderzoeken en uitspraken van vooraanstaande artsen (de bronnen vind je onderaan het artikel).

De opkomst van kokosolie (of kokosvet)

Ongeveer 4000 jaar geleden werd kokosolie door stammen uit de tropen gebruikt vanwege de geneeskrachtige werking. Door de populariteit verspreidde kokosolie via Afrika, India, Zuid- en Midden-Amerika en Azië over alle delen van de wereld. Tegenwoordig kun je kokosolie kopen bij supermarkten, drogisten en natuurwinkels.

Kokosolie is een verzadigde vetsoort. De term ‘verzadigd vet’ doet bij veel mensen de alarmbellen rinkelen. Verzadigd vet zou slecht zijn en zou kunnen leiden tot hart- en vaatziekten, overgewicht en andere ziektes.

Gezondheidsinstanties in zowel Nederland als het buitenland adviseren om verzadigd vet tot een minimum te beperken. Dit komt doordat verzadigde vetten (zoals kokosolie) een slechte naam hebben gekregen sinds Dr. Ancel Keys in 1953 een onderzoek publiceerde over de gevaren van verzadigde vetten. Het probleem met dit onderzoek is dat alle verzadigde vetten over één kam worden geschoren.

In tegenstelling tot verzadigde vetten uit snoep, pizza, koekjes, chips en gebak hebben verzadigde vetten van natuurlijke afkomst juist een gunstige invloed op je gezondheid [15,16]. Het menselijk lichaam heeft verzadigde vetten nodig om te kunnen functioneren.

Voor jou betekent dit dat je jarenlang verkeerd bent geïnformeerd over verzadigde vetten. Verzadigde vetten van de juiste bron zijn gezond. Kokosolie is een voorbeeld van een gezonde verzadigde vetsoort.

De gevaarlijkste vetsoort is transvet. Transvetten zijn de echte oorzaak van hart- en vaatziekten. Ze kunnen ontstaan tijdens het bewerkingsproces (zoals bij margarine het geval is) of kunnen worden toegevoegd aan snoep, koek, pizza en andere kant-en-klare voeding.

15 voordelen van kokosolie

Gaat infecties tegen: Kokosolie kan je beschermen tegen infecties door virussen, bacteriën en schimmels. Zo’n 50% van de vetzuren in kokosolie bestaat namelijk uit laurinezuur. Dit zuur heeft een ontstekingsremmende werking [2,3,4].

Vermindert klachten van alzheimer: Bij mensen met alzheimer is het vermogen om glucose in de hersenen op te nemen afgenomen. Hierdoor ontbreekt de energietoevoer in bepaalde delen van het brein. De ketonen die vrijkomen wanneer je kokosolie eet kunnen dit echter voorkomen. Ketonen dienen namelijk als een alternatieve energiebron. Hierdoor verminderen de klachten van alzheimer [3,4].

Verhoogt het goede cholesterolgehalte: Uit een onderzoek met 40 vrouwen blijkt dat kokosolie het totale cholesterolgehalte verlaagt. Ook is aangetoond dat dankzij deze olie het goede cholesterolgehalte (HDL) verhoogt, terwijl de hoeveelheid slecht cholesterol (LDL) afneemt.

Bij de controlegroep die sojaboonolie kreeg toegediend, was het resultaat juist tegenovergesteld. De reden dat kokosolie zo’n sterke cholesterolverlagende werking heeft, is te danken aan het hoge laurinezuurgehalte [3,7,8,9].

Zorgt voor een toename van energieverbruik: De MCT’s (middellange ketens van triglyceriden) in kokosolie kunnen je veel energie geven. Sporters maken hier dan ook vaak gebruik van wanneer ze een energieboost nodig hebben.

Daarnaast zorgt kokosolie ervoor dat het metabolisme wordt versneld. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het energieverbruik 24 uur lang met 5% verhoogt wanneer je dagelijks 15 tot 30 gram MCT’s binnenkrijgt. Hierdoor worden er per dag 120 calorieën extra in energie omgezet [3,4,11].

Onderzoek wijst uit dat je van kokosolie buikvet verliest

Onderzoek toont aan dat je door kokosolie buikvet verliest

Vergemakkelijkt afvallen in de buikstreek: De MCT’s uit kokosolie kunnen voor nog meer positieve effecten zorgen. Een studie heeft aangetoond dat je hierdoor ook vet rond de buikstreek kunt kwijtraken. Door 12 weken lang iedere dag 30 milliliter kokosolie binnen te krijgen verminderde de tailleomtrek van de proefpersonen. Voor dit resultaat hoefden ze niets anders te doen dan een beetje kokosolie aan hun dieet toe te voegen [2,3,8,9,10].

Zorgt voor een toename van spiermassa: Dankzij kokosolie wordt het makkelijker om meer spiermassa te krijgen. De MCT’s zorgen niet alleen voor meer energie, maar kunnen je ook helpen bij het opbouwen van spieren [4].

Vermindert de eetlust: Kokosolie kan ervoor zorgen dat je eetlust daalt. Uit een onderzoek blijkt namelijk dat de MCT’s je calorieinname kunnen verlagen. Mannen die hier veel van binnenkregen aten tijdens het onderzoek per dag 256 calorieën minder dan voorheen [3,12].

Vermindert de kans op diabetes type 2: Diabetes type 2 ontstaat wanneer het lichaam niet meer goed reageert op insuline. Er moet steeds meer insuline worden aangemaakt om glucose uit het bloed te krijgen. Dit kan oververmoeidheid van de alvleesklier veroorzaken, waardoor je insulineresistent wordt (en uiteindelijke diabetes type 2 krijgt).

Kokosolie kan de reactie op insuline in de cellen echter weer in balans brengen. Hierdoor krijgt het lichaam weer een normale energietoevoer, waardoor de alvleesklier minder hard hoeft te werken. Zo kan insulineresistentie worden voorkomen, waardoor er geen diabetes type 2 ontstaat [4,7,8].

Vermindert epilepsieaanvallen: Bij sommige mensen kan de hoeveelheid epilepsieaanvallen sterk verminderd worden dankzij kokosolie.

Er bestaan namelijk vormen van epilepsie waarbij medicijnen niet goed genoeg werken. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van een dieet dat rijk is aan vetten om de hoeveelheid ketonen in het bloed te verhogen. Deze ketonen verkleinen de kans op een epilepsieaanval. Doordat kokosolie veel ketonen bevat, is dit een erg effectief middel [3,13].

Verkleint de kans op kanker: Er bestaat een bacterie die de kans op maagkanker verhoogt. Wanneer je kokosolie binnenkrijgt wordt deze bacterie door de MCT’s in kokosolie gedood. Hierdoor wordt de kans op maagkanker veel kleiner [4].

Beschermt de lever: De MCT’s in kokosolie kunnen eenvoudig worden omgezet in energie, waardoor de lever niet intensief wordt belast. Kokosolie kan ook de ophoping van vet rondom de lever voorkomen [7].

Vertraagt het verouderingsproces: De vetzuren in kokosolie kunnen schade door oxidatie tegengaan, waardoor het lichaam minder snel veroudert [9].

Verbetert de gezondheid van maag en darmen: Doordat kokosolie onschadelijke verzadigde vetzuren bevat, is het erg effectief tegen bacteriën, schimmels en parasieten. Ook neemt de opname van gezonde voedingsstoffen om deze reden toe. Dit alles zorgt ervoor dat je een gezondere spijsvertering krijgt. Hierdoor kunnen problemen met de maag of darmen, zoals het prikkelbare darmsyndroom (PDS), worden voorkomen [7].

Versterkt je botten: Kokosolie kan voor gezonde botten zorgen. Doordat het de opname van belangrijke voedingsstoffen verbetert, verhoogt ook de opname van calcium en magnesium. Hierdoor worden je botten sterker, waardoor osteoporose (botontkalking) tegengegaan kan worden [7]. Een betere magnesiumopname kan je ook helpen om sneller af te vallen.

Zorgt voor gezonde tanden: Een verhoogde calciumopname zorgt voor nog een ander positief effect; je krijgt sterkere tanden. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat kokosolie tandvleesontsteking kan tegengaan en de vorming van tandsteen kan verminderen [7].

Kokosolie eten tijdens het afvallen?

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, is kokosolie een gezonde vervanger voor boter en bak- en braadolie.

Ondanks de hoge voedingswaarde van kokosolie kan het eten van te veel kokosolie voorkomen dat je afvalt. Gezond afvallen draait namelijk om de juiste balans. Naast gezonde vetten heb je koolhydraten en eiwitten nodig om een mooi en slank lichaam te krijgen (en te behouden).

Als je geïnteresseerd bent om 2 kilo per week af te vallen door gezond te eten, laat dan hieronder je e-mailadres achter en ontvang de gratis Puur Figuur boodschappenlijst direct in je mailbox. Eet uitsluitend voeding van de boodschappenlijst en verlies tot 2 kilo per week.

Als je je nu aanmeldt, ontvang je het ochtendprogramma gratis. In het ochtendprogramma leer je 4 simpele stappen om vroeg op de dag je stofwisseling te versnellen en (vr)eetbuien later op de dag te voorkomen.

Vul hieronder het e-mailadres in waarop je al deze informatie wilt ontvangen en begin meteen.