Het ziekenhuisdieet: een crash dieet met serieuze risico’s

In dit artikel leer je hoe je snel afvalt met het ziekenhuisdieet en ontvang je tevens het 5-daagse maaltijdschema.

Het ziekenhuisdieet is een 5 dagen dieet met een aantal serieuze bijwerkingen. In dit artikel lees je welke dat zijn en op welke manier het je lichaam en brein beïnvloedt.

Let op: er zijn situaties waarbij je, ondanks de strenge regels van het ziekenhuisdieet, niet zult afvallen. In dit artikel lees je of dit ook voor jou van toepassing is.

Het ontstaan van het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet is een crash dieet met als doel: 5 kilo afvallen in 1 week.

Deze manier van eten zou zijn bedacht om patiënten voor een medische ingreep in korte tijd enkele kilo’s te laten afvallen. Patiënten vergroten hiermee de slagingskans van een operatie.

Het verhaal doet de ronde dat de manier van eten zo goed werkte, dat patiënten die erdoor zijn afgevallen het dieet naar buiten hebben gebracht. Sindsdien gaat deze manier van eten door het leven als ‘het ziekenhuisdieet’, ‘het crash dieet’ en ‘het 5 dagen dieet’.

Belangrijk om te weten is dat het ziekenhuisdieet geen officiële instantie of auteur heeft. De voedingsschema’s die op het internet te vinden zijn, zijn niet geverifieerd en wijken mogelijk af van het echte ziekenhuisdieet.

Bovendien is het ziekenhuisdieet bedoeld om onder begeleiding te volgen, niet zoals het nu wordt gebruikt om af te vallen.

Toch zijn er veel mensen afgevallen met het ziekenhuisdieet. Resultaten verschillen van enkele kilo’s tot soms wel 5 kilo in 1 week.

Het maaltijdschema van het ziekenhuisdieet kun je hier downloaden.

Het ziekenhuisdieet is niet altijd even succesvol. Er zijn verschillende aspecten die ervoor kunnen zorgen dat jij niet afvalt met dit dieet.

Hoe het ziekenhuisdieet kan voorkomen dat je afvalt

De resultaten van het ziekenhuisdieet worden bereikt door, naast vet, veel vocht te verliezen. Hoewel sommige mensen beweren dat er goede resultaten mee worden geboekt, kan het crash dieet het afvallen ook voorkomen.

Daarnaast heeft dit crash dieet een aantal serieuze gevolgen die je hieronder leest.

#1 – Je valt nauwelijks af, ondanks alle inspanningen

Het ziekenhuisdieet is een vetarm 5 dagen dieet met gemiddeld 1000 calorieën per dag; ver onder de gemiddelde dagelijkse caloriebehoefte van 2000 calorieën voor vrouwen en 2500 calorieën voor mannen.

Je zou misschien denken dat het calorietekort wordt opgelost door vet te verbranden, maar die vlag gaat helaas niet op. Je lichaam werkt namelijk anders.

Vergelijkbaar met een laptop of mobieltje die in de spaarstand schiet als de accu bijna leeg is, zo schiet je lichaam ook in de spaarstand als je te weinig eet. Het calorietekort tijdens het ziekenhuisdieet zorgt ervoor dat je lichaam bepaalde lichaamsfuncties op een laag pitje zet.

Dit kun je ervaren als een zeer onaangenaam gevoel waarbij je moe, duizelig, futloos en geïrriteerd kunt worden.

Kortom: door het ziekenhuisdieet schiet je lichaam in de spaarstand, waardoor je minder vet verbrandt.

#2 – Het jojo-effect door een verstoorde hormoonbalans

Er stroomt een stofje door je lichaam, genaamd leptine. Leptine is een zeer krachtig vetverbrandingshormoon dat hongergevoel uitschakelt, de stofwisseling doet versnellen en bepaalt hoeveel vet je kunt verbranden [1,2].

Bij een gezond voedingspatroon is het leptine hormoon netjes in balans, waardoor je ook de laatste kilo’s verbrandt die normaal gesproken vast lijken te zitten. Bij een ongezond voedingspatroon daarentegen, zoals het ziekenhuisdieet, kan het leptine hormoon uit balans raken.

Hierdoor verandert de biochemie in je lichaam, waardoor de kilo’s er direct weer aan komen zodra je stopt met het ziekenhuisdieet.

Kortom: het ziekenhuisdieet (crash dieet) verandert de biochemie in je lichaam, waardoor je hoogstwaarschijnlijk last krijgt van het jojo-effect.

#3 – Meer rimpels en een blekere huid

Net zoals bij andere crash diëten krijg je tijdens het ziekenhuisdieet te weinig voedingsstoffen binnen. En dat heeft verschillende gevolgen voor je uiterlijk.

Uit een onderzoek van de Journal of the American College of Nutrition blijkt dat het eten van vis en schaal- en schelpdieren rimpels kan voorkomen [3]. Alan Logan, auteur van The Clear Skin Diet, stelt dat veroudering van de huid te wijten is aan kleine ontstekingen.

Omega 3-vetzuren uit vis, noten, zaden en schaal- en schelpdieren helpen om deze ontstekingen, en dus rimpels, te voorkomen. Tijdens het ziekenhuisdieet krijg je te weinig omega 3-vetzuren binnen.

Uit een ander interessant onderzoek blijkt dat het dagelijks drinken van een vers fruit- en groentesapje je gezicht meer kleur geeft [6]. Tijdens het ziekenhuisdieet krijg je te weinig fruit en groente binnen, waardoor je huid bleek kan worden. Ondanks dat het ziekenhuisdieet een kort dieet is (een 5 dagen dieet), moet gezegd worden dat deze manier van eten je gezondheid en uiterlijk kan aantasten.

Kortom: het ziekenhuisdieet kan voor een blekere huid en meer rimpels zorgen.

Conclusie

Met het ziekenhuisdieet is 5 kilo afvallen in 1 week eerder uitzondering dan regel. Je kunt snel een paar kilo’s verliezen, alleen hangt daar een flink prijskaartje voor je gezondheid en uiterlijk aan.

Het ziekenhuisdieet wordt normaal gesproken onder begeleiding gevolgd en is niet bedoeld om zelfstandig uit te voeren. Bovendien zijn de voordelen van deze manier van eten nooit officieel bevestigd door een arts of medische instelling.

Afvallen met het ziekenhuisdieet gaat vaak samen met hongergevoel, irritatie, futloosheid en duizeligheid. Soms leidt het zelfs tot slapeloosheid en een slechte adem.

Het ziekenhuisdieet is daarom af te raden als methode om af te vallen.

Bovendien verlies je met dit crash dieet voornamelijk vocht. Zodra je met het crash dieet stopt, komt deze vochtmassa er direct weer aan.

Oké, geen ziekenhuisdieet. Maar ik wil zo snel mogelijk afvallen, dus wat kan ik doen?

Hieronder volgt een manier om snel af te vallen. Deze manier is handig om te gebruiken wanneer je er op je best uit wilt zien voor een bepaalde datum, zoals een bruiloft of speciaal evenement. Wanneer je onderstaande stappen toepast heb je geen last van het jojo-effect, verlies je snel die eerste kilo’s en zie je er fantastisch uit.

Volg alle 3 de stappen tegelijkertijd voor het beste resultaat.

Stap 1: Afvallen in 1 week

De twee voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je lichaam vocht vasthoudt zijn koolhydraten en zout [6].

Door koolhydraten te beperken (50-75 gram per dag) en zout zoveel mogelijk te vermijden, kun je in de eerste week tot wel 4,5 kilo verliezen (bestaande uit vocht en overtollig vet).

Stap 2: Verbrand vet – ook op lastige plaatsen

Begin direct met het koolhydraatarme dieet om op een gezonde manier, zonder te sporten, tot 2 kilo per week af te vallen. Met het koolhydraatarme dieet eet je veel eiwitten, gezonde vetten en groente. Je hoeft geen seconde honger te hebben en kunt genieten van heerlijke gerechten.

Zie dit artikel voor een compleet koolhydraatarm dieet (incl. weekmenu).

Stap 3: Ontvang de afslankcursus. Gratis.

Dit artikel is tot een einde gekomen, maar ga niet met lege handen weg. In de afslankcursus vind je een uitgewerkt plan om buikvet te verbranden (inclusief dieperliggend buikvet).

Het is je misschien opgevallen dat buikvet verbranden niet alleen een kwestie is van minder eten. Ben je benieuwd wat je elke ochtend kunt doen om een krachtig vetverbrandingshormoon “AAN” te zetten, zodat je buikvet zult verliezen? Meld je hieronder aan en begin vanaf vandaag met het verbranden van buikvet.