Het gevaar van aspartaam voor je gewicht, gezondheid en geluk

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof met serieuze gevolgen voor je gezondheid. In dit artikel lees je welke gevolgen aspartaam heeft op je hersenen, eetlust en vruchtbaarheid, en lees je of aspartaam je helpt (of tegenwerkt) tijdens het afvallen.

Op het internet kun je zowel positieve als negatieve berichten over aspartaam vinden. Laat je niet verwarren door misleidende onderzoeken die zijn gefinancierd door voedselfabrikanten.

Lees dit artikel en oordeel zelf of je aspartaam wel of niet in je lichaam wilt hebben.

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, ook wel bekend als het E-nummer E951 en de merknamen Canderel, Nutrasweet, Equal, Spoonfull, Twinsweet en Hermesetas. Doordat aspartaam wel 200 keer zoeter is dan suiker en weinig calorieën bevat, wordt het vooral gebruikt in zoete lightproducten zoals frisdrank, suikervrij snoepgoed en zoetjes.

De scheikundige James Schlatter ontdekte bij toeval de zeer zoete smaak van aspartaam toen hij aan zijn vinger likte om een stuk papier te pakken [1].

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI)

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) voor aspartaam is vastgesteld op 50 milligram (FDA: Amerikaanse Voedselveiligheidsautoriteit) of 40 milligram (Europese Voedselveiligheidsautoriteit) per kilogram lichaamsgewicht. Een volwassene van 75 kilogram zou de ADI overschrijden als hij meer dan 21 blikjes light-frisdrank zou drinken.

Deze richtlijn geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen, ouderen en diabetici. Maar naar mijn kennis en mening is geen enkele gram aspartaam aanvaardbaar.

De effecten van aspartaam

Door het consumeren van aspartaam loop je op twee manieren risico:

  1. Korte termijn: acute bijwerkingen
  2. Lange termijn: ernstige schade aan je gezondheid, zoals hersenschade en een verhoogde kans op kanker


Korte termijn: bijwerkingen

Sinds de invoer van aspartaam zijn er zeer veel klachten binnengekomen. Al in 1986 werd er door het CDC (Center of Disease Control) een grootschalige enquête gehouden naar de bijwerkingen die mensen ervoeren na het consumeren van aspartaam [2]. Tientallen andere volgden [3].

Tussen 1982 en 1995 zijn maar liefst 7000 klachten over bijwerkingen van aspartaam binnengekomen bij de FDA (Food and Drug Administration, een overheidsinstantie in Amerika die de kwaliteit van voeding waarborgt).

Dit aantal is slechts een schijntje van het aantal werkelijke klachten, omdat slechts 1% van de mensen die bijwerkingen ervaart dit aan de FDA meldt [3].

De volgende bijwerkingen zijn gerapporteerd:

  • Hoofdpijn [2, 4, 5, 6]
  • Migraine [7]
  • Beroerte [8]
  • Angst [4]
  • Somberheid [2, 4]
  • Gejaagdheid [4]
  • Prikkelbaarheid [4]
  • Duizeligheid [2]
  • Vermoeidheid [4]
  • Slapeloosheid [4]
  • Maag- en darmproblemen [2]
  • Menstruatieproblemen [2]
  • Allergische (huidgerelateerde) reacties [2]

De effecten op lange termijn

Het is lastig om de langetermijneffecten van aspartaam bij mensen te onderzoeken. Het is namelijk nog maar relatief kort geleden dat aspartaam in onze voeding is verschenen. Ratten en muizen hebben een kortere levensduur dan mensen, waardoor de experimenten op deze dieren leerzaam zijn om de langetermijngevolgen van aspartaamconsumptie te onderzoeken.

Kanker

Er zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd waarin wetenschappers een significant verband vonden tussen aspartaam en de ontwikkeling van kanker. Zo kregen ratten en/of muizen die aspartaam aten vaker lymfomen en leukemie, oftewel bloedkanker [9, 10], en ontwikkelden ze vaker tumoren in het bekkengebied en de baarmoeder [10]. Muizen die al in de baarmoeder met aspartaam in aanraking kwamen ontwikkelden lever- en longkanker [11].

Hersenschade

Aspartaam veroorzaakt blijvende schade aan je hersenen. De zoetstof beschadigt de hypothalamus, oftewel je geheugen [13]. En dat is niet het enige. Een uitgebreide review van artikelen naar de effecten van aspartaam kwam met de volgende schokkende lijst aan neurologische schade door de consumptie van aspartaam [14]:

Aspartaam…

  • Vernietigt celwanden
  • Verstoort de hormoonhuishouding
  • Verstoort eiwitstructuren
  • Verstoort het metabolisme van aminozuren en eiwitten
  • Zorgt ervoor dat hersencellen abnormaal vaak vuren
  • Beschadigt mitochondria in cellen, wat kan leiden tot onvruchtbaarheid bij mannen

Aspartaam werkt afvallen tegen

Het klinkt misschien vreemd, maar als je wilt afvallen kun je beter geen aspartaam nuttigen. De chemische zoetstof kan ervoor zorgen dat je minder snel gewicht verliest of zelfs aankomt, omdat je eetlust stijgt en je hierdoor waarschijnlijk meer gaat eten.

Drang naar zoet

Zoet eten laat je verlangen naar nog meer zoetigheid. Die regel geldt zowel voor suiker als voor aspartaam [15]. Omdat aspartaam geen energie bevat, leidt het waarschijnlijk tot een zoektocht naar eten dat wel energie bevat [16].

Deze verwachting lijkt te kloppen, in ieder geval voor mannen: uit een onderzoek onder studenten bleek dat mannen meer suiker aten als ze vooraf een consumptie met aspartaam hadden gegeten. Ook zorgde aspartaam er niet voor dat de deelnemers minder calorieën binnenkregen [17].

Stijging van insuline en glucose

Onderzoek toont aan dat aspartaam eenzelfde stijging van glucose en insuline in je bloed veroorzaakt als geraffineerde suiker [18]. Oftewel: aspartaam zorgt voor de welbekende ‘piek’ in je bloedsuikerspiegel. Ook vermelden onderzoekers de mogelijkheid dat mensen later op de dag veel gaan eten, omdat hun lichaam de ‘gemiste’ calorieën wilt compenseren.

Aankomen

Ten slotte is aangetoond dat ratten die aspartaam kregen dikker waren dan ratten die gewone suikers kregen, terwijl beide groepen hetzelfde aantal calorieën aten [19]. Hieruit blijkt dat aspartaam een nadelig effect heeft op de stofwisseling (meer onderzoek is nodig op dit gebied).

 Samenvatting: Aspartaam is een gevaarlijke kunstmatige zoetstof die voor verschillende problemen kan zorgen. Het kan leiden tot hoofdpijn, irritatie, vermoeidheid en meer trek in suikers, en kan bij ratten (waarschijnlijk ook bij mensen) zelfs leiden tot verschillende vormen van kanker.

Hoe ontwijk je aspartaam?

Nu je weet wat de negatieve gevolgen van aspartaam zijn, wil je de zoetstof natuurlijk vermijden. Dat blijkt nog niet zo makkelijk, want aspartaam zit in talloze voedingsmiddelen (en zelfs medicijnen) verwerkt. De lijst hieronder bevat de meest voorkomende producten waar aspartaam in zit. Als je deze producten koopt, kijk dan goed op het etiket of je ‘aspartaam’ of ‘E951’ ziet staan. Is dit het geval? Zet het product dan liever weer terug.

Waar aspartaam in kan zitten:

Vooral wanneer er ‘suikervrij’, ‘0% suiker’ of ‘light’ op de verpakking van de volgende levensmiddelen staat:

  • Limonadesiroop (zoals Slimpie)
  • Frisdrank (let op: ook gewone cola kan aspartaam bevatten!)
  • Vruchtensap
  • Frisdrank
  • Rosébier
  • Kauwgom
  • Pepermuntjes
  • Snoep
  • Zuurtjes
  • (Drink)yoghurt
  • Kwark
  • Slagroom
  • Ontbijtgranen
  • Zoetjes
  • Zoetstof in vloeibare vorm of poedervorm
  • Voedingssupplementen
  • Maaltijdvervangers
  • Whey- en eiwitpoeder
  • Ijs
  • Kindertandpasta

Medicijnen met aspartaam

  • Vitaminepillen
  • Laxeermiddelen
  • Pijnstillers
  • Hoestpastilles en –siroop
  • Antibiotica
  • Antibraakmiddelen
 Samenvatting: De enige manier om er achter te komen welke producten aspartaam bevatten, is door het lezen van etiketten. Investeer in je gezondheid door voortaan etiketten te lezen en profiteer van een gezond, slank en energiek lichaam.

Conclusie en tips

In dit artikel heb je kunnen lezen dat aspartaam schadelijk is voor je gezondheid en het afvallen tegenwerkt. Wil jij een gezond en slank lichaam, volg dan de volgende tips op:

  • Verban producten met aspartaam uit je huis en leven
    Controleer je koelkast, keukenkastjes en medicijntrommel op producten met aspartaam. Gooi producten met aspartaam weg en ga op zoek naar alternatieven.
    Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld: biologische honing, pure stevia, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, dadelstroop, rijststroop of moutstroop. Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen toegevoegde suikers meer te gebruiken.
  • Lees de etiketten
    Laat het product staan als je één van de volgende woorden op het label ziet staan: aspartaam, E951, Canderel, Nutrasweet, Equal, Spoonfull, Twinsweet of Hermesetas. Lees niet alleen de labels, maar ook de ingrediëntenlijsten. Het kauwgommerk XyliFresh heeft bijvoorbeeld het label “100% xylitol”, terwijl er toch een kleine hoeveelheid aspartaam in zit.
  • Laat je niet misleiden door instanties die baat hebben bij de verkoop van aspartaam
    Ook al wordt aspartaam door veel instanties als ‘veilig’ bestempeld, zij kunnen dit niet 100% garanderen en het tegendeel is al vele malen bewezen.
  • Ontvang de aspartaamvrije boodschappenlijst van Puur Figuur
    Ontvang de Puur Figuur boodschappenlijst gratis in je mailbox. Op de boodschappenlijst staan producten die vrij zijn van aspartaam en je helpen om op een natuurlijke en gezonde manier af te vallen – tot wel 2 kilo per week.

Laat hieronder het e-mailadres achter waarop je de boodschappenlijst wilt ontvangen.