Alles wat je wilt weten over stevia

Stevia is een 100% natuurlijk product, bevat geen calorieën en biedt nog een aantal andere voordelen voor de gezondheid die in diverse studies zijn bevestigd. In dit artikel lees je het effect van stevia op je gewicht en bloeddruk, en lees je of je tafelsuiker kunt vervangen door stevia.

Voedselfabrikanten spelen op sluwe wijze in op het gezonde imago van stevia. Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe je echte stevia van ‘neppe’ stevia onderscheidt.

Wat is stevia?

Stevia verwijst naar de gehele plant (Stevia Rebaudiana), waarvan maar enkele onderdelen zoet zijn. Deze bladplant groeit van oorsprong in Zuid-Amerika, met name in Brazilië en Paraguay. Het wordt daar al sinds oudsher gebruikt als natuurlijke zoetstof in thee en om medicijnen mee te zoeten.

Het eetbare gedeelte is het blad. Deze is zo’n 100 tot 480 keer zoeter dan suiker. Als je op de behaarde blaadjes kauwt, proef je de zeer zoete smaak met een licht bittere, dropachtige nasmaak. De zoetstof wordt dan ook uit de bladeren gehaald.

Stevia is een natuurlijk product en bevat nauwelijks tot geen calorieën. Dat is één van de redenen waarom stevia zo populair is. Grote Amerikaanse drankfabrikanten, zoals Coca-Cola en Pepsi, gebruiken stevia dan ook als geïndustrialiseerd zoetmiddel in hun dranken.

 Samenvatting: Stevia is de benaming van de gehele plant Stevia Rebaudiana. De stevia die je in de winkel koopt bestaat uit de zoete delen van de plant.

Hoe wordt stevia gewonnen?

De bladeren van de plant worden eerst gemalen en daarna in heet water geweekt. Vervolgens wordt deze brei verder gezuiverd, waarna het wordt gedroogd. De twee belangrijkste natuurlijke zoetstoffen van de steviaplant zijn stevioside en rebaudioside.

Dit zijn de natuurlijke zoetstoffen die honderden malen zoeter zijn dan suiker. Het extract van deze natuurlijke zoetstoffen (stevioside en rebaudioside) wordt steviolglycosiden genoemd.

Belangrijk om te weten

Niet alle stevia producten zijn gezond.

Fabrikanten liften graag mee op het gezonde imago van stevia door je (met behulp van labels) op het verkeerde been te zetten. Een product kan vol zitten met suikers en toch het label “met stevia extract” op de verpakking hebben staan.

Als je de overige ingrediënten op het label niet leest, kun je de verkeerde keuze maken. Zo bevat het nieuwe Amerikaanse drankje Coca-Cola Life 19 gram suiker per blikje, in combinatie met de zoetstof stevia.

Kortom: als ergens stevia in zit, maakt dat het product niet automatisch gezond.

Maar het gaat nog een stapje verder. De meeste potten stevia die in winkels liggen, bevatten heel weinig stevia. Sommige merken stevia bevatten 97% maltodextrine (een suikersoort) en slechts 3% stevia!

De les die we hieruit kunnen halen is simpel: laat je niet misleiden, lees het etiket.

Gebruik alleen pure stevia als vervanging voor tafelsuiker. Pure stevia is duurder, maar je hebt maar heel weinig nodig om je drankjes/eten zoet te maken.

 Samenvatting: Als een product stevia bevat, maakt dat het niet direct gezond! Lees altijd het etiket en controleer het op verborgen suikers. Als je een pot stevia koopt als vervanging voor tafelsuiker, kies dan altijd voor pure stevia (zonder maltodextrine).

Stevia als suikervervanger

In tegenstelling tot de chemische zoetstof aspartaam is pure stevia een gezonde keuze. Stevia is een calorievrije suikervanger voor mensen die willen afvallen of een gezond gewicht willen behouden.

Soms geeft stevia een bittere, dropachtige nasmaak die niet bij iedereen goed in de smaak valt. Deze nasmaak is vooral te wijten aan de manier waarop de steviaplant is verwerkt. Probeer verschillende merken stevia uit, totdat je de juiste hebt gevonden (zonder nasmaak).

Stevia kan de bloeddruk verlagen

Een verhoogde bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor ernstige ziekten zoals hartziekten, beroertes en nierfalen. Diverse studies hebben aangetoond dat het gebruik van stevioside de bloeddruk kan verlagen [1,2,3].

Eén van deze studies was een placebo-gecontroleerd onderzoek op 174 Chinese patiënten. Bij de groep die stevioside had ingenomen, verlaagde de bloeddruk na twee jaar aanzienlijk. Ook de algehele kwaliteit van het leven verbeterde, in tegenstelling tot de groep die de placebo had gekregen.

Er zijn ook andere studies geweest, op zowel mensen als dieren, waarbij dezelfde resultaten  zijn geboekt. De uiteenlopende studies suggereren dat stevioside de bloeddruk kan verlagen wanneer deze onnatuurlijk hoog is. Echter, in de onderzoeken werden zeer hoge doses stevia gebruikt om tot dit positieve resultaat te komen.

In een interessante studie uit 2014 kwamen onderzoekers tot de conclusie dat we ons focussen op de “verkeerde witte kristallen”. Niet alleen zout, maar ook suiker kan de bloeddruk doen stijgen [6]. Door suiker te vervangen door een zoetstof zoals stevia kan de bloeddruk op een natuurlijke manier afnemen.

Bloedsuikerverlagende effecten

Stevia is onderzocht bij diabetespatiënten en zorgde voor indrukwekkende resultaten. In één van de onderzoeken, waarbij type 2 diabetespatiënten elke dag 1 gram stevioside bij de maaltijd innamen, verlaagde de bloedsuikerspiegel van de patiënten ongeveer 18% [4].

Een andere studie vergeleek sucrose (gewone suiker), aspartaam en stevia met elkaar. Vastgesteld werd dat stevia zowel de bloedsuikerspiegel als de insulineniveaus verlaagde, in tegenstelling tot de twee andere zoetstoffen [5].

Stevioside lijkt dus ook de functie van het hormoon insuline te verbeteren. Dit kan zeer nuttig zijn voor mensen met type 2 diabetes of mensen die gezond willen afvallen.

Hoe gebruik je stevia?

Stevia is in vloeibare vorm en in poedervorm te koop. Je kunt het toevoegen aan je thee, koffie, smoothie, yoghurt of andere drank om het zoeter te maken. Het is tevens geschikt om mee te koken en te bakken, aangezien de smaak stabiel blijft bij verhitting (tot circa 200 graden).

Als je stevia gebruikt, houd er dan wel rekening mee dat het enorm krachtig is. Eén theelepel stevia-extract kan dezelfde zoetkracht hebben als een kopje suiker, maar dit kan per merk variëren.

Conclusie en aanvullende tips

Pure stevia is een veilige zoetstof die goed kan worden gebruikt als vervanger van suiker. Uit verschillende studies blijkt dat stevia zowel de bloedsuikerspiegel als de bloeddruk kan verlagen.

Stevia past goed in een koolhydraatarm dieet. Stevia heeft een gunstig effect op je hormonen, die erg belangrijk zijn tijdens het afvallen. Het vervangen van suiker door stevia is een belangrijke stap naar een slank en gezond lichaam.

Als je gezond wilt afvallen (tot wel 2 kilo per week) raad ik je aan om de Puur Figuur boodschappenlijst te downloaden. Gebruik de boodschappenlijst om koolhydraatarme voeding in huis te halen en gebruik stevia om suiker te vervangen.

Laat hieronder het e-mailadres achter waarop je de gratis boodschappenlijst wilt ontvangen, zodat je hem direct in je mailbox ontvangt.