De 9 gezondheidsvoordelen van knoflook (+1 waarschuwing)

Knoflook wordt al eeuwenlang gebruikt als smaakmaker, maar is ook bekend vanwege zijn sterke geneeskrachtige werking.

In dit artikel lees je de negen gezondheidsvoordelen van knoflook die de wetenschap heeft aangetoond.

Zo helpt knoflook om plak aan de binnenkant van je bloedvaten op te ruimen en heeft het zelfs een ontgiftende werking. Lees snel verder om erachter te komen waarom knoflook nog meer zo gezond is!

Inhoud:

Wat is knoflook?

Knoflook is een plant uit de alliumfamilie, een ander woord voor uien. Knoflook is dan ook nauw verwant aan groenten zoals uien, bieslook en prei.

Als je een knoflook pelt, ontdek je dat de bol uit kleine segmenten bestaat. Deze worden ‘teentjes’ genoemd. In een gemiddelde knoflookbol zitten 10 tot 20 teentjes.

Over de hele wereld wordt knoflook gebruikt. Het is een populair ingrediënt dankzij zijn sterke aromatische geur en smaak. Maar knoflook is niet alleen geliefd in de keuken. Knoflook heeft een rijk verleden en staat al eeuwenlang bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen [1]. Ook de wetenschap komt er steeds vaker achter dat knoflook voordelen oplevert voor de gezondheid.

Hieronder lees je de negen sterkste gezondheidsvoordelen van knoflook.

De 9 gezondheidsvoordelen van knoflook

1. Ontstekingsremmend

Het bekendste gezondheidsvoordeel van knoflook is waarschijnlijk zijn ontstekingsremmende werking. Knoflook bevat namelijk zeer veel allicine, een stof die ontstekingen kan voorkomen, verminderen en zelfs genezen [2].

Hier is echter één ‘maar’ aan verbonden: alleen rauwe knoflook heeft deze ontstekingsremmende eigenschappen. Als knoflook wordt verhit, bijvoorbeeld in een koekenpan, verliest het de stof allicine [2]. Ook wordt allicine snel afgebroken, dus hoe eerder je de rauwe knoflook eet, hoe beter.

Pers daarom regelmatig een teentje rauwe knoflook en verwerk het in een gezonde dip zoals hummus of zelfgemaakte tzatziki (gemaakt van Griekse yoghurt en komkommer), of gebruik het in een zelfgemaakte saladedressing.

 Samenvatting: Rauwe knoflook kan ontstekingen voorkomen, verminderen en zelfs genezen.

2. Bron van vitamines en mineralen

Knoflook bevat per gram zoveel goede voedingsstoffen dat het eigenlijk wel een superfood mag heten. Dit zijn de voedingswaarden van 100 gram knoflook [3]:

  • Calorieën: 149
  • Mangaan: 84% ADH
  • Vitamine B6: 62% ADH
  • Vitamine C: 52% ADH
  • Selenium: 20% ADH
  • Calcium: 18% ADH

Natuurlijk gebruik je meestal geen 100 gram knoflook, maar slechts één of twee teentjes. Dit komt neer op ongeveer 5-10 gram. Dat zijn toch nog veel voedingsstoffen voor zo weinig calorieën!

 Samenvatting: Knoflook bevat diverse vitamines en mineralen.

3. Voorkomt ophopingen van cholesterol

Knoflook kan bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten, omdat het helpt om je cholesterol op een gezond niveau te houden [4].

Knoflook verlaagt het slechte LDL-cholesterol in je bloed. Dit slechte cholesterol plakt aan de wanden van je bloedvaten, waardoor deze vernauwen. Dit kan op den duur blokkades veroorzaken met een hartaanval als resultaat.

Uit onderzoek blijkt dat knoflook het cholesterol met 12% kan verlagen [4]. Dit lijkt niet veel, maar een cholesterolverlaging van 8% leidt al tot 38% minder risico op hart- en vaatziekten [5].

 Samenvatting: Knoflook heeft een cholesterolverlagende werking.

4. Beschermt bloedvaten tegen scheurtjes

Knoflook verlaagt de bloeddruk en voorkomt hiermee dat je bloedvaten beschadigen [6]. Als je bloeddruk te hoog is, kunnen er minuscule scheurtjes in de wanden van je bloedvaten ontstaan. Deze zwakke plekken kunnen in de toekomst gevaarlijk worden, omdat er littekenweefsel ontstaat en er plaque kan ophopen.

Door regelmatig knoflook te eten kun je jezelf tegen deze gevaren beschermen, doordat je langer een gezond vaatstelsel behoudt.

 Samenvatting: Knoflook kan beschadiging aan je bloedvaten helpen voorkomen.

5. Minder last van griep en verkoudheid

Knoflook versterkt je immuunsysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor het griepvirus en verkoudheid.

Uit onderzoek bleek dat mensen die een knoflooksupplement namen wel 63% minder last hadden van verkoudheid dan mensen die dat niet deden [7]. Wie knoflook kreeg en toch verkouden werd, was maar liefst 70% sneller weer de oude. Ander onderzoek laat zien dat knoflook ook kan voorkomen dat je griep krijgt [8].

 Samenvatting: Knoflook versterkt je immuunsysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor griep en verkoudheid.

6. Knoflook helpt je ontgiften

De slechte adem die je van knoflook krijgt heb je met name te danken aan het zwavel dat knoflook bevat. Geen zorgen: dit is niet gevaarlijk. Integendeel. Het heeft juist een ontgiftende werking op je lichaam.

Zwavel kan je organen beschermen tegen beschadigingen doordat het zware metalen aan zich bindt. En er is verrassend onderzoek dat hier bewijs voor levert.

Uit een studie onder mensen die in een autobatterijfabriek werkten, waarbij zij in hoge mate werden blootgesteld aan lood, bleek dat knoflook zorgde voor een vermindering van 19% lood in hun bloed. Het verminderde ook veel symptomen van vergiftiging, zoals hoofdpijn en een hoge bloeddruk [9].

Knoflook is zo effectief in het ontgiften dat dit onderzoek uitwees dat drie porties knoflook zelfs beter werkte tegen de symptomen dan het medicijn D-penicillamine.

 Samenvatting: Knoflook heeft een ontgiftende werking.

7. Langer leven met knoflook

Hoewel er nog geen studies zijn bij mensen die een verband laten zien tussen het gebruik van knoflook en levensverwachting, is het zeer waarschijnlijk dat het mee kan helpen aan een lang en gezond leven. Dit komt doordat knoflook…

  1. De gezondheid van je bloedvaten kan verbeteren (zie punt 3 en 4)
  2. Ziekten en ontstekingen kan helpen voorkomen en genezen (zie punt 1 en 5)

Dit zijn eigenschappen die met name oudere mensen kunnen helpen om zich te wapenen tegen een ziekte.

 Samenvatting: Knoflook draagt bij aan een gezond leven.

8. Knoflook verbetert je sportprestaties

De Oude Grieken waren ervan overtuigd dat knoflook de sportprestaties kan verbeteren, en gaven het daarom te eten aan de Olympische atleten in hun tijd. Een goed idee, want wetenschappers hebben een sterk vermoeden dat knoflook inderdaad het uithoudingsvermogen verbetert [14].

Dieronderzoek onder ratten heeft aangetoond dat knoflook een positief effect heeft op het uithoudingsvermogen [15]. Bovendien blijkt uit onderzoek onder mensen met hartproblemen dat zij een 12% lagere piekhartslag hadden nadat zij 6 weken lang knoflookolie hadden genomen. Hierdoor konden zij het sporten langer volhouden [16].

 Samenvatting: Wetenschappers hebben het vermoeden dat knoflook het uithoudingsvermogen verbetert.

9. Knoflook voor sterkere botten

Het risico op botafbraak, oftewel osteoporose, is groter bij vrouwen na de menopauze. Dit komt doordat hun niveau van oestrogeen daalt, en oestrogeen helpt bij het behoud van gezonde, sterke botten.

Knoflook kan helpen je botten te beschermen door het oestrogeenniveau op peil te houden.

In een onderzoek onder vrouwen na de overgang werd gevonden dat knoflookpoeder ervoor zorgde dat er minder stoffen in het bloed aanwezig waren die duidden op een verlaging van oestrogeen [17].

Hoewel er nog geen onderzoek onder mensen bestaat dat een direct verband aantoont tussen knoflook en het behoud van sterke botten, werd bij onderzoek onder ratten inderdaad gevonden dat de olie uit knoflook osteoporose tegengaat, doordat het oestrogeenniveau van de ratten verhoogde [18,19].

Bovendien kan knoflook (net als ui) het risico op osteoartritis verlagen [20].

 Samenvatting: Uit onderzoek met ratten bleek dat de olie uit knoflook osteoporose tegengaat. Verder onderzoek is nodig om aan te tonen of dit bij mensen ook het geval is.

Waarschuwing: veel knoflook is niet gezond voor iedereen

Over het algemeen is knoflook een gezond product met weinig bijwerkingen. Toch is het voor mensen die bloedverdunners slikken of gevoelig zijn voor uien aan te raden om voorzichtig te zijn met knoflook.

Als je bloedverdunners slikt raden we sterk aan om eerst contact op te nemen met je huisarts voordat je meer knoflook gaat eten. Knoflook heeft namelijk een bloedverdunnend effect en kan de werking van je medicijnen versterken.

Ook mensen die gevoelig zijn voor uien moeten oppassen met knoflook. Het kan leiden tot brandend maagzuur, misselijkheid en winderigheid.

5 recepten met knoflook

Behoor je niet tot deze risicogroepen? Probeer dan vooral eens onze recepten met knoflook, zoals…

Voeg gerust wat meer knoflook toe dan de aangegeven hoeveelheid.

Met deze gezonde recepten profiteer vandaag nog van alle gezondheidsvoordelen die dit knolletje je geeft. Eet smakelijk!