15 manieren om kurkuma te gebruiken

Kurkuma is een ontzettend krachtige specerij dat zelfs verschillende geneesmiddelen kan verslaan.

In dit artikel geven we je eerst een aantal goede redenen om dagelijks kurkuma te gebruiken. Daarna lees je 15 lekkere manieren om dit te doen, gevolgd door de allermakkelijkste manier.

Waarom is kurkuma zo gezond?

Als we de gezondheidsvoordelen van kurkuma op een rijtje zetten, lijkt het bijna ongeloofwaardig. Maar al deze gezondheidseffecten zijn wetenschappelijk bewezen.

Kurkuma draagt bij aan:

  • Een lager risico op hart- en vaatziekten
  • Het voorkomen en bestrijden van (laaggradige) ontstekingen
  • Het verminderen van de symptomen van artritis
  • Het beperken van schade veroorzaakt door vrije radicalen
  • De aanmaak van lichaamseigen antioxidanten-enzymen
  • Hogere niveaus van een type groeihormoon dat belangrijk is voor je hersenen (BDNF)
  • Het voorkomen en behandelen van alzheimer
  • Het behandelen van depressies

In dit artikel hebben wij alle onderzoeken over kurkuma voor je opgesomd.

15 manieren om kurkuma te gebruiken

Ben jij ook overtuigd van de gezondheidsvoordelen van kurkuma? Hieronder vind je 15 manieren om deze krachtige specerij te gebruiken. Zo krijg je er gemakkelijk iedere dag wat van binnen.

We gaan hierbij standaard uit van kurkumapoeder, omdat dit makkelijk in gebruik is en lang houdbaar is. Ook is kurkumapoeder het beste verkrijgbaar. Voel je echter vrij om verse kurkuma te gebruiken.

1: Kurkuma door je omelet of roerei

Start je dag goed met een omelet of roerei met een flinke snuf kurkuma. Ook over een spiegeleitje kan je wat kurkuma strooien. Voeg ook meteen wat zwarte peper toe. Zwarte peper bevat namelijk een stofje genaamd piperine, dat ervoor zorgt dat je lichaam de kurkuma beter kan opnemen.

2: Smoothie met kurkuma

Drink jij graag smoothies? Maak er dan een gewoonte van om hier wat kurkuma aan toe te voegen. Gebruik een halve theelepel kurkuma voor een flinke smoothie voor één persoon. Om de opneembaarheid van kurkuma te verbeteren, kan je een snufje zwarte peper toevoegen.

De smaak van kurkuma en zwarte peper past het beste bij groene smoothies.

3: Kurkumathee

Een andere makkelijke manier om kurkuma binnen te krijgen is door regelmatig een kopje kurkumathee te drinken. Je vindt deze thee kant-en-klaar in sommige supermarkten en biologische winkels.

Je kan er ook voor kiezen om je eigen kurkumathee te maken. Zo kan je hem precies aan jouw smaak aanpassen en kan je lekker variëren met verschillende toevoegingen. Voeg bijvoorbeeld wat gember, kaneel, kruidnagel of citroen aan je kurkumathee toe. Vergeet niet om ook wat zwarte peper toe te voegen.

4: Gebruik specerijenmixen met kurkuma

Kurkuma is een geliefde specerij in verschillende keukens. Je vindt het daarom in allerlei specerijenmixen, zoals nasikruiden, kerriepoeder, ras el hanout en verschillende currypoeders.

Controleer altijd even de ingrediëntenlijst om te kijken of er kurkuma in zit en of het een redelijke hoeveelheid is. Hoe eerder een ingrediënt genoemd wordt, hoe meer het product ervan bevat. Als kurkuma helemaal onderaan de lijst staat, zit er waarschijnlijk maar een kleine hoeveelheid in.

Kies altijd voor specerijenmixen die puur uit specerijen en kruiden bestaan. Zo krijg je geen ongezonde toevoegingen binnen.

5: Hummus met kurkuma

Hummus is op zichzelf al ontzettend gezond, maar je kan het nog een stukje gezonder maken door er kurkuma aan toe te voegen. Gebruik één theelepel kurkuma voor een flinke portie hummus gemaakt van een pot kikkererwten van 300 à 400 gram.

6: Yoghurtdip met kurkuma

Maak je een yoghurtdip of een dip van kwark of Hüttenkäse? Voeg er dan ook wat kurkuma aan toe. Gebruik een half theelepeltje kurkuma voor 200 gram yoghurt, kwark of Hüttenkäse.

7: Gele rijst

Kurkuma is een goede toevoeging aan vrijwel ieder rijstgerecht. Kook simpelweg een theelepel kurkuma mee met de rijst.

Wil je je rijst extra lekker maken? Kook de rijst dan eerst en bak deze daarna op in wat kokosolie of ghee. Voeg bij het opbakken kurkuma, zwarte peper en eventueel andere specerijen of kruiden toe.

Eet je koolhydraatarm? Dan is rijst geen goede keuze. Kies in dat geval voor bloemkoolrijst, broccolirijst of quinoa.

8: Gele bloemkoolrijst

Een gezond en koolhydraatarm alternatief voor rijst is bloemkoolrijst. Je kan dit eenvoudig zelf maken door bloemkool fijn te malen in een keukenmachine (maal niet te lang, anders wordt het puree). Daarnaast bieden ook steeds meer supermarkten kant-en-klare bloemkoolrijst aan.

Bloemkoolrijst dien je kort te koken of bakken. Als je bloemkoolrijst bakt, kan je allerlei kruiden en/of specerijen toevoegen, waaronder kurkuma. Hier vind je een heerlijk recept voor broccoli-kerrie curry met bloemkoolrijst.

9: Quinoa met kurkuma

Ook quinoa is een gezonde rijstvervanger. Bij alle gerechten waar je normaal gesproken rijst bij zou serveren, past quinoa ook prima. Om het extra gezond te maken, kan je een theelepel kurkuma aan het kookwater toevoegen.

10: Golden milk (kurkuma latte)

Met kurkuma kan je een heerlijk kruidig drankje maken: golden milk. Hiervoor verwarm je plantaardige melk naar keuze en voeg je er kurkuma, gember, kaneel en zwarte peper aan toe. Ook kardemom en cayennepeper smaken er lekker bij. En om je drankje extra voedzaam te maken, kan je er een theelepeltje kokosolie aan toevoegen.

Tip: Golden milk is goed te bewaren in de koelkast (in een goed afgesloten fles of kan). Maak dus meteen een voorraadje.

11: Kurkuma door je soep

Doordat kurkuma een vrij neutrale smaak heeft, kan je het aan vrijwel elke soep toevoegen. Het past vooral goed bij kippensoep, pompoensoep, zoete aardappelsoep, wortelsoep en heldere groentesoep.

Gebruik een theelepel kurkuma per liter soep.

12: Geroosterde groenten met kurkuma

Kook jij je groenten nog steeds? Dan is het tijd om hier verandering in te brengen. Geroosterde groenten zijn niet alleen smaakvoller, maar ook gezonder dan gekookte groenten. Door groenten te roosteren blijven de vitamines namelijk beter behouden. Besprenkel de groenten voor ze de oven in gaan met wat gesmolten kokosolie, zeezout, zwarte peper en kurkuma. Uiteraard kan je nog allerlei kruiden en/of specerijen naar wens toevoegen.

13: Kurkumabouillon

Een kopje bouillon is een fijn tussendoortje als je even een oppepper nodig hebt. Kies bij voorkeur voor een zelfgemaakte bouillon. Heb je geen tijd om zelf bouillon te maken? Kies dan een kant-en-klare bouillon zonder ongezonde toevoegingen.

Maak je bouillon gezonder door er een flinke snuf kurkuma aan toe te voegen. Voeg ook meteen wat zwarte peper toe.

14: Saladedressing met kurkuma

Kant-en-klare saladedressings zijn vaak geen gezonde keuze. Maar niet getreurd: het is ontzettend makkelijk om je eigen dressing te maken. En die smaakt vaak nog een stuk beter ook!

Maak bijvoorbeeld een supergezonde kurkumadressing van olijfolie, geperste knoflook, citroensap, mosterdzaadjes, kurkuma, zwarte peper en zeezout. Voeg eventueel een klein beetje rauwe honing toe.

15: Kurkumashotje met olijfolie

Wees gewaarschuwd: dit shotje is niet voor iedereen.

Een kurkumashotje is een goede manier om in één keer een redelijke hoeveelheid kurkuma binnen te krijgen. Doe een halve theelepel kurkuma, één eetlepel water, één eetlepel olijfolie en een snuf zwarte peper in een glas en roer goed door. Je kan ook nog wat gember en citroensap toevoegen.

De allermakkelijkste manier: neem een kurkuma supplement

Als je zonder gedoe dagelijks een goede portie kurkuma wilt binnenkrijgen, dan is een kurkuma supplement de perfecte oplossing. Ook als je niet zo van de smaak van kurkuma houdt, is een supplement ideaal om toch van de vele gezondheidsvoordelen van kurkuma te profiteren. Je proeft er namelijk niets van!

Het kiezen van het juiste kurkuma supplement kan nogal een opgave zijn. Er zijn namelijk veel verschillende supplementen verkrijgbaar met grote kwaliteits- en prijsverschillen.

Om te beginnen is er de keuze tussen kurkuma supplementen en curcumine supplementen. Curcumine is één van de belangrijkste stoffen van kurkuma. Veel van de gezondheidsvoordelen van kurkuma zijn te danken aan dit stofje. Om een redelijke hoeveelheid curcumine binnen te krijgen, zou je grote hoeveelheden kurkuma moeten nemen. Kurkuma bestaat namelijk maar voor zo’n 2-8% uit curcumine.

Toch is een curcumine supplement niet per se de beste keuze. Veel natuurlijke gezondheidsmiddelen werken namelijk het beste als je de voedingsmiddelen in hun geheel binnenkrijgt. Dat komt doordat de verschillende stoffen van het voedingsmiddel met elkaar samenwerken en elkaars werking kunnen versterken. Uit onderzoek blijkt dat dit ook bij kurkuma het geval is.

Let bij het kiezen van een kurkuma supplement ook op de opneembaarheid. Een kurkuma supplement dat piperine bevat heeft de voorkeur.

 Tip: Wil je het maximale uit je kurkuma supplement halen? Neem het dan samen met wat vet. Dat doe je door je kurkuma supplement bij een maaltijd in te nemen die olijfolie, kokosolie, avocado of noten bevat. Dit komt de opname van kurkuma ten goede.

Om te onthouden

Kurkuma heeft geen hele sterke smaak, maar wel bijzonder sterke gezondheidsvoordelen. Het helpt onder andere om je hart en hersenen gezond te houden en het draagt bij aan het bestrijden van oxidatieve stress en ontstekingen.

Er zijn vele manieren om deze geneeskrachtige specerij binnen te krijgen, bijvoorbeeld door het aan je soep of smoothie toe te voegen of door een kurkumashotje te nemen. De eenvoudigste en handigste manier is door een kurkuma of curcumine supplement te nemen.