15 manieren om kurkuma te gebruiken

Kurkuma is een ontzettend krachtig kruid dat zelfs verschillende geneesmiddelen kan verslaan.

In dit artikel geven we je eerst een kort overzicht van goede redenen om kurkuma dagelijks te gebruiken. Daarna lees je 15 lekkere manieren om dit te doen, gevolgd door de allermakkelijkste manier.

Waarom is kurkuma zo gezond?

Als we de gezondheidsvoordelen van kurkuma op een rij zetten, lijkt het bijna ongeloofwaardig. Maar al deze gezondheidseffecten zijn wetenschappelijk bewezen.

Kurkuma draagt bij aan:

  • Een lager risico op hart- en vaatziektes
  • Het voorkomen en bestrijden van (laaggradige) ontstekingen
  • Het verminderen van de symptomen van artritis
  • Het beperken van schade door vrije radicalen
  • De aanmaak van lichaamseigen antioxidantenzymen
  • Hogere niveaus van een type groeihormoon dat belangrijk is voor je hersenen (BDNF)
  • Het voorkomen en behandelen van Alzheimer
  • Het behandelen van depressie

In dit artikel hebben wij alle onderzoeken over kurkuma opgesomd.

15 manieren om kurkuma te gebruiken

Ook overtuigd van de gezondheidsvoordelen van kurkuma? Hieronder vind je 15 manieren om dit krachtige kruid te gebruiken. Zo krijg je er gemakkelijk iedere dag wat van binnen.

We gaan hierbij standaard uit van kurkumapoeder, omdat dit het handigste is in gebruik en omdat je dit gemakkelijk op voorraad kan houden. Ook is kurkumapoeder het beste verkrijgbaar. Voel je echter vrij om verse kurkuma te gebruiken.

1: Kurkuma door je omelet of roerei

Start je dag goed met een omelet of roerei met een flinke snuf kurkuma erdoor. Ook op een spiegeleitje kan je wat kurkuma strooien. Voeg ook meteen wat zwarte peper toe. Zwarte peper bevat namelijk een stofje, genaamd piperine, dat ervoor zorgt dat je lichaam de kurkuma beter kan opnemen.

2: Smoothie met kurkuma

Drink jij graag smoothies? Maak er dan een gewoonte van om hier kurkuma aan toe te voegen. Gebruik een halve theelepel kurkuma voor een flinke smoothie voor één persoon. Om de opneembaarheid van de kurkuma te verbeteren kan je eventueel ook een snufje zwarte peper toevoegen.

De smaak van de kurkuma en peper past het beste bij groene smoothies.

3: Kurkumathee

Een andere makkelijke manier om kurkuma binnen te krijgen: drink regelmatig een kopje kurkumathee. Je vindt deze thee kant-en-klaar in sommige supermarkten en biologische winkels.

Je kan er ook voor kiezen om je eigen thee te maken. Zo kan je hem precies aan jouw smaak aanpassen en lekker variëren met verschillende toevoegingen. Combineer de kurkuma bijvoorbeeld met gember, kaneel of kruidnagel. Vergeet niet om ook wat zwarte peper toe te voegen en citroen om de scherpe smaak van kurkuma te maskeren.

4: Gebruik kruidenmixen met kurkuma

Kurkuma is een geliefd kruid in verschillende keukens en je vindt het daarom in allerlei kruidenmixen. Bijvoorbeeld in nasikruiden, kerrie, ras-el-hanout en verschillende currypoeders.

Controleer altijd even de ingrediëntenlijst om te kijken of er kurkuma in zit en of het een redelijke hoeveelheid is. Hoe eerder een ingrediënt genoemd wordt, hoe meer het product ervan bevat. Als kurkuma helemaal onderaan de lijst staat, gaat het waarschijnlijk om een kleine hoeveelheid.

Kies altijd voor kruidenmixen die puur uit kruiden bestaan, zonder ongezonde toevoegingen.

5: Hummusdip met kurkuma

Hummus is op zichzelf al ontzettend gezond, maar je kan het nog een stapje gezonder maken door er een lepeltje kurkuma aan toe te voegen. Voor een pot kikkererwten van 300 à 400 gram gebruik je een theelepel kurkuma.

6: Yoghurtdip met kurkuma

Maak je een yoghurtdip? Of een dip van kwark of hüttenkäse? Voeg er dan ook wat kurkumapoeder aan toe. Gebruik voor 200 gram yoghurt, kwark of hüttenkäse ongeveer een half theelepeltje kurkuma.

7: Lekkere gele rijst

Kurkuma is een goede toevoeging aan vrijwel ieder rijstgerecht. Kook simpelweg een lepeltje kurkuma mee met de rijst. Even goed roeren, zodat de kurkuma goed verdeeld wordt.

Om je rijst extra lekker te maken, kan je de rijst eerst koken en daarna opbakken in wat olijfolie, kokosolie of ghee. Voeg bij het opbakken kurkuma, zwarte peper en eventueel andere kruiden naar keus toe.

Eet je koolhydraatarm? Dan is rijst geen goede keuze. Kies liever voor bloemkoolrijst of quinoa.

8: Gele bloemkoolrijst

Een gezond en koolhydraatarm alternatief voor rijst is bloemkoolrijst. Je kan dit eenvoudig zelf maken door bloemkool fijn te malen in de keukenmachine (pas op dat het geen puree wordt). Daarnaast bieden ook steeds meer supermarkten kant-en-klare bloemkoolrijst aan.

Deze bloemkoolrijst kook je niet, maar bak je op. Hierbij kan je allerlei kruiden toevoegen, waaronder kurkuma. Hier vind je een heerlijk recept voor broccoli-kerrie curry met bloemkoolrijst.

9: Quinoa met kurkuma

Ook quinoa is een gezonde rijstvervanger. Bij alle gerechten waar je normaal rijst bij zou serveren, past quinoa ook prima. Om het extra gezond te maken, kan je een lepeltje kurkuma toevoegen aan het kookwater.

10: Golden milk (kurkuma latte)

Met kurkuma kan je ook gemakkelijk een heerlijk kruidig drankje maken: golden milk. Hiervoor verwarm je plantaardige melk naar keuze en voeg je er kurkuma, gember, kaneel en zwarte peper aan toe.  Ook kardemom en cayennepeper smaken er lekker bij. En om je drankje extra voedzaam te maken, kan je een lepeltje kokosolie toevoegen.

Tip: golden milk is prima in de koelkast te bewaren in een goed afgesloten fles of kan. Maak dus meteen een voorraadje.

11: Kurkuma door je soep

Doordat kurkuma een vrij neutrale smaak heeft, kan je het aan vrijwel alle soepen toevoegen. Het past vooral goed bij kippensoep, pompoensoep, zoete aardappelsoep, wortelsoep en heldere groentesoepen.

Gebruik maximaal een theelepel kurkuma per liter soep.

12: Geroosterde groentes met kurkuma

Als je nog steeds je groentes vooral kookt, is het tijd om hier verandering in te brengen. Je groentes roosteren is namelijk veel smaakvoller en de vitamines blijven beter behouden. Voor ze de oven ingaan, sprenkel je er wat olijfolie, zout, peper en kurkuma overheen. Uiteraard kan je nog allerlei kruiden naar smaak toevoegen.

13: Kurkumabouillon

Een bouillon is een fijn tussendoortje als je even een oppepper nodig hebt. Kies bij voorkeur voor een zelfgemaakte bouillon. Liever kant-en-klaar? Let er dan goed op dat de bouillon geen ongezonde ingrediënten bevat.

Aan een liter bouillon kan je een theelepel kurkuma toevoegen. Voeg ook meteen wat zwarte peper toe.

14: Saladedressing met kurkuma

Saladedressings uit de supermarkt zijn vaak geen gezonde keuze. Maar niet getreurd, het is ontzettend makkelijk om je eigen dressing te maken. En die smaakt vaak nog een stuk beter ook.

Maak bijvoorbeeld een supergezonde kurkumadressing met olijfolie, geperste knoflookteentjes, citroensap, mosterdzaadjes, kurkuma, zwarte peper en zeezout. Voeg eventueel naar smaak een beetje rauwe honing toe.

15: Een kurkumashotje met olijfolie

Wees gewaarschuwd: dit shotje is niet voor iedereen 😉

Een kurkumashotje is een goede manier om in een keer een redelijke hoeveelheid van dit kruid binnen te krijgen. Je neemt hiervoor een eetlepel olijfolie en mengt hier een halve theelepel kurkuma en een snuf zwarte peper doorheen. Daarnaast kan je eventueel ook nog wat gember en citroensap toevoegen.

De allermakkelijkste manier: neem een kurkuma supplement

Als je zonder gedoe dagelijks een goede portie kurkuma binnen wilt krijgen, is een supplement de perfecte oplossing. Ook als je niet zo van de smaak van kurkuma houdt, is een supplement ideaal om toch van de vele gezondheidsvoordelen te profiteren.

Een kurkuma supplement kiezen kan nogal een opgave zijn. Er zijn namelijk veel verschillende supplementen verkrijgbaar met grote kwaliteits- en prijsverschillen.

Om te beginnen is er de keuze tussen kurkuma supplementen en curcumine supplementen. Curcumine is een van de belangrijkste stoffen uit kurkuma. Veel gezondheidsvoordelen zijn te danken aan dit stofje. Om een redelijke hoeveelheid curcumine binnen te krijgen, zou je grote hoeveelheden kurkuma moeten nemen. Kurkuma bestaat namelijk maar voor zo’n 2 tot 8 procent uit curcumine.

Toch is een curcumine supplement niet per se de beste keuze. Veel gezondheidsmiddelen uit de natuur werken namelijk het beste als je ze in hun geheel neemt. Dit komt doordat de verschillende stoffen die ze bevatten met elkaar samenwerken en elkaars werking kunnen versterken. Uit onderzoek blijkt dat dit ook bij kurkuma het geval is.

Let bij het kiezen van een supplement ook op de opneembaarheid. Een supplement dat piperine bevat heeft de voorkeur.

 Tip: Wil je het maximale uit je supplement halen? Neem het dan samen met wat vet. Bijvoorbeeld bij een maaltijd die olijfolie, kokosolie of avocado bevat. Dit komt de opname ten goede.

Om te onthouden

Kurkuma heeft geen hele sterke smaak, maar wel bijzonder sterke gezondheidsvoordelen. Het helpt onder andere om je hart en hersenen gezond te houden en het draagt bij aan het bestrijden van oxidatieve stress en ontstekingen.

Er zijn vele manieren om dit geneeskrachtige kruid in te nemen. Bijvoorbeeld door je soep, smoothie of met een kurkumashotje. De eenvoudigste en handigste manier is het nemen van een kurkuma of curcumine supplement.