Alles wat je wilt weten over de krachtige specerij kurkuma

Kurkuma is een bijzonder krachtige kruidsoort dat een positief effect heeft op je spijsvertering en mentale alertheid, bescherming biedt tegen kanker en zelfs je weerstand verhoogt tegen griep en verkoudheid.

In dit artikel lees je wat kurkuma (of geelwortel) is en hoe je optimaal kunt profiteren van deze gezonde specerij. Je leest ook in welke gevallen je moet opletten als je kurkuma gaat eten.

Wat is kurkuma precies?

kurkuma wortelKurkuma, koenir, koenjit, geelwortel, E100; er zijn tal van namen voor deze gezonde specerij. Kurkuma ontstaat door de wortel van de geelwortelplant (Curcuma longa) te koken en deze vervolgens te drogen en te vermalen.

Het belangrijkste bestanddeel van geelwortel is het destillaat curcumine. Curcumine heeft geneeskrachtige eigenschappen. In gewone kurkuma zit circa 2 tot 9% curcumine. Het is dezelfde stof die kerriemengsels hun warme, gele kleur geeft.

Het verhaal achter kurkuma (koenjit)

Kurkuma komt oorspronkelijk uit Oost-Azië. Daar staat het al 4000 jaar bekend als middel tegen allerlei kwalen. Door de intens gele kleur wordt het ook gebruikt bij godsdienstige rituelen en als verfmiddel.

In de Ayurvedische geneeskunde staat de preventieve werking van kurkuma tegen een heleboel ziektes buiten kijf. Bij regelmatig gebruik versterkt het je afweersysteem en kan het de kans op hart- en vaatziekten verminderen [1].

Voedingswaarde

De voedingswaarde van een eetlepel kurkuma is ongeveer:

  • 29 calorieën
  • 4,3 gram koolhydraten
    – waarvan 0,3 gram suiker
  • 0,9 gram eiwitten
  • 0,3 gram vet
  • 2 gram vezels

Het bevat verder de belangrijke vitamines A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E en K. Deze indrukwekkende lijst met vitamines wordt daarnaast aangevuld door waardevolle mineralen zoals calcium, ijzer, kalium, magnesium en zink.

Voor een volledig overzicht kun je een kijkje nemen op de lijst van de United States Deparment of Agriculture.

De voordelen van kurkuma op een rij

1. Helpt voedsel beter te verteren

Het lijkt erop dat de werkzame stof in kurkuma, curcumine, de galblaas stimuleert, waardoor voedsel beter wordt verteerd. Curcumine speelt een gunstige rol bij het voorkomen en genezen van maagzweren en een slecht functionerende lever [2].

In Duitsland is kurkuma erkend als plantaardig middel bij verteringsproblemen. Kurkuma heeft namelijk een gunstige werking op de vertering van voedsel. Zonder verteringsproblemen blijf je beter in balans en kan je sneller afvallen.

2. Werkt als ontstekingsremmer

Ons lichaam moet zich iedere dag verdedigen tegen indringers en mogelijke infecties. Wanneer het lichaam zich niet goed kan verdedigen, ontstaan er lichte ontstekingsreacties. Hier merk je meestal niks van, totdat het chronisch wordt. In dat geval voelen we ons constant moe en ziek.

Wetenschappers nemen tegenwoordig aan dat een chronische ontsteking op celniveau een belangrijke rol speelt in het ontstaan van hartziektes, kanker, alzheimer en MS. Uit onderzoek blijkt dat de werkzame stof curcumine een sterke ontstekingsremmende werking heeft. Het werkt in sommige gevallen zelfs beter dan een reguliere, farmaceutische ontstekingsremmer [3,4].

3. Verbetert de gezondheid van hart en bloedvaten

Hart- en vaatziekten zijn de grootste doodsoorzaak ter wereld. Het is bekend dat de juiste voeding veel kan bijdragen aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. Uit onderzoeken op proefdieren werd geconcludeerd dat geelwortel het samenklonteren van bloedplaatjes helpt voorkomen. Het gaat ook het opstapelen van plaque in de aderen tegen. Het toedienen van de werkzame stof curcumine verlaagt het risico op een hartaanval na een bypassoperatie [5,6].

4. Houdt je mentaal in vorm

Kurkuma is goed voor de hersenen. Koenjit zorgt ervoor dat je geheugen verbetert en aangeleerde vaardigheden op peil blijven. Het regelmatig eten van kurkuma zou daardoor ook alzheimer en parkinson kunnen voorkomen [7].

Het is nog te vroeg om hier harde uitspraken over te doen. Maar wat let je om regelmatig kurkuma aan je gerechten toe te voegen? Baat het niet, dan schaadt het niet.

5. Werkt als hulpmiddel voor diabetici

Diabetes type 2 is wereldwijd bezig aan een verontrustende opmars. Diabetes type 2 wordt vooral veroorzaakt door overgewicht en een tekort aan beweging. Er is onderzoek gedaan op proefdieren naar het effect van curcumine op de vetstofwisseling en de glucosewaarden. Uit het onderzoek blijkt dat curcumine een gunstige rol speelt in de vetstofwisseling en het reguleren van de glucose in het lichaam [8].

6. Beschermt en stimuleert je afweersysteem

Curcumine is een zeer krachtige antioxidant die je helpt om de vrije radicalen in je lichaam te neutraliseren. Het versterkt ook je afweersysteem, waardoor de vrije radicalen sneller worden afgevoerd. Dat is twee vliegen in één klap. Daarnaast helpt curcumine om ontstekingen tegen te gaan en tumoren te voorkomen [9,10].

7. Geelwortel in de strijd tegen kanker

Er zijn sterke aanwijzingen dat de stof curcumine, te vinden in geelwortel, een remmende werking heeft op de ontwikkeling van kankercellen. Het Nationaal Fonds tegen Kanker subsidieert twee lopende onderzoeken met kurkuma in het AMC. Kurkuma zou een rol kunnen spelen bij het elimineren van kankercellen, zodat deze niet uitgroeien tot een tumor [11,12].

Mogelijke bijwerkingen van geelwortel

Geelwortel zou door zijn bloedverdunnende werking het effect van bepaalde geneesmiddelen, zoals aspirine, kunnen beïnvloeden. Bij normaal gebruik van kurkuma, zoals voorgeschreven in recepten of op bijsluiters van capsules, kent het geen bijwerkingen [13].

Hoe eet je kurkuma

kurkuma maaltijdKurkuma (of geelwortel) is in poedervorm en in capsules verkrijgbaar. Houd je aan de voorgeschreven dosering om bijwerkingen te voorkomen.

Kurkumapoeder kun je aan gerechten toevoegen. Het is aan te raden om kurkuma niet te veel te verhitten, omdat de geneeskrachtige functie dan verloren kan gaan.

Zwarte peper voor een optimale opname van curcumine

Wetenschappers hebben ontdekt dat de opname van curcumine tot wel 20 maal kan verbeteren wanneer kurkuma in combinatie met zwarte peper wordt genuttigd. Verder is curcumine oplosbaar in vet. Als je voedsel bereidt in olie, is het daarom aan te raden zowel kurkuma als peper toe te voegen [14].

Conclusie

Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat kurkuma (of geelwortel) een geneeskrachtig specerij is. Door zijn gunstige effect op de spijsvertering helpt het je om slank en fit te worden en te blijven.

Het beschermt en versterkt je afweersysteem en speelt een rol in het voorkomen van tumoren. Je kunt het als specerij gebruiken of aan een warme drank, zoals gemberthee, toevoegen.

Toch is kurkuma geen wondermiddel voor je gezondheid. Het krijgen en behouden van een slank en gezond lichaam begint met een gezond voedingspatroon. Daarom hebben wij de Puur Figuur boodschappenlijst gratis beschikbaar gesteld.

Gebruik de boodschappenlijst om snel en gezond af te vallen, meer energie te krijgen en beter en dieper te slapen. Door uitsluitend voeding van de boodschappenlijst te eten, kun je tot 2 kilo per week afvallen.

Gebruik kurkuma in combinatie met producten van de boodschappenlijst, en krijg een gezonder lichaam. Laat hieronder het e-mailadres achter waarop je de boodschappenlijst wilt ontvangen en ontvang hem direct in je mailbox.