Week 3: Cortisol en buikvet (deel 3)

Welkom bij het laatste deel van de hormoonbalans maand. In de vorige delen hebben we insuline, oxytocine en melatonine behandeld.

In dit deel gaan we het hebben over een hormoon die bijna elke cel in je lichaam beïnvloedt. Dit hormoon heet cortisol en is één van de onbekende oorzaken van een dikke buik.

Cortisol staat aan de basis van een suikerverslaving. Het hormoon zorgt ervoor dat je trek krijgt in suikers. Zodra je suikers eet, prikkel je het beloningssysteem in je brein. Hierdoor voel je je goed en conditioneer je jezelf om vaker suiker te eten.

Hoge cortisolwaardes kunnen ook leiden tot meer buikvet [1,2].

Plaatselijk afvallen?!

Ja, er zijn specifieke tips om sneller buikvet te verbranden.

Je hormonen spelen namelijk een rol bij de vetdistributie in je lichaam. Zo verplaatst het vet zich bij vrouwen boven de 40 van de benen, billen en heupen steeds meer naar de buik. Dit komt door veranderingen in de oestrogeen hormoongroep.

Er bestaan twee soorten buikvet waarvan één soort gevoelig is voor je hormonen:

  • Onderhuids vet zit tussen de buikspieren en je huid. Je kunt dit beetpakken met de hand.
  • Visceraal vet zit tussen je organen en reageert op hormonale veranderingen.

Visceraal vet in je buikstreek heeft volgens onderzoek tot wel 4 keer meer cortisolreceptoren dan ander vet [3]. Cortisol is het meest actief in de buikstreek en zorgt ervoor dat je eerder een dikke buik krijgt.

Je hormonen spelen daarom een cruciale rol tijdens het afvallen. Precies om die reden hebben wij het Simpel Slank programma gebaseerd op het in balans krijgen van je hormonen.

Realiseer je dat je veel tegenstrijdige informatie gaat vinden over buikvet. Tot relatief kort geleden was het onbekend dat hormonen effect hebben op buikvet. Ik had er 10 jaar geleden ook niks over gehoord, totdat ik nieuwe ontdekkingen over het menselijk lichaam ging bestuderen.

Ik hoor nog al te vaak dat buikvet verbranden een kwestie is van ‘gewoon minder eten’ of meer sporten. Hoewel dat zeker helpt om buikvet te verbranden, is de beste en snelste manier nog steeds door de juiste voeding te eten en je hormonen in balans te krijgen.

Hieronder vind je 4 hormoontips die je meteen kunt volgen om een platte buik te krijgen.

4 Hormoonbalans tips buikvet te verbranden

1. Voorkom slaaptekort
Uit een studie bleek dat minder dan 5 uur slapen voor extra vetopslag in de buikstreek zorgt [4]. Door weinig te slapen stijgt je cortisol en maak je minder groeihormoon aan. Groeihormoon is een vetverbrand hormoon dat ervoor zorgt dat je sneller kunt afvallen.

Slaap daarom minimaal 7 uur per nacht. Bij voorkeur 8 en in een donkere kamer. Lees in het vorige deel onze beste slaaptips.

2. Eet vet, word slank

Eet gemiddeld tussen de 50 en de 75 gram koolhydraten per dag om snel en gezond af te vallen. Combineer deze hoeveelheid koolhydraten met gezonde vetten, eiwitten en groentes.

Dat ziet er als volgt uit:

Dagmenu: circa 61 gram koolhydraten (vezels niet meegerekend)

  • Ontbijt: smoothie van 100 gram aardbeien, 50 gram spinazie en 250 ml ongezoete amandelmelk (6 gram koolhydraten)
  • Snack: 1 komkommer met avocadodip, gemaakt van ½ avocado met citroensap, knoflook, zout en peper (6 gram koolhydraten)
  • Lunch: 2 gebakken eieren met 2 plakjes biologische bacon (0 gram koolhydraten)
  • Snack: tomatensalade van 3 tomaten, 1 rode ui, balsamicoazijn en peper (16 gram koolhydraten)
  • Diner: 150 gram gegrilde kip, 50 gram gekookte quinoa met 250 gram stoomgroenten (33 gram koolhydraten)

Let op: je hebt meer koolhydraten nodig als je fanatiek sport, zwanger bent, borstvoeding geeft of een zeer actief persoon bent. Ik raad je aan om te experimenteren met de hoeveelheid koolhydraten.

Ga niet langdurig minder dan 40 gram koolhydraten per dag eten. De kans is groot dat je je moe, zwak en futloos gaat voelen, en dat is geen manier om een dieet vol te houden.

3. Volg geen strikt dieet

Een strikt dieet met weinig calorieën en strikte regels zorgde bij vrouwen voor hogere cortisolwaardes [5]. Het effect hiervan is dat de eetlust omhoog schiet en je het op de lange termijn niet gaat volhouden.

Balanceer je hormonen met gezonde voeding, zodat je je eigen honger- en verzadigingsignalen weer kunt vertrouwen. Als je dan honger krijgt, eet je een gezonde maaltijd. Je zit niet vast aan tijden of aantallen. Makkelijker kan het niet.

4. Omega 3-vetten

Omega 3-vetten verminderen hongergevoelens [6]. Helaas krijgen we vaak te weinig van deze gezonde vetzuren binnen.

Omega 3-vetten vind je in:

  • Vette vis: makreel, zalm, haring, witvis, sardienen en ansjovis
  • Eieren
  • Plantaardige voeding: walnoten, lijnzaad, hennepzaad en chiazaad
  • Supplementen: krill- en visolie capsules

Andere voordelen van omega 3-vetzuren zijn: een betere breinfunctie, meer focus, meer energie, een betere huid, minder kans op hart- en vaatziektes en nog veel meer. Al deze voordelen zijn te danken aan het feit dat omega 3 in elke cel van het lichaam voorkomt.

Hoe nu verder?

Dit was het laatste deel van de hormoonbalans maand. Het is je misschien opgevallen dat de hormoontips niet lastig te volgen zijn. Het zijn simpele tips die over een langere periode het verschil maken op de weegschaal.

Er is geen groot “geheim” achter succesvol afvallen; het zijn een heleboel kleine dingen bij elkaar die het verschil maken.

Houd onze website daarom in de gaten, lees de Puur Figuur nieuwsbrief en lees in dit artikel nog meer afslankips.

Als je klaar bent om actie te ondernemen, overweeg dan om het Simpel Slank programma te volgen. Daarin vind je een simpel en effectief plan met 70+ recepten, hormoontips en ondersteuning per e-mail. Je zult er geheid mee afvallen. Het Simpel Slank programma is alleen geschikt voor jou als je bereid bent om anders te eten.

Zonder actie is er geen resultaat. Veel succes!

Snel en Gezond Afvallen Ben je klaar met dieetfabels en wil je antwoorden op overgewicht? Dit is wat je van ons kunt verwachten:
  • Praktische afslanktips om al jouw 12 natuurlijke afslankhormonen te activeren om stug lichaamsvet los te weken en te verbranden.
  • Een 8-delige afslankcursus in je mailbox met het beste van het beste advies om een slank lichaam te krijgen en te behouden.
  • Het Ochtend Slank programma gratis in je mailbox - zodat je morgenochtend direct 2 belangrijke vetverbrandingshormonen 'aanzet'.

57.247 mensen gingen je voor