10 superfoods die hun geld waard zijn (#5 is het leukst)

Superfoods zijn gezond. Maar zijn ze hun prijskaartje ook waard?

In dit artikel lees je mijn top 10 superfoods die naar mijn mening wél hun geld waard zijn.

Inhoud:

Wat zijn superfoods?

Een ‘superfood’ bevat per gram meer vitamines, vezels, mineralen en andere voedingsstoffen dan gewone voedingsmiddelen. Belangrijk om te weten is dat er geen patent of bescherming op de naam superfoods zit, waardoor je elk type voeding in principe een superfood mag noemen.

Vaak kosten superfoods meer dan gewoon gezond voedsel. Ik kan me herinneren dat ik flink wat jaren geleden bij de dierenwinkel een kilo chiazaad voor mijn valkparkiet kon kopen voor € 1,-. Nu chiazaad tot superfood is omgetoverd, is de prijs keer 14 gegaan: je betaalt voor 175 gram chiazaad nu zo’n € 2,56.

Dure superfoods kunnen nog steeds ontzettend gezond zijn. Ik schreef eerder over de vele voordelen van chiazaad. Maar is het de prijs ook waard?

Ik vertel je in de rest van dit artikel welke superfoods naar mijn mening hun geld waard zijn. Hier komt mijn top 10 (in willekeurige volgorde).

Top 10 superfoods

#1: Donkere bladgroenten

Donkere bladgroenten (zoals spinazie en boerenkool) zitten vol goede voedingsstoffen.

Ze bevatten stoffen die ontstekingen in je lichaam tegengaan en kunnen volgens een studie wellicht enige bescherming bieden tegen sommige vormen van kanker [1]. Uit een andere studie blijkt dat mensen die donkere bladgroenten eten een kleinere kans hebben om diabetes type 2 te ontwikkelen dan mensen die dit niet doen [2].

De potentiële gezondheidsvoordelen van donkere bladgroenten zijn er te veel om hier op te sommen. De beste manier om het makkelijk te verwoorden is: je lichaam bestaat uit voedingsstoffen, en donkere bladgroenten zitten VOL met goede en krachtige voedingsstoffen.

Dit zijn de donkere bladgroenten die ik regelmatig eet:

  • Spruitjes (van Hollandse bodem)
  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Snijbiet
  • Waterkers

#2: Groene thee

Ik drink dagelijks twee tot drie koppen groene thee, zodat ik iedere dag krachtige polyfenolen binnenkrijg.

Schrik niet van de naam; polyfenolen hebben veel gezondheidsvoordelen. Het zijn antioxidanten die je cellen beschermen tegen oxidatieve schade, en daarmee mogelijk het verouderingsproces vertragen.

Groene thee kan ook het cholesterol verbeteren [3].

Persoonlijk drink ik groene thee voor het effect op mijn geheugen. In groene thee zit namelijk cafeïne én een aminozuur dat L-theanine heet. Als deze twee stoffen de hersenen bereiken, word je alerter en rustiger [4]: een gouden combinatie als je je goed wilt focussen.

De geheugenboost die ik van groene thee krijg is subtiel. Het maakt mijn focus misschien 5% scherper. Klinkt dat als weinig? Onthoud dan dat elke dag 5% scherper zijn de kwaliteit van je leven aanzienlijk kan verbeteren.

Groene thee kan ook helpen bij het afvallen [5]. Als dat je doel is, raad ik je aan om groene thee te combineren met een koolhydraatarm eetpatroon als je verder niet of weinig sport.

#3: Tarwegras

Tarwegras bevat vitamine A, C, E, K en B, de mineralen ijzer, magnesium en calcium, en maar liefst 17 aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

Tarwegras is rijk aan antioxidanten. Heel simpel gezegd: antioxidanten zijn vergelijkbaar met bewakers. Ze beschermen je tegen celschade en houden je lichaam schoon. Uit een studie blijkt zelfs dat de antioxidanten in tarwegras de verspreiding van mondkanker met 41% kan verminderen [6].

Dit betekent niet dat tarwegras kanker kan voorkomen. Het kan hooguit enige mate van bescherming bieden tegen bepaalde soorten kanker, en meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen.

Verder kan tarwegras helpen bij het afvallen doordat het de eetlust verlaagt [7].

#4: Chlorella

Deze kleine superalg is slechts één cel groot en is bijna even oud als de aarde zelf.

Chlorella kan het immuunsysteem verbeteren bij volwassenen [8] door meer antilichamen aan te maken. Antilichamen zijn vergelijkbaar met de soldaten van ons immuunsysteem.

Chlorella wordt vaak gebruikt om te ontgiften. Er zijn namelijk aanwijzingen dat chlorella in staat is om zware metalen (zoals lood, kwik en cadmium) uit het lichaam te verwijderen [9,10]. Deze schadelijke metalen kunnen je lichaam in komen door vaccinaties, tandvullingen en het eten van bodemvissen (zoals tonijn, zwaardvis of andere roofvissen).

#5: Rauwe cacao

Ja, het is echt zo: pure chocolade is een ware superfood. Het is relatief goedkoop, lekker en ook nog eens gezond.

Rauwe cacao is rijk aan antioxidanten. Het kan je cholesterolwaardes verbeteren, omdat je door de antioxidanten meer HDL-cholesterol aanmaakt en juist minder LDL-cholesterol (dit is gunstig).

De flavonoïden in rauwe cacao kunnen je ook bescherming bieden tegen diabetes type 2. Daarnaast lijkt het erop dat cacao stress kan verminderen, wat een gunstig effect heeft op het afvallen [11].

Rauwe cacao heeft een antibacteriële werking. Het kan bacteriën tegengaan die je tanden kunnen bederven en gaatjes kunnen veroorzaken.

Gebruik rauwe cacao in een smoothie, door je yoghurt of door je havermout. Je kunt ook pure chocolade gebruiken met minimaal 85% cacao.

Lees hier meer over de voordelen van cacao.

#6: Ginseng (of andere adaptogenen)

Ginseng is vergelijkbaar met een natuurlijke kalmeringspil.

Ginseng werkt namelijk als adaptogeen (net zoals ashwagandha). Ginseng is in staat om je te kalmeren en helpt je om beter met stress om te kunnen gaan. In India en China kregen soldaten ginseng tijdens de oorlog om sneller te herstellen en beter met de heftige stress om te kunnen gaan.

De wortels van de ginsengplant doen er drie jaar over om te volgroeien. In die drie jaar hebben ze alle tijd om de bruikbare mineralen uit de aarde op te nemen en op te slaan. Deze gezonde wortels worden gebruikt als poeder in supplementen, als thee en in verzorgingsproducten.

Uit een placebo-gecontroleerde studie werden er duidelijke verbeteringen in het geheugen geconstateerd bij patiënten met alzheimer die 12 weken lang Koreaanse rode ginseng kregen [12].

Uit een andere studie bleek dat mensen die ginseng aten meer energie kregen [13].

Persoonlijk neem ik meestal twee keer per jaar gedurende vier weken ginseng. Ik neem het als ik het erg druk heb. Mijn ervaring is dat ik dan nog steeds stress ervaar, maar dat ik na een stressprikkel veel sneller tot rust kom.

Ginseng heeft nog meer voordelen. Ik beschrijf ze in mijn uitgebreide artikel over ginseng.

#7: Gember

Gember wordt voornamelijk gebruikt als smaakmaker in gerechten. De laatste tijd wordt gember steeds populairder vanwege zijn gezondheidsvoordelen.

De wortel van de gemberplant bevat namelijk gingerol: de stof die verantwoordelijk is voor alle gezondheidsvoordelen.

Gember kan misselijkheid verhelpen en kan lichamelijke pijnklachten verzachten [14,15]. Door deze combinatie is gember erg geliefd geworden als natuurlijk middel tegen veel ongemakken.

Gember is in vrijwel alle supermarkten verkrijgbaar. Je kunt het verwerken in je maaltijden, maar je kunt er ook gemberthee van maken. Deze maak je gemakkelijk zelf door dunne plakken gember af te snijden en in een kopje met heet water te stoppen.

#8: Avocado

Avocado is één van de weinige eetbare vruchten die niet zoet smaakt. Het zit vol met vezels, vitamines, mineralen en gezonde vetten.

Avocado’s kunnen het slechte cholesterol verlagen [16]. Dat betekent dat je niet meer bang hoeft te zijn om gezonde vetten (zoals avocado) te eten.

Verder kunnen avocado’s ook het gezichtsvermogen beschermen tegen degradatie. De romige vrucht bevat luteïne en zeaxanthine: twee belangrijke antioxidanten die de kans op staar en maculadegeneratie klein houden.

Avocado’s bevatten veel gezonde vetten, waardoor ze bijdragen aan een goede bloedsuikerspiegel. Zoals je in mijn artikelen over afvallen kunt lezen, is een stabiele bloedsuikerspiegel essentieel als je ongewenst lichaamsvet wilt verbranden.

#9: Kurkuma

Kurkuma (geelwortel) is één van de populairste specerijen van dit moment. Het is dit jaar uitgeroepen tot supplement van het jaar (met een goede reden).

Kurkuma lijkt bescherming te bieden tegen bepaalde vormen van kanker. Tot nu toe wordt dit enkel bevestigt in dierstudies, maar het ziet er veelbelovend uit. Er lopen hierover zelfs twee onderzoeken bij het Academisch Medisch Centrum (AMC).

Daarnaast is het zo dat kurkuma depressieve gevoelens kan verlichten [17]. In sommige gevallen zelfs beter dan bekende anti-depressiva. Ook kan kurkuma de werking van anti-depressiva verbeteren.

In Duitsland is kurkuma al officieel erkend als natuurlijk middel tegen spijsverteringsklachten.

Kurkuma kan ook de leverfunctie ondersteunen [18]. Daarom wordt het vaak gebruikt bij detoxprogramma’s.

In dit artikel over lees je meer over kurkuma.

#10: Omega 3-vetten

Omega 3-vetten vind je in vis, pitten, zaden, noten en algen. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid.

Omega 3 komt voor in elke levende cel van je lichaam. Je hart, nieren, longen, huid, haar, lever, spieren, darmen en alle andere organen werken het beste als je voldoende omega 3 binnenkrijgt via voeding.

Omega 3-vetten kunnen ontstekingen tegengaan, je cholesterolwaardes verbeteren, verlichting geven bij gewrichtspijn, een normale werking van je ogen ondersteunen, de kans op hartziekten verkleinen en helpen bij het afvallen.

In ons artikel over krillolie onderbouw ik deze gezondheidsvoordelen aan de hand van krillolie (een goede bron van omega 3-vetten). Je hoeft green krillolie te slikken: door twee tot drie keer per week vette vis te eten krijg je normaliter voldoende omega 3-vetten binnen.

Samenvatting

Superfoods kunnen een krachtige toevoeging zijn op je eetpatroon.

Dit is mijn top 10 superfoods:

  1. Donkere bladgroenten
  2. Groene thee
  3. Tarwegras
  4. Chlorella
  5. Rauwe cacao
  6. Ginseng
  7. Gember
  8. Avocado
  9. Kurkuma
  10. Omega 3-vetten

Mijn advies voor jou is om superfoods te gebruiken als je er daarnaast een gezonde levensstijl op na houdt. Met superfoods kun je geen ongezond voedingspatroon compenseren, maar je kunt wel gezond leven zonder superfoods.

Kies de superfoods waar jij het meeste aan hebt. Dit is mijn persoonlijke lijst met favoriete superfoods.

En onthoud dit: alle essentiële voedingsstoffen die je in superfoods vindt, zijn ook gewoon te vinden in producten die je in je eigen supermarkt kunt kopen.

Wij hebben een gratis boodschappenlijst ter beschikking gesteld met 117 gezonde producten die je in elke supermarkt kunt kopen. Door je aan te melden voor onze afslanknieuwsbrief ontvang je de boodschappenlijst direct in je mailbox.