10 superfoods die hun geld waard zijn (#5 is het leukst)

Superfoods zijn gezond. Maar zijn ze hun prijskaartje ook waard?

In dit artikel lees je mijn TOP 10 superfoods die naar mijn mening wél hun geld waard zijn.

Inhoud:

Wat zijn superfoods?

Een ‘superfood’ bevat per gram meer voedingsstoffen dan gewone voeding.

Van een superfood kun je stellen dat het meer vitamines, vezels, mineralen en andere voedingstoffen bevat per portie. Belangrijk om te weten is dat er geen patent of bescherming op de naam superfoods zit, waardoor je elk type voeding in principe een superfood mag noemen.

Vaak kosten superfoods meer dan gewoon gezond voedsel. Ik kan me een tijd herinneren dat ik bij de dierenwinkel een kilo chiazaad kon kopen voor mijn valkparkiet voor één euro. Nu chiazaad tot superfood in omgetoverd, is de prijs keer 14 gegaan: je betaalt voor 175 gram chiazaad zo’n € 2,56.

Dure superfoods kunnen nog steeds ontzettend gezond zijn. Ik schreef eerder over de vele voordelen van Chiazaad. Maar is het de prijs ook waard?

Ik vertel je in de rest van dit artikel welke superfoods in mijn mening hun geld waard zijn. Hier komt mijn TOP 10 (in willekeurige volgorde).

Top 10 superfoods

#1: Donkere bladgroentes

Donkere bladgroentes (zoals spinazie en boerenkool) zitten letterlijk vol goede voedingsstoffen.

Ze bevatten stoffen die ontstekingen in je lichaam tegengaan, en kunnen wellicht enige bescherming bieden tegen sommige vormen van kanker [1]. Uit een andere studie blijkt dat mensen die meer donkere bladgroentes eten minder kans hebben op diabetes type 2 [2].

De potentiële gezondheidsvoordelen van donkere bladgroentes zijn er teveel om hier op te sommen. De beste manier om het makkelijk te verwoord is dit: je lichaam bestaat uit voedingstoffen, en donkere bladgroentes zitten VOL met goede en krachtige voedingstoffen.

Dit zijn de donkere bladgroentes die ik regelmatig op mijn bord heb:

  • Spruitjes (van Hollandse bodem)
  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Snijbiet
  • Waterkers

#2: Groene thee

Drink dagelijks 2 tot 3 koppen groene thee om dagelijks krachtige polyfenolen binnen te krijgen.

Schrik niet van de naam: polyfenolen hebben veel gezondheidsvoordelen. Het zijn antioxidanten die je cellen beschermen tegen oxidatieschade, en daarmee mogelijk het verouderingsproces vertragen.

Groente kan ook het cholesterol verbeteren [3].

Persoonlijk drink ik groene thee voor het effect op mijn geheugen. In groene thee zit namelijk cafeïne én een aminozuur dat L-theanine heet. Als deze twee stoffen de hersenen bereiken, wordt je alerter en rustiger [4]: een gouden combinatie als je je goed wilt focussen.

De geheugenboost die ik van groene thee krijg is subtiel. Het maakt mijn focus misschien 5% scherper. Klinkt dat als weinig? Onthoud dan dat elke dag 5% scherper zijn de kwaliteit van je leven aanzienlijk kan verbeteren.

Groene thee kan ook helpen bij het afvallen [5]. Als dat je doel is, raad ik je aan om groene thee te combineren met een koolhydraatarm eetpatroon als je verder niet tot weinig sport.

#3 Tarwegras

Tarwegras bevat vitamine A, C, E, en de mineralen ijzer, magnesium, calcium en maar liefst 17 aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

Tarwegras is rijk aan antioxidanten. Heel simpel gezegd: antioxidanten zijn een beetje vergelijkbaar met bewakers. Ze houden je lichaam schoon, beschermen tegen celschade en uit een studie bleek zelfs dat de antioxidanten in tarwegras de verspreiding van mondkanker met 41% kon verminderen [6].

Dit betekent niet dat tarwegras kanker kan voorkomen. Het kan hooguit enige mate van bescherming bieden tegen bepaalde kankersoorten, en meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen.

Verder kan tarwegras helpen bij het afvallen door de eetlust te verminderen [7].

#4: Chlorella

Deze kleine superalg is slechts één cel groot en is bijna even oud als de aarde zelf

Chlorella kan het imuunsysteem verbeteren bij volwassenen [8] door meer antilichamen aan te maken. Antilichamen zijn een beetje vergelijkbaar met de soldaten van ons immuunsysteem.

Chlorella wordt vaak gebruikt om te ontgiften. Er zijn namelijk aanwijzingen dat chlorella in staat is om zware metalen (zoals lood, kwik en cadmium) te verwijderen uit het lichaam [9,10]. Deze schadelijke metalen kunnen absorberen door vaccinaties, tandvullingen en het eten van bodemvissen (zoals tonijn, zwaardvis of andere roofvissen).

#5: Rauwe cacao

Ja, het mag: pure chocolade is een ware superfoods. Het is relatief goedkoop, het is heerlijk en ook nog eens gezond.

Rauwe cacao is rijk aan antioxidanten. Dit kan je cholesterolwaardes verbeteren omdat je meer HDL-cholesterol aanmaakt, en juist minder LDL-cholesterol (dit is gunstig).

De flavonoïden in rauwe cacao kunnen je ook bescherming bieden tegen diabetes type 2. Ook lijkt het erop dat cacao stress kan verminderen, wat een gunstig effect heet op het afvallen [11].

Rauwe cacao heeft een Antibacteriële werking. Het kan bacteriën tegengaan die je tanden kunnen bederven en gaatjes kunnen veroorzaken.

Gebruik rauwe cacao in een smoothie of koop pure chocolade met minimaal 70% cacao.

Lees hier meer over de voordelen van cacao.

#6: Ginseng (of andere adaptogenen)

Ginseng is vergelijkbaar met een natuurlijke kalmeringspil.

Gingseng werkt namelijk als adaptogeen (net zoals ashwagandha). Gingseng is in staat om je te kalmeren, tot rust te brengen en beter met stress om te gaan. In India en China kregen soldaten ginseng tijdens de oorlog om sneller te herstellen en beter met de heftige stress om te gaan.

De wortel van de ginsengplant doen er 3 jaar over om te volgroeien, en hebben alle tijd om bruikbare mineralen uit de aarde op te nemen en op te slaan in de wortel. Vervolgens wordt de wortel gebruik als poeder in supplementen, thee en verzorgingsproducten.

Uit een placebo gecontroleerde studie bleek dat patiënten met Alzheimer die 12 weken lang Koreaanse rode ginseng kregen, werden er duidelijke verbeteringen in het geheugen geconstateerd [12].

Uit een andere studie bleek dat mensen die ginseng aten meer energie kregen [13].

Persoonlijk neem ik meestal 2 keer per jaar 4 weken lang ginseng als ik het druk heb. Mijn ervaring is dat ik nog steeds stress ervaar, maar dat ik na een stressprikkel veel sneller tot rust kom.

Het heeft nog meer voordelen die ik verder beschrijf in mijn uitgebreide artikel over gingseng.

#7: Gember

Gember werd voornamelijk gebruikt als smaakmaker. De laatste tijd wordt gember steeds populairder vanwege zijn gezondheidsvoordelen.

De wortel bevat namelijk gingerol, de stof die verantwoordelijk is voor alle gezondheidsvoordelen.

Gember kan misselijkheid verhelpen en kan lichamelijke pijnklachten verzachten [14,15]. Door deze combinatie is gember erg geliefd geworden als natuurlijk middel tegen veel ongemakken.

Gember is vrijwel overal verkrijgbaar. De beste gemberthee is vers en bereid je zelf door dunne plakken gember af te snijden en in een kopje met heet water te stoppen.

#8: Avocado

Avocado is een van de weinige eetbare vruchten die niet zoet smaakt. Het zit vol met vezels, vitamines, gezonde vetten en mineralen.

Avocado’s kunnen het slechte cholesterol verlagen [16]. Dat betekent dat je niet meer bang hoeft te zijn om gezonde vetten (zoals avocado) te eten.

Verder kunnen avocado’s ook het gezichtsvermogen beschermen tegen degradatie. De romige vrucht bevat luteïne en zeaxanthine – twee belangrijke antioxidanten die de kans op staar en maculadegeneratie klein houden.

Avocado’s bevatten veel gezonde vetten, waardoor ze bijdragen aan een goede bloedsuikerspiegel. Zoals je in mijn artikelen over afvallen kunt lezen, is een stabiele bloedsuikerspiegel essentieel als je ongewenst lichaamsvet wilt verbranden.

#9: Kurkuma

Kurkuma (geelwortel) is een van de meest populaire kruiden van dit moment. Het was dit jaar uitgeroepen tot supplement van het jaar (met een goede reden).

Kurkuma lijkt bescherming te bieden tegen bepaalde vormen van kanker. Tot nu toe gaat het om dierenstudies, maar het ziet er veelbelovend uit. Er lopen zelfs 2 onderzoeken hierover bij het Academisch Medisch Centrum of AMC.

Kurkuma kan depressieve gevoelens verlichten [17]. In sommige gevallen zelfs beter dan bekende anti-depressiva. Ook kan kurkuma de werking van anti-depressiva verbeteren.

In Duitsland is kurkuma zelfs officieel erkend als natuurlijk middel tegen spijsverteringsklachten.

Kurkuma kan ook de leverfunctie ondersteunen [18]. Daarom wordt het vaak gebruikt bij detoxprogramma’s.

In dit artikel over lees je meer over kurkuma.

#10: Omega3 vetten

Omega 3 vetten vind je in vis, pitten, zaden, noten en algen. En ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid.

Omega3 komt voor in elke levende cel! Je hart, nieren, longen, huid, haar, lever, spieren, darmen en alle andere organen werken het beste als je voldoende omega3 binnenkrijgt via voeding.

Omega3 vetten kunnen ontstekingen tegengaan, je cholesterolwaarde verbeteren, verlichting geven bij gewrichtspijn, een normale werking van je ogen ondersteunen, de kans op hartziektes verkleinen en helpen bij het afvallen.

In dit artikel onderbouw ik de deze gezondheidsvoordelen aan de hand van krillolie (een goede bron van omega3 vetten). Je hoeft green krillolie te slikken: door 2 tot 3 keer per week vette is eten krijg je normaliter voldoende omega3 vetten binnen.

Samenvatting

Superfoods kunnen een krachtige toevoeging zijn aan je eetpatroon.

Dit was mijn TOP 10:

  1. Donkere bladgroentes
  2. Groene thee
  3. Tarwegras
  4. Chlorella
  5. Rauwe cacao
  6. Ginseng
  7. Gember
  8. Avocado
  9. Kurkuma
  10. Omega 3 vetten

Mijn advies voor jou is om superfoods te gebruiken als je daarnaast een gezonde levensstijl volgt. Met superfoods kun je geen ongezond voedingspatroon compenseren, maar je kunt wel gezond leven zonder superfoods.

Kies de superfoods waar jij het meeste aan hebt. Dit is mijn persoonlijke lijst met superfoods.

En onthoud dit: alle essentiële voedingstoffen die je in superfoods vindt, zijn ook gewoon te vinden in je eigen supermarkt.

Wij hebben een gratis boodschappenlijst ter beschikking gesteld met 117 gezonde producten die je in elke supermarkt vindt. Door je aan te melden voor onze afslanknieuwsbrief, ontvang je direct de boodschappenlijst in je mailbox.