De 9 gezondheidsvoordelen van ginseng

Ginseng wordt al eeuwenlang gebruikt vanwege zijn medicinale eigenschappen, vooral in Azië en Noord-Amerika. Tegenwoordig is ginseng wereldwijd bekend.

In dit artikel lees je wat ginseng precies is en wat het voor je gezondheid kan betekenen.

Wat is ginseng?

Ginseng is een plantensoort die onder te verdelen is in elf verschillende soorten. Twee hiervan zijn verreweg het bekendst:

  1. Panax Quinquefolius (Amerikaanse ginseng)
  2. Panax Ginseng (Aziatische ginseng)

De ginsengplant heeft dikke, vlezige wortels. Het zijn vooral deze wortels die gebruikt worden. Daar zijn namelijk de gezonde stoffen in te vinden waar de grote gezondheidsvoordelen van dit plantje aan te danken zijn.

Lekker oude wortels

Bij veel producten kiezen we het liefst voor jong en vers, maar bij ginseng zijn de oudere wortels juist gewilder. Dat komt doordat de wortels met de jaren gezonder worden. Het telen van ginseng vraagt dan ook wat geduld: de Aziatische versie heeft drie jaar nodig voordat de wortels klaar zijn om geteeld te worden, de Amerikaanse versie zelfs zes jaar.

De gezondheidsvoordelen van ginseng

Ginseng heeft grote gezondheidsvoordelen, onder andere voor je immuunsysteem, bloedsuikerspiegel en energieniveau. Wij hebben de negen belangrijkste voordelen van ginseng voor je op een rijtje gezet.

1: Gezonde en goed functionerende hersenen

Een gezondheidsvoordeel van ginseng waar onderzoekers erg nieuwsgierig naar zijn, is het effect op onze hersenen. Onderzoeksresultaten tonen aan dat ginseng kan helpen om:

  • Je hersenen te beschermen tegen vrije radicalen (hierover lees je meer bij het vierde gezondheidsvoordeel) [1]
  • Je cognitieve prestaties te optimaliseren [2]
  • Mentale vermoeidheid tegen te gaan [2]
  • Je wiskundevaardigheden te optimaliseren [2,3]

2: Een betere stemming

Eén van de gezondheidsvoordelen waar ginseng al eeuwenlang bekend om staat, is dat het kan helpen om je stemming te verbeteren. Dit wordt bevestigd door verschillende onderzoeken.

Zo bleek uit een onderzoek dat in 2010 werd gepubliceerd door het tijdschrift Human Psychopharmacology dat ginseng je kan helpen om kalm te blijven [3].

3: Betere hersenfunctie bij alzheimerpatiënten

Ginseng kan helpen om de hersenfunctie van alzheimerpatiënten te verbeteren. Dit bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek met Koreaanse rode ginseng.

Tijdens dit onderzoek kregen de alzheimerpatiënten 12 weken lang Koreaanse rode ginseng. De patiënten werden in drie groepen opgedeeld: één groep kreeg dagelijks een hoge dosis gingseng (9 gram), één groep kreeg dagelijks een lage dosis ginseng (4,5 gram) en de controlegroep kreeg geen ginseng.

Na 12 weken werd er bij de groep die een hoge dosis ginseng kreeg duidelijke verbeteringen te zien, vergeleken met de controlegroep. Deze verbeteringen werden vastgesteld door de patiënten te beoordelen aan de hand van een alzheimerbeoordelingsschaal en een dementiebeoordelingsschaal [4].

4: Rijk aan antioxidanten

Vrije radicalen zijn stofjes die je gezonde cellen beschadigen. Dit gaat ten koste van je gezondheid. Antioxidanten beschermen je cellen tegen vrije radicalen en houden hiermee je lichaam sterk, fit en gezond.

Door onze eetgewoontes, leefgewoontes en omgeving krijgen we echter met veel vrije radicalen te maken, terwijl we juist niet altijd genoeg antioxidanten binnenkrijgen. Dit kan ervoor zorgen dat er schade aan je lichaam ontstaat en dat het risico op ziekten (zoals hart- en vaatziekten) groter wordt.

Ginseng is een goede bron van antioxidanten en helpt daarom om je lichaam te beschermen [5].

5: Ontstekingsremmende werking

De antioxidanten die ginseng bevat, hebben ook een ontstekingsremmende werking. Dit is belangrijker dan je wellicht denkt. Bij ontstekingen moet je namelijk niet alleen aan duidelijk herkenbare ontstekingen denken (zoals een keelontsteking of een ontstoken wond). Veel mensen hebben namelijk last van laaggradige ontstekingen.

Laaggradige ontstekingen hebben geen duidelijke symptomen en blijven daarom vaak onopgemerkt. Toch brengen ze wel schade toe aan je lichaam.

In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld een keelontsteking is er bij laaggradige ontstekingen geen sprake van indringers (zoals virussen of bacteriën) die bestreden moeten worden. De ontsteking heeft dus geen nut, maar kan wel schade aan je lichaamsweefsels veroorzaken. Steeds meer onderzoekers en artsen vermoeden dat dit soort ontstekingen een belangrijke factor zijn in de toename van zogeheten welvaartziekten.

Ginseng heeft een ontstekingsremmende functie [6] en kan zo helpen bij het voorkomen van ziekten.

6: Een sterk immuunsysteem

Een ander populair gezondheidsvoordeel van ginseng is dat het helpt bij het versterken van het immuunsysteem. Ook hiervoor zijn verschillende bewijzen gevonden. Zo toonde een onderzoek naar Amerikaanse ginseng bijvoorbeeld aan dat het kan helpen om de prestaties van verschillende immuunsysteemcellen te verbeteren [7].

Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat ginseng helpt om het immuunsysteem van (herstellende) kankerpatiënten te verbeteren [8,9]. Meer onderzoek is nodig om dit laatste te bevestigen.

7: Een energiek leven

Dit is waarschijnlijk het bekendste gezondheidsvoordeel van ginseng: het kan helpen om je energieker te voelen. Ook dit gezondheidsvoordeel is onderzocht en bewezen.

Eén van deze onderzoeken werd uitgevoerd met een groep van 90 mensen met chronische vermoeidheid. Zij kregen vier weken lang 1 of 2 gram ginseng per dag, of een placebo. De mensen die ginseng kregen, voelden zich minder moe dan degenen die een placebo kregen [10].

8: Een stabielere bloedsuikerspiegel

Ginseng kan bijdragen aan een stabielere bloedsuikerspiegel, zowel bij mensen met diabetes als bij mensen zonder diabetes. Ginseng kan diabetes niet genezen, maar het helpt wel om de symptomen van de ziekte onder controle te houden.

Zo blijkt uit onderzoek dat ginseng bijvoorbeeld kan helpen om:

  • De werking van de alvleesklier te ondersteunen
  • Je insulineproductie te verbeteren
  • De opname van suiker in je cellen te verbeteren [11]

9: Makkelijker afvallen

Ginseng kan je helpen om af te slanken en te voorkomen dat je aankomt. Dit komt doordat het plantje een eetlustremmende werking heeft. Je krijgt vooral minder trek in zoetigheid. Daarnaast kan ginseng ook helpen om je stofwisseling een boost te geven, waardoor je meer calorieën verbrandt.

Verbeter je gezondheid met ginseng

Ginseng heeft ons belangrijke gezondheidsvoordelen te bieden. We zetten ze nog even kort voor je op een rijtje:

  • Betere cognitieve prestaties
  • Bron van antioxidanten
  • Ontstekingsremmende werking
  • Sterker immuunsysteem
  • Betere stemming
  • Energieker leven
  • Stabielere bloedsuikerspiegel
  • Makkelijker afvallen

Dat zijn grote voordelen voor een middel dat zo makkelijk aan je eetpatroon is toe te voegen. Je kunt ginseng rauw eten, stomen, koken of er soep of thee van maken. De allermakkelijkste manier om ginseng binnen te krijgen is door een supplement te nemen. In supplementvorm is ginseng ook het makkelijkste verkrijgbaar.