5x soorten voedingsmiddelen om langer en gezonder te leven

Je voedingspatroon heeft een groot effect op jouw levensverwachting. In dit artikel lees je welke voeding jouw leven aanzienlijk kan verlengen.

De tips uit dit artikel kun je ook gebruiken om de kwaliteit van je leven te verbeteren.

Voeding om langer te leven:

1. Noten

Noten bevatten veel gezonde omega 3-vetten, eiwitten, vezels en antioxidanten. Met deze eigenschappen kan het niet anders dan dat ze je levensverwachting laten stijgen.

En inderdaad, uit onderzoek blijkt dat noten de kans op een vroegtijdige dood aanzienlijk verlagen [1]. Als je iedere dag één portie noten eet, profiteer jij ook van dit levensverlengende effect.

Meer weten over noten? Lees dan dit artikel.

2. Kurkuma

Kurkuma wordt al populairder, en dat is niet zonder reden. Kurkuma is effectief tegen veroudering van je cellen. En dat geldt niet alleen voor je huidcellen, maar voor al je lichaamscellen. Bij muizen en insecten is het al bewezen dat kurkuma levensverlengend werkt [2,3].

Kurkuma bevat veel antioxidanten en werkt ontstekingsremmend. Dit specerij doet wonderen voor je hersenen, hart en longen, en kan bescherming bieden tegen bepaalde vormen van kanker [4].

Je kunt kurkuma in curry en stoofpotten verwerken, maar je kunt het ook aan je smoothie, yoghurt of havermoutpap toevoegen. Eén theelepel is al voldoende om van de levensverlengende voordelen te profiteren.

Tip: Gebruik kurkuma in een gerecht waarbij je ook zwarte peper gebruikt. Door de zwarte peper kan je lichaam kurkuma beter opnemen.

Lees dit artikel als je meer wilt weten over de geneeskrachtige werking van kurkuma.

Golden milk recept: verwarm 200 ml ongezoete amandelmelk, 1/2 tl kurkuma, 1/2 tl kaneel, 1 steranijs, een stukje verse gember, 1 tl honing en een snufje zwarte peper in een steelpannetje. Giet in een mooi glas, besprenkel met kaneel en geniet!

3. Plantaardig eten

Door gevarieerd en veel plantaardig voedsel te eten, zoals fruit, groenten, noten, zaden en bonen, kun je je leven verlengen.

Plantaardig voedsel bevat ontzettend veel essentiële voedingsstoffen. Deze heeft je lichaam nodig om optimaal te functioneren. De vitamines, mineralen en antioxidanten beschermen je lichaam tegen de schadelijke invloeden waar je dagelijks mee te maken krijgt.

Het blijkt dat vegetariërs en veganisten een hogere levensverwachting hebben dan mensen die dierlijke producten eten [5]. Dit komt doordat zij meer plantaardige voeding eten (en geen bewerkt vlees).

Vlees is niet per definitie slecht. Het gaat om de context. Als je vers, biologisch vlees eet van dieren die gezond zijn (geen stalkoeien, maar graskoeien), en daarnaast veel plantaardige voeding eet, dan ben je goed op weg. Maar als je veel bewerkt vlees eet en weinig plantaardig voedsel, dan mis je vezels, vitamines en antioxidanten en beland je in de risicozone.

Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat mensen met een Mediterraans dieet, een dieet dat rijk is aan plantaardige voeding en relatief weinig dierlijke producten bevat, langer leven [6].

Praktische tips:

  • Eet geen bewerkt vlees
  • Verklein de porties vlees
  • Eet 600 gram groente per dag
  • Maak vaker een smoothie met groenten erin
  • Vervang bewerkte vleeswaren en kaas door hummus, notenpasta of avocado
  • Koolhydraatarme, plantaardige tussendoortjes: ½ avocado, handje ongezouten noten, 200 gram cherrytomaatjes, ½ komkommer, 1 paprika in reepjes met hummusdip.

4. Koffie

Uit onderzoek blijkt dat mensen die koffie drinken 20 tot 30% minder kans hebben om vroegtijdig te overlijden dan mensen die geen koffie drinken [7]. Dit komt waarschijnlijk doordat koffiedrinkers minder vaak bepaalde ernstige ziektes ontwikkelen. Koffie kan de volgende ziektes voorkomen:

  • Diabetes type 2
  • Bepaalde soorten kanker
  • Hart- en vaatziekten
  • Alzheimer

Deze ziektes zijn de meest voorkomende en dodelijkste ziektes die er bestaan. Eén of twee kopjes koffie per dag kan je leven in de toekomst misschien wel redden.

Uiteraard is te veel koffie niet goed. Houd je koffie-inname op maximaal 4 kopjes per dag. Drink ook geen koffie in de avond: cafeïne verstoort je slaappatroon, waardoor je uiteindelijk niet profiteert van de levensverlengende effecten van een goede nachtrust!

5. Thee

Vergeet Earl Grey en kruidenthee. Het zijn met name groene en witte thee die je leven verlengen. Dit komt door de grote hoeveelheid catechines die ze bevatten. Je vindt catechines ook in groente en fruit, maar groene thee bevat wel acht tot tien keer zoveel catechines!

Catechines bestrijden virussen en doden bacteriën. En door de hoge concentratie antioxidanten voorkom je ook nog eens de ontwikkeling van kankercellen. Uit onderzoek is gebleken dat het risico op borstkanker [8], prostaatkanker [9] en darmkanker [10] aanzienlijk afneemt als je regelmatig groene thee drinkt. Tot slot is je kans op een beroerte kleiner wanneer je groene thee drinkt [11].

In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de gezondheidsvoordelen van groene thee.

Groene thee is zowel koud als warm lekker. Voeg ook eens een schijfje verse citroen of plakje verse gember toe ter afwisseling.

Samenvatting

Om dit artikel kort samen te vatten vind je hier een opsomming van wat je te doen staat om je levensverwachting te verhogen. Onthoud deze tips en profiteer van een lang en gezond leven:

  • Eet iedere dag 1 portie noten
  • Roer 1 theelepeltje kurkuma door je yoghurt, havermout, smoothie of curry
  • Vervang dierlijke producten zoveel mogelijk door plantaardige producten
  • Drink 3 à 4 kopjes koffie per dag, maar niet in de avond
  • Drink groene thee in plaats van frisdrank of zwarte thee

Wat je niet moet doen als je lang wilt leven

Naast het binnenkrijgen van gezonde voeding is het belangrijk dat je bepaalde levensverkortende gewoonten schrapt. Je leest het goed: gewoonten. Het is vooral je gedrag dat een lang leven in de weg kan staan. De onderstaande gewoonten dien je te veranderen als je langer wilt leven:

  • Te veel eten
    Eet niet tot je niet meer kunt, maar stop iets eerder met eten.
  • Te veel alcohol drinken
    Drink niet meer dan 7 alcoholische dranken per week.
  • Niet voldoende slapen
    Minder dan 5 uur slaap per nacht is gerelateerd aan een vroege dood. Met 7 à 8 uur slaap per nacht kun je je leven verlengen.
  • Te weinig beweging
    Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten. Wandelen of fietsen is al goed!
  • Stress
    Vermijd stress zoveel mogelijk. Plan dagelijks minstens een uurtje ontspanning voor jezelf in.
  • Eenzaam zijn
    Mensen met een rijk sociaal leven hebben een hogere levensverwachting. Het gaat hier niet om kwantiteit maar om kwaliteit: je hoeft geen wilde feesten te geven, maar besteed wat vaker tijd aan je vrienden en familie. Zo zorg je er ook nog eens voor dat zij langer leven!