Interview met drs. Eileen van Essen, klinisch pedagoog en integratief therapeut, over het volhouden van een dieet

Eileen van Essen

Eileen van Essen

Puur Figuur heeft drs. Van Essen, afgestudeerd klinisch pedagoog en psycholoog, 10 vragen gesteld over hoe je jezelf motiveert tijdens het afvallen. Zeer waardevolle informatie voor iedereen die frustratie ervaart tijdens het afvallen of bang is om zijn motivatie te verliezen.

Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland kampt met overgewicht. Tegelijkertijd groeit het aantal personen dat steeds bewuster kiest voor goede voeding, een gezonde levensstijl en een ander voedselpatroon.

We verkeren hier in de luxepositie dat kwalitatief goede voeding voor iedereen binnen handbereik is. Maar zaken zoals regelmatig bewegen en een gezonde levensstijl zijn vooral een kwestie van wilskracht en doorzettingsvermogen.

Eileen heeft een psychologiepraktijk in Amsterdam en geeft advies over hoe je een verandering van patronen duurzaam kunt bewerkstelligen.

Eileen van Essen aan het woord

Wat is een klinisch pedagoog?

Een klinisch pedagoog houdt zich bezig met menselijke gedragingen. Klinische pedagogiek en psychologie hebben dan ook behoorlijk veel raakvlakken.

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig met zijn lijf bezig is. Hoe ervaar jij dat?

In deze tijd ligt het accent meer en meer op het uiterlijk. We hebben toegang tot allerlei informatie en social media, dat dit fenomeen versterkt. We denken meer controle over ons lichaam te hebben door meer informatie tot ons te nemen over hoe je moet eten, hoe je eruit moet zien en welke voedingsmiddelen we wel en niet moeten gebruiken.

Zijn we te veel met controle bezig?

Mensen willen controle, maar dat bestaat niet. Een deel van het proces om je patronen te veranderen bestaat er ook uit dat je leert dat controle niet bestaat. De regie nemen over je leven kan wel. Regie gaat veel meer over keuzes maken vanuit je vrije wil. Vergelijk het met een vakantie naar een oord waar normaal gesproken altijd de zon schijnt. En net op het moment dat jij daar bent, regent het de hele week. Dan kun je fanatiek alle weerberichten op het internet afgaan, mopperen op de regen of in een hoekje zitten kniezen, maar je hebt en krijgt geen controle over het weer.

Als je bewust kiest voor hoppa, ik koop ergens een regenjas en paraplu en ga toch wandelen, of ik ga alle musea van die vakantieplek bezoeken, neem je de regie in eigen hand en heb je naar alle waarschijnlijkheid toch een hele leuke vakantie. Zo zijn er altijd dingen die je kunt sturen.

Zijn we te kritisch?

Als je last hebt van zadeltassen kun je ongelofelijk afvallen en sporten, maar die tassen blijven bestaan. Niet alles is maakbaar, accepteer dat gewoon. Regie heeft te maken met creativiteit van je denken. In mijn praktijk zie ik vrouwen die er prachtig uitzien en toch obsessief bezig zijn met het uiterlijk. Er zijn ook vrouwen die best mollig zijn en daar helemaal vrede mee hebben. Dat vraagt een verandering van denken.

Toch willen mensen controle. Slank is niet meer voldoende; het lijf moet perfect zijn. Is dat een goed streven?

Controle is zinloos en heeft vaak het tegenovergestelde effect. Als je die kant op gaat word je juist steeds onzekerder. Hierdoor kun je doorschieten naar een vreetbui. Dan ben je nog verder van huis.

Hoe kun je jezelf goed voorbereiden op een dieet?

Alvorens je begint met een dieet, zorg dat je in een milde fase van zelfacceptatie komt, waarin je jezelf iets gunt. Vanuit die rust en kracht is het veel gemakkelijker je voedselpatroon te veranderen. Als je positief denkt over jezelf verander je in een positieve richting (en als je negatief denkt in een negatieve richting).

Word je bewust waarom je iets eet. Vaak eten mensen om een onaangenaam gevoel te dempen of om zichzelf te troosten. Jezelf troosten heeft heel veel te maken met hoe je naar jezelf kijkt. Ook spelen opvoeding en oude pijnen uit het verleden vaak een rol.

Als je je daar bewust van wordt, heb je een keuze om jezelf op een andere manier te troosten. Je kunt jezelf troosten door jezelf liefdevol toe te spreken, iets aardigs voor jezelf te doen, jezelf rust te gunnen of een mooie kleinigheid met symbolische waarde voor jezelf te kopen.

Wat is een goed moment om te beginnen?

Kijk, het belangrijkste is dat je het echt wilt. Dat je gevoel aangeeft; nu hak ik de knoop door en ga ervoor. Dat is een vrije keuze. Als je begint vanuit de gedachte ‘ik moet’ dan wordt zo’n verandering in je eetpatroon een stuk moeilijker. Als je wilt dan is dat vanuit de gedachte dat je jezelf een slank lichaam gunt, dat jíj dat waard bent.

Wie liefdevol naar zichzelf kijkt, kan zichzelf beter steunen. Dat helpt om je voornemens vol te houden.

En hoe werkt dat in de praktijk?

Stel, je hebt een hele vervelende dag waarin alles tegen zit. Je troost jezelf met eten. Geniet er gewoon van en zeg tegen jezelf ‘morgen gaan we gewoon verder, dan duurt het maar even wat langer, maar er is geen man overboord.’ De ervaring leert dat als er in het denken meer balans is en minder extremiteit, de mensen succesvoller zijn in het veranderen van hun lifestyle. Een keertje zondigen haalt heus niet in één keer al je dieetprestaties onderuit.

Jezelf motiveren door positiviteit?

Als je iedere ochtend in de spiegel kijkt en zegt dat je goed bezig bent en dat je van jezelf houdt, dan motiveert dat absoluut! Ga nooit schelden tegen jezelf, maar geef jezelf complimenten, de hele dag door. Word je eigen beste vriendin. Als jouw beste vriendin met een dieet bezig is ga je haar toch ook niet afkraken? Je zult haar juist bemoedigen!

Waarom houden we zo graag vast aan onze oude voedingspatronen?

Mensen zijn gewoontedieren. We houden graag vast aan datgene waar we mee opgegroeid zijn. Dat is vertrouwd. Ook wil je je eetgewoontes niet loslaten, omdat je vindt dat je die beloning nodig hebt. Je realiseert je niet dat het misschien wel een vervanging is van de liefde en erkenning die je op dat moment ontbeert. Je gewoonten veranderen heeft vooral te maken met de confrontatie met jezelf aankunnen, uit je comfortzone durven te komen.

Website van Eileen: Piptherapie