Gezonde appel-kaneelmuffins

Deze heerlijke appel-kaneelmuffins passen goed in een gezond voedingspatroon.

Bijkomend voordeel: je huis ruikt fantastisch als je ze bakt. Dat komt door de kaneel die erin zit. Deze specerij ruikt niet alleen lekker, maar heeft ook veel positieve gezondheidseffecten.

Zo kan kaneel bijdragen aan het tegengaan van insulineresistentie en kan het helpen om diabetes te voorkomen. En het heeft nog meer voordelen, die je in ons artikel over kaneel kunt lezen.

Wil je ontbijten met deze lekkere appel-kaneelmuffins? Neem er dan 2. Heb je liever een muffin als tussendoortje? Dat kan ook! Neem er dan 1.

Voedingswaarden van dit recept (per muffin)

Energie: 140 kcal
Eiwitten: 5 gram
Koolhydraten: 17,5 gram
Vetten: 5,5 gram
Vezels: 3,5 gram

Ingrediënten (voor 6 muffins)

  • 1 ei
  • 150 gram suikervrije appelmoes
  • 150 gram havermeel (of havermout)
  • 50 ml ongezoete amandelmelk
  • Snuf bakpoeder
  • Snuf kaneelpoeder
  • Mespuntje zeezout
  • 1½ el extra vierge kokosolie (gesmolten)

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Gebruik je havermout in plaats van havermeel? Maal het dan tot havermeel met behulp van een keukenmachine, blender of koffiemolen.
  3. Kluts het ei in een grote kom.
  4. Voeg de appelmoes, het havermeel, de amandelmelk, het bakpoeder, het kaneelpoeder, het zeezout en de kokosolie toe en meng het geheel tot een glad beslag.
  5. Verdeel het beslag over 6 muffinsvormpjes.
  6. Schuif de muffinvormpjes in de oven en bak de muffins 15 à 20 minuten, totdat ze goudbruin en gaar zijn. De appel-kaneelmuffins zijn gaar als je er een satéprikker in prikt en deze er schoon uit komt.

Bewaartip: Verpak iedere muffin individueel en bewaar in de vriezer. Zo heb je altijd een lekker ontbijtje of tussendoortje op voorraad.