Zijn druiven gezond? Ontdek de 8 voordelen

Druiven zijn sappige, zoete dorstlessers en ook nog eens erg gezond. In dit artikel ontdek je de acht gezondheidsvoordelen van druiven.

Ook lees je of druiven je helpen (of juist tegenwerken) als je een paar kilo wilt afvallen.

Druiven bevatten veel vocht en daarnaast verschillende vitamines en mineralen. Vooral vitamine C en K zijn in grote hoeveelheden in druiven te vinden. Dat geeft druiven belangrijke voordelen voor onze gezondheid.

Inhoud:

Feitjes over druiven

  • Druiven werden in het jaar 5000 voor Christus voor het eerst ontdekt [1].
  • Doordat de druif vanaf het eerste moment al een geliefde fruitsoort is, wordt deze zelfs genoemd in de Bijbel.
  • Via Europese reizigers verspreidde de druif over de hele wereld [1].
  • Er bestaan veel verschillende soorten druiven (zoals groene, rode en zelfs zwarte).
  • Er wordt ieder jaar wel 72 miljoen ton druiven geproduceerd [1-3].

Waarom druiven gezond zijn

Druiven zijn niet alleen heel lekker, ze dragen ook bij aan een gezond lichaam. Hieronder hebben we acht gezondheidsvoordelen van deze smakelijke vruchten voor je op een rijtje gezet.

1. Kunnen helpen onze cellen gezond te houden

De gezondheid van onze cellen kan beter worden gewaarborgd als je genoeg polyfenolen, een soort antioxidanten, binnenkrijgt. Druiven zijn rijk aan deze stoffen. Door voldoende druiven te eten, draag je bij aan het behoud van gezonde cellen en weefsels [2].

Resveratrol komt daarnaast voor in rode druiven. Er is bewijs gevonden dat deze antioxidant vooral effectief is in het beschermen van cellen. Daarnaast kan het ook beschermen tegen schade door UV-straling [2].

Samenvatting: Druiven bevatten veel antioxidanten en kunnen daardoor helpen om je cellen gezond te houden.

2. Kunnen allergieklachten helpen verminderen

Door het eten van druiven zou je de klachten van een allergie kunnen verminderen. Quercetine, te vinden in druiven, heeft namelijk een zuiverend effect. Dit kan helpen om een loopneus, brandende ogen en netelroos tegen te gaan [2].

Rode druiven bevatten een mix van antioxidanten die mogelijk helpen om de luchtwegen te zuiveren en allergiesymptomen, zoals een verstopte neus, te verlichten. Wetenschappers ontdekten dat mensen die dagelijks onder andere druiven aten minder allergische neusklachten en hooikoorts hadden [4].

Samenvatting: De antioxidanten in druiven dragen bij aan schone luchtwegen, waardoor ze allergieklachten kunnen helpen verminderen.

3. Kunnen diabetes helpen voorkomen

Druiven hebben (net als appels en bosbessen) een gunstig effect op onze bloedsuikerspiegel. Onderzoekers van de Harvard Universiteit ontdekten dat de vruchten zelfs kunnen helpen om diabetes type 2 te voorkomen [5]. Dat komt mogelijk doordat druiven het antioxidant resveratrol bevatten.

Resveratrol uit druiven kan ook gunstig zijn voor mensen die al diabetes type 2 hebben. Dat heeft onderzoek uitgewezen. Toen de deelnemers van het onderzoek resveratrol namen, reageerde hun lichaam 40% beter op het insulinehormoon. Met andere woorden: hun insulineresistentie verminderde.

Andere studies hebben aangetoond dat resveratrol nog meer positieve effecten kan hebben voor mensen met diabetes. Resveratrol blijkt namelijk bescherming te kunnen bieden tegen zenuwschade en aantasting van het netvlies. Deze aandoeningen kunnen ontstaan door diabetes [2].

Samenvatting: Het antioxidant resveratrol in druiven kan bescherming bieden tegen diabetes type 2.

4. Bescherming tegen straling

UV-straling kan schade toebrengen aan de cellen in de huid doordat het de vorming van schadelijke vrije radicalen bevordert. Wetenschappers hebben aangetoond dat flavonoïden uit druiven de vorming van vrije radicalen kunnen verminderen [8].

Dit betekent niet dat druiven een vervanging zijn voor zonnebrand. Zonnebrand beschermt je huid van de buitenkant. Druiven bevatten voedingsstoffen die je huid juist van de binnenkant kunnen beschermen.

Samenvatting: Resveratrol in druiven kan ons lichaam deels beschermen tegen schadelijke straling, zoals UV-straling uit zonlicht.

5. Goed voor het brein

Een teveel aan vrije radicalen in het lichaam kan schadelijk zijn voor de hersenen. Een onderzoek aan de University of Basel heeft uitgewezen dat resveratrol in druiven deze schadelijke stoffen kan opruimen [9]. Druiven zijn dus goed voor het brein.

Er zijn zelfs aanwijzingen dat resveratrol eraan kan bijdragen dat mensen met alzheimer minder snel achteruitgaan voor wat betreft hun functioneren en de werking van hun hersenen [10]. Meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen.

Samenvatting: Druiven bevatten stoffen die het brein kunnen beschermen.

6. Goed voor de nieren

Het eten van druiven kan bijdragen aan de gezondheid van onze nieren. De resveratrol in de schil van rode druiven heeft namelijk een beschermende en zuiverende werking op deze organen. Ook kan de stof helpen om vrije radicalen, die de nieren kunnen belasten, onschadelijk te maken [11].

Wetenschappers ontdekten dat resveratrol een beschermend effect kan hebben bij patiënten met een chronische nierziekte, doordat deze stof de nierfiltratiesnelheid en het -volume kan helpen verhogen [12].

Samenvatting: De resveratrol in druiven heeft zowel een beschermende als zuiverende werking op de nieren.

7. Verbeteren de gezondheid van de huid

Door druiven te eten krijg je verschillende stoffen binnen die erg goed zijn voor je huid. Vitamine C is één van deze stoffen. Door hier genoeg van binnen te krijgen, is het mogelijk dat je tekenen van huidveroudering kunt verminderen [13].

Druiven kunnen bijdragen aan het verjongen van de huid. De vitamine C in deze fruitsoort draagt namelijk ook bij aan de aanmaak van collageen. Collageen zorgt ervoor dat er nieuwe cellen en bloedvaten worden aangemaakt en verstevigt de huid [13].

Samenvatting: Druiven dragen bij aan een jeugdige uitstraling, doordat ze stoffen bevatten die tekenen van huidveroudering tegengaan.

8. Kunnen de hartfunctie helpen verbeteren

Druiven kunnen op verschillende manieren de gezondheid van het hart ondersteunen. Zo kunnen de polyfenolen in deze vruchtjes bijdragen aan een gezonde hoeveelheid bloedplaatjes, waardoor het bloed goed vloeibaar blijft.

Ook kunnen dezelfde stoffen helpen om de bloedvaten te verwijden. Op deze manier kan het bloed goed blijven stromen [2].

Polyfenolen uit druiven dragen bij aan een gezonde bloeddruk en dat is ook gunstig voor het hart [1,2]. Hetzelfde effect heeft kalium, dat eveneens in druiven aanwezig is.

Samenvatting: Druiven bevatten nutriënten die een gunstig effect kunnen hebben op de hart- en bloedvaten.

Voedingswaarde van druiven

Een portie druiven van 151 gram bevat de volgende voedingswaarden [15]:

  • Energie: 104 calorieën
  • Koolhydraten: 27 gram
    – Suikers: 23 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vetten: 0 gram
  • Vezels: 1 gram

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: 2% ADH
  • Vitamine C: 27% ADH
  • Vitamine E: 1% ADH
  • Vitamine K: 28% ADH
  • Calcium: 2% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Magnesium: 3% ADH
  • Kalium: 8% ADH
  • Koper: 10% ADH
  • Mangaan: 5% ADH

Naast deze vitamines en mineralen bevat een portie druiven kleine hoeveelheden vitamine B2, vitamine B6, ijzer en zink. Ook zijn druiven rijk aan vocht. Een portie druiven bevat ongeveer 70 milliliter water [2].

Druiven eten tijdens het afvallen

Eet gerust een portie druiven per dag tijdens het afvallen. Druiven zijn erg gezond. Ze bevatten veel belangrijke vitamines en mineralen, voldoende vocht en weinig calorieën.

Hoewel je druiven kunt eten wanneer je gewicht probeert te verliezen, is het wel verstandig om genoeg te variëren met voeding. Druiven bevatten namelijk fruitsuiker (fructose). Wanneer je hier te veel van binnenkrijgt, zou dit gewichtsverlies in de weg kunnen staan.

Een paar handige richtlijnen:

  • Eet maximaal twee porties fruit per dag
  • Combineer druiven met eiwitten, gezonde vetten en vezels (lees hier hoe)
  • Neem druiven net voor een fysieke inspanning (de fruitsuikers geven je energie)

Probeer voldoende af te wisselen met andere gezonde voedingsmiddelen. Zo zorg je ervoor dat je niet te veel fruitsuikers binnenkrijgt. Wil je af en toe een portie druiven eten? Voeg ze eens toe aan een salade, eet ze gestoofd bij een warme maaltijd of pluk ze zo van het takje als tussendoortje.