Koolhydraatarm marsepein

Koolhydraatarm marsepein, bestaat dat? Jazeker! En je maakt het gemakkelijk zelf met onderstaand recept.

Je kunt hier lekker mee variëren door de marsepein balletjes in plaats van door het cacaopoeder door gesmolten chocolade (>85% cacao) te halen. Of je maakt er andere vormpjes van, net wat jij leuk vindt.

Geniet ervan!

Voedingswaarden per balletje

Energie: 112 kcal
Eiwitten: 4 gram
Koolhydraten: 6,5 gram
Vetten: 7,5 gram
Vezels: 1,5 gram

Ingrediënten (voor ongeveer 15 balletjes)

  • 200 gram amandelmeel
  • 80 gram stevia poedersuiker
  • 10 gram (rauw) cacaopoeder
  • 1 ei (of 35 gram eiwit)

Bereidingswijze

  1. Splits het ei en doe ¾ van het eiwit in een grote kom.
  2. Voeg het amandelmeel en de stevia poedersuiker toe aan het eiwit en kneed het mengsel goed door.
  3. Is het mengsel nog iets te droog? Voeg dan wat van het overgebleven eiwit toe, maar pas op dat het niet te nat wordt.
  4. Verpak de marsepein in huishoudfolie en laat 24 uur rusten in de koelkast.
  5. Haal de marsepein na 24 uur uit de koelkast en draai er 15 kleine balletjes van.
  6. Strooi het cacaopoeder over een groot bord en rol de marsepein balletjes erdoor.

Variatietip: Hou je van chocolade? Smelt dan au bain-marie (in een kommetje boven een pan met kokend water) 40 gram pure chocolade (>85% cacao) en haal de balletjes na stap 5 met een lepel door de gesmolten chocolade. Leg de chocoballetjes op een met bakpapier bekleed bord en laat ze uitharden in de koelkast.

Anti-verspiltip: Het overgebleven eigeel kun je in een afsluitbaar zakje of bakje doen en in de koelkast of de diepvries bewaren. Dit kun je gebruiken wanneer je een omelet maakt of iets gaat bakken.