Gezond snack recept: Zoete aardappel frietjes

Wat is er nou lekkerder dan frietjes eten als gezonde snack? Zoete aardappel is een goed alternatief voor de normale aardappel. Zoete aardappel bevat meer vezels dan de normale aardappel en houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.

Daarnaast bevat een zoete aardappel veel antioxidanten, vitamine A, B6 en C, en de mineralen kalium en mangaan.

Voedingswaarden van dit recept

Totaal / per persoon:

Energie: 330 kcal / 165 kcal (calorieën)
Eiwitten: 3 gram / 1,5 gram
Koolhydraten: 53 gram / 26,5 gram
Vetten: 10 gram / 5 gram
Vezels: 6 gram / 3 gram

Ingrediënten voor 2 personen

  • 250 gram zoete aardappel
  • 1 el kokosolie (gesmolten)
  • ½ el paprikapoeder
  • Zeezout en zwarte peper

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
  2. Was de zoete aardappel (schillen is niet nodig!).
  3. Snijd de zoete aardappel in frietvorm en doe in een ruime kom.
  4. Voeg de kokosolie en het paprikapoeder toe en hussel goed door elkaar, zodat elk frietje met een laagje olie en paprikapoeder is bedekt.
  5. Bekleed een bakplaat met bakpapier en verspreid de frietjes over de bakplaat. Je kunt hier ook een ovenschaal of bakblik voor gebruiken.
  6. Schuif de bakplaat in de oven en bak de frietjes in circa 40 minuten goudbruin en knapperig. Draai de frietjes halverwege om.
  7. Bestrooi de zoete aardappel frietjes met een snufje zeezout en zwarte peper.