Gezond snack recept: Zoete aardappel frietjes

Wat is er nou lekkerder dan frietjes eten als gezonde snack? Zoete aardappel is een goed alternatief voor de normale aardappel. Zoete aardappel bevat meer vezels dan de normale aardappel en houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.

Daarnaast bevat een zoete aardappel veel antioxidanten, vitamine A, B6 en C, en de mineralen kalium en mangaan.

Voedingswaarde van dit recept:

Energie: 300 kcal (calorieën)
Koolhydraten: 52 gram
Vezels: 6,3 gram
Suikers: 7,5 gram
Eiwitten: 3,3 gram
Vetten: 7 gram

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 250 gram zoete aardappel
  • Kokosolie
  • ½ el paprikapoeder
  • Zeezout en zwarte peper

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
  2. Was de zoete aardappels.
  3. Snijd de zoete aardappels in repen (frietjes) en doe ze in een ruime kom.
  4. Voeg 1 el (gesmolten) kokosolie en de paprikapoeder toe en meng goed door elkaar, zodat alle frietjes met een laagje olie en paprikapoeder zijn bedekt.
  5. Leg een vel bakpapier op een bakplaat en spreid de frietjes erop uit. Het kan ook in een bakblik.
  6. Zet de bakplaat 15 minuten in de oven. Draai de frietjes daarna om en zet ze weer 15 minuten in de oven.
  7. Haal de frietjes uit de oven zodra deze knapperig en goudbruin zijn.
  8. Bestrooi ze met een snufje zeezout en zwarte peper.