Hoe appelazijn je kan helpen tijdens het afvallen

Azijn wordt al eeuwenlang gebruikt. Niet alleen in voedsel of om mee schoon te maken, maar ook om uiteenlopende medische problemen op te lossen.

Na het lezen van dit artikel weet je alles over hoe appelazijn je kan helpen om vet te verbranden, hoe je het toe kunt passen in je dagelijkse leven en welke vele voordelen het biedt.

Wat is appelazijn?

Appelazijn is een natuurlijk middel dat ontstaat wanneer een fermentatieproces plaatsvindt in het sap van appels. De Franse benaming voor azijn is ‘vinaigre’, wat vertaald kan worden naar ‘zure wijn’. Dit zegt al veel over het ontstaan van azijn.

Om appelazijn te maken moet het appelsap gaan gisten, waardoor de suikers worden omgezet in alcohol. Op deze manier ontstaat wijn. Later wordt er lucht bij de wijn gelaten, waardoor de alcohol wordt omgezet in zuur en er appelazijn ontstaat [1].

De geschiedenis van appelazijn

Eeuwen geleden werd azijn per toeval ontdekt. Druivensap was te lang blijven staan, veranderde in wijn en vervolgens in azijn. Men kwam er in die tijd al achter dat azijn een veelzijdig hulpmiddel is dat niet alleen gemaakt kan worden van druiven, maar ook van appels.

Sindsdien werd appelazijn gebruikt om voedsel mee te conserveren, waarna het ook dienst deed als schoonmaakmiddel. Later kwam men er achter dat appelazijn zelfs gebruikt kan worden voor medische doeleinden. Hierdoor werd het onder andere toegepast bij de behandeling van kroep, wonden, irritaties door gifsumak, tandpijn, paddenstoelvergiftiging en diabetes.

Zelfs Hippocrates, grondlegger van de geneeskunde, schreef azijn voor als geneesmiddel [2,3].

Troebele of heldere appelazijn

In ongefilterde appelazijn zitten de meeste werkzame stoffen. De troebele substantie bevat vitaminen, mineralen, enzymen en aminozuren. Jammer genoeg worden bijna alle soorten azijn gefilterd en bewerkt, omdat veel mensen liever een heldere substantie kopen.

Wil je azijn van de beste kwaliteit, dan moet je dus op zoek gaan naar troebele, onbewerkte appelazijn. Hoewel appelazijn in de meeste grote supermarkten te koop is, kan je beter een bezoek brengen aan de natuurwinkel. Hier heb je de meeste kans om de onbewerkte, biologische variant van appelazijn te vinden.

De gezondheidsvoordelen van appelazijn

Appelazijn biedt een groot scala aan voordelen:

1. Helpt bij het afvallen
Na inname van appelazijn ben je sneller verzadigd en heb je minder trek in voedsel, waardoor je minder calorieën binnen zult krijgen. Een recent onderzoek toont aan dat het dagelijks gebruik van appelazijn kan leiden tot gewichtsverlies, vermindering van de tailleomtrek en vermindering van vet rondom de buikstreek. Na 12 weken hadden de testpersonen die dagelijks 15 ml appelazijn binnenkregen gemiddeld 1,2 kilogram gewicht verloren, terwijl de personen die dagelijks 30 ml binnenkregen zelfs gemiddeld 1,7 kilogram waren afgevallen [1,9].

Let wel op: Appelazijn is geen wondermiddel tegen overgewicht, maar een hulpmiddel om sneller af te vallen. Combineer appelazijn met gezonde voeding voor het beste resultaat.

appelazijn en appels2. Stabiliseert de bloedsuikerspiegel
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat appelazijn de bloedsuikerspiegel stabiliseert, wat gunstig is voor mensen met diabetes. De bloedsuikerspiegel van testpersonen die 50 gram wit brood aten na de inname van appelazijn verlaagde met 31,4% in vergelijking met de testpersonen die geen appelazijn binnenkregen [1,2,4,10].

3. Bestrijdt bacteriën
Uit onderzoek blijkt dat appelazijn de groei van bacteriën, zoals E. coli, kan tegengaan. Dit verklaart waarom het al jaren wordt gebruikt als natuurlijk middel om mee schoon te maken en eten mee te conserveren [1,11,12].

De bacteriedodende werking heeft echter ook effect op ons lichaam. Appelazijn wordt daarom gebruikt als middel tegen vieze luchtjes die veroorzaakt worden door bacteriën, zoals stinkvoeten, een vieze adem en zweetlucht. Daarnaast kan appelazijn ook effectief zijn bij acne, een zere keel en verstopte kaakholtes [2,5,6,7].

4. Bevordert de gezondheid van het hart
Appelazijn kan verschillende risicofactoren voor de gezondheid van het hart verminderen. Uit een onderzoek op ratten uit 2006 blijkt bijvoorbeeld dat appelazijn het cholesterolgehalte kan verlagen [1,13].

Een ander onderzoek toont aan dat het zuur in appelazijn een bloeddrukverlagende werking heeft. Aangezien een hoge bloeddruk een risicofactor is voor hartziektes, kan appelazijn bijdragen aan het voorkomen van hartziektes [14].

Doordat deze onderzoeken voornamelijk op dieren zijn uitgevoerd, is er nog meer bewijs nodig om aan te kunnen tonen dat appelazijn daadwerkelijk de gezondheid van het hart bevordert.

5. Kan de kans op kanker verminderen
Harde bewijzen zijn er nog niet, maar er bestaat een mogelijkheid dat appelazijn het risico op kanker kan verminderen. Onderzoeken die zijn uitgevoerd op geïsoleerde cellen en ratten hebben namelijk aangetoond dat tumoren en kankercellen gedood of verkleind kunnen worden met behulp van azijn [1,15,16].

6. Verhelpt maag- en darmproblemen
Appelazijn kan problemen met de maag of darmen op verschillende manieren verhelpen. Het blijkt dat de antibacteriële werking van het azijnzuur effect heeft op maag- en darmklachten wanneer deze worden veroorzaakt door bacteriën (zoals diarree of buikpijn). Daarnaast kan de pectine in appelazijn darmkrampen verminderen. Tevens kan brandend maagzuur worden verholpen door de inname van een eetlepel appelazijn.

Ook obstipatie kan door appelazijn worden voorkomen. Wanneer je voor de maaltijd een glas warm water of thee met daarin een eetlepel appelazijn (en eventueel een theelepel honing) drinkt, zou je verstoppingen kunnen voorkomen [2,4,5,6,7].

7. Helpt bij vermoeidheid
Na het sporten of door stress hoopt melkzuur zich op in het lichaam, wat vermoeidheid tot gevolg kan hebben. De aminozuren in appelazijn werken als een soort tegengif, waardoor er minder melkzuur zal ophopen.

Door één à twee eetlepels appelazijn aan een groot glas water toe te voegen (wellicht met wat honing voor een minder sterke smaak), heb je een natuurlijk energiedrankje voor het sporten [4,7].

Daarnaast helpt appelazijn je bij [4,5,6,8]:

  • Roos
  • Wratten
  • Blauwe plekken
  • Wittere tanden
  • Een verbrande huid
  • Droog haar
  • Hooikoorts
  • Eczeem
  • Spataderen
  • Spierpijn
  • Kramp
  • Schimmelinfecties
  • Een allergische reactie (door gifsumak of een insecten- of kwallenbeet)

Hoe te gebruiken

Als je appelazijn in je dagelijkse leven wilt toepassen, dan kun je het beste onbewerkte, troebele appelazijn kopen. Hiermee behaal je de meeste positieve resultaten.

Er zijn verschillende creatieve manieren om appelazijn in je dieet te verwerken, zoals:

  • Een salade met een dressing van appelazijn (wellicht in combinatie met olijfolie, knoflook of mosterd).
  • Vlees of vis marineren met appelazijn (honing kan worden toegevoegd voor een zachtere smaak).
  • Eén eetlepel appelazijn en twee theelepels honing door een glas water mixen.

Let wel op: appelazijn is zuur, waardoor overmatig gebruik vervelende bijwerkingen kan geven. Gebruik daarom niet meer dan twee eetlepels azijn per dag.

Het gebruik van appelazijn tegen een geïrriteerde huid kan op de volgende manieren:

  1. Druppel wat verdunde appelazijn op een watje en dep je huid ermee om kleine huidirritaties te verhelpen.
  2. Voeg een scheutje appelazijn aan je badwater toe (vooral effectief bij een verbrande huid).
  3. Was je haar met verdunde appelazijn en laat het een uurtje intrekken om roos of een geïrriteerde hoofdhuid aan te pakken.

Tips en een waarschuwing

In dit artikel heb je kunnen lezen dat appelazijn een natuurlijk middel is dat verschillende gezondheidsvoordelen kan opleveren, zoals een verminderde kans op hartziektes, een stabielere bloedsuikerspiegel, meer energie en minder maag- en darmklachten.

Om het meeste effect uit het gebruik van appelazijn te halen, houd je rekening met de volgende tips:

Kies voor troebele appelazijn

  • Het bevat de meeste werkzame stoffen, zoals vitaminen, mineralen, enzymen en aminozuren
  • Het is onbewerkt en biologisch, dus het bevat geen toegevoegde suikers of andere onnodige toevoegingen
  • Het is een natuurlijk middel dat vaak in natuurwinkels te vinden is

Neem maximaal één à twee eetlepels appelazijn per dag

  • Deze hoeveelheid biedt je genoeg gezonde stoffen om de genoemde gezondheidsvoordelen te kunnen ervaren
  • Deze dagelijkse inname verlaagt de eetlust

Waarschuwing: appelazijn is geen wondermiddel om af te vallen. Gezond afvallen doe je door appelazijn te combineren met een gezond voedingspatroon. Gebruik de Puur Figuur boodschappenlijst om snel en gezond af te vallen, zonder verplicht te sporten.

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang de boodschappenlijst direct in je mailbox. Je kunt meteen aan de slag om op een natuurlijke manier tot 2 kilo per week te verliezen.