Tarwegras, hoe gezond is dat nou echt?

Tarwegras is een populaire ‘superfood’ – en terecht. Tarwegras zit bomvol vitamines, mineralen en antioxidanten, die je lichaam veel goeds doen. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Tarwegras wordt in het Engels wheatgrass genoemd. Tarwegras staat bekend als superfood, maar hoe ‘super’ is tarwegras nu werkelijk? In dit artikel lees je alle gezondheidsvoordelen van tarwegras, onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek.

Inhoud:

Wat is tarwegras?

Tarwegras wordt gemaakt van de eerste scheuten van de kiemen van de tarweplant, Triticum aestivum. Kiemen bevatten alles wat een nieuw plantje nodig heeft om te groeien. De voedingsstoffen zijn supergeconcentreerd, en dat maakt kiemen (en dus ook tarwegras) zo gezond.

De vezels in tarwegras zijn voor mensen moeilijk te verteren, en daarom worden de blaadjes geplukt en uitgeperst tot tarwegras sap, of wordt het tot fijn poeder gemalen: tarwegras poeder.

De smaak van tarwegras sap en tarwegras poeder is vrij neutraal. Volgens sommige mensen smaakt het licht dropachtig. Hierdoor leent tarwegras zich uitstekend om in smoothies en andere gerechten te worden verwerkt.

Tarwegras is overigens van zichzelf glutenvrij: de gluten zitten alleen in de zaden van grassoorten, en niet in de stelen of bladeren. Vanwege de kans op kruisbesmetting is het voor mensen met een glutenallergie aan te raden om er toch voorzichtig mee te zijn.

Hoe ‘super’ is tarwegras nu werkelijk?

Tarwegras werd in de jaren ’70 al opgemerkt vanwege zijn gezonde eigenschappen, en recentelijk is er een nieuwe hype ontstaan rondom het plantje. Je vindt tarwegras in hippe juice bars en gezondheidswinkels, en sinds kort ook gewoon in de supermarkt.

Net als rauwe cacao en spirulina heeft tarwegras een plek veroverd in de categorie ‘superfoods’. Superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan wordt beweerd dat ze een hoog gehalte aan voedingsstoffen bevatten, waaronder vitamines, mineralen en antioxidanten.

De term superfoods is niet beschermd, en op sommige voedingsmiddelen wordt klakkeloos de stempel ‘superfood’ gedrukt. Het is belangrijk om altijd kritisch te zijn en onderzoek te doen naar hoeveel er waar is van de gezondheidsclaims over superfoods. Voor tarwegras heb ik dat voor je gedaan.

Hieronder lees je de acht wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van tarwegras.

Gezondheidsvoordelen van tarwegras

1. Tarwegras is zeer rijk aan vitamines en mineralen

Tarwegras past naadloos in het rijtje supergroenten zoals spinazie, boerenkool en broccoli. Het bevat per gram meer voedingsstoffen dan de meeste groente- en fruitsoorten, en is met name rijk aan:

  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • IJzer
  • Calcium
  • Magnesium

Tarwegras behoort qua voedingswaarde tot de categorie groene bladgroenten [1]. Groene bladgroenten zijn ongetwijfeld de gezondste voedingsmiddelen op aarde: er is geen andere groente die per 100 gram zoveel vitamines, mineralen en vezels bevat als verse groene bladgroenten [2].

Bovendien bevat tarwegras essentiële aminozuren [3]. Dit zijn aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken en die je dus uit je voeding moet halen. Tarwegras helpt om de aminozuren in je lichaam aan te vullen en er complete eiwitten van te maken.

2. De antioxidanten in tarwegras beschermen je cellen tegen veroudering

Tarwegras bevat meerdere belangrijke antioxidanten, waaronder glutathion en vitamine C en E. Deze antioxidanten beschermen je lichaamscellen tegen vrije radicalen: piepkleine deeltjes die overal aanwezig zijn en die je cellen kunnen beschadigen.

Het gevolg van die beschadigingen kun je zien in de spiegel: je krijgt een oudere, gerimpelde huid en doffer haar. Maar ook binnenin je lichaam vindt verval plaats: je organen verouderen, je bloedvaten verliezen hun elasticiteit, en beschadigde cellen kunnen zomaar gevaarlijke kankercellen worden.

Antioxidanten werken als een soort stootkussentjes: ze vangen de vrije radicalen in je lichaam op en beschermen je zo tegen veroudering, hart- en vaatziekten, verschillende soorten kanker, artritis en hersenaandoeningen [4]. Ook tarwegras draagt hieraan bij.

Uit onderzoek blijkt dat tarwegras de beschadiging aan cellen vermindert en het cholesterol van konijnen die een vetrijk dieet kregen doet verbeteren [12]. Door zijn hoge dosis beschermende antioxidanten helpt tarwegras om veroudering en kanker tegen te gaan [5].

3. De kracht van chlorofyl – de felgroene kleur

Het valt je misschien wel op dat tarwegras zo’n felle, heldergroene kleur heeft. Dit is te danken aan chlorofyl [6], wat jij misschien wel kent onder de naam bladgroenkorrels.

Chlorofyl wordt slecht geabsorbeerd door ons lichaam en komt daardoor vrij intact in ons darmstelsel terecht. Daar is het goed in het reinigen en beschermen van onze darmen. Het zorgt ervoor dat kankerverwekkende stoffen onschadelijk worden gemaakt.

4. Tarwegras beschermt tegen meerdere soorten kanker

Veel onderzoek naar kanker wordt in laboratoria gedaan. Hierbij testen onderzoekers hoe kankercellen reageren op verschillende stofjes, zoals tarwegras.

Uit één van deze studies bleek dat tarwegras extract de verspreiding van mondkankercellen met 41% verminderde [8]. Een tweede studie liet zien dat tarwegras ook leukemie kan tegengaan: dankzij tarwegras telden de onderzoekers na drie dagen nog maar 65% van het totale aantal leukemiecellen [9].

Ook lijkt het erop dat tarwegras de negatieve bijwerkingen van chemotherapie kan verminderen. Zo werd in een onderzoek onder 60 vrouwen met borstkanker gevonden dat het sap van tarwegras de beenmergfunctie kan verbeteren [10]. Beenmerg helpt om witte bloedcellen aan te maken, en zo om infecties te bestrijden.

Let op: deze onderzoeken tonen aan dat tarwegras kan helpen om kanker te bestrijden, maar tarwegras is geen vervanging van medicatie of therapie.

5. Tarwegras verlaagt het slechte cholesterol

Je lichaam heeft cholesterol nodig om goed te kunnen functioneren, maar een teveel aan slecht cholesterol is ongezond en verhoogt het risico op hart- en vaatziekten – en alle schadelijke en zelfs dodelijke gevolgen van dien.

Verschillende onderzoeken bij dieren tonen aan dat tarwegras cholesterolverlagend werkt.

In één van deze studies kregen ratten met een hoog cholesterol tarwegras sap te drinken. Hun cholesterol werd aanzienlijk lager: zowel het totale cholesterol als het ‘slechte’ LDL-cholesterol en triglyceriden daalde [11].

Ook bij konijnen werkte tarwegras als een succesvol cholesterolverlagend middel. De groep konijnen die tarwegras kreeg had een lager slecht cholesterolgehalte en een hoger goed cholesterolgehalte dan de groep konijnen die dit niet kreeg [12].

Al met al is dit veelbelovend nieuws. De volgende stap is om te onderzoeken hoe het cholesterol bij mensen reageert op tarwegras.

6. Tarwegras helpt je bloedsuikerspiegel te verlagen

Een hoge bloedsuikerspiegel kan komen doordat je veel suiker of snelle koolhydraten hebt gegeten, of doordat je insulineresistentie of diabetes type 2 hebt.

Een te hoge bloedsuikerspiegel is gevaarlijk voor je lichaam en kan onder andere schade aan je bloedvaten veroorzaken. Mensen met diabetes type 2, of mensen die tot de risicogroep behoren, moeten goed oppassen dat hun bloedsuikerspiegel niet te hoog wordt.

Tarwegras kan helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen.

In een dierstudie kregen ratten met diabetes type 2 30 dagen lang tarwegras extract te drinken. Na deze 30 dagen bleek dat ze een aanzienlijk lagere bloedsuikerspiegel hadden dan voor het experiment [13].

Omdat tarwegras de bloedsuikerspiegel stabiliseert, kan het ook nog eens helpen bij het afvallen. Hier lees je verderop meer over.

7. Tarwegras werkt ontstekingsremmend

Iedere dag krijgt je lichaam te maken met indringers die infecties kunnen veroorzaken. Je lichaam kan zich hier prima tegen verdedigen, mits het sterk genoeg is.

Als de verdediging lange tijd verzwakt is, bijvoorbeeld doordat je veel stress ervaart of lange tijd ongezond eet, dan kunnen ontstekingen chronisch worden. Chronische ontstekingen zijn gevaarlijk, omdat ze zeer waarschijnlijk bijdragen aan het ontstaan van kanker, hartziekten en auto-immuunziekten zoals MS [14].

Uit enkele onderzoeken blijkt dat de componenten in tarwegras ontstekingen kunnen remmen.

In een studie kregen 23 mensen met colitis ulcerosa (een chronische ontsteking van de dikke darm) een maand lang iedere dag 100 ml tarwegras sap te drinken. Na deze maand waren niet alleen hun klachten, maar ook hun bloedingen aanzienlijk verminderd [15].

Ook chlorofyl, waarover je al eerder las, blijkt een sterke ontstekingsremmer te zijn. Chlorofyl vermindert namelijk de schadelijke werking van een bepaald eiwit dat ontstekingen veroorzaakt [16].

8. Tarwegras helpt bij het afvallen

Afslankers opgelet, want tarwegras kan je op twee manieren helpen om sneller en makkelijker af te vallen.

1. Tarwegras vermindert het vetopslaghormoon insuline

Eén van de grootste oorzaken van overgewicht en (vr)eetbuien is een overschot aan insuline in het bloed. Insuline is het hormoon dat suiker de cellen in laat en overtollige suikers opslaat als vet.

Als je een te hoge bloedsuikerspiegel hebt, dan maakt je alvleesklier een overschot aan insuline aan. Het gevolg: je komt aan in gewicht en hebt continu trek in zoetigheid. Tarwegras kan je helpen om deze cirkel te doorbreken.

In een onderzoek bij ratten met diabetes type 2 bleek tarwegras te helpen om bepaalde bloedsuikerverhogende enzymen te balanceren. De ratten hadden aanzienlijk minder insuline in hun bloed nadat zij tarwegras kregen dan daarvoor [17]. Of dit ook bij mensen het geval is, is natuurlijk nog de vraag, maar de resultaten zien er rooskleurig uit.

 Samenvatting: Tarwegras helpt de bloedsuikerspiegel in balans te brengen en de aanmaak van insuline te verminderen. Zo helpt het ook (vr)eetbuien en vetopslag te voorkomen.

2. Tarwegras houdt je langer verzadigd

Tarwegras helpt de honger te verdrijven dankzij de zogenaamde thylakoiden dat het bevat. Dit zijn minuscule deeltjes in planten die chlorofyl bevatten. Meerdere studies tonen aan dat de thylakoiden in je voeding ervoor zorgen dat je je langer verzadigd voelt en dat deze het afvallen kunnen versnellen. Lees maar eens!

Onderzoek 1: Langer verzadigd, ook na veel koolhydraten

In het eerste onderzoek kregen 20 vrouwen drie maaltijden voorgeschoteld: twee daarvan bevatten extra thylakoiden, één niet. De vrouwen gaven aan dat ze na de maaltijd met thylakoiden langer vol zaten dan na de maaltijd zonder thylakoiden, ook al bevatten alle drie de maaltijden veel koolhydraten [18].

Onderzoek 2: Minder honger dankzij hormonen

Het tweede onderzoek werd bij ratten uitgevoerd. Hier bleek dat zij na een maaltijd met thylakoiden meer hormonen aanmaakten die de honger onderdrukte. Ook duurde het langer voor hun maag weer leeg was [19]. Dat helpt ook om langer een vol gevoel te behouden.

Onderzoek 3: Sneller afvallen

In het laatste onderzoek waren ratten die thylakoiden aan hun maaltijden toegevoegd kregen beduidend meer afgevallen dan hun soortgenootjes met precies hetzelfde dieet, maar dan zonder thylakoiden. Ook hun vetmassa was lager dan die van de andere ratten, en ze hadden meer verzadigingshormoon in hun bloed [20].

 Samenvatting: Tarwegras is rijk aan thylakoiden, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het de honger onderdrukt.

Conclusie

Uit al deze onderzoeken wordt duidelijk dat als de term ‘superfoods’ bestaat, tarwegras hier zeker toe behoort! Hieronder heb ik alle gezondheidsvoordelen nog even voor je op een rijtje gezet.

Tarwegras…

  • Heeft een zeer hoge voedingswaarde
  • Beschermt je darmwand
  • Gaat veroudering tegen
  • Kan helpen kanker te voorkomen
  • Verlaagt het slechte cholesterol
  • Brengt je bloedsuikerspiegel in balans
  • Werkt ontstekingsremmend
  • Helpt bij het afvallen
  • Houdt het hormoon insuline onder controle
  • Onderdrukt honger en lekkere trek

Tarwegras poeder of sap?

Tarwegras kun je kopen in de vorm van poeder of sap, of kun je zelf kweken met zaadjes.

Het kan best lastig zijn om vers tarwegras sap in je dagelijkse voedingspatroon te verwerken. Vers tarwegras sap is duur en verliest al snel na het persen zijn vitamines en mineralen.

Zelf tarwegras kweken kan een oplossing zijn, al heeft niet iedereen hier de tijd en apparatuur voor. Ook kost het veel moeite. Bovendien is tarwegras gevoelig voor schimmel, en moet je goed oppassen dat je plantjes niet aangetast zijn voordat je ze gebruikt.

Gelukkig is tarwegras ook verkrijgbaar in de vorm van poeder. Dit is gemaakt van tarwegras dat op lage temperatuur is gedroogd, waardoor de vitamines en mineralen in grote mate behouden zijn gebleven.

Tarwegras poeder kun je in allerlei gerechten kwijt, zoals smoothies, sapjes, yoghurt of havermout.

Hoeveel tarwegras is gezond?

De aanbevolen hoeveelheid tarwegras poeder ligt tussen de 5 en 15 gram per portie. Er is geen strenge maximale hoeveelheid tarwegras die je kunt nemen, maar zoals dat met alle voeding geldt, is het verstandig om niet te veel te nemen.

Overmatig gebruik van tarwegras sap kan zorgen voor misselijkheid, hoofdpijn en diarree. Om deze reden is het daarom af te raden om puur tarwegras sap op een lege maag te drinken.

Gebruik je medicijnen voor trombose of heb je een verhoogd risico op een beroerte? Dan raden we je aan om je huisarts te raadplegen over het gebruik van tarwegras. Net als spinazie en boerenkool is tarwegras zeer rijk aan vitamine K, dat de medicatie kan tegenwerken.

 Samenvatting: Bij normaal gebruik is tarwegras gezond. Houd de hoeveelheid op het etiket van de pot tarwegras poeder of green juice aan, en raadpleeg een arts als je medicijnen tegen trombose gebruikt.